Gå til innhold

Jan Wiborg - mannen som falt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte starte en tråd om denne serien. Hadde helt glemt denne saken til konspirasjonspodden hadde en episode om det og de er svært opptatt av denne saken. 

Og nå har serien kommet. Dplay. 

Sett de to første episodene, ikke så imponert over all dramatikk og rekonstruksjon, men interessant med det politiske bakteppet. 

Har ikke lest Lundhs bok. 

Hva tenker dere? Tok han livet sitt eller ble han drept? 

Anonymkode: 2cdf6...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte starte en tråd om denne serien. Hadde helt glemt denne saken til konspirasjonspodden hadde en episode om det og de er svært opptatt av denne saken. 

Og nå har serien kommet. Dplay. 

Sett de to første episodene, ikke så imponert over all dramatikk og rekonstruksjon, men interessant med det politiske bakteppet. 

Har ikke lest Lundhs bok. 

Hva tenker dere? Tok han livet sitt eller ble han drept? 

Anonymkode: 2cdf6...169

Jeg tror helt klart at han ble drept.

Anonymkode: 970c1...9a0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror helt klart at han ble drept.

Anonymkode: 970c1...9a0

Interessant, mange tenker jo det. Hva er årsaken til at du tror det? 

Anonymkode: 2cdf6...169

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte starte en tråd om denne serien. Hadde helt glemt denne saken til konspirasjonspodden hadde en episode om det og de er svært opptatt av denne saken. 

Og nå har serien kommet. Dplay. 

Sett de to første episodene, ikke så imponert over all dramatikk og rekonstruksjon, men interessant med det politiske bakteppet. 

Har ikke lest Lundhs bok. 

Hva tenker dere? Tok han livet sitt eller ble han drept? 

Anonymkode: 2cdf6...169

Må se seien ferdig først, men det er jo en tredje mulighet her: han kan ha drukket seg full, og ved et uhell både knust vinduet og ramlet ut av det. Altså en ulykke. Særdeles dårlig og uprofesjonelt utført, om det skal ha vært et drap. Å bevisst begå selvmord på den måten virker også merkelig.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av drap eller ikke: utrolig skittent spill politisk, spesielt av AP. Dette var nytt for meg som er av en nyere generasjon. Jeg er rett og slett ganske overrasket over kynismen og maktkampen. Gro Brundtland var jammen ikke mye mild, verken med sine allierte og konkurrenter. Det kommer godt fram i intervjuene med henne i serien. 

Anonymkode: 20a96...a31

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gørrkjedelig serie. nrk laget en gørrkjeelig okumentar om det samme på 90 tallet. ligger ute på nett tv. ignen grunn til å se ferdig denne gørra

Anonymkode: d89bc...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant, mange tenker jo det. Hva er årsaken til at du tror det? 

Anonymkode: 2cdf6...169

Å kaste folk ut av vinduet er en av de vanligste drapsteknikker som kan arkiveres som uhell, og blir ofte brukt mot de som vet for mye, som f.eks. James Le Mesurier, grunnleggeren av White Helmets. https://www.bbc.com/news/world-europe-50375869

Teknikken er forøvrig veldig populær i Ukraina, og ble mye brukt mot jøder under krigen, og mot antinazister etter Maidan-kuppet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gørrkjedelig serie. nrk laget en gørrkjeelig okumentar om det samme på 90 tallet. ligger ute på nett tv. ignen grunn til å se ferdig denne gørra

Anonymkode: d89bc...078

Nei, det er jo selvfølgelig bedre med noe billig Amerikansk kommersiellt piss.   Kos deg med love island du    :murvegg:

Anonymkode: bb95a...2ca

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo selvfølgelig bedre med noe billig Amerikansk kommersiellt piss.   Kos deg med love island du    :murvegg:

Anonymkode: bb95a...2ca

har sett mye mer interessant true crime enn dette. egentlig alle tru crime serier jeg har sett har hatt mer true crime og innhold enn dette gjespet her.

Anonymkode: d89bc...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å ha lest en plass at det å kaste folk ut av vinduer var standard drapsmetode blant CIA, men kan ikke huske kilden. Sier ikke at Wiborg ble drept av CIA, det er svært usannsynlig, men at det var en anerkjent drapsmetode som sikkert har blitt mye brukt, slik som en annen bruker skrev over. 

På ene siden tenker jeg det kan hende han begikk selvmord, men ut fra det jeg kjenner til om saken heller jeg mer mot at han ble drept. Uansett var jo etterforskningen elendig. Å bruke 20 minutter på å bestemme seg for at det var selvmord, uten å ta fingeravtrykk, blodprøver eller andre prøver er for dårlig. Skulle gjerne blitt tatt blodprøver i det minste, for å se om alkohol eller andre rusmidler var involvert. 

Men ut fra episoden til konspirasjonspodden der de snakket med produsentene til serien virker det å være en del myter tilknyttet denne saken, så der blir spennende å se ferdig serien. 

Anonymkode: 4ae92...169

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere etter siste episode? For meg virker det åpenbart som at han ble lokket til København. Det må jo bety at han enten ble drept eller presset til selvmord. 

Anonymkode: 61e2a...679

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skurrer litt i hodet mitt, er at dersom dette er et drap så er metoden svært usikker. Hvorfor skulle en drapsmann ta en så stor risiko? Var det ikke 3. Etasje han bodde i på hotellet? Offeret kunne overlevd, om ikke annet lenge nok til å fortelle nødetatene hvem som sto bak. Et alternativ er at han var død før han ble dyttet selvsagt, det får vi vel aldri svaret på. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi vet han reiste i hui og hast til københavn for å møte sønnen sin, og det i ettertid viser seg at sønnen ikke hadde avtale om å møte han, så tyder det på at han ble lurt i ei felle. Når det gjelder grunnlaget, som var plassering av hovedflyplassen, så var det milliarder på spill, så det var sikkert flere som ofret mye for å unngå at den havnet noe annet sted enn gardermoen.

Anonymkode: 6812a...c4b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kitcat skrev:

Det som skurrer litt i hodet mitt, er at dersom dette er et drap så er metoden svært usikker. Hvorfor skulle en drapsmann ta en så stor risiko? Var det ikke 3. Etasje han bodde i på hotellet? Offeret kunne overlevd, om ikke annet lenge nok til å fortelle nødetatene hvem som sto bak. Et alternativ er at han var død før han ble dyttet selvsagt, det får vi vel aldri svaret på. 

 

Men dette gjelder jo også hvis det var selvmord. Hvorfor skulle noen ta selvmord fra tredje etasje? Sjansen for å overleve er jo såpass stor at det virker helt merkelig. Jeg tenker at det er mer sannsynlig at han ble drept for han ble dyttet ut av vinduet. 

Anonymkode: 61e2a...679

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere etter siste episode? For meg virker det åpenbart som at han ble lokket til København. Det må jo bety at han enten ble drept eller presset til selvmord. 

Anonymkode: 61e2a...679

Etter siste episode tenker jeg at det må ha bikka litt over for Wiborg. Saken om Hurum var jo over for årevis siden, han var den eneste som brydde seg. Virket sykelig opphengt i den. Samme med denne stalkingen av eksen, den virker også svært spesiell. Slik jeg tolket litt av episoden så ble det en underlinje om at noen visste at sønnen var viktig for Wiborg og derfor lokket ham til København. Men det var jo bare hans venner, eks og familie som visste det. Da sitter man jo litt igjen med at dokumentaren forsøker skylde på ekskona. Og hvorfor rømte hun? Gjennom flwre land? Nei, det lukter svidd av Wiborg. 

Anonymkode: 2cdf6...169

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å ramle baklengs når man hopper ut av vinduet. Dessuten har vel ingen noensinne funnet kofferten hans med papirene om Hurum?

Anonymkode: 88d4e...8e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart å ramle baklengs når man hopper ut av vinduet. Dessuten har vel ingen noensinne funnet kofferten hans med papirene om Hurum?

Anonymkode: 88d4e...8e2

I episoden Wiborg Spesial i Konspirasjonspodden ble det sagt at de fant kofferten hans hjemme.. synes jeg å huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Caeruleus skrev:

I episoden Wiborg Spesial i Konspirasjonspodden ble det sagt at de fant kofferten hans hjemme.. synes jeg å huske. 

Mulig det. Har ikke hørt podden. Men Hurumpapirene fant de vel aldri?

Anonymkode: 88d4e...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spesiell måte å både begå drap og selvmord. Og hvorfor reise så fort, og uten at sønnen dukket opp, og heller ikke vært den som hadde sendt ham beskjed om det. Så det var noen andre som lokket ham ned. Sånn må det jo nødvendigvis ha vært.

Sånn tatt i betraktning av hvordan Wiborg blir beskrevet, så ville det ikke overrasket meg om det hadde vært selvmord. Samtidig virker det som en veldig merkelig måte å gjøre det på.

Tenker på avføringen i vinduskarmen. Det kan tyde på at har vært skremt?  Og hvorfor knust vindu? Det har ikke kommet fram om det ble funnet tomme pilleglass, flasker som hadde inneholdt sterk alkohol eller noe. Det kan så klart være at det "rabla" helt for ham, eller at han ble psykotisk.

Eller at noen forgiftet ham og drepte ham. En bisarr sak uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...