Gå til innhold

Mat er så dyrt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lager stor porsjon tomatsaus 1 gang i uka. Bruker til pasta, most som pizzafyll/fyll til pizzasnurrer etc. Oppskriften:

-6 bokser hermetisk tomat, 50/50 finknust/grovhakket

- 1-2 bokser/glass tomatpuré

- 1-2 gule løk

- 3-4 fedd hvitløk

- 1 dl tørre røde linser og 1 dl tørre grønne linser

- 3-4 gulrøtter, revne

- 4-5 buljongterninger

- ca 2 dl vann 

Freser løk og hvitløk i stor kaserolle, tilsetter tomaten og skyller tomatboksene med vann og heller oppi. Ha i alt annet unntatt de røde linsene, de has oppi de siste 15 min av koketiden. Kokes tilsammen 1 time, da får tomatsmaken komme godt fram og de andre grønnsakene får gode smaker. 

Moser ca halvparten og har til pizzafyll. Fryser på glass. 

Lager også mye kikert-basert, kjøper ca en gang i mnd en stor pose tørre kikerter. Lager hummus og falafler. Må fryses  men anbefaler dere å skaffe en fryser altså! Vær kreativ hvis dere har dårlig plass, en variant med dør framfor toppåpning er smart for da kan dere bygge på i høyden med f.eks hyller eller noe slik at dere ikke taper oppbevaringsplass. 

Anonymkode: c2c11...0f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, SupaWoman skrev:

Nei så dyrt er det ikke. En eske tørrfor koster 40 kr og varer i 2-3 uker. Våtfor får hun bare litt av hver dag og en boks varer i 3 dager, den koster 16 kr.  Kjøper vetrinærfor innimellom.  Markkur koster ca 200 kr i året.  Thats it.  Rundt 250 kr i mnd. 

Tja... så blir det et besøk til dyrlegen.... 3-4 tusen. Chipping. Kastrering. Men poenget var uansett at hvis man må spare å syns mat er dyrt så hjelper det ikke å skal holde liv i ei katte i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
På 9.1.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppgitt over hvor mye mat koster! Har etter jul prøvd å spare inn litt, men føler likevel at det går med mye penger til mat. Handler hovedsaklig på Kiwi, billigste dagligvarebutikken(?) Hittil denne måneden har vi brukt 1100 på mat. Da har vi kun handla inn melk, frukt, brød og andre helt nødvendige ting. Vi er to voksne. Har dere tips til hvordan spare inn? Jeg har ikke muligheten til å fryse ned så mye, har kun kjøleskapsfryseren, den er ikke stor. Liker heller ikke hermetiske eller frosne  grønnsaker og frukt, det skal helst være ferskt. 

hva er realistisk at to voksne, bruker på mat i måneden? 

Anonymkode: 55a05...38c

Er dette virkelig seriøst ?

Har du brukt 1100,- på mat denne måneden ? Personlig har jeg sannsynligvis brukt omtrent 8 tusen i dagligvaren, det omfatter jo selvsagt også såper, doruller, vaskeartikler osv, men jeg føler ikke at jeg blir "flådd" på noen som helst måte....HVA SKJER, Folkens ?

Anonymkode: 2498a...484

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig seriøst ?

Har du brukt 1100,- på mat denne måneden ? Personlig har jeg sannsynligvis brukt omtrent 8 tusen i dagligvaren, det omfatter jo selvsagt også såper, doruller, vaskeartikler osv, men jeg føler ikke at jeg blir "flådd" på noen som helst måte....HVA SKJER, Folkens ?

Anonymkode: 2498a...484

Har du brukt 8000 kr i dagligvarer på 11 dager?

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du huske på at vi er mange i dette landet som ikke har gjennomsnittsinntekt. Jeg jobber ufrivillig deltid og tjener rundt 12 000 i måneden, så for meg og mange andre er mat dyrt. Synes det er utrolig respektløst å komme med at mat i Norge er billig når det finnes dem som knapt har råd til å kjøpe det.

Anonymkode: 1076a...8f4

Jeg beklager at jeg ble oppfattet frekk. 

Jeg kom med at mat ikke var dyrt sammenlignet med hvordan det var før. Men at noen har vanskeligheter med å kjøpe mat, det er det også i dag, dessverre, om enda flere det gjaldt før. Synd er det uansett.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ost og frukt og grønnsaker var luksus da jeg vokste opp på 70-t. Måtte lage kjipe vafler uten melk og egg.

Anonymkode: 7c2a1...46e

Jeg er født i 69, og hos oss var det som regel ferske reker på fredagskvelden, og biff på lørdag. Kan ikke huske kjipe vafler gitt... Hadde både ost og frukt også... 

Anonymkode: a87f3...a56

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, SupaWoman skrev:

Nei så dyrt er det ikke. En eske tørrfor koster 40 kr og varer i 2-3 uker. Våtfor får hun bare litt av hver dag og en boks varer i 3 dager, den koster 16 kr.  Kjøper vetrinærfor innimellom.  Markkur koster ca 200 kr i året.  Thats it.  Rundt 250 kr i mnd. 

Jeg har flere katter selv, og jeg hadde heller levd på nudler året rundt selv (og jeg liker virkelig ikke nudler) enn å fore kattene mine på mat fra super'n... 

Anonymkode: a87f3...a56

• Liker 1
Skrevet

Hva er realistisk at to voksne bruker på mat i måneden? Vi kan jo se hva Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sier?

Iflg deres kalkulator bruker i snitt to voksne i alderen 20-50 år (en kvinne og en mann, menn bruker litt mer enn kvinner pr mnd) dette:

Mat og drikke 5290,-

Andre dagligvarer 340,-

Tilsammen for to voksne  5630,- kroner pr mnd.

Når det er sagt, bruker jeg selv og min voksne sønn (to voksne) ca 6500 kr pr mnd, fordi jeg kjøper mye brus (drikker det hver dag).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...