Gå til innhold

Jeg tror jeg vil ut, men vet ikke hvordan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i et forhold i flere år og det har vært et ganske turbulent forhold hvor vi omtrent konstant har hatt problemer. De siste par måneder nå har jeg gått og kjent på at jeg trenger med enn samboeren gir meg på en sterkere måte enn tidligere. At jeg lengter ut av forholdet og til nye opplevelser og folk. At jeg ikke ser for meg en fremtid med ham og at jeg ikke plages like mye av tanken på å splittes. Jeg merker at jeg utvikler meg i en annen retning enn han mentalt sett og jeg tror vi har vokst fra hverandre. 

Men det er jo et veldig sårt tema for vi har kjent hverandre siden vi var 13, vært bestevenner siden og jeg vil ikke at brudd skal ødelegge vennskapet vårt totalt. Men så er vi jo som venner som bor sammen på en måte, fordi vi har jo ikke sex mer og oppvartingen har vært borte en stund. Dessuten vet jeg at vi ønsker ulike ting for fremtiden, men ingen tør å gjøre noe med det så årene bare går og går. Jeg vil ikke å fortsette sånn, men det er så vanskelig å starte den samtalen... 

Her om dagen prøvde jeg å komme inn på temaet om forholdet vårt ved å spørre hva vi skal gjøre med fremtiden. Han sa at han var fornøyd med livet og bare ville reise, men jeg vet at han også ønsker mer. Jeg tror bare ikke vi ønsker så mye mer sammen. At vi kun er sammen fordi det er trygt og enkelt nå. Da han spurte meg tilbake spurte han om jeg vil ha barn - noe han vet jeg ikke vil. Det hele var bare veldig rart. 

Jeg er veldig, veldig glad i ham, men er det nok? Jeg har lenge følt at vi ikke er ment to be og jeg tror vi begge trenger å date andre. Men jeg klarer ikke å få meg selv til å ta det opp. Siden vi bor sammen og har en del greier på gang i livet så er det ikke bare-bare å gjøre det slutt og reise sin vei på dagen.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS: Legger ut dette innlegget på nytt da det lå i feil forum først.

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er mer enn bare være med en person om det ikke fungerer. Gjør det slutt, start på nytt. Slik er livet. Man vokser, utvikler seg. Dra og møtt noe nytt. Liver er for kort. 

Anonymkode: f9d05...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er mer enn bare være med en person om det ikke fungerer. Gjør det slutt, start på nytt. Slik er livet. Man vokser, utvikler seg. Dra og møtt noe nytt. Liver er for kort. 

Anonymkode: f9d05...0b5

Ja, det er det jeg også tenker. Men hvordan starter man når man har så mye sammen? Det vil ta lang tid å komme seg ut med alt jeg er etablert med her. Leter etter et sted å bo for å prøve å ha det klart, men det er så vanskelig å finne noe til en prisklasse jeg takler og som tillater dyr.

Anonymkode: 22045...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg er i samme situasjon med min samboer. Syns det er kjempe vanskelig å ta det opp. Har tatt det opp flere ganger, men han liker ikke å snakke om følelser overhodet. Heldigvis for meg så har jeg et hus som står tomt i familien som jeg kan flytte inn i på dagen, ikke så langt unna. Per i dag så føler jeg at forholdet vårt kun eksisterer fordi det er trygt, både økonomisk og praktisk, selv om jeg vet at jeg helt fint ville greid meg økonomisk da jeg jobber 100% og har gjennomsnittlig høy lønn. Jeg er kjempe glad i han, men jeg føler det ikke er nok. De virkelige følelsene har falmet og det er egentlig bare tomt fra min side, og sex er bare en plikt jeg utfører en gang i uken. Jeg er veldig redd for å såre han, men jeg tror nok at snart må jeg bare tenke på meg selv og hva jeg vil med livet mitt... Ønsker deg masse lykke til, og si gjerne her hvordan det eventuelt har gått for deg om en stund! <3 

Anonymkode: 50103...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg er i samme situasjon med min samboer. Syns det er kjempe vanskelig å ta det opp. Har tatt det opp flere ganger, men han liker ikke å snakke om følelser overhodet. Heldigvis for meg så har jeg et hus som står tomt i familien som jeg kan flytte inn i på dagen, ikke så langt unna. Per i dag så føler jeg at forholdet vårt kun eksisterer fordi det er trygt, både økonomisk og praktisk, selv om jeg vet at jeg helt fint ville greid meg økonomisk da jeg jobber 100% og har gjennomsnittlig høy lønn. Jeg er kjempe glad i han, men jeg føler det ikke er nok. De virkelige følelsene har falmet og det er egentlig bare tomt fra min side, og sex er bare en plikt jeg utfører en gang i uken. Jeg er veldig redd for å såre han, men jeg tror nok at snart må jeg bare tenke på meg selv og hva jeg vil med livet mitt... Ønsker deg masse lykke til, og si gjerne her hvordan det eventuelt har gått for deg om en stund! ❤️

Anonymkode: 50103...701

Hei! Leit å høre at du også føler det sånn. Men kanskje vi kan støtte hverandre litt? Send meg gjerne en pm om du vil. Vi kan jo fortsette å være helt anonyme. ❤️ 

- TS

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2020 den 4.42, AnonymBruker skrev:

Hei! Leit å høre at du også føler det sånn. Men kanskje vi kan støtte hverandre litt? Send meg gjerne en pm om du vil. Vi kan jo fortsette å være helt anonyme. ❤️ 

- TS

Anonymkode: 22045...275

Kan vi gjerne, send meg en pm du, ser ikke heeelt hvordan jeg greier å sende en pm til noen som er anonym. Jeg skriver så lite innpå forumet her ellers at jeg anser meg som anonym uansett med eller uten nicket mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta en pause fra hverandre?

