Gå til innhold

P-husbrannen ved Stavanger lufthavn startet i en elbil


DarKnight

Anbefalte innlegg

Det meldes at brannen i parkeringshuset tilknyttet Stavanger flyplass skal ha startet i en elbil. Det blir vanskelig å verifisere i etterkant, men den opprinnelige meldingen til nødtelefonen gikk ut på at brannen hadde startet i en elbil. Det er også langt mer sannsynlig at en slik brann starter i en avskrudd elbil enn en avskrudd ICE-bil, men forhåpentligvis finnes det overvåkning som kan vise hva slags bil det var.

Dersom det viser seg å faktisk ha vært en elbil, blir dette slutten på elbilboomen i Norge og potensielt verden? Blant fagfolk som vurderer brannsikkerhet så er elbiler og elbillading innendørs et stort faremoment som vi later til å ha skjøvet under teppet. Batteriene i en elbil produserer nemlig sitt eget oksygen når det først begynner å brenne, slik at det er helt umulig å slukket brannen med mindre du kaster hele bilen i en dunk med vann.

Når man da tenker hvor mange garasjer som ligger under hus, leilighetskomplekser, næringsbygg osv., så er det skremmende å tenke hvor mange elbiler og -ladere som står rundt om kring i disse. Det er også under lading at faren for elektrisk feil og dermed brann i batteriet er størst.

Nei, jeg er glad jeg bor i en bygård uten garasje under. Om det begynner å brenne i en elbil på gata utenfor meg, så er det i hvert fall et par meter unna husveggen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som kjemiker synes jeg tanken på brann i elbil er ufattelig skummel.

De finner nok brannstarteren etterhvert med videoopptak osv, så får vi bare håpe det ikke er noen som har oversett servicer osv... 

Anonymkode: 45133...bad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff å uff, ble litt skremt nå, jeg bor i 3 etg med garasje i underetasjen der det er parkert andre beboere sine el-biler

Anonymkode: 3f444...880

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som kjemiker synes jeg tanken på brann i elbil er ufattelig skummel.

De finner nok brannstarteren etterhvert med videoopptak osv, så får vi bare håpe det ikke er noen som har oversett servicer osv... 

Anonymkode: 45133...bad

Uansett om man har oversett servicer, så er ikke det en god nok unnskyldning for å tillate elbiler med dagens batteriteknologi. Det er tross alt ikke den første elbilbrannen, men det er den første som har fått slike konsekvenser hittil. Teknologien er ikke trygg nok dersom en oversett service eller en type skade på bilen som ikke gjør den ukjørbar gjør at en brann kan starte når som helst.

Jeg liker elbiler, har selv hatt en både av økonomiske hensyn, men også fordi de har god akselerasjon og de er stille, men jeg var ikke klar over brannfaren da jeg eide den. Nå er jeg faktisk usikker på om jeg skal kjøpe elbil eller PHEV i fremtiden, dersom teknologien er så ustabil som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff å uff, ble litt skremt nå, jeg bor i 3 etg med garasje i underetasjen der det er parkert andre beboere sine el-biler

Anonymkode: 3f444...880

Jeg ville sett på mulighetene for å gå sammen med alle beboeren som ikke har elbil for å forby elbil i garasjen deres.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DarKnight said:

Jeg ville sett på mulighetene for å gå sammen med alle beboeren som ikke har elbil for å forby elbil i garasjen deres.

Vi har nylig lagt opp for el-bil i garasjeanlegget, og flere som har kjøpt el-bil og jeg vet flere som tenker at den neste bilen er en el-bil, inkl meg selv, men veldig skremmende det som skjer på Stavanger Lufthavn nå.

Anonymkode: 3f444...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, DarKnight skrev:

Uansett om man har oversett servicer, så er ikke det en god nok unnskyldning for å tillate elbiler med dagens batteriteknologi. Det er tross alt ikke den første elbilbrannen, men det er den første som har fått slike konsekvenser hittil. Teknologien er ikke trygg nok dersom en oversett service eller en type skade på bilen som ikke gjør den ukjørbar gjør at en brann kan starte når som helst.

Jeg liker elbiler, har selv hatt en både av økonomiske hensyn, men også fordi de har god akselerasjon og de er stille, men jeg var ikke klar over brannfaren da jeg eide den. Nå er jeg faktisk usikker på om jeg skal kjøpe elbil eller PHEV i fremtiden, dersom teknologien er så ustabil som dette.

