Gå til innhold

Lei av å være arbeidstaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, StovnerJune skrev:

Hjelper ikke så mye å våkne. Du må fortsatt jobbe for å tjene penger. Sånn sett er det like greit å være dum og tro man har det fint. Og sånn relativt sett har vi det jo fint, for hvis du sammenligner med arbeidslivet i de fleste andre land har norske arbeidstagere det veldig romslig. Men allikevel blir man dritt lei av å gjøre det samme hver dag og å bruke så mye av livet på det.

Drittlei er bare fornavnet.

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fødes ufrivillig inn et i et system som man ikke velger selv, der vi ikke har noe valg i livet. Man må bare stenge av hjernen å gjennomføre livet. Helt tragisk at staten vil ha det slik.

Men de fleste mennesker liker jo systemet, tror det er et fellesskap. Nordmenn gjør lite ut av seg, elsker å bli trykka ned.

Så har du noen som heldigvis våkner opp.

Anonymkode: 11acc...1af

Man har mange valg. Noen av de er ikke populære blant de som føle de må jobbe, riktignok

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har mange valg. Noen av de er ikke populære blant de som føle de må jobbe, riktignok

Anonymkode: 4e43b...c59

Valget er jo å være kuet av systemet, uansett hvordan du vrir på det så er det noen som bestemmer alt du skal gjøre.

Vi har liten frihet i livet, hva er poenget med å leve da? Vi eksisterer jo bare. Som roboter.

 

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte det også slik i alle de år jeg jobbet som arbeidstaker. Hatet det, likte jobben min, men hatet sjefer som satt og dro inn alle gryna med å være en dårlig sjef. Vil ha større del av kaka selv. 

Nå har jeg startet for meg selv, mye usikkerhet i økonomi men foreløpig klarer jeg meg. Lever fra måned til måned. Er generelt stressa i perioder der jeg ser det blir trangt. Jeg har ganske høye utgifter etter å ha vært vant til bra fastlønn, det svir litt nå når inntekten min er variabel. 

Det å drive selv utfordrer meg virkelig da, og dersom jeg ikke får det til, så tror jeg at jeg blir mye mer tilfreds dersom jeg må bli arbeidstaker igjen. Friheten er den aller største fordelen. Jeg kan ta meg fri når jeg vil og har i tillegg en tidskrevende hobby som nesten gjør det umulig å være fastbundet til arbeidsgiver. Men må man så må man selvsagt. 

Målet mitt er å jobbe minst mulig og få betalt slik at jeg klarer faste utgifter og likevel kan leve greit etter at regningene er betalt. Trenger ikke å bli millionær så lenge jeg har så mye frihet. Jeg gruer meg aldri til å stå opp eller til å jobbe, det er også ganske deilig. 

Anonymkode: eb953...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valget er jo å være kuet av systemet, uansett hvordan du vrir på det så er det noen som bestemmer alt du skal gjøre.

Vi har liten frihet i livet, hva er poenget med å leve da? Vi eksisterer jo bare. Som roboter.

 

Anonymkode: 11acc...1af

Nja...de som f.eks velger å snylte til seg en ok uføretrygd tror jeg føler seg svært lite kuet av systemet. De ser bare pengene kommer inn hver mnd.

Ingen bestemmer hva de skal gjøre.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte det også slik i alle de år jeg jobbet som arbeidstaker. Hatet det, likte jobben min, men hatet sjefer som satt og dro inn alle gryna med å være en dårlig sjef. Vil ha større del av kaka selv. 

Nå har jeg startet for meg selv, mye usikkerhet i økonomi men foreløpig klarer jeg meg. Lever fra måned til måned. Er generelt stressa i perioder der jeg ser det blir trangt. Jeg har ganske høye utgifter etter å ha vært vant til bra fastlønn, det svir litt nå når inntekten min er variabel. 

Det å drive selv utfordrer meg virkelig da, og dersom jeg ikke får det til, så tror jeg at jeg blir mye mer tilfreds dersom jeg må bli arbeidstaker igjen. Friheten er den aller største fordelen. Jeg kan ta meg fri når jeg vil og har i tillegg en tidskrevende hobby som nesten gjør det umulig å være fastbundet til arbeidsgiver. Men må man så må man selvsagt. 

