Gå til innhold

Tips, råd og oppmuntringstråd for nybegynnere og mosjonister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om hvor dødt det var her inne på forumet, tenkte jeg å  starte en tråd hvor nybegynnere og mosjonister kan gå for tips og oppmuntring. 

Jeg er selv en middelaldrende revmatisk mosjonist, som trener for sunnhet og helse.  

I dag er planen å ha ca 40 minutter på tredemølle, om det blir jogging eller gange får jeg se når jeg begynner.  Det kommer an på dagsformen.

Etterpå følger ca 20 minutter styrkeøvelser i slynge og på gulv, og 10 minutter med tøying. 

Anonymkode: 5c9b2...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy med en slik tråd. Jeg hiver meg med, med stor entusiasme. 

Syk, svak og dårlig bak 🙂 men litt mosjon er bedre enn ingen.

Så langt har jeg tatt 500 meter på romaskin *2. I løpet av dagen skal jeg doble dette. Skal også ta 10 minutt med rockering og noen squats. :)

Vet det er som oppvarming å regne men det er en del for meg. Blir faktisk veldig glad om jeg greier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RoNo skrev:

Så gøy med en slik tråd. Jeg hiver meg med, med stor entusiasme. 

Syk, svak og dårlig bak 🙂 men litt mosjon er bedre enn ingen.

Så langt har jeg tatt 500 meter på romaskin *2. I løpet av dagen skal jeg doble dette. Skal også ta 10 minutt med rockering og noen squats. :)

Vet det er som oppvarming å regne men det er en del for meg. Blir faktisk veldig glad om jeg greier dette.

Så morsomt at du blir med i tråden! 

Du sier at litt er bedre enn ingenting, og du har så rett!

For 15 år siden var jeg så dårlig at den dagen jeg klarte å tusle 10 minutter på tredemøllen i 2 km/t, var jeg så stolt at man skulle tro jeg hadde besteget Himalaya. 

Og vær så snill, ikke unnskyld deg med at det du gjør er "som oppvarming" sammenlignet med andre.  Da degradert du innsatsen din, og det fortjener du ikke.

Du fortjener skryt for å gjøre ditt beste!

Jeg heier på deg!

Anonymkode: 5c9b2...9c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var 40 minutter på tredemølle, 20 minutter øvelser, og 10 minutter tøying. 

Det som ble gjennomført var:

40 minutter på tredemølle.  20 minutter jogging, og 20 minutter gange.  Det var så utrolig tungt i dag!

Jeg droppet to øvelser, så det ble redusert til 15 minutter, og så ble det 5 minutter tøying.

Totalt 1 time,  noe jeg er veldig fornøyd med.  :)

Anonymkode: 5c9b2...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nybegynner, men pga en alvorlig skade så ser jeg ut som at jeg er det, og jobber meg opp mot nivået jeg var på før :) er endelig frisk nok til å kunne trene 3 ganger i uka.

I dag har jeg trent styrke (markløft, knebøy, kettlebell swing og turkish getups), rodd 5 min, og vært 15 min på mølla (rolig gange). Totalt 55 min, min lengste økt på et år :)

Styrke og kondis er virkelig ferskvare, håper dette er siste gang jeg må trene meg opp fra bunnen av. Stå på dere, det gøye med å starte er å merke fremgang raskt! Heier på oss alle. Alt er bedre enn ingenting, endrer selv ofte på dagens treningsplan pga smerter.

-N

Anonymkode: f6d37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å trene og gleder meg til hver økt, men jeg tror litt av hemmeligheten er at jeg også anser en løpetur på 20 minutter for fullverdig trening. Jeg har små barn, full jobb, venner, familie og alle krever litt av meg. Det er ikke alle dager jeg føler jeg kan prioritere mer tid, eller orker/gidder mer. Jeg er i superform selv om jeg bare trener 20-40 minutter 5 dager i uken.  

Anonymkode: e41da...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra. Jeg greide treningsmålet mitt i går.

Det endte med 2000 m roing, 20 squats og 10 minutter rockering.

Planen er å gjøre noe tilsvarende i dag.

Har hørt at disse tunge rockeringene er effektive for midje og kjernemuskulaturen. Jeg satser på at det stemmer.

Mål for trening er for min del bedre helse, sterkere og strammere rygg, smalere midje (det henger vel sammen) og at rompa min blir fin i bikini til sommeren :) Ikke akkurat målbare mål, men tror og håper at det går særlig, siden det er lenge til sommeren. 