Jeg tenker mest på forsikringsansvaret osv når jeg nevner det med servicer. For jeg kan lett se for meg at et selskap vil nekte å betale for de (foreløpig!) 300 bilene som er ødelagt om brannen kan skyldes på manglende service...

 

Jeg kommer ikke ha elbiler før brannvesenet sier at de ikke lenger frykter brann i én.  Og jeg håper brannen får konsekvenser for elbilsatsingen, dette her er konsekvenser alle fagfolk har advart mot i årevis. 

Anonymkode: 45133...bad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som kjemiker synes jeg tanken på brann i elbil er ufattelig skummel.

De finner nok brannstarteren etterhvert med videoopptak osv, så får vi bare håpe det ikke er noen som har oversett servicer osv... 

Anonymkode: 45133...bad

For ikke å snakke om ferger. Brann i batteripakken her er så hinsides at få kan forestille seg det.

Anonymkode: f21ec...776

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg leste at den startet i en Opel og spredte seg voldsomt pga eksplosjoner i diesel- og bensintanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å snakke om ferger. Brann i batteripakken her er så hinsides at få kan forestille seg det.

Anonymkode: f21ec...776

https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180

Heldigvis gikk denne relativt fint da. 

Men det kan virkelig bli katastrofe om de begynner å brenne skikkelig.

Anonymkode: 45133...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Jeg leste at den startet i en Opel og spredte seg voldsomt pga eksplosjoner i diesel- og bensintanker? 

De som har skrevet det har sett for mye på film. Bensin og dieselbiler eksploderer ikke. De brenner. Eksplosjonene som høres er dekkene, evt. glassrutene. 

Det som er mest farlig her er batteripakkene i el- og hybridbilene. Når de brenner, så produserer brannen oksygen selv, slik at brannen blir omtrent umulih å slokke. Temperaturen er også mye høyere enn en brann i bensin og dieselbil. 

Anonymkode: 727fb...311

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180

Heldigvis gikk denne relativt fint da. 

Men det kan virkelig bli katastrofe om de begynner å brenne skikkelig.

Anonymkode: 45133...bad

Det brenner fort en uke.

Anonymkode: f21ec...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg leste at den startet i en Opel og spredte seg voldsomt pga eksplosjoner i diesel- og bensintanker? 

Opel Ampera sikkert

Anonymkode: cc29c...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg leste at den startet i en Opel og spredte seg voldsomt pga eksplosjoner i diesel- og bensintanker? 

Hvor leste du det?

Opel Ampera da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har skrevet det har sett for mye på film. Bensin og dieselbiler eksploderer ikke. De brenner. Eksplosjonene som høres er dekkene, evt. glassrutene. 

Det som er mest farlig her er batteripakkene i el- og hybridbilene. Når de brenner, så produserer brannen oksygen selv, slik at brannen blir omtrent umulih å slokke. Temperaturen er også mye høyere enn en brann i bensin og dieselbil. 

Anonymkode: 727fb...311

Det er visst brannsjefen selv som sier det:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op2dBV/bilbrann-i-parkeringshus-ved-flyplass-hele-bygget-kan-kollapse?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har skrevet det har sett for mye på film. Bensin og dieselbiler eksploderer ikke. De brenner. Eksplosjonene som høres er dekkene, evt. glassrutene. 

Det som er mest farlig her er batteripakkene i el- og hybridbilene. Når de brenner, så produserer brannen oksygen selv, slik at brannen blir omtrent umulih å slokke. Temperaturen er også mye høyere enn en brann i bensin og dieselbil. 

Anonymkode: 727fb...311

Du må ikke glemme at det skal mer til for at en diesel bil skal brenne enn en bensiner, om jeg ikke husker feil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har ikke noe å si hvilken bil som startet brannen. Problemet er at når elbiler brenner (uansett om den selvantenner eller brenner pga annen årsak), så er den brannen umulig å slokke for brannvesenet.  

Svært mange i denne regionen har elbiler, og dermed blir en slik storbrann totalt umulig å slukke. 

Hadde det kun vært fossilbiler der hadde nok ikke brannen utviklet seg så raskt. Uavhengig av hvordan den startet. 

Anonymkode: 45133...bad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller egentlig ingen rolle hvilken type bil som brannen startet i. Hadde det bare vært bensin- og dieselbiler som brant hadde nok brannen vært slokket for lengst. 

Anonymkode: 727fb...311

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...