Målet mitt er å jobbe minst mulig og få betalt slik at jeg klarer faste utgifter og likevel kan leve greit etter at regningene er betalt. Trenger ikke å bli millionær så lenge jeg har så mye frihet. Jeg gruer meg aldri til å stå opp eller til å jobbe, det er også ganske deilig. 

Anonymkode: eb953...db3

Flott !   Sånn skal det gjøres. Ikke bare sutre, og forlange at felleskapet skal forsørge deg.

Virker som om de som har vokst opp med oljeformuen tror at penger vokser på trær.

Anonymkode: 7c833...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja...de som f.eks velger å snylte til seg en ok uføretrygd tror jeg føler seg svært lite kuet av systemet. De ser bare pengene kommer inn hver mnd.

Ingen bestemmer hva de skal gjøre.

Anonymkode: 4e43b...c59

Ja, for det e jo så veldig enkelt å "snylte til seg", ikke sant.  

Virkelighetsrealime, ikke bare billig frp-retorikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja...de som f.eks velger å snylte til seg en ok uføretrygd tror jeg føler seg svært lite kuet av systemet. De ser bare pengene kommer inn hver mnd.

Ingen bestemmer hva de skal gjøre.

Anonymkode: 4e43b...c59

I dag er det vanskelig å få uføretrygd. 90-tallet og bakover var det mye lettere.

Tenk også på  hvor mange innvandrere som også blir trygda, det er en stor skandale for systemet.

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bullehurk skrev:

Ja, for det e jo så veldig enkelt å "snylte til seg", ikke sant.  

Virkelighetsrealime, ikke bare billig frp-retorikk

Hvor enkelt det er kommer an på hvordan man gjør det og hvilken hjelp man får i prosessen. Poenget mitt var uansett ikke dette, men at de som snylter ikke svarer til noen. De lever livet uten noe ansvar eller plikt lengre.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det vanskelig å få uføretrygd. 90-tallet og bakover var det mye lettere.

Tenk også på  hvor mange innvandrere som også blir trygda, det er en stor skandale for systemet.

Anonymkode: 11acc...1af

Det er meget mulig. Men poenget mitt er heller ikke dette. Det gikk på hvor greit de som har klart dette her det i hverdagen.

Anonymkode: 4e43b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valget er jo å være kuet av systemet, uansett hvordan du vrir på det så er det noen som bestemmer alt du skal gjøre.

Vi har liten frihet i livet, hva er poenget med å leve da? Vi eksisterer jo bare. Som roboter.

 

Anonymkode: 11acc...1af

Valget er å være kuet? Du skal altså likevel nyte godt av samfunnet du ikke fordrar? Tenker samfunnet ikke er så dumt, det skaffer deg jo både hus, mat og lommepenger. Men kan dra sin kos likevel liksom. 

Anonymkode: f88b2...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som ikke klarer seg vil jo dø ut etterhvert. Alle som ikke skal være i norge må også ut, er mange hundretusen som kan deporteres.

Dugnaden skaper jo mat til alle som lever, akkurat som vi produserer mat i dag. Man bare fjerner lønnen, mindre arbeidstid blir det også. Da vi deler jobben på flere. Annenhver uke for eks.

Anonymkode: 11acc...1af

Ja, men da tar man i alle fall et valg om å ha et slikt dugnadssamfunn der de som ikke er sterke nok til å henge med dør ut. Men det vil neppe gå helt fredelig for seg, land uten sosialt sikkerhetsnett og mange fattige, er ikke akkurat de mest fredelige. Noe som igjen går utover uskyldige. Så et slikt valg vil ha store konsekvenser det også.

En annen utfordring med å ikke bruke penger som transaksjonsmiddel er at det kan bli vanskelig å stå på ekstra for å tjene mer. Man vil typisk ikke få tilgang til noe mer enn det aller mest nødvendige i et rent dugnadssamfunn, og mange vil dermed heller ikke være spesielt motivert for å bidra ennå mer. Vi får med andre ord ikke brukt evnene til de dyktigste. 

Anonymkode: 8927c...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Lær deg heller å leve md mindre penger, selg alt du har av materialisme å start på nytt. Ha kun det som trengs for å leve.

