Gjest Valhalla Skrevet 4. juni 2005 #21 Skrevet 4. juni 2005 Moderne sosialisme er for det meste en kvinne og girlie men greie Hilsen Arnold
Diktern Skrevet 5. juni 2005 #22 Skrevet 5. juni 2005 Noen av dere feministers kommentarer kunne trenges her, til nå har alle vært antifeministiske. Interesant å se. Antifeministiske? Jeg ser i hvertfall på meg selv som feminist
Christer Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #23 Skrevet 6. juni 2005 Takk for alle innlegg. Jeg tar å styrer tråden tilbake til utgangspunktet 8) Er det noen som opplever forskjell på hvilke muligheter menn og kvinner har i livet?
TT Skrevet 6. juni 2005 #24 Skrevet 6. juni 2005 Ja, men bare i det små. Jeg vet at det ikke er vondt ment fra dem jeg opplever det fra, men de har ikke tenkt over det. Det er et resultat av en inngrodd tenkemåte. Middag med venner: Blir hele tiden avbrutt av min mann eller andre menn rundt bordet. Jeg legger også merke til at de andre kvinnene blir avbrutt til stadighet. Samtaleevner: Samtalen dreier seg stadig rundt det menn vil prate om. Kommer samtalen inn på et såkalt "kvinnetema" begynner straks alle menn å kjede seg. Kvinnene sitter gjerne tålmodig og høflig og hører på mennenes samtaler. På jobb: mine mannlige kolleger får mye bedre oppfølging og og det stilles høyere krav til dem. Hvis jeg jobber hardt får jeg heller svar som: nå må du ikke slite deg ut du som er småbarnsmor. Er jeg sliten blir dette med en gang tillagt det faktum at jeg har små barn, og ikke at jeg f.eks. jobber hardt. Min mann gjør nøyaktig det samme som meg, og han får aldri høre at han er sliten etc pga småbarn. I møter: mine synspunkter blir oversett, mye fordi jeg ikke snakker så overbevis som mange menn. Er jeg usikker på en konklusjon, sier jeg det. en mann som er usikker, vil late som han er sikker, og oppnår å bli respektert veldig for det, mens jeg blir sett på som vinglete. Men det er jeg som var ærlig..... Dette har igjen med at kvinners måte å samtale på er ugyldig i arbeidslivet. Kommer samtalen inn på likestilling går alle menn med en gang i forsvar og det ender som regel opp med en diskusjon a'la den vi ser her. Hvem har det verst??? Og bare det sier meg noe om at noe er galt..... Det er nok ingen stor forskjell i muligheter kvinner og menn har, men kvinner må jobbe så mye hardere for å oppnå det samme. Er man villig til å gjøre det, har vi nok samme muligheter. Som kvinne må man også endre måten å være på. Personlig har jeg fått mye igjen for å endre adferd (maskulinisering). Noe som egentlig ikke passer meg, men jeg må. For meg er det svært trist. hvorfor er ikke min feminine måte å være på, og min feminine tenkemåte gyldig??? Den er jo like god som en mannlig. Selv om jeg maskuliniserer adferden min, er jo tankemåten min den samme. Men jeg oppnår mye mer.....
