Gå til innhold

P-husbrannen ved Stavanger lufthavn startet i en elbil


DarKnight

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
På 7.1.2020 den 19.58, DarKnight skrev:

Jeg ville sett på mulighetene for å gå sammen med alle beboeren som ikke har elbil for å forby elbil i garasjen deres.

Jeg er litt nysgjerrig på om du etter å ha fått ny kunnskap mener at man bør forby fossilbiler i garasjeanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vi vet, fra et faglig synspunkt, er at el-biler, Li-ion batterier og thermal runway er en ugrei situasjon for slukkemannskapene. Det er fakta og samfunnet bør forholde seg til det. En nettkrig mellom el-bil eiere og eiere av biler med forbrenningsmotor hvor debattantene forsøker å slå hverandre i hodet med gamle påstander, og å disse hverandre for å skrive feil, bidrar med svært lite.

Nye energikilder i biler bringer med seg nye utfordringer for samfunnet på godt og vondt. 

Noen gode, faglige tanker om temaet finnes her: 

https://www.britishparking.co.uk/write/Lithium_ion_batteries_EV_vehicles_and_their_impact_on_the_parking_industry_by_Lesie_Donohue-Bromley_.pdf

Anonymkode: f96ad...90a

Jeg er helt enig i at det er fakta vi må se på og at man med ny teknologi må finne nye løsninger. Jeg kjenner ikke mannen eller stedet det ble publisert og orker ikke lese hele artikkelen, kan du gi meg et sammendrag eller forklare i hvilken del av debatten dette hører hjemme?

Anonymkode: 35061...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vi vet, fra et faglig synspunkt, er at el-biler, Li-ion batterier og thermal runway er en ugrei situasjon for slukkemannskapene. Det er fakta og samfunnet bør forholde seg til det. En nettkrig mellom el-bil eiere og eiere av biler med forbrenningsmotor hvor debattantene forsøker å slå hverandre i hodet med gamle påstander, og å disse hverandre for å skrive feil, bidrar med svært lite.

Nye energikilder i biler bringer med seg nye utfordringer for samfunnet på godt og vondt. 

Noen gode, faglige tanker om temaet finnes her: 

https://www.britishparking.co.uk/write/Lithium_ion_batteries_EV_vehicles_and_their_impact_on_the_parking_industry_by_Lesie_Donohue-Bromley_.pdf

Anonymkode: f96ad...90a

For ordens skyld: Benekter ikke at elbiler har andre brannmessige utfordringer enn fossilbiler. Sånn at det blir ikke riktig å si at det ene er utelukkende mer eller mindre brannfarlig enn det andre. Og det var jo egentlig hele poenget mitt.

Denne saken vil vel til slutt vise seg først og fremst å være en vekker i forhold brannsikkerhet i parkeringsanlegg generelt uavhengig av drivlinje. Ikke sprinkleranlegg, stålkonstruksjoner som kun er dimensjonert for å bli eksponert for brann i 10 minutter osv. Erfaringer fra utlandet har jo vist at man fint klarer å få flere hundre biler til å gå opp i flammer helt uten hjelp fra elbiler.

Kommentaren min gikk på to ting. Først det ganske så typiske sensasjonsjaget i media, man bare måtte koble det til en elbil, sjekke fakta før man publiserer er uaktuelt. Og så i neste omgang går tastaturkrigerne i kommentarfeltene bananas, ganske mange av dem i uinformert og uforfalsket elbilhat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kbr skrev:

For ordens skyld: Benekter ikke at elbiler har andre brannmessige utfordringer enn fossilbiler. Sånn at det blir ikke riktig å si at det ene er utelukkende mer eller mindre brannfarlig enn det andre. Og det var jo egentlig hele poenget mitt.

Denne saken vil vel til slutt vise seg først og fremst å være en vekker i forhold brannsikkerhet i parkeringsanlegg generelt uavhengig av drivlinje. Ikke sprinkleranlegg, stålkonstruksjoner som kun er dimensjonert for å bli eksponert for brann i 10 minutter osv. Erfaringer fra utlandet har jo vist at man fint klarer å få flere hundre biler til å gå opp i flammer helt uten hjelp fra elbiler.