Anonymkode: f025c...41e

Ja, har lyst til å prøve det, men aner jo ikke hvordan han reagerer. Kanskje ødelegger det alt. Men det er litt sykt at til og med folk som jeg ikke har delt noe til nå sier at de synes jeg bør gjøre det jeg vil i livet og ikke "sitte fast" i et forhold bare fordi det er trygt. Så hjulene går i hodet mitt, for å si det sånn...

- TS

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt samlivsterapi? 

Ikke forkast forholdet kun fordi det ikke er spennende lenger. Dere har lang felles historie som i seg selv har stor verdi. Forsøk å finne de opplevelsene du lengter etter annetsteds, og gi ham rom til å reise dit han ønsker. Dere behøver ikke slå opp fordet. 

Anonymkode: 88ba4...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 10.06, Ylva Virvla skrev:

Gjør det slutt og flytt ut.

Skriv et brev til ham hvis det er vanskelig å snakke.

Vil helst ha prøvd alt før jeg evt. gjør det slutt og drar. Vil ha alt på det rene og prøve å snakke først så han også har en sjanse til å si noe.
 

 

På 12.1.2020 den 10.16, exictence skrev:

Hva mener du med turbulent?

 

Det har vært vanskelig i alle år. Vi er ganske ulike på mange måter og har vanskelig for å snakke sammen.
 

 

På 13.1.2020 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Har dere forsøkt samlivsterapi? 

Ikke forkast forholdet kun fordi det ikke er spennende lenger. Dere har lang felles historie som i seg selv har stor verdi. Forsøk å finne de opplevelsene du lengter etter annetsteds, og gi ham rom til å reise dit han ønsker. Dere behøver ikke slå opp fordet. 

Anonymkode: 88ba4...5e3

Jeg har foreslått terapi mange ganger, men han vil ikke. 

Nei, det er selvfølgelig ikke derfor jeg vurderer å forlate ham. Kjedelig har det vært lenge. Det jeg kjenner på nå er at jeg er eldre, mer moden og trenger noe annet. At vi vokser fra hverandre. 

- TS

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har foreslått terapi mange ganger, men han vil ikke. 

Nei, det er selvfølgelig ikke derfor jeg vurderer å forlate ham. Kjedelig har det vært lenge. Det jeg kjenner på nå er at jeg er eldre, mer moden og trenger noe annet. At vi vokser fra hverandre. 

- TS

Anonymkode: 22045...275

Hvorfor vil han ikke forsøke terapi? Hva tenker han selv om forholdet deres? Hvordan ser han for seg at dere skal løse problemene du/dere har? 

Anonymkode: 88ba4...5e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke uvanlig det du beskriver. Spørsmålet er om dere kan jobbe dere ut av det. Du skal ikke kimse av å ha vært «bestevenner». Mange forhold havner i denne grøfta, men det går an å jobbe med det hvis begge vil. 

Gresset er ikke nødvendigvis grønnere på den andre siden. Jeg hadde tatt det som et stort svik, dersom min partner hadde gått lenge og tenkt på å bryte opp uten å ta det opp direkte. 

Anonymkode: 09127...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil han ikke forsøke terapi? Hva tenker han selv om forholdet deres? Hvordan ser han for seg at dere skal løse problemene du/dere har? 

Anonymkode: 88ba4...5e3

Han sier han ikke vil snakke med noe han ikke kjenner. Samtidig vil han jo heller ikke åpne seg for noen han faktisk kjenner. Jeg tror det ligger en stolthet i det og at han tenker det er ukomfortabelt.

 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke uvanlig det du beskriver. Spørsmålet er om dere kan jobbe dere ut av det. Du skal ikke kimse av å ha vært «bestevenner». Mange forhold havner i denne grøfta, men det går an å jobbe med det hvis begge vil. 

Gresset er ikke nødvendigvis grønnere på den andre siden. Jeg hadde tatt det som et stort svik, dersom min partner hadde gått lenge og tenkt på å bryte opp uten å ta det opp direkte. 

Anonymkode: 09127...792

Jeg er ikke den eneste som har tenkt det. Det vet jeg han også har. Vi har vært på nippet til å slå opp et par ganger uten å sitte og diskutere det ordrett med hverandre.

- TS

Anonymkode: 22045...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det TS? Har du sagt noe til han enda?

Anonymkode: 50103...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier han ikke vil snakke med noe han ikke kjenner. Samtidig vil han jo heller ikke åpne seg for noen han faktisk kjenner. Jeg tror det ligger en stolthet i det og at han tenker det er ukomfortabelt.

Jeg er ikke den eneste som har tenkt det. Det vet jeg han også har. Vi har vært på nippet til å slå opp et par ganger uten å sitte og diskutere det ordrett med hverandre.

- TS

Anonymkode: 22045...275

Tror du bare må sette hardt mot hardt og få ham til å forstå at du mener alvor når du vurderer å bryte ut, og at han er nødt til å ta i et tak hvis han ønsker å redde forholdet. Selvfølgelig er det ukomfortabelt og vanskelig, men jeg regner med at dere allerede har det ukomfortabelt og vanskelig nå så hva er poenget med å opprettholde status quo? Bestill time til samlivsterapi, si at han har å møte opp f.eks. minimium åtte ganger ellers flytter du ut. 

Anonymkode: 88ba4...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...