Gå til innhold

Nå er jeg litt sent ute sikker, men skal virkelig biler etter 2025 være ekslusivt el biler?


kikkana

Anbefalte innlegg

Jeg tror på klimagreia og at den er menneskeskapt, velger jo å tro på vitenskapen. Men er dette veien å gå?

 

Tenker de ikke på folk i distriktet? Elbilene har blitt mye bedre, men de kan fremdeles ikke sammenligne seg med vanlig drivstoff i kulda. Og stopper du opp med en elbil er det ikke bare ringe en kompis og jumpstarte. Du sliter om du stopper midt i skogen.

 

Tror politikerne at alle bor i by?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, kikkana said:

Jeg tror på klimagreia og at den er menneskeskapt, velger jo å tro på vitenskapen. Men er dette veien å gå?

 

Tenker de ikke på folk i distriktet? Elbilene har blitt mye bedre, men de kan fremdeles ikke sammenligne seg med vanlig drivstoff i kulda. Og stopper du opp med en elbil er det ikke bare ringe en kompis og jumpstarte. Du sliter om du stopper midt i skogen.

 

Tror politikerne at alle bor i by?

Alle nye biler er vel målet? Så du kan fremdeles kjøpe brukt feks.

Om du stopper midt i skogen kan du vel slite litt uansett bil, det er en grunn til at det finnes veihjelp? Har elbil, om jeg går tom for strøm betaler forsikringsselskapet for veihjelpen en gang i året. Men det går vel an å gå tom for bensin også? Jeg bor forresten på bygda, ser ikke helt problemet. Mulig det er verre i Troms og Finnmark. Og bilferiene blir jo litt preget av kjørepauser om du skal langt.

Anonymkode: a32c8...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle nye biler er vel målet? Så du kan fremdeles kjøpe brukt feks.

Om du stopper midt i skogen kan du vel slite litt uansett bil, det er en grunn til at det finnes veihjelp? Har elbil, om jeg går tom for strøm betaler forsikringsselskapet for veihjelpen en gang i året. Men det går vel an å gå tom for bensin også? Jeg bor forresten på bygda, ser ikke helt problemet. Mulig det er verre i Troms og Finnmark. Og bilferiene blir jo litt preget av kjørepauser om du skal langt.

Anonymkode: a32c8...a7e

Litt lettere med bensin/diesel. Da kan noen snille og behjelpelige komme med ei kanne slik at man får fylt opp. Verre med stikkontakt i skogen😊

Endret av Tutte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye biler skal være el fra 2025. Jeg går ut i fra at du da fortsatt kan få kjøpt noe gammalt ræl på Finn, men de som selger nye biler, kan kun tilby elbiler. Altså, mange nye el-biler får du i dag kjøpt til under 300k. Det er for så vidt greit, men det er ikke alle utleiere som har tilkobling til strøm. Da blir det vanskelig for ganske mange.

"Ta buss daaaaaaa"

Våren 2019 leide jeg på en luguber plass, med parkering på andre sida av veien. NULL muligheter for å lade min potensielle elbil. Med bil tok det 25 min å kjøre til jobben. Med buss/tog hadde det vel tatt meg... over halvannen time. Forutsatt at bussen gikk så tidlig - jeg måtte være på jobb innen 7:00 eller 6:30. Legg så til utgiftene til busskort, og konklusjonen min blir "ikke faen". Å ta tre busser, eventuelt tog, skjer bare ikke. 

Politikerne og de drømmende ungdommene er virkelighetsfjerne, der de bor midt i Oslo og det går et eller annet hver 10. minutt, eller har privatsjåfører til å kjøre dem rundt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ginavn skrev:

Alle nye biler skal være el fra 2025. Jeg går ut i fra at du da fortsatt kan få kjøpt noe gammalt ræl på Finn, men de som selger nye biler, kan kun tilby elbiler. Altså, mange nye el-biler får du i dag kjøpt til under 300k. Det er for så vidt greit, men det er ikke alle utleiere som har tilkobling til strøm. Da blir det vanskelig for ganske mange.

"Ta buss daaaaaaa"

Våren 2019 leide jeg på en luguber plass, med parkering på andre sida av veien. NULL muligheter for å lade min potensielle elbil. Med bil tok det 25 min å kjøre til jobben. Med buss/tog hadde det vel tatt meg... over halvannen time. Forutsatt at bussen gikk så tidlig - jeg måtte være på jobb innen 7:00 eller 6:30. Legg så til utgiftene til busskort, og konklusjonen min blir "ikke faen". Å ta tre busser, eventuelt tog, skjer bare ikke. 

Politikerne og de drømmende ungdommene er virkelighetsfjerne, der de bor midt i Oslo og det går et eller annet hver 10. minutt, eller har privatsjåfører til å kjøre dem rundt.

Har du bodd på landet du eller? Er ikke bare å ta buss for alle heller. Her jeg bor må jeg gå ca 3 km til nærmeste bussholdeplass, og eneste bussen som går er i tillegg skolebuss.

Anonymkode: a4d8c...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du bodd på landet du eller? Er ikke bare å ta buss for alle heller. Her jeg bor må jeg gå ca 3 km til nærmeste bussholdeplass, og eneste bussen som går er i tillegg skolebuss.

Anonymkode: a4d8c...d89

Rettelse: Leste ikke innlegget ditt ordentlig😊

Anonymkode: a4d8c...d89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbil er helt håpløst!! Har elbil i jobbsammenheng, er håndverker. Funker relativt greit på små arbeidsoppdrag i sentrum, men for min del må jeg plutselig reise av sted 12mil en vei og da må jeg stå hvertfall 1time på hurtigladestasjon. 

Ja elbil funker noen ganger, gjerne til bykjøring men skal man lengre distanser så gidder jeg ikke. Hyttetur en helg til en hytte 25 mil unna så må du stoppe en time for å lade hver vei. 
Gi meg fossile biler, elbiler ser bra ut på papiret men rekkevidden fungerer ikke i praksis.

Anonymkode: 5941e...624

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elbil er helt håpløst!! Har elbil i jobbsammenheng, er håndverker. Funker relativt greit på små arbeidsoppdrag i sentrum, men for min del må jeg plutselig reise av sted 12mil en vei og da må jeg stå hvertfall 1time på hurtigladestasjon. 

Ja elbil funker noen ganger, gjerne til bykjøring men skal man lengre distanser så gidder jeg ikke. Hyttetur en helg til en hytte 25 mil unna så må du stoppe en time for å lade hver vei. 
Gi meg fossile biler, elbiler ser bra ut på papiret men rekkevidden fungerer ikke i praksis.

Anonymkode: 5941e...624

Hvor lenge holder strømmen på en elbil stort sett egentlig før man må lade igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kikkana skrev:

Jeg tror på klimagreia og at den er menneskeskapt, velger jo å tro på vitenskapen. Men er dette veien å gå?

 

Tenker de ikke på folk i distriktet? Elbilene har blitt mye bedre, men de kan fremdeles ikke sammenligne seg med vanlig drivstoff i kulda. Og stopper du opp med en elbil er det ikke bare ringe en kompis og jumpstarte. Du sliter om du stopper midt i skogen.

 

Tror politikerne at alle bor i by?

Da har du noen år på deg å flytte til en by. Problem løst.

Anonymkode: b0383...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli bedre og bedre tilgang til ladere. Der det er et behov, vil markedet sørge for gode løsninger.

Anonymkode: 34734...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men elbil er jo ikke miljøvennlig. Så det her er jo bare tull. 

Anonymkode: 82316...8d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elbil er helt håpløst!! Har elbil i jobbsammenheng, er håndverker. Funker relativt greit på små arbeidsoppdrag i sentrum, men for min del må jeg plutselig reise av sted 12mil en vei og da må jeg stå hvertfall 1time på hurtigladestasjon. 

Ja elbil funker noen ganger, gjerne til bykjøring men skal man lengre distanser så gidder jeg ikke. Hyttetur en helg til en hytte 25 mil unna så må du stoppe en time for å lade hver vei. 
Gi meg fossile biler, elbiler ser bra ut på papiret men rekkevidden fungerer ikke i praksis.

Anonymkode: 5941e...624

2 timer lading for 50 mil? Jeg kjørte 120 mil like før jul, og ladet til sammen i 1,5 time. Innen 2025 er det flere hurtigladere og bedre batterier. 

Anonymkode: aa870...8ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men elbil er jo ikke miljøvennlig. Så det her er jo bare tull. 

Anonymkode: 82316...8d9

Det er sant, men det er mer miljøvennlig enn disel- og bensinbil etter du har brukt den en liten stund. Det mest miljøvennlige er å gå.

Anonymkode: a32c8...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Elbil er helt håpløst!! Har elbil i jobbsammenheng, er håndverker. Funker relativt greit på små arbeidsoppdrag i sentrum, men for min del må jeg plutselig reise av sted 12mil en vei og da må jeg stå hvertfall 1time på hurtigladestasjon. 

Ja elbil funker noen ganger, gjerne til bykjøring men skal man lengre distanser så gidder jeg ikke. Hyttetur en helg til en hytte 25 mil unna så må du stoppe en time for å lade hver vei. 
Gi meg fossile biler, elbiler ser bra ut på papiret men rekkevidden fungerer ikke i praksis.

Anonymkode: 5941e...624

Hvor gammel er denne elbilen?  Billigste modell? Er det en av disse som ikke kan hurtiglades? Kan det være at du overdriver litt?