Ikke start med det tullet at du skal finne på noe å tjene masse penger. Jaget.

Du skal brenne for fritiden!! IKKE jobb.

Anonymkode: 11acc...1af

DER misforstår du!Jeg vil ikke finne på noe for å tjene masse penger, bare penger så jeg greier meg. Forbruket mitt er lite så det er ikke penger som driver meg. Jobben tar altfor mye av tida mi til at jeg gidder ¨å slave rundt med noe jeg ikke trives i. 

Anonymkode: 34ed0...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere som er mot "arbeid" i et samfunn, tenker dere over at man på en eller annen måte må jobbe for å få mat og husly uansett? Om man ikke har en moderne økonomi med arbeidsdeling, så kan man som noen foreslå ha et dugnadssamfunn eller et samfunn der man dyrker sin egen jord og bygger og vedlikeholder sitt eget hus. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man på en eller annen måte jobbe uansett. Om man leser historie, så vil man også innse at de tidligere menneskesamfunnene der man måtte jakte, dyrke jorda og fiske for å klare seg selv ikke var helt enkelt det heller. I mange tilfeller innebærer det mye mer jobb og slit enn en moderne jobb. 

Anonymkode: 8927c...f8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som er mot "arbeid" i et samfunn, tenker dere over at man på en eller annen måte må jobbe for å få mat og husly uansett? Om man ikke har en moderne økonomi med arbeidsdeling, så kan man som noen foreslå ha et dugnadssamfunn eller et samfunn der man dyrker sin egen jord og bygger og vedlikeholder sitt eget hus. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man på en eller annen måte jobbe uansett. Om man leser historie, så vil man også innse at de tidligere menneskesamfunnene der man måtte jakte, dyrke jorda og fiske for å klare seg selv ikke var helt enkelt det heller. I mange tilfeller innebærer det mye mer jobb og slit enn en moderne jobb. 

Anonymkode: 8927c...f8c

Et dugnadsamfunn gir jo mening, da ser man resultatet av jobben man gjør. Man selger ikke tiden sin for penger, som man igjen bruker til å kjøpe dumme ting. Samtidig kan noen bygge rikdom på de slavene som er i bunn, skeivhet i samfunnet.

Dugnad er ikke jobb.

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valget er å være kuet? Du skal altså likevel nyte godt av samfunnet du ikke fordrar? Tenker samfunnet ikke er så dumt, det skaffer deg jo både hus, mat og lommepenger. Men kan dra sin kos likevel liksom. 

Anonymkode: f88b2...ce4

Du forstår ikke hvordan samfunnet egentlig fungerer.

Livet er ikke noe man velger selv.

Anonymkode: 11acc...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.1.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal drive for deg selv en stund for å se hvor bra du har det nå. Tenker du ser annerledes på det når du må sørge for alt selv og får få rettigheter i forhold til hvordan du har det nå.

Eventuelt skift jobb, gjør noe med situasjonen din og slutt å klage.

Anonymkode: fdf5b...5b7

Dette ! Drev for meg selv i 10 år, og er nå statlig ansatt. Himmel på jord! Ferie, sykedager om man blir syk, pengene kommer hver måned, sjefen min er super flexibel, fordi JEG trår til alltid når det trengs. Og listen fortsetter.

Anonymkode: ce11b...cb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller fast ansatt enn selvstendig næringsdrivende, any day! Som selvstendig så må du jo faktisk jobbe for å få inn kapital/kunder. Er man ansatt så kan man bare gli igjennom uten å gjøre noe særlig innsats og samtidig ha en helt grei lønn.

Anonymkode: a9613...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller fast ansatt enn selvstendig næringsdrivende, any day! Som selvstendig så må du jo faktisk jobbe for å få inn kapital/kunder. Er man ansatt så kan man bare gli igjennom uten å gjøre noe særlig innsats og samtidig ha en helt grei lønn.

Anonymkode: a9613...caf

Om man kan surfe igjennom uten å gjøre noe særlig, har man ikke særlig viktig jobb. I min bransje er manglende innsats meget synlig, og det er relativt kort vei til fyken. 

Anonymkode: 8927c...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...