Gå til innhold

Resirkulerer dere ikke fordi dere er late?

anonym ss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi resirkulerer ikke fordi når bosset kommer til forbrenningsanlegget ligges alt i samme ovn. Hvorfor skal vi gjøre en jobb som ikke har noen funksjon?

Anonymkode: 53281...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resirkulerer en del, men når jeg ikke gjør det, er det en kombinasjon av latskap og plassmangel. Sorterer restavfall, ren plast, papir, glass/metall og panteflasker. Store ting og diverse som samler seg opp, kjører jeg til miljøstasjonen. Papirkontaineren blir ofte fort full, og da går resten i restavfallet. Plast som må vaskes og tørkes går også i restavfallet. Dessuten påstår min svoger, som jobber på det kommunale renovasjonsanlegget, at plast og restavfall uansett går i samme forbrenningsovn. Aner ikke om det stemmer, så ikke bruk meg som kilde her, men det gjør meg i alle fall ikke veldig motivert til å vaske plasten... 

Anonymkode: 0e12a...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 12.39, anonym ss skrev:

Jeg prøver å forstå hvorfor vi vender det blinde øye til og velger å ikke resirkulere, noe som er så lett. Er dere late? Ignorante? mangler plass?

du sier resirkulere - men du mener kildesortere?

Anonymkode: c709b...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resirkulerer en del, men når jeg ikke gjør det, er det en kombinasjon av latskap og plassmangel. Sorterer restavfall, ren plast, papir, glass/metall og panteflasker. Store ting og diverse som samler seg opp, kjører jeg til miljøstasjonen. Papirkontaineren blir ofte fort full, og da går resten i restavfallet. Plast som må vaskes og tørkes går også i restavfallet. Dessuten påstår min svoger, som jobber på det kommunale renovasjonsanlegget, at plast og restavfall uansett går i samme forbrenningsovn. Aner ikke om det stemmer, så ikke bruk meg som kilde her, men det gjør meg i alle fall ikke veldig motivert til å vaske plasten... 

Anonymkode: 0e12a...2da

Plast blir kjørt til Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Har flyttet mye og det er forskjellig sortering fra kommune til kommune. Kjenner ikke helt til all sortering i min nytilflyttede kommune og finner heller ikke info om det. Tilgriset plast kaster jeg ofte i restavfall. Orker ikke vaske absolutt alt. 

Anonymkode: 1a66b...fac

Gå inn på Sortere.no og legg inn kommunen din, så får du svar på hvordan du skal sortere. 

Anonymkode: 22853...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.1.2020 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg resirkulerer aldri. Det er jo så innviklet hvertfall her jeg bor. De burde tilby kurs i dette.

Anonymkode: e40fd...743

Et tips kan være å gå inn her: https://sortere.no/ - der finner du ut hvordan du sorterer/leverer ulike typer avfall der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen er jo over alt. Til og med fb og Instagram har kildesortering for dummys med veldig lettforståelige korte filmsnutter. 

Å si at man ikke vet/er usikker, er en unnskyldning for latskap. 

Anonymkode: 29873...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke. Da må jeg samle på masse drit under kjøkkenbenken pga dårlig plass. Tar med meg alt ut i samme pose hver morgen, og slenger det i dunken.

Anonymkode: 18c97...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke. Da må jeg samle på masse drit under kjøkkenbenken pga dårlig plass. Tar med meg alt ut i samme pose hver morgen, og slenger det i dunken.

Anonymkode: 18c97...9f5

Jeg blir oppriktig lei meg av slikt. Jeg gjør så mye jeg kan for miljø. Flyr ikke, eier ikke bil, prøver å dyrke så mye selv osv osv. Og ofte møter jeg folk som håner denne innsatsen. Jeg har som regel styre nok for å heve meg over dette, men innimellom når jeg møter stor ignoranse så klarer jeg ikke holde forsvarsmekanismen oppe :( bryr ikke folk seg om fremtiden? Hva med de med barn? Vil dere at barna skal vokse opp i et samfunn som kommer til å bli beintøft? Er de ikke redde for deres fremtid? Så kynisk :( 

Anonymkode: 29873...95b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2020 at 12:46 PM, Hoppetaujenta said:

Jeg resirkulerer alt jeg kan her.  :tommelopp: 

Jeg også. Det går litt sport i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg prøver ender det med masse søl fordi en av barna kaster noe feil sted. De er små. Har gitt opp. 

Anonymkode: bd993...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
On 1/17/2020 at 9:49 PM, AnonymBruker said:

Hver gang jeg prøver ender det med masse søl fordi en av barna kaster noe feil sted. De er små. Har gitt opp. 

