Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er over 16000 som har mitt første fornavn, men bare 17 stykker som har mine to fornavn. Dermed er det vel kanskje litt skjeldent? I tillegg er det bare 53 som har mitt etternavn og 3 2 1 eller 0 som har den kombinasjonen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Statisktiks sentral byrå (eller hvordan det skrives)

*Statistisk*

Jeg har arbeidet i byrået. Det var nok noen som ikke var så glad i oss, for vi fikk ganske ofte brev stilet til "Sadistisk sentralbyrå". :ler:

PS. Jeg så ikke før jeg hadde postet innlegget mitt, at tråden var fra 2005.

Endret av Belladonna
Skrevet

det er 3-2-1- eller 0 som har mitt navn. mitt etternavn er det vel en mill som har..

Skrevet

Mitt barn har også et navn som 2000 i landet har. Synes det er passe, det er ikke sjelden samtidig som ikke mange andre heter det.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er 3 eller færre som har mitt navn. Har to vanlige navn, men ingen har visst tenkt på å kombinere de før.

Så da har jeg er vanlig uvanlig navn? :fnise:

Jeg er ikke så opptatt av navnestatistikker og at et navn på død og liv skal være ett som er så tungekrøllete, sært og oppdiktet at man humrer i skjegget mens man bedyrer til moren at man syns det er et pent navn. Så jeg går heller for å døpe ungen noe som er uvanlig i min generasjon, men ikke et uvanlig navn i seg selv, det er tross alt begrenset hvor mange Anette`er det er plass til i norge før det blir ensformig..

Forøvrig så er det vel navn som Ola, Stein, Peder og Øystein som er uvanlig å døpe ungene sine nå, er ikke mange av de i generasjonene under oss...

Skrevet

Er vel rundt 15.000 som heiter det same som eg. Eit vanleg namn altså. Dei fleste som heiter det er vel under 35.

Ungane mine har namn dei deler med hhv. ca 1500 og ca 6000 andre. Begge namna var mest vanlege før 1950, altså er det få unge mennesker som heiter det, spesielt namnet til eldsteguten.

Kva som avgjer om eit namn er uvanleg, kjem litt an på kva ein legg i omgrepet. Viss ein med "uvanleg" meiner "ukjend/lite kjend", namn som få har høyrt om, er det ikkje mange som har uvanlege namn. Ein del namn kan dessutan vera brukt av ganske få, men viss alle blei fødd dei siste 5 åra, er det kanskje ikkje så uvanleg likevel? Og motsatt kan eit namn ha mange berarar, men vera godt spredd utover aldersgruppene, eller dei fleste som heiter det kan vera eldre mennesker - dermed er det kanskje litt uvanleg?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det er 17 kvinner i Norge som heter det samme som meg som eneste fornavn. Etternavnet er det 1039 av oss, både kvinner og menn, som har. Kombinasjonen fornavn + etternavn er jeg alene om. Det samme gjelder for fire av barna mine. Min ene sønn deler navn med fire andre, hvorav en bor i samme kommune som ham.

Endret av Belladonna
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et navn som jeg gjennom hele oppveksten fikk høre var SÅ uvanlig. Oppkalt etter min oldermor. Idag - 25 år senere - er dette blitt ett veldig populært navn igjen.

Så det som er et sjeldent navn idag, kan være helt vanlig når barnet er voksent.

For min egen del tenker jeg at det viktigste er at det er et pent (og sterkt) navn, ikke antallet personer som heter det. Men så har jeg også 3 beskyttede etternavn, og evt barn vil også ha det. Så navnet vil bli rimelig sjeldent uansett :gjeiper:

Dere som er opptatt av at navnet skal være sjeldent - er det fordi dere har mer vanlige etternavn?

Dersom jeg hadde hatt en -sen etternavn, hadde det kansje vært viktigere for meg?!?

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er opptatt av at navnet skal være sjeldent - er det fordi dere har mer vanlige etternavn?

Dersom jeg hadde hatt en -sen etternavn, hadde det kansje vært viktigere for meg?!?

Jeg har et -sen etternavn, men allikevel så er det ikke flere enn 3156 som har likt mitt etternavn. Så det er ikke automatikk i at om man har -sen etternavn så er det 40 000 \ 50 000 andre med samme etternavn.

Mitt fornavn deler jeg med 26 andre kvinner. Det lå stabilt på 8 personer i "alle" år, økningen til 26 har skjedd de siste 2 - 3 år.

Jeg har aldri møtt noen i mitt liv som har likt mitt fornavn eller etternavn.

Jeg valgte et sjeldent navn til min sønn, jeg har selv syntes at det har vært kjekt å ha et navn "ingen" andre har gjennom min oppvekst, og ønsket at han også skulle få samme opplevelse. Men det varte i 2 år, så ble hans navn populært og annenhvert barn ble døpt med samme navn. Det syntes jeg var skikkelig nedtur. Jeg brukte lang tid på å finne et godt navn til han, også ble det slik... men men. Jeg tror min sønn liker navnet sitt nå, han har funnet ut at navnet sitt kan varieres på mange av verdens språk, noe han synes er kjekt. Så det kom noe godt utav det til slutt allikevel.

AnonymBruker
Skrevet

har to fornavn, det ene deler jeg med 10 000 andre, det andre deler jeg med 3000. Begge navnene sammen er det kun jeg som har. Etternavnet mitt er det under 200 folk som har.

Skrevet

dattern mitt sitt navn er det 78 stk som har i norge.og sønnen i hus er det rundt 870 som har.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er det 24 som har navnet til. Datteren 3, 2 eller 1. Så relativt sjeldent. Nå er det dobbeltnavn de har, men uvanlige kombinasjoner... Meg er det ca 3000

Skrevet

Mitt navn er det 6 andre som har og jeg kjenner 1 av de :) Ble voksen før jeg begynte å like navnet mitt, så nå har jeg valgt litt mer vanlige navn til mine barn. Den ene er det 197 har og det andre er det ca 1500! Men ingen av de bor rundt her!

Skrevet

Jeg vil gjerne kalle barnet mitt Leanica hvis det blir ei jente. Men er redd det blir for spesielt, så bare Lea hadde vært fint det også. Det er jo ganske normalt. Liker også navnene Antonie og Othelie veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 12109 som har det navnet jeg vil gi min første sønn. Det bryr jeg meg ikke om, jeg velger et navn jeg synes er pent. Jeg har selv vokst opp med et svært sjelden navn, og har aldri satt pris på å måtte presentere meg to ganger til alle jeg møter.

AnonymBruker
Skrevet

Ca. 300 har samme fornavn som meg. Og 22 har samme etternavn. Så jeg er alene om navnekombinasjonen min. Det er greit, synes jeg, og hverken fornavn eller etternavn er sære eller merkelige.

Skrevet

Det er 23045 som har samme første fornavn som min sønn. Allikevel har jeg ikke hørt om noen barn som heter det. Jeg tror det kan være greit å tenke på i denne diskusjonen at nå heter "alle" barn Caroline, Ida og Nora, og Daniel, Eirik og Sindre. Selvom skrekkelig mange i Norge heter Thomas, er det svært få barn som heter det.

:sjenert:

Jeg heter Nora, og ca. 5000 stk har dette som eneste fornavn i Norge. Da jeg var liten var det en hel del færre som het det. Det har virkelig skutt i været de siste årene - noe som jeg egentlig syntes er lite kult. Men igjen: jeg henger ikke med unger på 0-10 år, så det får gå. Kjenner faktisk svært få som heter Nora..

Det ene etternavnet mitt er det 17 stk som har, alle innenfor slekta (bortsettfra 1..)

Det andre er det 231 som har.

Et spørsmål: er det ikke slik at hvis f.eks jeg ville endret etternavn til noe veldig skjeldent som bare f.eks 16 stk hadde så måtte de blitt spurt om det var greit? Tingen er at en eller annen kar dukket plutselig opp i folkeregisteret med vår families etternavn, og vi har ikke fått noen forespørsel om det, og vi aner ikke hvem karen er.. Er det ikke sånn at vi må gi vårt samtykke? :klo: Syntes det er veldig rart..

Skrevet

For ikke lenge siden møtte jeg på et sykehus og legen som hentet meg presenterte seg med mitt navn. Jeg hadde klart å møte den eneste i Norge som heter nøyaktig det samme som meg til fornavn og etternavn. Ikke veldig vanlig med andre ord!

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Åh forresten, jeg bruker ofte bare for og etternavnet mitt uten de to mellomnavnene, og det er en jente som heter det samme som meg og er født samme år som meg. Hun har fått mye av min post, hun fikk det nye bankkortet mitt og inntaksbrevet da jeg kom inn på vgs, og mange telefoner av ekskjærestene mine i fylla, stakkar :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...