Gjest TomKrus Skrevet 6. juni 2005 #25 Skrevet 6. juni 2005 I møter: mine synspunkter blir oversett, mye fordi jeg ikke snakker så overbevis som mange menn. Er jeg usikker på en konklusjon, sier jeg det. en mann som er usikker, vil late som han er sikker, og oppnår å bli respektert veldig for det, mens jeg blir sett på som vinglete. Men det er jeg som var ærlig..... Dette har igjen med at kvinners måte å samtale på er ugyldig i arbeidslivet. Å kosemose seg fram til en slutning er ikke noe næringslivet noensinne har likt. En mellomting mellom "The Apprentice"-skrike-høyt-se-på-meg-holdning, og vinglete-usikkerhet er vel det beste. Ete resonnement bør kunne føre fram til en slutning. Man bør være selvsikker nok til å kunne ta en beslutning. Men det er en uting at den som skriker høyest ofte får gjennomslag for sin ide. I så måte ønsker jeg mer empatiske ledere der ute, som klarer å se lenger enn hvem som skriker høyest. Kommer samtalen inn på likestilling går alle menn med en gang i forsvar og det ender som regel opp med en diskusjon a'la den vi ser her. Hvem har det verst??? Hvem som har det verst diskusjoner blir fort lite fruktbare, men jeg har aldri likt automatisk genererte fraser som "som jente må jeg jobbe hardere" og "som kvinne blir jeg diskriminert" hvis det faktisk ikke er tilfellet. Det er litt mange vedtatte sannheter der ute alla "gutter er så innmari barnslig, altså"-holdninger du ble møtt med på ungdomsskolen. Statistikk er en ting. Realiteten du opplever noe annet. Personlig har jeg fått mye igjen for å endre adferd (maskulinisering). Noe som egentlig ikke passer meg, men jeg må. For meg er det svært trist. hvorfor er ikke min feminine måte å være på, og min feminine tenkemåte gyldig??? Den er jo like god som en mannlig. Selv om jeg maskuliniserer adferden min, er jo tankemåten min den samme. Men jeg oppnår mye mer..... Dette er litt trist ja, da vi er tjent med litt mer typiske "feminine" verdier i næringslivet (og ellers). En kvinnelig leder med en mannlig rådgiver tror jeg ofte kan være en fin kombi.
Champagnepiken Skrevet 6. juni 2005 #26 Skrevet 6. juni 2005 Bare et kjapt statistisk eksempel på at det faktisk er enkelte forskjeller på kjønns muligheter fortsatt: Dagsrevyen i dag melder at det bare er 16,7 % (?) kvinnelige styrerepresentanter i norske allmennaksjeselskaper. Og etter å ha hørt menn og kvinner i det forumet der de tallene ble lagt fram, uttale seg om hvorvidt norsk næringsliv vil nå det politiske målet om minst 40% representasjon av hvert kjønn i styrer, er jeg ikke i tvil om a) det finnes kvinner til å ta vervene B) mange menn i næringslivet ser fortsatt ikke verdien av å ha kvinner der. Sjekk web-tv hos nrk.no hvis nødvendig!
Trudi Skrevet 6. juni 2005 #27 Skrevet 6. juni 2005 Jeg er selvfølgelig med på hvorfor kvinner bør fylle en større andel av lederstillinger o.l. Samtidig er jeg sterkt i mot at en kvinne skal ansettes foran en dyktigere mann pga kjønnskvotering. Jeg har valgt å utdanne meg innen en fagkrets dominert av menn og har i det siste flere ganger blitt anbefalt å søke på ditt og datt fordi jeg er jente. Selvsagt har jeg vurdert dette og kommer kanskje til å søke, men jeg synes det er voldsomt urettferdig om jeg skulle gå foran andre i klassa mi kun pga kjønn! Samtidig leste jeg en artikkel for en stund siden om en kvinnelig forsker innen astrofysikk i USA som rett og slett ikke ble respektert pga kjønn. Hadde en plan om å legge med link siden det var interessante vinklinger og opplevelser, men den hadde forsvunnet... Jeg må ærlig innrømme at en del av de mest ekstreme feministene får håra til å reise seg på ryggen. Jeg er helt enig med det flere har skrevet her: Likestilling er ikke at alle skal være LIKE, men lik lønn og respekt for lignende kompetanse. Om en PERSON prioriterer barna foran jobben, må han faktisk ta konsekvensen av det og gå med på mindre lønn enn en annen PERSON som vier hele livet til jobben.
waco Skrevet 6. juni 2005 #28 Skrevet 6. juni 2005 Champagnepiken, hvorfor starter dere ikke deres egne allmennselskaper? Dere er jo tross alt i flertall og kan ikke vente at vi menn skal tilrettelegge absolutt alt mulig dere ikke klarer selv for dere, eller vil dere helst ikke gjøre noenting selv...?
