Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #21 Skrevet 3. juni 2005 Ja, det er akkurat det, man må nesten se på statistikken for dette året for å få en viss følelse. Jeg falt for Emma for mange mange år siden, og nå heter alle det. Husker hvor fortvilet jeg var da Rachel sin baby skulle hete Emma Har et nytt navn nå som ikke er så vanlig, så får vi bare se hvor lenge til det er på ti på topp rart det der, man tror man er orginal og så er man det ikke. Lurer på hvor man får impulsene fra. Kan ikke huske å ha sett dette navnet noe sted, men noe må det jo være siden det ofte er slik at man kommer på "nye" navn samtidig som andre. En tidligere kollega synes hun hadde vært så orginal da hun kalte sønnen sin for Emil for noen år siden, året etter lå det på topp 5.
Gjest navnløs Skrevet 3. juni 2005 #22 Skrevet 3. juni 2005 Synes denne var litt morsom jeg http://www.ssb.no/fob2001/utstilling/1801/navn_uvanlig.html Korsmus skulle mitt barn hett, om jeg ikke allerede hadde bestemt meg for å kalle han Alve-Ola etter de små blærene i lungene. Selv har jeg et navn som ikke var vanlig da jeg fikk det, men som ble veldig populært et par år etter... Så da er det jo vanlig likevel. Det kan være lurt å se hvor lenge det er siden et navn har vært populært, for det går ofte et visst antall år mellom bølgene.
LilleBille Skrevet 3. juni 2005 #23 Skrevet 3. juni 2005 Synes denne var litt morsom jeghttp://www.ssb.no/fob2001/utstilling/1801/navn_uvanlig.html Billa (11) ... og det vil si at jeg vel er ganske uvanlig Ellers er det jo navn som kan være veldig vanlig i enkelte generasjoner - men som ingen bruker i neste. Tror det er greit å prøve å unngå "motenavnene" - for det blir litt kjedelig - jeg husker jeg hadde 4 Anne (med forskjellige påheng) - 1 Hanne - 1 Hanna i klassen min i sin tid .. det var litt kronglete) Mitt navn er det over 4000 som heter - men jeg tror ikke jeg har møtt mer enn 4-5 stykker - så det er nok et skille i generasjonene .. og kombinert med etternavnet mitt er det kun en til i landet .. - som atpåtill skriver det litt anderledes .. så jeg er vel kanskje litt uvanlig til vanlig også...
Arkana Skrevet 3. juni 2005 #24 Skrevet 3. juni 2005 Det er over 7000 som har samme fornavn som meg, men jeg har faktisk kun truffet to stykker med samme navn. Det begynner å bli mer populært da, ser at mange vordende mødre vil bruke det navnet og det synes jeg er fint, selv om jeg alltid har likt å være den eneste med mitt navn. Forøvrig synes jeg det er en uting å kalle barn med navn som er såpass sjeldne/uvanlige at det blir en byrde. Det er fryktelig irriterende å konsekvent måtte stave navnet fordi ingen har hørt om det eller tror det staves på en annen måte (f.eks. Ingri uten D). Greit nok, man trenger ikke velge Ola, John, Anne eller andre 13 på dusinet navn, men man trenger ikke gå helt i den andre enden heller.
Gjest Belladonna ikke innlogget Skrevet 4. juni 2005 #25 Skrevet 4. juni 2005 Statisktiks sentral byrå (eller hvordan det skrives). Jeg arbeider i Ssb og kan fortelle at ikke alle er veldig glad i oss. Vi får rett som det er brev fra oppgitte mennesker som er så "uheldige" å være trukket ut til alskens undersøkelser, som stiler brevene til Sadistisk sentralbyrå. Ang. navn, jeg skiftet fornavn for ca. et år siden og heter nå på "ordentlig" det jeg alltid er blitt kalt. Det er bare 21 av oss i landet som har dette som eneste fornavn. Det er ganske nylig blitt tillatt. Etternavnet mitt er relativt vanlig, men i kombinasjon med fornavnet er jeg alene om å hete dette. Så nå kan den som vil, drive detektivvirksomhet. :-)
Gjest Sissi Skrevet 4. juni 2005 #26 Skrevet 4. juni 2005 Jeg er vel også den eneste som heter mitt fornavn + etternavn. Begge er ganske uvanlige kan man si.... Mht. å ha et veldig sjeldent navn: i perioder (særlig i ten-årene.... ) har det vært pesete å ha et såvidt sært navn. Men etterhvert som jeg har blitt voksen ( ) syns jeg faktisk det er helt greit. Det er mange som har sagt at de syns det er fint - både folk i egen generasjon og eldre. Så jeg tror ikke det å ha et uvanlig navn er såååå belastende at man absolutt ikke skal kalle barnet noe som er "uvanlig". Dessuten er det forskjell på regioner også mht. vanlige/uvanlige navn. Så et navn som er vanlig på vestlandet kan være nærmest ukjent på østlandet.
