Gå til innhold

Bruk av kollektivtransport i Oslo - kan noen hjelpe meg som ikke er så kjent med systemet? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til Oslo på langweekend og tenkte å benytte meg av både t-banen, trikk og buss. Har lastet ned Ruter billett appen og har funnet ut hvordan jeg bestiller billett, nesten iallfall.

Er det det samme om jeg kjøper billetter for antall soner eller om jeg trykker inn stoppested til og fra? Går kjappere å bare trykke på antall soner enn å måtte taste inn til og fra.

Mitt neste spørsmål er om billetten skal scannes/aktiveres/vises inne på transportmiddelet via en automat/leser eller til sjåføren eller holder det at jeg kjøper billetten rett før jeg går ombord og så kan jeg bare gå inn og sette meg fordi alt er i orden?

Håper noen kan hjelpe en stakkars "bonde" som snart er i byen :roser:

Anonymkode: 535e7...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp dagskort i sone1i RuterBillett appen. koble på Vipps som betaling (hvis det holder, sjekk kart for sone 1,2) og bare gå av og på som du vil.

Anonymkode: bbf74...5ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare innenfor oslo så trenger du bare sone 1. Det har ikke noe å si om du setter til og fra sted. 

Med appen trenger du ikke å vise eller scanne billetten utenom hvis kontrollører ber deg om det. Bare å gå inn og sette seg. Unntaket er på de grønne bussene, der skal du vise sjåføren.

Tenk over om det lønner seg å kjøpe 24 timers billett eller evt 7 dagers billett istedet for enkeltbilletter. Billetten kan også brukes på tog innenfor sonen. Skal du stort sett være i sone 1 men med en liten tur utenfor så kan det av og til lønne seg med sone 1 billett + tilleggsbillett. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Skal du bare innenfor oslo så trenger du bare sone 1. Det har ikke noe å si om du setter til og fra sted. 

Med appen trenger du ikke å vise eller scanne billetten utenom hvis kontrollører ber deg om det. Bare å gå inn og sette seg. Unntaket er på de grønne bussene, der skal du vise sjåføren.

Tenk over om det lønner seg å kjøpe 24 timers billett eller evt 7 dagers billett istedet for enkeltbilletter. Billetten kan også brukes på tog innenfor sonen. Skal du stort sett være i sone 1 men med en liten tur utenfor så kan det av og til lønne seg med sone 1 billett + tilleggsbillett. 

Takk :) Hvor kjører de grønne bussene, er det de som kjører utenfor sone 1 bl.a til Lillestrøm?

Jeg skal kjøre litt til og fra mellom Lillestrøm og Oslo, og litt innad i Oslo. Er det da best å kjøpe periodebillett for sone 2 til sone 1 da? For da kan jeg kjøre fritt mellom sone 2 og 1 og også innad i sone 1? Synes dette er litt vanskelig, jeg 🙈

Anonymkode: 535e7...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne bussene kjører til diverse steder utenfor oslo, bl a lillestrøm. Om det lønner seg å kjøpe sone 1 periodebillett (24 timer eller 7 dager) + tilleggsbillett, eller flere sonersbillett avhenger av hvor mye du skal ut av sone 1. 

Skal du dit flere ganger så anbefaler jeg å kjøpe sone 1 + 2 i samme slengen. For enkelhets skyld i det minste. Om du kjøper kun enkeltbilletter så er det samme pris uansett. 

Sone 1 er oslo (pluss litt mer eller ihvertfall dit T-banen går), jeg TROR lillestrøm er i sone 2.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

De grønne bussene kjører til diverse steder utenfor oslo, bl a lillestrøm. Om det lønner seg å kjøpe sone 1 periodebillett (24 timer eller 7 dager) + tilleggsbillett, eller flere sonersbillett avhenger av hvor mye du skal ut av sone 1. 

Skal du dit flere ganger så anbefaler jeg å kjøpe sone 1 + 2 i samme slengen. For enkelhets skyld i det minste. Om du kjøper kun enkeltbilletter så er det samme pris uansett. 

Sone 1 er oslo (pluss litt mer eller ihvertfall dit T-banen går), jeg TROR lillestrøm er i sone 2.   

Takk, snille :)

Anonymkode: 535e7...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillestrøm er sone 2. Kjøp 24-timers billett til sone 1 og 2 om du skal frem og tilbake litt. I Oslo trenger du ikke vise frem billetten med mindre du blir spurt av kontrollør, men i Lillestrøm pleier de ofte å ville se den uoppfordret på bussen. 

Anonymkode: 0b764...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lillestrøm er sone 2. Kjøp 24-timers billett til sone 1 og 2 om du skal frem og tilbake litt. I Oslo trenger du ikke vise frem billetten med mindre du blir spurt av kontrollør, men i Lillestrøm pleier de ofte å ville se den uoppfordret på bussen. 

Anonymkode: 0b764...1e3

Takk :) Jeg føler jeg har fått bedre svar her inne enn av Ruters kundeservice, da de svarte meg på noe heelt annet enn det jeg egentlig spurte om 😅 Så jeg tenkte bare: OK, jeg spør KG isteden.

Anonymkode: 535e7...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Jeg føler jeg har fått bedre svar her inne enn av Ruters kundeservice, da de svarte meg på noe heelt annet enn det jeg egentlig spurte om 😅 Så jeg tenkte bare: OK, jeg spør KG isteden.

Anonymkode: 535e7...f86

På KG får man svar, men uheldigvis ofte litt kjeft i samme slengen 😂 ser ut som det gikk bra i denne tråden da 😄

God tur til Oslo/Lillestrøm. Hvis du vil se litt av Lillestrøm når du er her kan jeg anbefale tur på flomvollen langs Nitelva. Du kan starte bak Lillestrøm rådhus. Det finnes også flere gode restauranter i Lillestrøm, blant annet Casa Mia, Fratellis, og Chi. Jeg syns alltid det er deilig å gå av toget i Lillestrøm etter en dag med mye sightseeing i Oslo, mye mer avslappende stemning. 

Anonymkode: 0b764...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...