Gå til innhold

P-husbrannen ved Stavanger lufthavn startet i en elbil


DarKnight

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ingenting om motorer og brann😬 Men for de som sier at brannen starter i Opelen, hvordan kan en bil bare begynne å brenne av seg selv? 

Anonymkode: b0a28...11f

Om en f.eks feillader en el bil kan det oppstå brann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ingenting om motorer og brann😬 Men for de som sier at brannen starter i Opelen, hvordan kan en bil bare begynne å brenne av seg selv? 

Anonymkode: b0a28...11f

Mange årsaker, mer elektronikk i bilene og dermed flere ledninger og koblingspunkter, økt salting som gir korrosjon i elektriske anlegg, spesielt kontakter. Mer plast som brenner godt, også har mange sluttet å vaske motorrommet og kombinasjonen oljesøl, smuss og varme motordeler er ikke gunstig.

 

Anonymkode: 725b8...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DarKnight skrev:

Jeg ville sett på mulighetene for å gå sammen med alle beboeren som ikke har elbil for å forby elbil i garasjen deres.

Finnes det noen muligheter for å forby dieselbil i garasjen? Synes det er skummelt å tenke på at det står gamle dieselbiler der nede som plutselig kan ta fyr. Tenker på så store skader det fikk i Stavanger. Bør kanskje være mulig å sette opp forsikring og avgifter for dieselbiler nå også?

Anonymkode: 767d9...8ec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det i emnetittelen at brannen startet i en Elbil? Kan moderator eller trådstarter endre til Dieselbil slik at vi ikke bidrar til å formidle fake News? Det er nok mange som er bekymret for lettantennelige dieselbiler i parkeringsanlegg så det er viktig at vi får tatt denne debatten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jeffe skrev:

Hvorfor står det i emnetittelen at brannen startet i en Elbil? Kan moderator eller trådstarter endre til Dieselbil slik at vi ikke bidrar til å formidle fake News? Det er nok mange som er bekymret for lettantennelige dieselbiler i parkeringsanlegg så det er viktig at vi får tatt denne debatten.

Hvor har du det fra at en dieselbil er mer lettantennelig enn en elbil, når den står stille?

Anonymkode: cc29c...75d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Albbas said:

Jeg er helt enig. Men da AB kom med sin påstand om at TV2 var sikreste kilde hadde vi allerede flere kilder som sa det motsatte av tv2. Det burde jo få alle til å innse at her må man bare vente på politiets etterforskning, ettersom ulike kilder sa ulike ting. Derfor ble det bare litt komisk at AB bastant mente at tv2 sin påstand om elbil måtte være riktig. ;)

Det skal bli spennende å se hva de konkluderer med etterhvert, både om anleggets sikkerhet og om elbiler har gjort dette til en betydelig mer ødeleggende brann enn det ellers hadde vært. Det er jo ikke sikkert, så vi må bare vente og se. 

TV2 sa aldri at den hadde startet i en el-bil, men rapporterte i likhet med flere andre at de hadde fått meldinger om at brannen "trolig hadde startet i en el-bil". Altså ingenting definitivt, selv om en AB har valgt å tolke det slik. Det eneste mediehuset jeg fikk med meg som meldte om at det var startet i el-bil var Nettavisen, som ikke akkurat har det beste ryktet på seg når det kommer til kvalitetsjournalistikk. 

Anonymkode: 1ccf6...375

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden bør kanskje være en påminnelse om at man ikke skal være så raske med bastante påstander, ettersom det nå er bekreftet at brannen startet i en dieselbil?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye synsing og følelser her. Totalt sett har det vært svært få branner i både elbiler og fossilbiler. Teknologien går fremover. Det kommer til å gå helt fint.

Et mye større problem er jo at garasjen ble bygget uten sprinkleranlegg. Det bør vel egentlig være et krav med aktiv brannsikring i så store bygg!

Vi har en 7 år gammel elbil som fungerer helt fint, men lader den utenfor garasjen også. Nettopp fordi vi vil ha den en plass der slukking kan foregå enkelt og greit. Brannslukker henger rett innenfor garasjeporten og det er god tilgang på vann også.

Anonymkode: e4247...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, DarKnight skrev:

Det meldes at brannen i parkeringshuset tilknyttet Stavanger flyplass skal ha startet i en elbil.

Hvor meldte de dette?

Det er bekreftet at brannen startet i en dieselbil!

https://www.nrk.no/rogaland/brannen-startet-i-en-eldre-dieselbil-1.14850969

Anonymkode: 0d35c...3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vet litt om bil er klar over at Opel i tiden under GM har produsert billigst mulig, til en dårlig kvalitet. Det har vært slik siden Lopez styrte skuta på midten av 90-tallet. Sånn sett ikke overraskende at brannen startet i en slik bil...

Anonymkode: e4247...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at en dieselbil er mer lettantennelig enn en elbil, når den står stille?