Gjest Formosiss Skrevet 4. juni 2005 #27 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har et navn som var ufattelig populært på midten av 80-tallet - og alle andre år også, virker det som - jeg liker virkelig ikke navnet mitt (Silje); det passer på alle andre. Dersom jeg hadde vært født 5 dager senere hadde jeg vært Ericka - det er et navn jeg synes er utrolig flott, og dersom jeg ikke tar det som eget navn selv, så er det nok en stor sjangs for at et evt. avkom får det. Ellers vil jeg gjerne at evt. avkom skal ha litt spesielle navn, ikke nødvendigvis av typen "Michelle" osv., men snarere litt nordiske navn, rett og slett fordi det er så innmari kjedelig når 14 stykker snur seg ute på gaten når navnet ens ropes. Sønnen til min venninde heter for øvrig Storm, reagerte litt på det først, men nå har jeg funnet ut at det passer den familien utrolig bra :-)
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #28 Skrevet 4. juni 2005 Det er 23045 som har samme første fornavn som min sønn. Allikevel har jeg ikke hørt om noen barn som heter det. Jeg tror det kan være greit å tenke på i denne diskusjonen at nå heter "alle" barn Caroline, Ida og Nora, og Daniel, Eirik og Sindre. Selvom skrekkelig mange i Norge heter Thomas, er det svært få barn som heter det.
Gjest Blues Skrevet 4. juni 2005 #29 Skrevet 4. juni 2005 Når jeg valgte navn til mitt barn, valgte jeg et som var blitt brukt i slekten. Da var det ca 40 som het det i Norge - nå er det over 80. Men jeg valgte å kombinere det med et navn som var mer vanlig hvis det skulle vise seg å bli en "byrde" for henne. Og navnekombinasjonen er hun mest sannsynlig alene om å ha.
Lythande Skrevet 4. juni 2005 #30 Skrevet 4. juni 2005 Dette kom opp når jeg søkte på mine navn - så jeg har et sjeldent navn. Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har XXX som første fornavn. Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har XXX som første fornavn, og ZZZ som etternavn. Det er 955 som har ZZZ som etternavn
Gjest ii Pers Skrevet 4. juni 2005 #31 Skrevet 4. juni 2005 Da jeg skulle velge navn til ungene så ville jeg at det ikke skulle være helt "vanlig". Mitt fornavn var populært på den tiden jeg ble født og jeg syntes det ikke var ok at så mange rundt meg het det samme. En av ungene mine har et navn hvor det er 221 stk som heter det samme. Den andre har et navn hvor 3 eller færre heter det samme. Mellomnavnet (slektsnavn) deres er det 104 som har som etternavn og etternavnet de har er det kun 49 stk i Norge som heter. Ulempen med et sjeldent navn er at du ikke kan gjemme deg bort i mengden dersom du ønsker det
Gjest hvbhdjjybdbvhg Skrevet 4. juni 2005 #32 Skrevet 4. juni 2005 Det er fordi det ikke er så mange i hans eller vår generasjon som får det navnet. Altså er det flest menn over 45 som heter det. Ja disse 45 åringene gikk jo navnløse til de hadde nådd middagshøyden eller de har kanskje aldri vært små som ditt barn.
monja Skrevet 4. juni 2005 #33 Skrevet 4. juni 2005 Det er litt over 4000 stykker som heter det samme som min sønn, men det var ikke derfor han fikk det. Vi valgte navn helt uavhengig av statistikken.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 4. juni 2005 #34 Skrevet 4. juni 2005 Nabofamilien skal kalle datteren sin Lada, og jeg trodde det var en spøk. Men det viser seg at 12 kvinner i Norge heter Lada :-? Jøss, folk har forskjellig smak!
Ciara Skrevet 4. juni 2005 #36 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har et navn som er forholdsvis vanlig - dvs det var populært da jeg vokste opp, men det er få som kaller døtrene sine det i dag. Det er et helt normalt navn som jeg er ganske fornøyd med. Det var to andre på trinnet som het det samme, men det gjorde meg aldri noe (men nå er jo ikke to så overveldende mange heller da ). Når jeg velger navn til mine barn tror jeg ikke jeg kommer til å ta hensyn til hvor populært det er - så lenge jeg synes det er fint bryr jeg meg ikke noe om det. Men jeg synes det er ganske ok at selv om navnene jeg liker per i dag er ganske vanlige, så er det bare 3 eller færre som har kombinasjonen av disse fornavnene og mitt eller min samboers etternavn. Så da er det ingen eller få som heter akkurat det samme selv om navnet høres helt normalt ut... Morsomt å tenke på navn
Diktern Skrevet 5. juni 2005 #38 Skrevet 5. juni 2005 Mitt navn begynte å bli populært da jeg ble født, og det er fortsatt et av de mest populære jentenavna. Er nesten 15 000 som heter det nå, men det var ikke på langt nær så mange da jeg var lita.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2011 #39 Skrevet 20. juli 2011 Sjeldent navn er jo relativt... Hvorfor vil du ha et sjeldent navn? For å unngå at barnet havner i samme klasse som en med samme navn, eller for at barnet aldri skal treffe noen med samme navn? I det første tilfellet, vil jeg tro at 2000 navnebærere er sjeldent... I det andre tilfellet, er det nok ikke det. 2000 navnebærere er et relativt vanlig navn, men ikke av de aller vanligste. Sjeldne, men tradisjonsrike (i Skandinavia) og egentlig velkjente navn kan ha så lite som rundt 100 navnebærere.
Miki Skrevet 20. juli 2011 #40 Skrevet 20. juli 2011 Tror ikke det er mange som har samme navn som meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå