Gå til innhold

Kjøpe bil før lappen er i boks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har teori, langkjøring og bykjøring igjen før oppkjøring. Han har dog en stor sperre for å ta teorien, og trenger et skikkelig spark bak for å få ut fingeren og bare hoppe i det. Han vil ikke ta lang- og bykjøringa før han har bestått teorien, og får seg ikke engang til å ringe kjørelæreren sin for å bestille flere kjøretimer på grunn av teori-sperra. Jeg vet han kommer til å hive seg rundt og gjøre seg ferdig med lappen så fort vi har bil stående utenfor huset. Jeg har alt det obligatoriske igjen - første trinnvurdering om noen dager.

Er det helt høl i huet av oss å kjøpe oss bil i løpet av vinteren? Blir jeg som kjøper den og avgjørelsen er opp til meg å ta, men ja. Vi bor sånn til at vi er avhengig av at minst en kan kjøre, så det frister litt når det er det eneste som vil få han til å hoppe i det. Også er det jo et pluss å øvelseskjøre med bilen som skal kjøres senere. Pappa og jeg driver og kikker litt på biler og har funnet flere alternativer, men jeg blir litt usikker på om det er for tidlig.

Anonymkode: 1c4de...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gjort det før teorien var bestått, samt at jeg visste at kjøringa mi var god nok. 

Endret av nordlending
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

...........

Er det helt høl i huet av oss å kjøpe oss bil i løpet av vinteren? ...........

Anonymkode: 1c4de...7d7

Har du lappen?  Kjøp bil.

Hvis ikke.  Vent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, og hadde lett gjort det selv, med mindre noe tilsier at dere ikke skal klare lappen.

Kjøpte selv campingvogn for noen år siden som ingen hadde lov til å trekke. Mannen tok BE etterpå.

Anonymkode: 26690...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt og dumt og gjøre da dere må betale forsikring fra første dag på en bil dere ikke kan bruke. Dessuten er det jo ikke så lurt og la en bil bare stå der gjerne i noen måneder.

Anonymkode: 7eb91...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å kjøpe bil nå hvis han gjør seg ferdig med lappen raskere, er jo også enklere å få med noen på øvelseskjøring hvis man stiller med egen bil. Jeg kjøpte min første bil da jeg var 15 og det var aldri problem med å få med noen på kjøring.

Anonymkode: 08256...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil et halvt år før jeg fikk lappen, «leide» den ut til familie som trengte bil i mellomtiden så lånekostnader og forsikring ble delvis dekket av de så lenge de lånte den. Derav kunne jeg betale enda mer ned på billånet. Og fikk øvekjørt mer med egen bil, da pappa var litt ukomfortabel med at jeg øvekjørte i den nye bilen hans (forståelig nok), hehe!

Anonymkode: 7f9e8...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Venninna mi har kjøpt seg Mercedes nå mens hun holder på med lappen. Hun kjøpte den rett etter å ha bestått teorien og synes det er en stor motivasjon å se den parkert og vente på å få bruke den 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke ut som at han er så veldig interessert i å komme i mål når han legger så lite innsats i å "gidde" å lese. Så jeg ville nok ha ventet av da dere ikke vet hvor lang tid dette kan ta. Hvis initiativet mangler så blir det plutselig stopp i opplæringen og det han har lært, sklir ut.

Det å ha en bil stående parkert er veldig mye dyrere enn dere kanskje tror. Kostnadene blir nesten det samme enten dere bruker den eller ikke. Om dere så kjøper en billig bruktbil, så koster det fort 3000kr/mnd i form av verditap, forsikring, neste EU-kontroll og andre utlegg at den står der.

Anonymkode: 2f8d3...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bil før jeg fikk lappen, når jeg var rett over 18. For meg var det ekstra motivasjon, og veldig gøy å kunne gå rett i bilen når lappen var bestått :) den stod vel i en måned eller to før jeg fikk lappen, men jeg øvelseskjørte i den, og foreldre lånte den av og til.

Skal sies at det var en bil jeg betalte under 10.000 for, som var mye penger for meg da. Ville ikke tatt opp lån f.eks før lappen er i boks :) betalte rimeligste forsikring også.

Anonymkode: 112ee...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gjør dette for ekstra motivasjon, så hvorfor ikke? I tillegg kan man jo da øvelseskjøre i egen bil noe som kan være kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bil etter å ha hatt under 4 kjøretimer, for trengte et spark bak. Ble for dumt å ha billån på en bil jeg ikke brukte. Hadde mulighet til å øvelseskjøre mye med mannen min. Jeg ville gjort det igjen dersom jeg hadde hatt valget nå. Elsker bilen min! (vi hadde en bil til altså, men den synes jeg ble for stor for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om bilen blir motivasjon eller bare et ekstra press, som kan øke teorisperren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
På 13.1.2020 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Samboer har teori, langkjøring og bykjøring igjen før oppkjøring. Han har dog en stor sperre for å ta teorien, og trenger et skikkelig spark bak for å få ut fingeren og bare hoppe i det. Han vil ikke ta lang- og bykjøringa før han har bestått teorien, og får seg ikke engang til å ringe kjørelæreren sin for å bestille flere kjøretimer på grunn av teori-sperra. Jeg vet han kommer til å hive seg rundt og gjøre seg ferdig med lappen så fort vi har bil stående utenfor huset. Jeg har alt det obligatoriske igjen - første trinnvurdering om noen dager.

Er det helt høl i huet av oss å kjøpe oss bil i løpet av vinteren? Blir jeg som kjøper den og avgjørelsen er opp til meg å ta, men ja. Vi bor sånn til at vi er avhengig av at minst en kan kjøre, så det frister litt når det er det eneste som vil få han til å hoppe i det. Også er det jo et pluss å øvelseskjøre med bilen som skal kjøres senere. Pappa og jeg driver og kikker litt på biler og har funnet flere alternativer, men jeg blir litt usikker på om det er for tidlig.

Anonymkode: 1c4de...7d7

Det er så dumt som det kan få blitt. 

Hvis du skal ta med barn på en altfor lang gåtur som du vet at de egentlig slett ikke er motivert for, men du lover dem boller og brus på turmålet..  så går de nok turen. Men hva tror du skjer om de får bollene og brusen dagen i forveien mot at de lover å bli med på turen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 12.13, theTitanic skrev:

Det er så dumt som det kan få blitt. 

Hvis du skal ta med barn på en altfor lang gåtur som du vet at de egentlig slett ikke er motivert for, men du lover dem boller og brus på turmålet..  så går de nok turen. Men hva tror du skjer om de får bollene og brusen dagen i forveien mot at de lover å bli med på turen? 

Den logikken holder ikke. Dette blir mer som å kjøpe boller og brus dagen før og la de stå godt synlig men utenfor rekkevidde til turen er overstått. :) Bortsett fra at det ikke hjelper å mase og grine for å få dem før. 

Jeg kjørte forresten min første bil ut fra forhandleren med rød L bakpå, men jeg var ganske motivert fra før av da. 😁 

Forøvrig er tråden fra januar, så kanskje alt har ordnet seg i mellomtiden? 

Anonymkode: c7584...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er bedre å sette litt hardt mot hardt, TS. Det er jo ikke din jobb å dulle med ham og motivere ham til å skulle fullføre lappen, og pynte veien dit med en fet bil og levende lys når han viser null initiativ selv. Han må vel for pokker klare å være litt mindre tafatt og ta ansvar for dette selv. Han trenger heller å få litt tyn for å ikke prøve, istedenfor at fallskjermen skal redde ham gang på gang.

Om han så ikke er verdens flinkeste til å lese, så er faktisk ikke den teorien så veldig vanskelig hvis han bare interesserer seg bittelitt. Da jeg gjorde teorien så hadde jeg bare den teoriboken min fremme, leste litt her og der uten å legge så mye i det, og en dag jeg var forbi vegvesenet så fikk jeg en spontan idé om å stikke innom og se om jeg ville bestå. Og jeg besto.

Kanskje ikke alle er like heldige, men det finnes teorikurs han kan melde seg på hvis det er en bedre læreform. Da slipper han å lese selv, og må bare stille til de tidene som kurset er.

Anonymkode: 2f8d3...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...