TT Skrevet 7. juni 2005 #29 Skrevet 7. juni 2005 Bare en kommentar på dette med å kvotere kvinner inn i styrer etc. Jeg tror ikke meningen med å kvotere inn kvinner er at man skal velge en kvinne hvis hun ikke er like kompetent som en mann. Det ville være omvendt diskriminering, og da er vi like langt. Jeg håper og tror meningen med dette er å få de som velger hvem som skal sitte i styrer om å utvide horisonten sin og se nøyere etter om det er noen kompetente kvinner i miljøet. Det er nå engang slik at vi mennesker liker å omgi oss med dem som er like oss selv, tenker som oss etc. Dette gjelder også de som sitter i styrerommet. Det er lett å glemme at det finnes en stor krets av kompetente personer utenfor ens egen bekjentskapskrets. Hvis kvinner blir kvotert inn pga sitt kjønn, og ikke sin dyktighet, vil dette slå negativt tilbake på kvinnene. Det finnes tross alt mange svært kompetente kvinner der ute, akkurat som det finnes svært mange kompetente menn.
Champagnepiken Skrevet 7. juni 2005 #30 Skrevet 7. juni 2005 Champagnepiken' date=' hvorfor starter dere ikke deres egne allmennselskaper? Dere er jo tross alt i flertall og kan ikke vente at vi menn skal tilrettelegge absolutt alt mulig dere ikke klarer selv for dere, eller vil dere helst ikke gjøre noenting selv...?[/quote'] Hadde ikke hatt noe imot å stifte mitt eget ASA jeg - hvis jeg nå hadde vært i en bransje hvor sånt var aktuelt. Det er jeg i utgangspunktet ikke, og siden jeg trives i bransjen min, er det ikke et prosjekt for meg. Men er helt enig i at flere jenter/kvinner burde starte bedrifter. Heldigvis viser nyere statistikker over bedriftsetableringer at andelen kvinnelige gründere er stigende. Men derfra til å slutte at "bare fordi få kvinner starter egne ASA, er det greit for gutta å holde dem utenfor styrerommene", er det en lang og kronglete vei. Jeg synes heller ikke det er OK om kvinnelige bedriftsledere holder menn utenfor styrerommene. Det handler om at man faktisk har bruk for ulike perspektiver i sånt arbeid. Og - ærlig talt - det irriterer meg litt at ganske mange bedriftsledere ikke gidder å åpne øynene og se at det finnes både dyktige og særdeles kompetente mennesker de ikke kjenner fra før. Det er "kompisrekrutteringen" til styreverv jeg vil til livs. Og den er det en del kvinner som bedriver også, bare så det er sagt! Men det ble ekstra tydelig som en kjønnsforskjell på Dagsrevyen i går, bare!
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #31 Skrevet 7. juni 2005 Det som ofte skremmer meg med kvotering, er at mange næringslivstopper (iallfall de som kommer innom tabloide debattprogram) ikke har fattet at hensikten med kvotering er som skissert av TT over. Selv har jeg jobbet med å finne folk til styre og stell, og vi hoster minst opp ti menn før vi finner en kvinne. Dels fordi vi har flere menn å ta av, men også så klart fordi historisk sett så har det vært menn som har sittet i dette styret, og vi har vært på utkikk etter kandidater med tilsvarende egenskaper. Men nevnes ordet kvotering så tror mange automatisk at kvinnen er mindre skikket til stillingen. Selv har jeg opplevd at unge jyplinger har stilt benkeforslag mot kvinner jeg har vært med på å innstille, for bare å måtte luske seg avgårde etter valget for å slikke sårene på selvinnsikten sin. Men så klart, det hele avhenger av jobben til valgkomiteer. Det finnes nok slett arbeid der ute og flere som bare tar opp kvinner fordi de er kvinner.