Kommentaren min gikk på to ting. Først det ganske så typiske sensasjonsjaget i media, man bare måtte koble det til en elbil, sjekke fakta før man publiserer er uaktuelt. Og så i neste omgang går tastaturkrigerne i kommentarfeltene bananas, ganske mange av dem i uinformert og uforfalsket elbilhat.

Forfatteren diskutere en del av de åpne spørsmålene elektriske biler bringer med seg rundt pakering, kunnskap, slukkemannskaper, opplæring og bygningstekniske behov. Uten å ha fasitløsninger av noe slag, men løfte relevante problemstillinger som samfunnet enda ikke har tatt tak i.

Fra artikkelens intro:

  • Is it reasonable to charge EV with up to 750kw in carpark situation, where at present it is forbidden to fill a petrol tank?
  • Should information about every type of EV battery system be available on an internet data base for providers of parking and charging services, and their local fire brigade so relevant techniques can be employed in case of emergency?
  • Should there be a coded number or symbol placed on the EV registration plate similar to those used by commercial heavy goods transport?
  • Is there need for changes in MSCP design to accommodate the different added fire risks?
  • Should parking bay arrangements be organised to avoid or reduce the possibility of impact accidents within a car park?
  • Should more sophisticated, intelligent detection and alarm systems be employed where EV are parked in large numbers?
  • Because a fire in an EV may take up to 24 hours to be fully sure it is safe to move the vehicle, perhaps the parking bays in MSCP should be capable of being isolated so the car park does not have to close?

Anonymkode: f96ad...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen hadde startet å brenne når den skulle startes opp etter å ha stått parkert i parkeringshuset gjennom et ferieopphold.

Anonymkode: 4b250...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Is it reasonable to charge EV with up to 750kw in carpark situation, where at present it is forbidden to fill a petrol tank?
    • Ja, dersom det er sikker lading. Ingen elbiler har foreløpig tatt fyr ved slik lading. Men ved stadig større batteripakker og flere hurtiglademuligheter er det ikke sikkert det er så store behov for det fremmover. 
  • Should information about every type of EV battery system be available on an internet data base for providers of parking and charging services, and their local fire brigade so relevant techniques can be employed in case of emergency?
    • Dette kan jeg ikke nok om til å svare på.
  • Should there be a coded number or symbol placed on the EV registration plate similar to those used by commercial heavy goods transport?
    • Det er det vel i Norge?
  • Is there need for changes in MSCP design to accommodate the different added fire risks?
    • Ikke pga elbiler, for branner sprer seg ikke noe mer i dem enn i fossilbiler, men om man bør diskutere om de er gode nok uavhengig av type bil er en annen sak.
  • Should parking bay arrangements be organised to avoid or reduce the possibility of impact accidents within a car park?
    • Tror ikke det heller er nødvendig, for det må temmelig store krefter og høy fart til for å skade batteriet nok til å sette i gang thermal runaway
  • Should more sophisticated, intelligent detection and alarm systems be employed where EV are parked in large numbers?
    • Igjen, ikke fordi det kommer flere elbiler, for de selvantenner sjeldnere enn forbrenningsmotorer, men man kan jo diskutere om dagens løsning er god nok med tanke på mulighetene som finnes nå, uavhengig av type bil. 
  • Because a fire in an EV may take up to 24 hours to be fully sure it is safe to move the vehicle, perhaps the parking bays in MSCP should be capable of being isolated so the car park does not have to close?
    • Igjen synes jeg dette er et spørsmål som er aktuelt uavhengig av type bil. Det å isolere deler av parkeringsplass kan være fint for å hindre spredning av røyk og brann, helt uavhengig av hva det brenner i (og hvor lenge det brenner). Uten usikker lading er det mye mer sannsynlig at det blir andre type branner enn thermal runaway.

Anonymkode: 35061...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forfatteren diskutere en del av de åpne spørsmålene elektriske biler bringer med seg rundt pakering, kunnskap, slukkemannskaper, opplæring og bygningstekniske behov. Uten å ha fasitløsninger av noe slag, men løfte relevante problemstillinger som samfunnet enda ikke har tatt tak i.