Heier på alle oss, som gjør så godt vi kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, RoNo skrev:

Hurra. Jeg greide treningsmålet mitt i går.

Det endte med 2000 m roing, 20 squats og 10 minutter rockering.

Planen er å gjøre noe tilsvarende i dag.

Har hørt at disse tunge rockeringene er effektive for midje og kjernemuskulaturen. Jeg satser på at det stemmer.

Mål for trening er for min del bedre helse, sterkere og strammere rygg, smalere midje (det henger vel sammen) og at rompa min blir fin i bikini til sommeren :) Ikke akkurat målbare mål, men tror og håper at det går særlig, siden det er lenge til sommeren. 

Heier på alle oss, som gjør så godt vi kan :)

Så flink du er! 😊

-N

Anonymkode: f6d37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er! 😊

-N

Anonymkode: f6d37...866

Takk ♥️

Skal du trene i dag?  Så du hadde en skikkelig treningsøkt i går. Går det greit med kroppen din i dag? Skikkelig flink var du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke nybegynner, men pga en alvorlig skade så ser jeg ut som at jeg er det, og jobber meg opp mot nivået jeg var på før :) er endelig frisk nok til å kunne trene 3 ganger i uka.

I dag har jeg trent styrke (markløft, knebøy, kettlebell swing og turkish getups), rodd 5 min, og vært 15 min på mølla (rolig gange). Totalt 55 min, min lengste økt på et år :)

Styrke og kondis er virkelig ferskvare, håper dette er siste gang jeg må trene meg opp fra bunnen av. Stå på dere, det gøye med å starte er å merke fremgang raskt! Heier på oss alle. Alt er bedre enn ingenting, endrer selv ofte på dagens treningsplan pga smerter.

-N

Anonymkode: f6d37...866

Godt jobba!  :)

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker å trene og gleder meg til hver økt, men jeg tror litt av hemmeligheten er at jeg også anser en løpetur på 20 minutter for fullverdig trening. Jeg har små barn, full jobb, venner, familie og alle krever litt av meg. Det er ikke alle dager jeg føler jeg kan prioritere mer tid, eller orker/gidder mer. Jeg er i superform selv om jeg bare trener 20-40 minutter 5 dager i uken.  

Anonymkode: e41da...21f

Du er dyktig både til å finne tid til å prioritere deg selv, og til å gjennomføre.  :)

47 minutter siden, RoNo skrev:

Hurra. Jeg greide treningsmålet mitt i går.

Det endte med 2000 m roing, 20 squats og 10 minutter rockering.

Planen er å gjøre noe tilsvarende i dag.

Har hørt at disse tunge rockeringene er effektive for midje og kjernemuskulaturen. Jeg satser på at det stemmer.

Mål for trening er for min del bedre helse, sterkere og strammere rygg, smalere midje (det henger vel sammen) og at rompa min blir fin i bikini til sommeren :) Ikke akkurat målbare mål, men tror og håper at det går særlig, siden det er lenge til sommeren. 

Heier på alle oss, som gjør så godt vi kan :)

Kjempeflott!  

____________

I dag har jeg gjort øvelsene mine, og tøyd. 

Det var målet for i dag. :)

 

Jeg vil slå et slag for hverdagsaktivitet.  Det er noe jeg prøver å være bevisst på.

Som mosjonist er jeg ikke så opptatt av resultater.  Målet mitt er å ha en så godt fungerende kropp som jeg kan ha til enhver tid.

Ja, jeg jogger.  Ikke fort eller langt, eller så ofte, men det er noe jeg liker å gjøre, og jeg gjør det av den grunn alene.

Jeg må også gjøre øvelser og tøye hver dag på grunn av leddene mine.  Hopper jeg over en dag får jeg store smerter neste dag.

Men det som er enda viktigere for meg, er å finne ting som lurer inn litt ekstra helse nesten uten at jeg merker det  og uten at det tar tid og energi fra andre gjøremål.

 

Jeg tar ofte knebøy når jeg pusser tennene,  armhevinger mot kjøkkenbenken når jeg lager mat, rygghev og planken når jeg leker med hunden på gulvet.

Jeg er sikker på at andre har flere "life-hacks" for å lure inn litt ekstra aktivitet i hverdagen.  Kom gjerne med dem!

 

 

Anonymkode: 5c9b2...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Takk ♥️

Skal du trene i dag?  Så du hadde en skikkelig treningsøkt i går. Går det greit med kroppen din i dag? Skikkelig flink var du! :)

Blir ikke trening på meg i dag, nei. Hadde tenkt å gå en kort tur, men har såpass med smerter etter i går at det blir smertestillende og hvile i dag 😊 det skjer ofte etter styrkeøkter, så jeg pleier ikke trene så mye dagen etter. Kjenner kroppen har beveget seg da, har blitt støl, men det er bare "god" vondt 🤣

Blir kanskje en liten kardioøkt igjen imorgen om formen er grei, og en ny styrkeøkt torsdag😊 så lenge jeg får 3 økter i uka er jeg fornøyd, selv om jeg må justere planene underveis.

-N

Anonymkode: f6d37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg gjennomført en styrkeøkt til tross for en del smerter :) passet på å heller ta litt færre repetisjoner og lettere vekter, og fokus var på å bare gjøre noe. Av og til må det ikke være så mye.

Gjorde knebøy, markløft, en kombo jeg ikke aner hva heter, og nedtrekk. 5 min oppvarming, 5 min nedkjøling. I dag var det nok, og jeg er glad jeg gjennomførte, forhåpentligvis uten å ha gjort smertene mye verre. Finner ut imorgen om jeg overdrev 😛

Hva med dere andre, noen flere økter planlagt denne uka? :) jeg skal ha en gåtur i alle fall i helga, og kanskje en styrkeøkt til med fokus på kjernemuskulatur. Ser an formen.

-N

Anonymkode: f6d37...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med en motiverende tråd! 

Jeg har lenge spist veldig dårlig mat, og ikke trent regelmessig, men heller hver dag i en uke, for så ikke noe trening på flere uker. Men nå har jeg funnet løpegleden, og ser resultater hver uke! Det er kjempegøy! Klarer å løpe raskere og lenger hver måned og elsker følelsen både før under og etter ❤️ Sliter av og til med motivasjonen, men akkuratt nå er den på topp!

Anonymkode: 31045...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste to dagene har jeg vært for slapp, influensa, så jeg har ikke fulgt planen min. Men i dag tok jeg 2000 meter på romaskin. Tar jeg 10 minutt med rockering senere og 20 squats i løpet av dagen, har jeg gjennomført planen. Det skal jeg klare! 

Planen for helgen er å gjøre det samme og om været tillater det, gå en lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny styrkeøkt gjennomført. Nå sitter jeg har og har veldig vondt, men er glad likevel. :)

-N

Anonymkode: f6d37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med her. Driver med sakte opptrening igjen nå, og forsøk på vektnedgang. 

For øyeblikket går det i relativt korte økter på mølle der jeg veksler mellom å gå og løpe, og lette styrkeøvelser. 

Får prøve det en periode, og så ev. systematisere styrketreningen mer etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg gått og jogget i 30 min på mølla, startet på C25K. Føles litt rart når jeg tidligere løp 5 og 10 km uten problem, men sånn er det etter å ha vært ute av gamet i lang tid etter skade :)

Økta gikk fint, selvsagt litt tungt. Det som stopper meg mest er smerten, og det er irriterende i dag. I går lå jeg rett ut hele dagen med sterke smerter, så da ble det ingen trening.

Men er fornøyd med dagens økt, håper jeg ikke blir straffet for mye med mer smerter imorra :)

-N

Anonymkode: f6d37...866

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne var interessant, sånn med tanke på hvor hardt man skal trene. Han argumenterer for at no pain, no gain-tankegangen ikke er særlig nyttig. Men at mer rolig trening, for så å trene virkelig hardt de få gangene du skal gjøre det, er best. 

 

Så nå skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for at jeg syns jeg løper ulidelig sakte på mølla for tida, jeg er i den grønne sonen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Har vært skikkelig stk i en uke. Klarer nesten ikke å bevege meg uten å bli kvalm. Skikkelig kjedelig fordi jeg var så motivert . Samtidig kjenner jeg på dårlig samvittighet for å ikke gjøre noe. Jeg tenker det er en god følelse å kjenne på. Det betyr jo at motivasjonen er der. Kommer sterkere tilbake, så snart jeg kan. Heier på dere og følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas tredje økt gjennomført, gjorde til og med en del øvelser for kjernemuskulaturen i dag. Var veldig sterk der før, nå er alle muskler nesten borte - så er bare å kjøre på der jeg kan. 

-N

Anonymkode: f6d37...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...