Gjest TomKrus Skrevet 7. juni 2005 #32 Skrevet 7. juni 2005 Det er "kompisrekrutteringen" til styreverv jeg vil til livs. Og den er det en del kvinner som bedriver også, bare så det er sagt! Men det ble ekstra tydelig som en kjønnsforskjell på Dagsrevyen i går, bare! Det er dette som er essensen. Og ikke rart det er en kjønnsforskjell, da menn tross alt var i flertall i typiske lederutdanninger (siv.ing, siv.øk, juss..) for 30 år siden. Disse rekruterer ofte nye mennesker fra sine nettverk.
Champagnepiken Skrevet 7. juni 2005 #33 Skrevet 7. juni 2005 Det er dette som er essensen. Og ikke rart det er en kjønnsforskjell, da menn tross alt var i flertall i typiske lederutdanninger (siv.ing, siv.øk, juss..) for 30 år siden. Disse rekruterer ofte nye mennesker fra sine nettverk. Der klarte du å utdype akkurat det jeg mente!
Gjest Valhalla Skrevet 7. juni 2005 #34 Skrevet 7. juni 2005 Hihi den nye levis reklamen handler om feminisering av menn. Jeg likte den, artig reklame. http://www.501uncomplicate.com/index.php
Gjest Valhalla Skrevet 9. juni 2005 #35 Skrevet 9. juni 2005 Mer tokfeminisme! Det er så underholdende å se på galskapen. LOL! http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/4811890.html Bilen er mannen sitt mest dødelege våpen. Kvinner blir oftare ramma av trafikkskadar enn menn, og dette er ein tidlegare usynleg del av menn sin strukturelle vald mot kvinner, seier Svensson Smith til den svenske avisa Aftonbladet.
Gjest *Fiona* Skrevet 9. juni 2005 #36 Skrevet 9. juni 2005 Hm. Enig i at hun tolker det og drar det en smule ut av viddene med slike påstander; det hjelper ikke akkurat verken feminismen eller trafikkofrene :o Men fakta gjenstår jo da... Og det er da holdningene kommer inn; ikke at vi ikke har likestilling juridisk osv, men måten vi godtar forskjellige holdninger fra menn og kvinner på samme saker.
waco Skrevet 9. juni 2005 #37 Skrevet 9. juni 2005 Hu svenske dama mener vel at det er kvinner som skal kjøre bussene og lastebilene og taxiene og veivalser eller hva det heter...
Gjest foreldre Skrevet 10. juni 2005 #38 Skrevet 10. juni 2005 Dattern vår avslutter 10 klasse nå. På avsluttnings-lappen hun fikk med seg hjem står det: Guttenes foreldre bes ta med 1 kanne kaffe Jentenes foreldre bes ta med 1 kake Er det andre enn jeg som ser en grunnleggende feil her?
Gjest *Fiona* Skrevet 10. juni 2005 #39 Skrevet 10. juni 2005 Hallo - her er det åpenbart skjedd fremskritt! For noen år siden ville det stått: Når fedrene kommer for å heie på kampen, få med dere kake og kaffe hjemmefra!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 10. juni 2005 #40 Skrevet 10. juni 2005 Dattern vår avslutter 10 klasse nå. På avsluttnings-lappen hun fikk med seg hjem står det: Guttenes foreldre bes ta med 1 kanne kaffe Jentenes foreldre bes ta med 1 kake Er det andre enn jeg som ser en grunnleggende feil her? Kan jo bare være for å dele opp arbeidsoppgavene enkelt? Kanksje det var loddtrekning? Jeg regner med at alle guttene og jentene har både en far og en mor, så det burde i utgangspunktet ikke være noe forskjell på hvilket kjønn som lager kaker og hvilket som lager kaffe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå