AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #1 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg kjører ikke noe privat. Hvor mange ganger i uken bør jeg kjøre med skolen? Og bør jeg ha enkelttimer eller dobbelttime? Hva tenker dere? Hva er vanlig? Jeg har lest teorien, er over 30 år. Anonymkode: c8c6c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #2 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg hadde dobble timer 3 ganger i uken. Anonymkode: c0dbd...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 7. januar 2020 #3 Del Skrevet 7. januar 2020 Jeg øvelseskjørte veldig lite hjemme, men hadde en dobbeltime nesten hver uke. Noen ganger ble det annen hver uke. Men spørs hvor nærme datoen for oppkjøring jeg hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #4 Del Skrevet 7. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde dobble timer 3 ganger i uken. Anonymkode: c0dbd...770 Oi, hvor mange uker/måneder kjørte du da? Anonymkode: c8c6c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #5 Del Skrevet 7. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, hvor mange uker/måneder kjørte du da? Anonymkode: c8c6c...534 Ca 3 måneder. Anonymkode: c0dbd...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #6 Del Skrevet 7. januar 2020 Desto flere dager det er mellom hver kjøretime, desto mer glemmer du før den neste. Anonymkode: a96e2...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #7 Del Skrevet 7. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ca 3 måneder. Anonymkode: c0dbd...770 Da må du ha brukt vertfall 70.000 i dagens priser? Anonymkode: c8c6c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 7. januar 2020 #8 Del Skrevet 7. januar 2020 Vil absolutt anbefale dobbeltimer, om du ikke sliter med konsentrasjonen / blir for sliten i hue. Som en skriver over, jo lenger i mellom timer, -jo lettere å glemme detaljer. a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #9 Del Skrevet 7. januar 2020 Hvordan får du plass til hele kjøreskolen i bilen? Anonymkode: 951e3...2c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #10 Del Skrevet 7. januar 2020 Her tilbyr de enkelttimer, men de anbefaler det ikke for man rekker ikke kjøre noe særlig. Nesten hele timen går med på å justere setet, speil etc, prate før timen og så skal man gjennomgå kjøringen når man er tilbake på skolen også. Jeg hadde bare doble timer, et til to ganger i uken i fire mnd. Anonymkode: e449e...c47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 7. januar 2020 #11 Del Skrevet 7. januar 2020 (endret) Bare noen tanker og råd om bilkjøring, fra en "gammal gubbe", som har kjørt ett par mil. Mener ikke å avspore, e.l. -Fra en annen tråd -om oppkjøring: Veldig vanlig å kunne justere høyde på ratt, ofte ut - inn og. kjenn etter spak under rattstamme \ sjekk instruksjonsbok på bilen. Prøvd å skrive noe om b.la. sittestilling her.... Fra... Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk. Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling. Se l a n g t fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig. Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, -blinklys... om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn, Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..? Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys... Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig, Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra ! Senk skuldra, går bra. A. Endret 7. januar 2020 av Sliten&kjørt52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #12 Del Skrevet 7. januar 2020 7 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Bare noen tanker og råd om bilkjøring, fra en "gammal gubbe", som har kjørt ett par mil. Mener ikke å avspore, e.l. -Fra en annen tråd -om oppkjøring: Veldig vanlig å kunne justere høyde på ratt, ofte ut - inn og. kjenn etter spak under rattstamme \ sjekk instruksjonsbok på bilen. Prøvd å skrive noe om b.la. sittestilling her.... Fra... Litt bekymret for oppkjøring. Bil og trafikk. Noen tips: Sitt riktig i bilen; (Når du sitter komfortabelt inntil ryggstøtte) Ratt: håndledd på toppen av rattet hvis du stekker ut armene, og legger de på toppen av rattet, -ta så grep "Klokka ti på to" (ofte mulig å justere ratt ut/inn) God kontakt med pedaler, uten og overdrive, bruk litt tid til å justere avstand ratt / pedaler, -vinkel rygg, så du har god kontakt med bilen, og sitter i en komfortabel stilling. Se l a n g t fremover! -Dette kjøper deg tid inn i situasjoner... Gjør unna arbeidsoppgaver tidlig. Eksempel: Du nærmer deg en rundkjøring... Siden du ser langt frem, oppdager du den tidlig. Du har god tid til å bytte fil, -blinklys... om du trenger det, -god tid til å klarere blindsone, Gire ned tidlig. Fartsavpasning inn mot situasjoner er jo selvfølgelig også med på å redusere arbeidsbelastning / "stress". Siden de "jobbene" er gjort, og du ligger i riktig fil, riktig gir og justerer farten inn, Kan du rolig konsentrere deg om selve rundkjøringen... Du har kontroll... Da ser du etter luke i trafikken... Gire ned mer ..? Må du stoppe ..? Gir da ned i første, så du er klar når du skal sette fart igjen, Du har kontroll, og kan planlegge bruk av blinklys... Det handler om å ligge i forkant... Da har du ingen grunn til å stresse ! Se langt fremmover, gjør unna arbeidsoppgavene tidlig, Fartsavpassning. -Selvfølgelig utvilt, og i grei form. ( God frokost etter en god natt`s søvn.) Detta går bra ! Senk skuldra, går bra. A. Tusen takk!!😊 Når må man sjekke blindsonen? I hvilken situasjoner? Det er da man faktisk snur hodet fysisk bakover/siden til venstre? Anonymkode: c8c6c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 7. januar 2020 #13 Del Skrevet 7. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når må man sjekke blindsonen? I hvilken situasjoner? Det er da man faktisk snur hodet fysisk bakover/siden til venstre? Jeg kjører på "autopilot" etter mange år bak rattet, kjørt bil i jobb en del år. Før filbytte, til venstre, eller høyre bruker jeg speil, så jeg vet hva som skjer bak meg. Men det er jo en blindsone, rett ved siden av oss, -på begge sider, denne må sjekkes rett før vi faktisk begynner å vri på rattet. Ett tips: Når du passerer en bil, på veg med flere kjørebaner i samme retning, eller ved forbikjøring, på landeveg, vent til du ser bilen du har passert i midtspeilet inne i bilen før du kjapt dobbelsjekker det sidespeilet som er på siden du skal til, så blindsone, for alle kjøretøy, -lett å overse MC, Mopedrer etc. Ved bykjøring og saktegående køkjøring trenger vi jo mindre "luke" / avstander, så da bruker jeg kun sidespeil, -og som du skriver: VRI På hue, sjekk att det er klart, før du begynner å vri på rattet... Dette ble vel litt rotete svar, -ikke overtenk. Bilkjøring handler mye om timing, og samspill. -Finne en "flyt" i kjøringen... Dette kommer med erfaring. Ps. Som du ser er jeg ikke pedagog, eller kjørelærer... :-) a. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #14 Del Skrevet 7. januar 2020 6 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Jeg kjører på "autopilot" etter mange år bak rattet, kjørt bil i jobb en del år. Før filbytte, til venstre, eller høyre bruker jeg speil, så jeg vet hva som skjer bak meg. Men det er jo en blindsone, rett ved siden av oss, -på begge sider, denne må sjekkes rett før vi faktisk begynner å vri på rattet. Ett tips: Når du passerer en bil, på veg med flere kjørebaner i samme retning, eller ved forbikjøring, på landeveg, vent til du ser bilen du har passert i midtspeilet inne i bilen før du kjapt dobbelsjekker det sidespeilet som er på siden du skal til, så blindsone, for alle kjøretøy, -lett å overse MC, Mopedrer etc. Ved bykjøring og saktegående køkjøring trenger vi jo mindre "luke" / avstander, så da bruker jeg kun sidespeil, -og som du skriver: VRI På hue, sjekk att det er klart, før du begynner å vri på rattet... Dette ble vel litt rotete svar, -ikke overtenk. Bilkjøring handler mye om timing, og samspill. -Finne en "flyt" i kjøringen... Dette kommer med erfaring. Ps. Som du ser er jeg ikke pedagog, eller kjørelærer... 🙂 a. Synes det var ryddig og godt forklart jeg, fikk svar på det jeg lurte på😊 Anonymkode: c8c6c...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 7. januar 2020 #15 Del Skrevet 7. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det var ryddig og godt forklart jeg, fikk svar på det jeg lurte på😊 Anonymkode: c8c6c...534 En viktig situasjon jeg glemte å få med: Må seff. sjekke blindsoner hvis du skal, -typisk til høyre, men gjelder begge retninger i kryss, ved avkjøringer på landeveg o.l. og. -Tenk att du er i en by, ved ett kryss, og skal til til høyre. ... En syklist prøver å passere deg på høyre side, og du ikke har fått med deg i speila att hen kommer... Sjekk blindsone ved sånne situasjoner og ! Motorsykkel / Moped som driver å passerer deg på venstre side, når du skal til venstre... Skal ikke være lett :-) Moralen er: Sjekk blindsone, ved store endringer av retning. Bedre å sjekke en gang for mye, en en gang for lite... a. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå