Gå til innhold

Resirkulerer dere ikke fordi dere er late?


anonym ss

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å forstå hvorfor vi vender det blinde øye til og velger å ikke resirkulere, noe som er så lett. Er dere late? Ignorante? mangler plass?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du skriver vi, er det vel inkludert deg selv - da vet du vel svaret? 

Anonymkode: 5a7e2...d71

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordna 4 dunker ,plast ,papir ,mat og rest avfall. Jeg og barna passa på hvor vi kaster hva. Kona derimot kasta ting i første dunk som var der. Etter utallige prat og diskusjoner med henne jeg ga opp. Hun rett og slett gidder ikke. 

Nå vi(jeg og barna) resirkulerer papp og plast. Jeg flytta de 2 dunker annen sted på kjøkkenet ,vekk fra kona. 

Det som plager meg litt her er at jeg separerer plast i blå posen og Oslo kommune selger det til utlandet og tjener penger på mitt gratis  arbeid. Ikke ok syns jeg.  

Anonymkode: f85ba...20f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg resirkulerer ikke alt. Noe er så tungvint å bli kvitt når jeg ikke har bil så det går i restavfallet. Papir, plast, metall og glass går greit.

Anonymkode: 39a9b...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden du skriver vi, er det vel inkludert deg selv - da vet du vel svaret? 

Anonymkode: 5a7e2...d71

Jeg mener vi som "folk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lat og ignorant primært, plassmangel sekundært.

Anonymkode: 0f450...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del plastprodukter er så tilgriset at bruk av varmvann føles dyrere/mer miljøfiendelig/mer stress, enn å bare kaste det i vanlig restavfall. 

Alt går i spannet på badene og garderoben, unntak er plast etter toalettpapir og større ting. Dette er rett og slett en gidder-ikke ting, og det er kun småting som går i de spannene. 

Anonymkode: ddf48...fc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ordna 4 dunker ,plast ,papir ,mat og rest avfall. Jeg og barna passa på hvor vi kaster hva. Kona derimot kasta ting i første dunk som var der. Etter utallige prat og diskusjoner med henne jeg ga opp. Hun rett og slett gidder ikke. 

Nå vi(jeg og barna) resirkulerer papp og plast. Jeg flytta de 2 dunker annen sted på kjøkkenet ,vekk fra kona. 

Det som plager meg litt her er at jeg separerer plast i blå posen og Oslo kommune selger det til utlandet og tjener penger på mitt gratis  arbeid. Ikke ok syns jeg.  

Anonymkode: f85ba...20f

Jeg synes det er helt supert at kommunen tjener penger på dette, jeg! Alle penger kommunen får inn, kommer jo til syvende og sist oss innbyggerne til gode. Rike kommuner/kommuner i Norge med større inntekter har uten unntak bedre velferdstilbud til innbyggerne sine enn fattige kommuner.

Anonymkode: 5d55b...cf7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En del plastprodukter er så tilgriset at bruk av varmvann føles dyrere/mer miljøfiendelig/mer stress, enn å bare kaste det i vanlig restavfall. 

Alt går i spannet på badene og garderoben, unntak er plast etter toalettpapir og større ting. Dette er rett og slett en gidder-ikke ting, og det er kun småting som går i de spannene. 

Anonymkode: ddf48...fc3

ja. Småting kommer man seg nok ikke unna, det tar tid å separere ting osv. Det er også vanskelig å ha resirkulering på badet, som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt supert at kommunen tjener penger på dette, jeg! Alle penger kommunen får inn, kommer jo til syvende og sist oss innbyggerne til gode. Rike kommuner/kommuner i Norge med større inntekter har uten unntak bedre velferdstilbud til innbyggerne sine enn fattige kommuner.

Anonymkode: 5d55b...cf7

Skal være selvkost. Kommunen skal ikke tjene på slikt. Da må de faktisk sette ned prisene.

 

Og til ts. Fordi de ikke henter søppla ofte nok. Spesielt matavfall i papirpose. Blir fluelarver nedi søppledunken. Når jeg ikke får tjenesten jeg betaler for, da gjør jeg ikke jobben 100% heller.

Anonymkode: 9a3aa...084

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg resirkulerer aldri. Det er jo så innviklet hvertfall her jeg bor. De burde tilby kurs i dette.

Anonymkode: e40fd...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har papp, metall/glass og plast beholdere i tillegg til restavfall. Vi sorterer også matavfall til egen kompostbinge. 

Skal innrømme at noen ting gidder jeg ikke å stå å vaske for å resirkulere det. Eks leverpostei bokser, bruker mye varmtvann for få de rene. Men, i alle hovedsak så blir det meste resirkulert. 

Anonymkode: dfd64...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet mye og det er forskjellig sortering fra kommune til kommune. Kjenner ikke helt til all sortering i min nytilflyttede kommune og finner heller ikke info om det. Tilgriset plast kaster jeg ofte i restavfall. Orker ikke vaske absolutt alt. 

Anonymkode: 1a66b...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke og det passer meg utmerket. Jeg gidder ikke å skylle plast og siden det er ett krav så får de heller sortere selv.

Anonymkode: b02ab...43b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har vel ikke noe valg og får bøter om vi ikke gjør det. Hadde vi kun levert restavfallsposer over lengre tid hadde vi vel fått påpakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen stress å resirkulere så det gjør jeg. 
 

Men ikke matavfall faktisk. Det er såpass lite matavfall her i huset at det ville mugnet lenge før det var nok til å hive ut av huset. Bor i blokk så jeg har ingen egen kompost heller. Dessverre. 

Anonymkode: 29873...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk "resirkulerer" på grunn av kunnskapsmangel. ;) Visste du at 98 prosent plasten du leverer, blir fraktet til Tyskland, Norge må til og med betale penger til tyske bedrifter for at de skal ta imot plastavfallet du ha samlet  inn. Deretter blir plasten solgt til Asia, hvor noe til slutt ender opp i naturen. Ja, det er DU som skal være så miljøvennlig, som indirekte forårsaker at mye plast ender opp i havet i fattige land. Den informerte vet at det mest miljøvennlige i noen tilfeller kan være å levere alt i restavfallet til forbrenning i lokale anlegg.

Jeg resirkulerer, jeg også, men er ikke helt nazi. Man må bruke hodet. Noe avfall egner seg bedre, for eksempel er aluminium et materiale som egner se veldig godt til gjenvinning. Det er likevel bra at folk innarbeider gode rutiner for resirkulering, for i fremtiden vil håndtering av avfallet bli bedre og mer miljøvennlig. Men ikke tro at du som er flink til å resirkulere, er mer miljøvennlig i dag. Det er kanskje motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...