Gå til innhold

Den store likestillingsdebatten

Christer

Anbefalte innlegg

Hei mine damer og herrer.

Jeg vil gjerne høre noen argument på at kvinner og menn i dagens Norge IKKE er likestilte.

Personlig så opplever jeg i dag at alle menn og kvinner har de samme forutsetninger (juridisk, ikke nødvendigvis fysisk eller mentalt) til å lykkes og komme seg fram i livet. Jeg er født i 1981 og har aldri opplevd at jeg har en fordel framfor mine (tidligere) klassevenninner i noen ting. Er det noen som er uenig? Kom gjerne med eksempler på ting dere har opplevd på skole eller arbeid og hvilken generasjon dere er i fra.

Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På "papiret" har nok menn og kvinner de samme rettigheter og muligheter, men i hverdagen er det ikke like enkelt. Du sier det jo selv, "juridisk, ikke nødvendigvis fysisk eller mentalt".

Jeg er født i 1985, og opplever at kvinner i ofte blir behandlet annerledes enn menn. Menn er normalen som kvinner skal rette seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1985' date=' og opplever at kvinner i ofte blir behandlet annerledes enn menn. Menn er normalen som kvinner skal rette seg etter.[/quote']

Normalen som kvinner sammenligner seg med? Og hvis kvinner blir behandlet anderledes, blir ikke menn det også, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at alle skal behandles som menn - eller som kvinner, for den saks skyld - men som individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi enige, og så fort menn og kvinner klarer å se lenger enn hva de har/ikke har mellom beina, så kommer vi videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesteri

Jeg er født i 1985, og opplever at kvinner i ofte blir behandlet annerledes enn menn. Menn er normalen som kvinner skal rette seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sjokkert da datteren min kom til meg og sa at hun likte så godt å sparke fotball, men **** hadde sagt at det bare var gutter som sparket fotball?!?!?!?! Denne ***** er voksen, men yngre enn meg. :o

Selv spilte jeg fotball på et jentelag da jeg gikk i 4. klasse...

Ellers syns jeg likestillingen har kommet langt. Jeg har ikke vært utsatt for særlig forskjellsbehandling, bortsett fra vanlige fordommer om at kvinner ikke kan lese kart, matematikk, skifte dekk på bilen o.l. Dette mener jeg kvinner selv bør ta "æren" for... :evil: (Misliker at kvinner spiller på sin kvinnelighet for å slippe å utføre diverse "drittjobber" som er ansett som mannens ansvar...")

Ellers må jeg si at jeg til tider har følt meg mistenkeliggjort, da jeg etter eget valg har latt min datter bo hos sin far. Det er satt tvil ved min kjærlighet til henne, for mødre skal ta seg av sine barn selv. Vi kan jo som kjent dette mye bedre enn menn... :roll: Det er ytterst få som har klart å se at det er av nettopp kjærlighet til henne jeg har truffet en del valg, som bl.a. å la henne flytte dit.

Slike problemer som jeg nevner her er rett og slett rene fordommer blant oss mennesker. Fordommer forbundet til kjønn. Disse fordommene er vi kvinner flinke til å opprettholde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ellers må jeg si at jeg til tider har følt meg mistenkeliggjort, da jeg etter eget valg har latt min datter bo hos sin far. Det er satt tvil ved min kjærlighet til henne, for mødre skal ta seg av sine barn selv. Vi kan jo som kjent dette mye bedre enn menn...  :roll:  Det er ytterst få som har klart å se at det er av nettopp kjærlighet til henne jeg har truffet en del valg, som bl.a. å la henne flytte dit.

Dette er jo nesten en større fordom mot menn (hva, kan du virkelig overlate et barn til en mann..?). Og hvem føler du det mistenkeliggjort av? Menn eller kvinner, eller er det kjønnsuavhengig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesteri

det er flere menn enn kvinner engasjert i kvinne/jentefotball (trenere, oppmenn, dommere, adm og tilskuere).

Det finnes knapt et idrettslag i landet som ikke har jentefotball, det arrangeres VM i kvinneforball, det er OL-gren, Norges fotballforbund satser i disse dager på et eget jenteprosjekt som skal følge opp talenter på 16+ for at Norge skal gjenerobre sin sterke posisjon i kvinnefotball. Det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo nesten en større fordom mot menn (hva, kan du virkelig overlate et barn til en mann..?). Og hvem føler du det mistenkeliggjort av? Menn eller kvinner, eller er det kjønnsuavhengig?

Ja, det er jeg i grunnen enig i...

Det er nok hovedsaklig kvinner som har reagert. Fordi de aldri kunne latt sitt barn flytte... De er altfor glad i barna sine til å ikke ha dem rundt seg hele tiden. I mitt tilfelle ville en slik holdning vært totalt egoistisk, og ikke hatt stort med kjærlighet til barnet å gjøre.

Men fordommer mot menn og deres omsorgsevne er veldig utbredt. Det er ikke så rart at mange fedre må kjempe så innbitt for å få lov til å være en naturlig del av barnas liv. Det blir liksom motarbeidet i alle bauger og kanter...

Men nå var ikke dette en tråd som skulle omhandle barn og foreldres omsorgssituasjon... vi har vel nok av slike tråder her inne? Beklager til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totten

Jeg har et godt eksempel på at menn er normalen, og kvinnen avviker. I min psykologiske biologik bok forklarer man forskjellen på hjernene til kjønnene. Her omtales konsekvent kvinnens hjerne som forskjellig. Utsagnene ville vært de samme om de noen ganger beskrev "på denne måten er mannens hjerne annerledes en kvinnens.." men alle utsagnene tilsa "ved disse områdene er kvinnens hjerne forskjellig fra mannens..." Siden dette ble brukt så konsekvent fikk jeg det intrykket når jeg leste at mannens hjerne var standarden, mens kvinnens hjerne skillte seg fra denne ved forskjellige områder.

Denne boken er fra 2003, og jeg ble svært overrasket over å finne slikt i bøker i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan snakke om likestilling den dagen menn og kvinner kan ha samme offentlig dass og dusje i samme garderobe. Kvinner skal kunne like mye om å fikse enkle ting i en bil som en mann, kvinner skal kunne ellers like mye tekniske ting som menn? Skal menn begynne å bli like emosjonelle og feminine som kvinner eller skal kvinner bli like kalde og maskuline som menn? Hvis alt skal være så sabla likt mellom kjønn så kan man like greit bli homoseksuelle. For da ville det ikke vært forskjell uansett. Jeg syns likestillingsdebatten er død for mange år siden.

Warning: mye er satt på spiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling handler ikke om at kvinner og menn skal bli like. Det handler om:

- lik lønn for likt arbeid

- like muligheter ved samme kompetanse

men aller viktigs handler det om

-at kvinners og menns måte og tenke på og snakke på er like mye verdt og har like mye tyngde.

-At kvinners og menns verdier og interesser er like viktige.

Det er verdt å tenke på neste gang du er med en gjeng mennesker av begge kjønn.

Det siste og aller viktigste er at polariseringen mellom kjønene tar slutt. Det er ingen konkuranse om hvme som har det verst. Det er en bevisstgjøring av hvordan man ser på personer av det annet kjønn, og respekterer og setter pris på de forkjellene som nødvendigvis er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De formelle og juridiske strukturene er vel ikke problemet i Norge i dag mht. likestilling. Der har vi kommet svært langt. Uformelle strukturer er et langt større problem. der er det mye ugjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Kanskje noen av disse strukturene er helt naturlig da vi er menn og kvinner og faktisk forskjellig. Jeg synes feminiseringen av samfunnet tar helt overhånd, det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Kanskje noen av disse strukturene er helt naturlig da vi er menn og kvinner og faktisk forskjellig. Jeg synes feminiseringen av samfunnet tar helt overhånd' date=' det er ikke bra.[/quote']

Ikke bra for hvem? Mennene?

Feminiseringen av samfunnet? Så du mener faktisk at menn skal ha makta og kvinnene skal være underordnet? Å hallo..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Nei feminiseringen viser seg blant annet i eksempelet som var nevnt om å unngå konkurranse i skolene. Det er ikke det samme som likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ikke bra for hvem? Mennene?

Feminiseringen av samfunnet? Så du mener faktisk at menn skal ha makta og kvinnene skal være underordnet? Å hallo..... :roll:

Jeg tror dagens feminisiering vil gå forbi likevektspunktet, og resultere i et skifte i "maktfordelinger". Femininster som tror på blodhevn og annet tull, ønsker sikkert dette. Resten av oss der ute søker likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..ghest
Nei feminiseringen viser seg blant annet i eksempelet som var nevnt om å unngå konkurranse i skolene. Det er ikke det samme som likestilling.

Feminisme i seg selv har ikke noe med ikke-konkurranse å gjøre. Likestilling betyr ikke at alle, gode som dårlige, resultater skal være like mye verdt.

Likhetsskolen har vært en sosialdemokratisk ide, og ok, den har kanskje strandet, men ikke pga feminisme, tror jeg. (jeg kunne alltids sagt mer om reultatorientert skole uten "målinger", men det har vel ikke så mye med denne debatten å gjøre.)

Når det gjelder feminisering av samfunnet ellers lurer jeg på hvilke sider det gjelder, for som kvinne ser jeg ikke så altfor mye til det.

Synes ellers TT setter fingeren på noe av det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...