Anonymkode: bd993...435

hvordan i all verden kan dette ende med søl, er det ikke å ha pose i søplene, og havner noe i feil søppel, så gjør det det. Søl blir det vel bare om de bommer på søpla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. :) Forstår det er litt latskap ute å går, for når posen er i søppelbilen er det jo noen andre sitt problem. Lett å tenke i nuet.

Men bør ikke mennesker ta ansvar for sitt eget forbruk med å legge inn 1 minutt arbeid om dagen for å riktig kaste det man bruker for framtidige generasjoner som barna sine? Eller er vi bortskjemte / fortjener en lett hverdag ? 

(ingen rettelse eller dømming, prøver heller å forstå grunnene / eller teskelen for unnskyldninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kildesorterer, men gidder ikke bry oss med om andre gjør det. Folk får gjøre som de vil, og det hender vi sorterer feil også. Det eneste som plager meg med folks søppelhåndtering, er at naboene suger på å mose pappen sin.

Vi bor i et ganske stort sameie bestående av tomannsboliger og eneboliger. Selv om det ikke er mange boliger i sameiet, er det barnefamilier med 2+ barn i så godt som alle boligene. Det blir altså en del søppel. Papp/papir/drikkekartong tømmes en gang i måneden i kommunen, og vi kan ikke få verken flere eller større dunker av søppelselskapet. Vi har de største dunkene, og maks antall. Det eneste de kan gi oss ekstra, er en ekstra for glass og metall og matavfall. Folk gidder ikke sortere matavfallet sitt, så den er aldri full. Glass og metall er bare full i jula.

Siden vi er mange mennesker som produserer avfall, papp hentes sjeldent og vi har makset både antall og størrelse på dunker (minus to), burde det være ganske opplagt at man må mose pappen sin godt. Men det gjøres ikke. Det fører til at folk samler opp pappen sin og kaster den så fort dunkene er tømt. Siden pappen ikke moses, er alle dunkene overfylte (såpass at styreleder får klager og trusler om bøter fra søppelselskapet) etter få dager. Innimellom samme dag. Og så har man en ond sirkel gående.

Mos pappen din, for faen. Det tar ikke lang tid. Du kan tråkke på drikkekartongene mens du står der for å kaste dem, du kan be barna hoppe på pappen din, du kan be barna rive opp store pappesker, du kan til og med kjøre over dem med bilen din om det gjør det mer morsomt. Er du av den vågale typen, kan du putte ungen din oppi pappavfallsdunken og la den hoppe på det. Bare ta på ungen parkdress og gummistøvler, og gi den en runde med hageslangen etterpå om du synes det er ekkelt. (Selv elsket jeg å mose pappsøppel i dunken og bli dusjet med hageslangen etterpå. Det var dritgøy.)

Anonymkode: 1e810...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mos pappen din, for faen. Det tar ikke lang tid. Du kan tråkke på drikkekartongene mens du står der for å kaste dem, du kan be barna hoppe på pappen din, du kan be barna rive opp store pappesker, du kan til og med kjøre over dem med bilen din om det gjør det mer morsomt.

Haha jeg haaater å klemme sammen pappen, men etter å ha lest dette har jeg tatt to store pappesker, putta all småpapp som kartonger ol i disse og kjørt over hele skiten med bilen - det var faktisk veldig morsomt!!!! Flatt ble det også, nå har jeg ny hobby. Takk!

Anonymkode: e51a4...e36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg resirkulerer ikke lenger fordi de begynte å kreve identifikasjon på gjenbruksstasjonen for en stund siden. Jeg skjønner nå at det henger sammen med viruset og at alle skal måtte ha digital ID der man kan se om de er vaksinert eller ei osv.

Anonymkode: 9d7df...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha jeg haaater å klemme sammen pappen, men etter å ha lest dette har jeg tatt to store pappesker, putta all småpapp som kartonger ol i disse og kjørt over hele skiten med bilen - det var faktisk veldig morsomt!!!! Flatt ble det også, nå har jeg ny hobby. Takk!

Anonymkode: e51a4...e36

Bare hyggelig!!

Anonymkode: 1e810...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I kommunen jeg bor har vi kun tre dunker; restavfall, matavfall og papp. Har aldri hørt at vi skal sortere plast?🤔🤔

Anonymkode: d0755...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har dunk for restavfall, glass/metall, og papp (og pant). Hadde også for plast men jeg har sluttet å resirkulere plast siden måten det gjøres på her ikke er miljøvennlig. Det skjærer meg i hjertet å kaste sjampoflasken i restavfall men pr i dag er det bedre enn i plastsøppelet. 

Anonymkode: 24a42...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...