Fra artikkelens intro:

  • Is it reasonable to charge EV with up to 750kw in carpark situation, where at present it is forbidden to fill a petrol tank?
  • Should information about every type of EV battery system be available on an internet data base for providers of parking and charging services, and their local fire brigade so relevant techniques can be employed in case of emergency?
  • Should there be a coded number or symbol placed on the EV registration plate similar to those used by commercial heavy goods transport?
  • Is there need for changes in MSCP design to accommodate the different added fire risks?
  • Should parking bay arrangements be organised to avoid or reduce the possibility of impact accidents within a car park?
  • Should more sophisticated, intelligent detection and alarm systems be employed where EV are parked in large numbers?
  • Because a fire in an EV may take up to 24 hours to be fully sure it is safe to move the vehicle, perhaps the parking bays in MSCP should be capable of being isolated so the car park does not have to close?

Anonymkode: f96ad...90a

Vi har hatt veldig lite kunnskap om dette, så det er faktisk utrolig interessant hva de finner ut etter denne brannen. Det er for tidlig å trekke konklusjoner, men det ser ut til at mange av disse spørsmålene som stilles av forskeren nå bare kan strykes, fordi det ser ut som elbilene i mindre grad tar fyr i denne typen store branner. I Rogaland er det en høy andel elbiler, jeg har sett at de har operert med en andel på 25 %. Sannsynligvis var ikke 25 % av andelen biler i anlegget elbiler, men de var antagelig flere enn det man har sett i lignende branner. Så tilsvarende garasjebranner med så mange elbiler som denne har man vel ikke hatt, og derfor vil det nok gi oss ny kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at det var en dieselbil som begynte å brenne. Det skal jo svært høy temperatur for at diesel skal begynne å brenne. 

Et litiumbatteri, hos elbiler, er jo umulig å slukke. De brenner selv under vann.

Selv om det ikke var en elbil som var årsaken til starten av brannen kan de ha bidratt til at brannen ikke kunne slukkes.

Jeg er ikke noe mindre skeptisk til elbiler etter dette. Tenker jo på om en elbil begynne å brenne i garasjen under feks en boligblokk. Da går jo hele blokka ned.

 

Anonymkode: 79d19...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at det var en dieselbil som begynte å brenne. Det skal jo svært høy temperatur for at diesel skal begynne å brenne. 

Et litiumbatteri, hos elbiler, er jo umulig å slukke. De brenner selv under vann.

Selv om det ikke var en elbil som var årsaken til starten av brannen kan de ha bidratt til at brannen ikke kunne slukkes.

Jeg er ikke noe mindre skeptisk til elbiler etter dette. Tenker jo på om en elbil begynne å brenne i garasjen under feks en boligblokk. Da går jo hele blokka ned.

 

Anonymkode: 79d19...fd9

Det var ikke drivstoffet som begynte å brenne, men noe i motoren. Det er ikke uvanlig. 

Brannen kunne slukkes, og det er derfor de nå antar at ingen kjørebatterier tok fyr, selv om en del elbiler brant. Dette viser igjen det vi egentlig vet, at elbiler kan brenne ganske lenge uten at kjørebatteriet begynner  å brenne. Om noe så bidro det til at brannen spredde seg mindre fordi det var mindre brennstoff. 

Ja, det er lurt å ikke lade en elbil på et usikkert elektrisk anlegg, men med sikker lading er det ingen problemer å ha elbiler i garasjer. Batteriet vil sannsynligvis ikke ta fyr selv om noe annet i garasjen begynner å brenne. 

Anonymkode: 35061...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at det var en dieselbil som begynte å brenne. Det skal jo svært høy temperatur for at diesel skal begynne å brenne. 

Anonymkode: 79d19...fd9

Svært høy? «Flash point» for diesel er 65 grader. Mye i en bil som er varmere enn det. 
 

Veldig mange måter en dieselbil kan gå opp i flammer på. Gjennomsnittlig brenner det en dieselbil hver eneste dag i Norge, men det selger ikke så mange aviser, så lite å lese om det i avisen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at det var en dieselbil som begynte å brenne. Det skal jo svært høy temperatur for at diesel skal begynne å brenne. 

Anonymkode: 79d19...fd9

Som nevnt tidligere så har vel akkurat modellen det her er snakk om, Opel Zafira, en dårlig historikk på dette området. 

Mener jeg leste at den tok fyr når de parkerte bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på om du etter å ha fått ny kunnskap mener at man bør forby fossilbiler i garasjeanlegg?

Du skal ha plusspoeng for å prøve å diskutere rasjonelt med et dieseltroll. Jeg har til den dagen i dag ikke skjønt hvorfor disse mennene føler seg så truet av elbiler. Er forandring - til og med hos andre, og ikke hos dem selv - så redselsfullt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at det var en dieselbil som begynte å brenne. Det skal jo svært høy temperatur for at diesel skal begynne å brenne. 

Et litiumbatteri, hos elbiler, er jo umulig å slukke. De brenner selv under vann.

Selv om det ikke var en elbil som var årsaken til starten av brannen kan de ha bidratt til at brannen ikke kunne slukkes.

Jeg er ikke noe mindre skeptisk til elbiler etter dette. Tenker jo på om en elbil begynne å brenne i garasjen under feks en boligblokk. Da går jo hele blokka ned.

 

Anonymkode: 79d19...fd9

Det står jo nettopp det motsatte i mediene. At det var så mange elbiler hindret brannen i å spre seg, da batteriene ikke tok fyr. Det var det fossile brennstoffet og dekkene som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, DarKnight said:

I de første oppslagene ble det informert at første melding til nødetatene var at en elbil hadde begynt å brenne.

Neida, dette var noe Nettavisen og TV2 fant på for å få flere klikk.

Anonymkode: 031b3...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, DarKnight said:

Thermal runway i batteriet gir en langt høyere temperatur enn diesel-/bensinbrann, og et batteri produserer sitt eget oksygen.

I hvor mange batterier på Sola skjedde dette?

https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503

Quote

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen

– Med den kunnskapen vi har om batteribranner, heller vi mot teorien om at ingen batteripakker tok fyr.

 

Anonymkode: 031b3...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Optimo
På 8.1.2020 den 9.47, Jeffe skrev:

Hvorfor står det i emnetittelen at brannen startet i en Elbil? Kan moderator eller trådstarter endre til Dieselbil slik at vi ikke bidrar til å formidle fake News? Det er nok mange som er bekymret for lettantennelige dieselbiler i parkeringsanlegg så det er viktig at vi får tatt denne debatten.

@Edie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Et litiumbatteri, hos elbiler, er jo umulig å slukke. De brenner selv under vann.

Selv om det ikke var en elbil som var årsaken til starten av brannen kan de ha bidratt til at brannen ikke kunne slukkes.

Jeg er ikke noe mindre skeptisk til elbiler etter dette. Tenker jo på om en elbil begynne å brenne i garasjen under feks en boligblokk. Da går jo hele blokka ned.

Hvilken del av "ingen batteriet tok fyr i brannen" var det du ikke fikk med deg?

https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503

Anonymkode: 031b3...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 19.46, DarKnight skrev:

Det meldes at brannen i parkeringshuset tilknyttet Stavanger flyplass skal ha startet i en elbil. Det blir vanskelig å verifisere i etterkant, men den opprinnelige meldingen til nødtelefonen gikk ut på at brannen hadde startet i en elbil. Det er også langt mer sannsynlig at en slik brann starter i en avskrudd elbil enn en avskrudd ICE-bil, men forhåpentligvis finnes det overvåkning som kan vise hva slags bil det var.

Dersom det viser seg å faktisk ha vært en elbil, blir dette slutten på elbilboomen i Norge og potensielt verden? Blant fagfolk som vurderer brannsikkerhet så er elbiler og elbillading innendørs et stort faremoment som vi later til å ha skjøvet under teppet. Batteriene i en elbil produserer nemlig sitt eget oksygen når det først begynner å brenne, slik at det er helt umulig å slukket brannen med mindre du kaster hele bilen i en dunk med vann.

Når man da tenker hvor mange garasjer som ligger under hus, leilighetskomplekser, næringsbygg osv., så er det skremmende å tenke hvor mange elbiler og -ladere som står rundt om kring i disse. Det er også under lading at faren for elektrisk feil og dermed brann i batteriet er størst.

Nei, jeg er glad jeg bor i en bygård uten garasje under. Om det begynner å brenne i en elbil på gata utenfor meg, så er det i hvert fall et par meter unna husveggen.

Det var ikke elbilen brannen startet i. Det var en fossilbil like ved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det var ikke elbilen brannen startet i. Det var en fossilbil like ved.

Fake news!!!!

Anonymkode: 3b1b3...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...