Anonymkode: a32c8...a7e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Ginavn said:

Våren 2019 leide jeg på en luguber plass, med parkering på andre sida av veien. NULL muligheter for å lade min potensielle elbil. Med bil tok det 25 min å kjøre til jobben. Med buss/tog hadde det vel tatt meg... over halvannen time. Forutsatt at bussen gikk så tidlig - jeg måtte være på jobb innen 7:00 eller 6:30. Legg så til utgiftene til busskort, og konklusjonen min blir "ikke faen". Å ta tre busser, eventuelt tog, skjer bare ikke. 

Hvor langt er det til jobben din? Jeg har bare 15 min å kjøre, må bare lade en til to ganger i uka. Skjønner at det er kjipt å finne et sted å lade to ganger i uka, men kanskje du kan lade et sted mens du handler eller trener feks?

Anonymkode: a32c8...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du noen år på deg å flytte til en by. Problem løst.

Anonymkode: b0383...f59

Da hadde byene blitt ganske overbebodde etterhvert. Gjelder jo ikke bare ts dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kommer ikke til å gå tom for drivstoff midt i skogen noe oftere med el-bil enn du gjør med vanlig bil. Det handler om litt minimal planlegging i hverdagen, noe alle klarer veldig greit. For meg fremstår det som et litt oppkonstruert problem.

Rekkevidden på litt nyere biler er uansett veldig god nå og kommer bare til å bli bedre.

Anonymkode: f3b3c...4d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tutte skrev:

Da hadde byene blitt ganske overbebodde etterhvert. Gjelder jo ikke bare ts dette.

Nei, men det gjelder heller ikke alle. Vi bor 12 km fra nærmeste busstopp og 50 km fra jobb. Vi har kun hatt elbiler siden 2011, og det går helt strålende for oss. De to første årene var det litt tungvindt med rekkevidde, men nå er det ikke lenger noe problem å få tak i biler med lang nok rekkevidde (den koster kanskje litt mer, men det er billigere å bo på landet, så en person hadde ikke fått noen bedre økonomi ved å flytte nærmere alt å kjøpe elbil med kortere rekkevidde). Vi som kjører mye sparer 30 000 i året på drivstoff, bommer, service osv. 

For tre år siden hadde vi en ferie i Europa der vi kjørte 4500 km. Det ble ikke for mange, lange stopp med lading. Etter tre timer i bil syntes ungene det var fint med 20 min pause for å spise litt f.eks. Noen ganger kunne vi ut å løpe, leke gjemsel eller sparke fotball, og ungene syntes bare det var gøy at vi voksne hadde tid til å være med, og vi hadde alle godt av å bevege oss litt etter 3-4 timer i bil. (Det husker jeg fra jeg kjørte fossilbil med min familie da jeg var liten og.)

Når det gjelder kulda, har jeg erfaring med at det er lettere å starte en elbil enn en dieselbil. Vi har aldri hatt problemer med å starte. Ikke nøling en gang. Men vi har vært på hyttetur med andre med fossilbiler, og da det var under 20 minusgrader hadde noen problemer med å starte, og en av dem klarte det ikke i det hele tatt. Vår elbil nølte ikke en gang. Vi kan riktignok ikke kjøre like langt om batteriet er veldig kaldt, men om ikke du er helt på grensen av rekkevidde, er det ikke noe problem. Om jeg skulle stoppe midt i skogen, tror jeg det må være fordi det er tomt for strøm eller jeg har punktert. I motoren er det ikke så mange ting som kan gå galt som i en fossilbil, men det er vel kanskje mulig at noe elektrisk dashbord-greier ødelegger noe. Det kan jeg ikke så mye om og måtte sikkert ringt veihjelp, men etter 300 000 km i elbil, har det enda ikke vært nødvendig. 

Så bortsett på den verste vidda, ser jeg ikke helt at vi ikke er klare for elbiler til de aller fleste. De som ikke klarer overgangen får heller flytte mer sentralt, men for mange av oss er det ikke et problem. 

Anonymkode: a0a7d...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fremdeles god tid til å kjøpe meg splitter ny dieselbil. Jeg skal aldri ha elbil. Om jeg skulle fått en elbil, så hadde jeg solgt den tvert. Vet ikke om jeg hadde giddi å prøvekjørt den engang.

Jeg har mer enn nok med å huske å lade mobilen og akter ikke å drive med ladekabler for at en bil skal fungere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
15 timer siden, kikkana skrev:

Jeg tror på klimagreia og at den er menneskeskapt, velger jo å tro på vitenskapen. Men er dette veien å gå?

 

Tenker de ikke på folk i distriktet? Elbilene har blitt mye bedre, men de kan fremdeles ikke sammenligne seg med vanlig drivstoff i kulda. Og stopper du opp med en elbil er det ikke bare ringe en kompis og jumpstarte. Du sliter om du stopper midt i skogen.

 

Tror politikerne at alle bor i by?

De slutter nok å selge biler som går på fossilt brennstoff, men de vil nok være på bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...