AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #21 Skrevet 10. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vi få oppskriften? Anonymkode: 125be...975 På brød? Det er svært enkelt. Kjøper grovbakst melblanding fra regal. Det koster 10kr og gir to brød. (Kan bli grovere ved å blande selv, men blir da må jeg måle, og da blir dørstokkmila for å bake hver kveld lenger, og dette er også en grovhet som funker til vårt og ungenes bruk). Har så oppi litt ymse korn etter lyst, feks litt havregryn, gresskarkjerner, solsikkefrø og/eller linfrø. De første brøda du baker koster litt, da du må kjøpe inn ulike frø. Men forbruket over litt tid til to brød blir ca 14kr. Jeg varmer opp ca 6 dl vann med korn, blander med mel og en pakke gjær. Det er ganske idiotsikkert. 😊 Anonymkode: bb047...71a 3
Daria Skrevet 10. januar 2020 #22 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev: Ferske grønnsaker er dyrt, ja. Nei, vi spiser ikke bare salat til middagen, har ofte kokte grønnsaker til, men de er kjøpt ferske, aldri frosne, synes ikke frosne grønnsaker smaker godt når de er kokte. Jeg smaker forskjellen. Anonymkode: 55a05...38c Men da er det et valg du tar og en prioritering du gjør. Du kan ikke klager over hvor dyrt det er når du bevisst velger bort de rimelige alternativene. 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #23 Skrevet 10. januar 2020 5 timer siden, Taluno skrev: Jeg er alene, og bruker 1500-2000kr pr måned. Meny har fantastisk mye på 10kr marked nå, så jeg har kjøpt inn masse brokkoli for eksempel, nudler, fetaost, squash, og andre ting på kjempetilbud. Ellers så er jeg prisbevist, nærbutikken har gulrot til 40kr/kg, men om jeg går 5min ekstra så finner jeg gulrøtter til 16kg/kg. Jeg velger butikker etter hvilke tilbud de har, og etter hva jeg har behov for på fullpris. Og sjekker selvfølgelig alltid halvpris-diskene! Og lager mat etter hva som er i skapene, for å unngå matsvinn. Hva bruker du masse brokkoli til? Anonymkode: 893cc...c4e
DeLorean Skrevet 10. januar 2020 #24 Skrevet 10. januar 2020 Jeg går for 40% og fryser ned. Jeg gidder ikke kjøpe overpriset mat.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #25 Skrevet 10. januar 2020 Ost og frukt og grønnsaker var luksus da jeg vokste opp på 70-t. Måtte lage kjipe vafler uten melk og egg. Anonymkode: 7c2a1...46e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #26 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 12.35, Belima skrev: Så med andre ord spiser dere bare salat som tilbehør til middager eller? Frosne grønnsaker smaker ikke annerledes enn ferske når de er kokt- gratinert eller ovnsbakte. Ferske grønnsaker er dyrt uansett hvor en kjøper det. https://www.fvn.no/abito/i/dOG6LO/hva-er-sunnest-av-frosne-eller-ferske-groennsaker Fant også ut dette. Kjøpte like gjerne frosne. Dyrt det også, men å slippe å kutte er et stort pluss. Akkurat der er jeg lat. Hater kutting og oppvask. Og ja Ts, enig i at mat er alt for dyrt. Anonymkode: 8f6b7...856
Trøndere1 Skrevet 10. januar 2020 #27 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev: Jeg er oppgitt over hvor mye mat koster! Har etter jul prøvd å spare inn litt, men føler likevel at det går med mye penger til mat. Handler hovedsaklig på Kiwi, billigste dagligvarebutikken(?) Hittil denne måneden har vi brukt 1100 på mat. Da har vi kun handla inn melk, frukt, brød og andre helt nødvendige ting. Vi er to voksne. Har dere tips til hvordan spare inn? Jeg har ikke muligheten til å fryse ned så mye, har kun kjøleskapsfryseren, den er ikke stor. Liker heller ikke hermetiske eller frosne grønnsaker og frukt, det skal helst være ferskt. hva er realistisk at to voksne, bruker på mat i måneden? Anonymkode: 55a05...38c Nordmenn bruker vel utrolig lite av sin inntekt på mat. Prosentvis sikkert minst i Europa. Grunnet høye lønninger. Samme med bensin/diesel. Ingen jobber vel så få timer for å fylle en tank med drivstoff. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #28 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev: Vi er to voksne og bruker rundt 5.000 i måneden på mat. Anonymkode: 2d5a3...75a Det er lite. Jeg bruker mer, og er alene. Anonymkode: 8f6b7...856
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #29 Skrevet 10. januar 2020 På 9.1.2020 den 15.08, exictence skrev: Mat er ikke dyrt i dag med en gjennomsnittsinntekt i forhold til før med en gjennomsnittsinntekt. Da er jo mat faktisk billig i dag. Å unne seg friske all verden grønnsaker og frukt, kunne man ikke før. Og i hvert fall ikke snop og sjokolade. Havre er billig. Det er noe dere godt kan spise til frokost. Lage havregrøt på vann. Tørre linser og bønner er veldig billig. Legg i bløt, og kok opp selv. Bare ved å innføre disse tingene som alternativer til brød og kjøtt vil redusere kostnadene mye. Og kutt ut snacks og snop i hverdagen Nå må du huske på at vi er mange i dette landet som ikke har gjennomsnittsinntekt. Jeg jobber ufrivillig deltid og tjener rundt 12 000 i måneden, så for meg og mange andre er mat dyrt. Synes det er utrolig respektløst å komme med at mat i Norge er billig når det finnes dem som knapt har råd til å kjøpe det. Anonymkode: 1076a...8f4 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #30 Skrevet 10. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Med normalinntekt er ikke mat dyrt i Norge. Anonymkode: 70aa8...6ff Hva er normalinntekt? Anonymkode: 8f6b7...856
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #31 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, Trøndere1 skrev: Nordmenn bruker vel utrolig lite av sin inntekt på mat. Prosentvis sikkert minst i Europa. Grunnet høye lønninger. Samme med bensin/diesel. Ingen jobber vel så få timer for å fylle en tank med drivstoff. Ja, i forhold til inntekter. Men så betaler vi ganske mye annet i skjulte avgifter, som de europeiske landene ikke gjør! Anonymkode: 8f362...e91 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #32 Skrevet 10. januar 2020 3 minutter siden, Trøndere1 skrev: Nordmenn bruker vel utrolig lite av sin inntekt på mat. Prosentvis sikkert minst i Europa. Grunnet høye lønninger. Samme med bensin/diesel. Ingen jobber vel så få timer for å fylle en tank med drivstoff. Feil. De med høye inntekter, ødelegger statistikken. Bruker nærmere 35% selv. Anonymkode: 8f6b7...856 1
Trøndere1 Skrevet 10. januar 2020 #33 Skrevet 10. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, i forhold til inntekter. Men så betaler vi ganske mye annet i skjulte avgifter, som de europeiske landene ikke gjør! Anonymkode: 8f362...e91 Vi har det uovertruffent best økonomisk i ja stort sett hele verden. Høy lønn. Masse fri. Ferier. Folk eier egen bolig i høy grad. Vi har ordnet et samfunn som er unikt i verdenssammenheng. 3
Djungelvrål Skrevet 10. januar 2020 #34 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, i forhold til inntekter. Men så betaler vi ganske mye annet i skjulte avgifter, som de europeiske landene ikke gjør! Anonymkode: 8f362...e91 Ja som 25% moms på all såpe, kattemat og maaange andre nødvendige ting. Det er et ran.
Trøndere1 Skrevet 10. januar 2020 #35 Skrevet 10. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Feil. De med høye inntekter, ødelegger statistikken. Bruker nærmere 35% selv. Anonymkode: 8f6b7...856 Ja. Man kan velge å spise biff hver dag.
Trøndere1 Skrevet 10. januar 2020 #36 Skrevet 10. januar 2020 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Ja som 25% moms på all såpe, kattemat og maaange andre nødvendige ting. Det er et ran. Når ble kattemat nødvendig ? 1
Djungelvrål Skrevet 10. januar 2020 #37 Skrevet 10. januar 2020 Akkurat nå, Trøndere1 skrev: Når ble kattemat nødvendig ? Når man har katt så er det nødvendig, eller hva tror du katter spiser? 2
Trøndere1 Skrevet 10. januar 2020 #38 Skrevet 10. januar 2020 Akkurat nå, SupaWoman skrev: Når man har katt så er det nødvendig, eller hva tror du katter spiser? Ja. Men syns du mat er dyrt og trekker din økonomi ned så er ikke katt/kjæledyr noe man har råd til kansje. Ei katt koster sikkert en tusenlapp i måneden i snitt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #39 Skrevet 11. januar 2020 Jeg bruker nok ca. 1500 på meg selv (er mann). Nokså storspist, men det er gjerne mye på tilbud når jeg først handler i tillegg til at jeg ikke har noen dyre matvaner. Kan nok legge på 500 kroner når jeg ikke er singel, da andre gjerne liker litt dyrere retter enn meg. Anonymkode: 08e94...ae4 1
Djungelvrål Skrevet 11. januar 2020 #40 Skrevet 11. januar 2020 8 minutter siden, Trøndere1 skrev: Ja. Men syns du mat er dyrt og trekker din økonomi ned så er ikke katt/kjæledyr noe man har råd til kansje. Ei katt koster sikkert en tusenlapp i måneden i snitt. Nei så dyrt er det ikke. En eske tørrfor koster 40 kr og varer i 2-3 uker. Våtfor får hun bare litt av hver dag og en boks varer i 3 dager, den koster 16 kr. Kjøper vetrinærfor innimellom. Markkur koster ca 200 kr i året. Thats it. Rundt 250 kr i mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå