Arwen Skrevet 3. juni 2005 #1 Skrevet 3. juni 2005 Mange er opptatt av å gi barna sine navn som er sjeldne, menhvor mange bærere kan et navn ha før det blir "vanlig"?
Gjest Sissi Skrevet 3. juni 2005 #2 Skrevet 3. juni 2005 mitt navn er så sjeldent at jeg tom får spørsmål om det er gutt eller jentenavn...... :-? Selv om det er et gammelt norskt navn. Sønnen min har et gammelt norsk navn - og det hører til i kategorien "navn som folk vet av, men som få heter". Iflg. SSBs navnestatistikk for det siste 100-året eller så, så har det aldri vært på topp 10- lista. Så kanskje det er definisjonen? Når det er mange i en barnegruppe som heter det samme (skole, barnehage) evt at det alltid er minst en i en slik gruppe med det navnet - da begynner det vel å bli nokså vanlig.
Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2005 Men det kan jo være stedsbestemt også. Sitter og titter på SSB nemlig, og et av navnene je har falt for har over 2000 bærere i Norge. Jeg bryr meg ikke om hvor mange som heter det egentlig, men unntak av at jeg prøver å holde meg unna ti på topp lista . Er f.eks. 2000 bærere av navnet mye i lille Norge?
Laina Skrevet 3. juni 2005 #4 Skrevet 3. juni 2005 Sjeldent navn er jo relativt... Hvorfor vil du ha et sjeldent navn? For å unngå at barnet havner i samme klasse som en med samme navn, eller for at barnet aldri skal treffe noen med samme navn? I det første tilfellet, vil jeg tro at 2000 navnebærere er sjeldent... I det andre tilfellet, er det nok ikke det.
Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2005 Jeg ønsker ikke et sjeldent navn, men lurer på hva de som gjør det synes er sjeldent.
Cr@sh Skrevet 3. juni 2005 #6 Skrevet 3. juni 2005 Vi har gitt gutten vår et navn som ca 10.000 i Norge har. Men jeg ser ikke på det som populært for det. Det er fordi det ikke er så mange i hans eller vår generasjon som får det navnet. Altså er det flest menn over 45 som heter det... Men flott er det! Og enkelt. Og norsk.
Litt Lost Skrevet 3. juni 2005 #7 Skrevet 3. juni 2005 Hva som gjør det sjeldent? Er vel at det er få som har det. Min datter har et navn bare 123 personer i Norge har. Men jeg tror det er flere nå som bruker det navnet, så det trenger ikke bety at det er sjeldent når hun er voksen. Det er nær 4000 som har samme navn som meg. Men det er likevel sjeldent synes jeg - fordi jeg til nå aldri har møtt en med samme navn.
Vimsevips Skrevet 3. juni 2005 #8 Skrevet 3. juni 2005 137 personer har navnet til Vesla. Så da må det vel være sjeldent. 106 har det som eneste fornavn, slik ho har. Tror de fleste er i aldersgruppene ca 80 og 5 år og yngre.. Det vil jeg tippe i hvertfall, ettersom den ene oldemoren hennes hadde samme navn. Hvor grensa for sjelden og ikke sjelden går, vet jeg ikke. Det blir vel ganske stedsog personsavhengig vil jeg tro. Et navn du sjelden eller aldri hører er sjeldent. Et navn du vet og har hørt menge heter er ikke. Og så har du en haug midt i mellom navn, disse som aldri kommer på "10-på-topp," men som noen i alle aldre heter
Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2005 Venter du barn Arwen? Nei, men tenker mye på navn. Er ikke så voldsomt lenge til vi skal begynne å prøve
Mette Skrevet 3. juni 2005 #11 Skrevet 3. juni 2005 Flytter denne til barn og famile, da jeg tror du vil få bedre respons der Remyline Moderator
Pasha Skrevet 3. juni 2005 #14 Skrevet 3. juni 2005 Statisktiks sentral byrå (eller hvordan det skrives)
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2005 #16 Skrevet 3. juni 2005 En av brukerne her inne 'kaller seg' Anea. Jeg vet ikke om det kun er et oppdiktet navn, for jeg har aldri hørt det før - men det synes jeg er suuuuper fint :-)
Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #17 Skrevet 3. juni 2005 En av brukerne her inne 'kaller seg' Anea. Jeg vet ikke om det kun er et oppdiktet navn' date= for jeg har aldri hørt det før - men det synes jeg er suuuuper fint :-) Det er 17 kvinner som har Anea som første fornavn. Det er 13 kvinner som har Anea som enestefornavn.
Arwen Skrevet 3. juni 2005 Forfatter #18 Skrevet 3. juni 2005 Synes denne var litt morsom jeg http://www.ssb.no/fob2001/utstilling/1801/...vn_uvanlig.html
Chiquita Skrevet 3. juni 2005 #19 Skrevet 3. juni 2005 Det er 113 som heter det samme som meg, og jeg har allerede truffet 4 av de helt tilfeldig.. Morro
Gjest navnedilla Skrevet 3. juni 2005 #20 Skrevet 3. juni 2005 Hei Arwen. Er i samme situasjon som deg - ikke gravid, men elsker navnediskusjoner etc og tenker mye på navn. Om et navn er uvanlig eller ikke kommer jo ikke bare an på hvor mange som heter det, synes jeg. Det kommer jo an på i hvilke aldersgrupper det er vanlig. Hvis man i dag kaller dattera si for Bjørg, Reidun, Grete etc, vil den jenta få et navn som er uvanlig for sin generasjon, selv om det er mange som i dag er 50-70 år som heter det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå