Gå til innhold

Svingte inn i feil fil og føler meg så DUM og farlig på veien


Pilea

Anbefalte innlegg

Var nettopp ute og kjørte i mørket i et område jeg ikke kjenner. Skjønte at jeg skulle til venstre, men ble litt blenda av motkommende biler og var litt stressa med å rekke en luke. Svingte til venstre, men INN I FEIL FIL. Inn-/utkjørselen jeg svingte inn på var delt i to med en liten midtrabatt, og jeg la meg inn for tidlig og altså i feil fil.. Det kom heldigvis ingen mot meg, og jeg fikk raskt svingt over på høyre side av veien. Men jeg er så jæævlig flau og fatter ikke at jeg kunne gjøre en så idiotisk og farlig ting! Har hatt lappen i to år og er fortsatt ganske nervøs i trafikken. Faen for en premieidiot jeg føler meg som. Hvor ille er det å gjøre en sånn feil, egentlig?

Endret av Pilea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ganske ille. Blir du lett stressa ellers i livet også? Er synet i orden? Det eneste som hjelper er vel trening. Du får det til, du også! :)

Anonymkode: 1b466...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller Ikke flink til å kjøre bil, så det gjør jeg ikke øenger. Ikke alt blir bedre med trening.

Anbefaler deg å bo slik til at du ikke trenger bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det samme tidligere i høst. Var mørkt, regn og jeg var stresset. Fikk vridd over igjen og kjørt riktig retning, men følte meg som en total idiot og hadde i tillegg passasjer.. Har også bare hatt lappen et par år. 

Veldig glad ingen rapporterte meg. 

Anonymkode: a130c...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort lignende feil, og skjønner at du fikk deg en støkk. Jeg var redd for å kjøre bil i flere år, fordi jeg var overbevist om at jeg var udugelig. 

Men altså. Trafikken består tross alt av mennesker, og mennesker gjør feilvurderinger og glipper - selv når vi prøver så godt vi kan. Risiko er et premiss vi må akseptere når vi blir en del av trafikken - vi må akseptere det hos oss selv som sjåfører, og vi må akseptere det faktum at andre kan gjøre feil som vil ramme oss. Det er et risikosted, risikoen er prisen vi betaler for å komme oss kjapt rundt og slippe å være avhengig av buss og bane. 

Mitt tips er å kjøre mer, ikke mindre. Om du begynner å unnvike kjøringen nå, så fester usikkerheten seg og kan bli vanskelig å bli kvitt. Kom deg ut på veien igjen, så snart som mulig :) 

Anonymkode: 47bde...712

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså alle kan gjøre feil og du oppdaget det med engang, ikke døm deg selv så hardt. Jeg har sittet på med erfarne sjåfører som har tatt feil fil, oppdaget det og fått rettet opp før det gikk galt, så unormalt er det jo ikke.

Anonymkode: 67f77...b03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke unormalt å gjøre en feil innimellom. Det er heller ikke unormalt å kritisere seg selv etterpå, men prøv å husk at ingen er feilfri! Alle gjør feil, uansett hvor erfaren de er. Man kan ikke dømme en person på én hendelse, og du trenger nok å kjenne mer på mestring.

Hvis jeg skal gi deg et tips, så vil det bli å ikke fokusere på at du skal kjappe deg å ta luker. Man må ikke være lynrask for å være en god sjåfør, særlig ikke i starten. Å vente til du vet at du har god klaring er også en god vurdering. Etter hvert vil du bli bedre til å se hvor god tid du egentlig har, men inntil da er det bedre å være litt avventende. Du trenger ikke å kreve av deg selv at du skal være like rask, smidig og erfaren som de som har kjørt bil i årevis. Du er jo nesten helt fersk :)

Hvis du kjenner at du har problemer med å kjøre så kan du bare kjøpe en pakke med kjøretimer for å få mer veiledning på det du synes er vanskelig. Kanskje får du mer selvtillit av det 👍

Anonymkode: 63913...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og kjørte i mørket en gang, og skulle som deg til venstre i et STORT lyskryss med mange filer. Da jeg fikk grønt begynte jeg å kjøre, men fikk panikk halvveis gjennom krysset fordi det var så mørkt at jeg ikke så veimerkingene og var usikker på om jeg var på vei inn i nettopp motgående fil, så jeg bråvridde bilen og kjørte rett frem isteden, som da var på rødt lys :klaske: 

Du er ikke den eneste som gjør slike feil. Man føler seg utrolig dum i øyeblikket, men faktum er at kjøring på nye steder i mørket er utfordrende, spesielt hvis det er vått på bakken, og feil begås. Ikke vær så streng mot deg selv :)

Anonymkode: 6c9c5...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gjort det samme😂 men det var mørkt og ingen andre biler rundt. Jeg er 110% sikker på at om det hadde vært det, ville jeg kjørt riktig. Jeg oppdaget feilen rett etterpå og satt og hylte for meg sjøl en stund😂 godt ingen så deg! Nå har du gjort den feilen og gjør det sikkert aldri igjen. 

Anonymkode: 5d302...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normal og gjøre menneskeligefeiler. 

Fikk lappen for 4 månder siden men har ikke gjort noen "grove" feil.
Alle kan gjøre ting feil, så lenge du ikke var en fare for noen der og da så er det jo helt ok :)

Bare husk at det er bedre og slakke ned om du blir blenda en og gjøre en feil igjen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 17.54, DracuRobin skrev:

Helt normal og gjøre menneskeligefeiler. 

Merkelig holdning å ha til potensielt særdeles farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svingte over i venstre fil en gang for å gi plass for noen som kom fra påkjøringsfelt, og plutselig var det en bil rett bak meg som stod på hornet. 

Fatter fortsatt ikke hva som skjedde. Jeg kjører en god del daglig, også på denne veien. Og vet jeg er flink til å følge med i speil, dødvinkel, sjekke en ekstra gang, og alt. 

Enten så jeg rett og slett ikke bilen. Ellers så kom han i 150. 

Anonymkode: efb8d...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er situasjon du vil lære av. Neste gang holder du lavere fart i mørke på et uoversiktlig plass, ikke sant. Så du blir allerede en litt bedre sjåfør etter denne hendelsen. 

Jeg har bodd på Bjølsen i Oslo, i et hus som står rett ved rundkjøring, og i den ene utkjøring var veien delt med midtskille. Jeg kan love deg jeg har sett folk kjøre feil ut av rundkjøring hver eneste dag, til og med i dagslys. 

Anonymkode: 17278...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, poli10 skrev:

Merkelig holdning å ha til potensielt særdeles farlige situasjoner.

Hele livet er fullt av potensielt særdeles farlige situasjoner.

Anonymkode: bbb6e...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første kjørelæreren min sa ved første kjøretime: «ALLE gjør feil. Jeg er kjørelærer, og gjorde en brøler i forrige uke. I skolebilen. Til og med uten en elev å skylde på!». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at mange ikke vet hvordan de skal lese disse. De står jo i de fleste kryss og blir ikke minst flittig brukt i veiarbeidsområder.  Noen ganger er det jo så mye sperrebånd og skilt og blinkende lys i slike områder at man kan bli helt vill i hodet, men når man kan disse går det bra. 

 

 

906_0V.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lauv skrev:

Jeg har funnet ut at mange ikke vet hvordan de skal lese disse. De står jo i de fleste kryss og blir ikke minst flittig brukt i veiarbeidsområder.  Noen ganger er det jo så mye sperrebånd og skilt og blinkende lys i slike områder at man kan bli helt vill i hodet, men når man kan disse går det bra. 

 

 

906_0V.gif

Hva betyr de?

Anonymkode: 6c9c5...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr de?

Anonymkode: 6c9c5...d5a

Åh, sorry, det skrev jeg jo ikke. Man skal kjøre i det feltet strekene peker ned på. I dette tilfellet til høyre for skiltet.

Endret av Lauv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...