Anonymkode: cc29c...75d

Jeg er bare bekymret når jeg ser at 1000 biler har røket med i det kollapsete parkeringshuset. Hadde ikke dieselbilen tatt fyr hadde vi unngått dette. Jeg kjenner ikke til tilfeller der en elbil har blitt antent og forårsaket så store skader men at dieselbilen gjorde det i dette tilfellet er grunn nok til bekymring for folk med dieselbiler stående i parkeringshus under boliger rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir interessant å høre om noen bilbatterier (annet enn 12 volts-batterier) har tatt fyr, for en elbil kan som kjent brenne ganske lenge uten at kjørebatteriet tar fyr. 

Anonymkode: 35061...e67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Jeffe skrev:

Jeg er bare bekymret når jeg ser at 1000 biler har røket med i det kollapsete parkeringshuset. Hadde ikke dieselbilen tatt fyr hadde vi unngått dette. Jeg kjenner ikke til tilfeller der en elbil har blitt antent og forårsaket så store skader men at dieselbilen gjorde det i dette tilfellet er grunn nok til bekymring for folk med dieselbiler stående i parkeringshus under boliger rundt om i landet.

Den samme bekymringen kan du bare ha på elbil også! Det har brent noen av de siden de kom på veien, og det blir det samme som med bensin/diesel, plutselig skjer på en slik plass med elbil også. Hva gjør du da?? Samme bekymring da også??

Det blir akkurat som å dra og sterilisere seg, fordi naboen har så mange barn......

Anonymkode: cc29c...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jeffe skrev:

Jeg er bare bekymret når jeg ser at 1000 biler har røket med i det kollapsete parkeringshuset. Hadde ikke dieselbilen tatt fyr hadde vi unngått dette. Jeg kjenner ikke til tilfeller der en elbil har blitt antent og forårsaket så store skader men at dieselbilen gjorde det i dette tilfellet er grunn nok til bekymring for folk med dieselbiler stående i parkeringshus under boliger rundt om i landet.

Da ser du kanskje på feil steder? Brannvesenet i Sør Rogaland anslo i morges at 200 - 300 biler har gått tapt i brannen. Det er altså et anslag, et estimat. Fasit får man ikke på antallet før det er trygt å entre konstruksjonen.

Avinor har informert om at det var et sted rundt 1000 biler i parkeringshuset, og at parkeringshuset har kapasitet til å ta rundt 3000 biler når det er fullt. 

Anonymkode: f96ad...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, prt90 skrev:

1 liter diesel  = 11 kWh energi

Et typisk elbil batteri tilsvarer dermed 4-8 liter diesel. Hva er en typisk diesel/bensintank? 50-60 liter? Nesten 10 ganger så stor brann med bensin/diesel

Ikke er det spesielt lett å få fyr på en elbil heller, sist brannvesenet øvde med en Nissan Leaf brukte de flere timer på å få batteriet til å ta fyr (satte propanbrennere under batteriet, resten av bilen var helt utbrent før batteriet endelig tok fyr etter et par timer)

Noe sier meg at et et parkeringshus fult av fossilbiler vil brenne utrolig mye raskere og heftigere enn ett fult av elbiler. 

Jeg skjønner at du ikke forstår hvordan en batteribrann vil foregå. Den overgår brann i fossilbiler by far.

Anonymkode: f21ec...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fem sider for å diskuterer noe som like så godt kan skyldes at noen har kastet fra seg en sneip på feil sted... 

La oss forby elbiler, dieselbiler, biler.... 

La dem først finne ut av hva som gikk feil. Det eneste man kan være sikker på så langt er at noen må granske konstruksjon og brannsikkerhet i den typen parkeringshus.

Branner kan alltid oppstå, men det massive omfanget av spredning og skader er noe man bør kunne unngå i våre dager. 

Anonymkode: aa128...b2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannårsaken er ikke kjent, sa de på nrk nyhetene nå.

Anonymkode: cc29c...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den samme bekymringen kan du bare ha på elbil også! Det har brent noen av de siden de kom på veien, og det blir det samme som med bensin/diesel, plutselig skjer på en slik plass med elbil også. Hva gjør du da?? Samme bekymring da også??

Det blir akkurat som å dra og sterilisere seg, fordi naboen har så mange barn......

Anonymkode: cc29c...75d

Ja det blir jo veldig teoretisk. Har ikke hørt om at noe tilsvarende har skjedd med en elbil. Hva er sammenhengen mellom brann i fossilbiler og sterilisering?

Anonymkode: 767d9...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du ikke forstår hvordan en batteribrann vil foregå. Den overgår brann i fossilbiler by far.

Anonymkode: f21ec...776

National Highway Traffic Safety Administration er ikke enig med deg.  De sier at både sannsynligheten for og konsekvensen ved brann i en elbil er lavere.

Regarding the risk of electrochemical failure, the report concludes that the propensity and severity of fires and explosions from the accidental ignition of flammable electrolytic solvents used in Li-ion battery systems are anticipated to be somewhat comparable to or perhaps slightly less than those for gasoline or diesel vehicular fuels. The overall consequences for Li-ion batteries are expected to be less because of the much smaller amounts of flammable solvent released and burning in a catastrophic failure situation

De har skrevet en rapport om dette på noen hundre sider du burde lese :)

https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/documents/12848-lithiumionsafetyhybrids_101217-v3-tag.pdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...