Gå til innhold

Tør ikke gå tur med hunden der jeg potensielt kan møte noen alene uten umiddelbar hjelp ved overfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har angst. 

Jeg sitter å tenker over hvor jeg kan gå tur imorgen på planleggesdagen. Skal være hjemme med barn og vil kjøre ett sted å gå tur med hunden.

Jeg tør ikke å gå ett sted der vi potensielt kan møte noen uten at jeg kan rope på umiddelbar hjelp, slik man kan i ett boligfelt. Jeg tør ikke gå alene eller med barn alene i f eks lysløyper. Jeg går naturligvis i skogen med hunden og barna , men da er mannen med eller så er det søndager hvor løypene er fulle av mennesker.

Er det bare meg som er redd for dette ??

Anonymkode: b0751...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha med en sekk med en tung gjenstand oppe, så deljer du den i trynet til angriperen. Så ringer du politiet, står der du er og slår vedkommende om de skulle komme til bevisstheten igjen og gjøre et nytt forsøk på å overfalle deg. Pepperspray, lommekniver, kanskje selvforsvarskurs i nærmeste fremtid? 

Når jeg går på tur så har jeg alltid en litt tung termosflaske i sekken. Mobilen er jo nokså hard den og går sikkert an å brukes til å slå noen i trynet med. 

Anonymkode: abf24...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha med en sekk med en tung gjenstand oppe, så deljer du den i trynet til angriperen. Så ringer du politiet, står der du er og slår vedkommende om de skulle komme til bevisstheten igjen og gjøre et nytt forsøk på å overfalle deg. Pepperspray, lommekniver, kanskje selvforsvarskurs i nærmeste fremtid? 

Når jeg går på tur så har jeg alltid en litt tung termosflaske i sekken. Mobilen er jo nokså hard den og går sikkert an å brukes til å slå noen i trynet med. 

Anonymkode: abf24...f5b

Ville bare tilføre at nei, du er ikke den eneste som er redd for dette hehe

Anonymkode: abf24...f5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Swiss Army Knife eller forsvarsspray kan være nok om du ikke vil ha sekk.

https://www.bodyguard.no

Har aldri blitt angrepet av noen da når jeg har gått tur. Jeg synes også det er ekstra skummelt å gå tur med hunden i mørket på landet. Det er ikke sannsynlig at noe skjer, men Norge er ikke perfekt og noen ganger skjer ting. 

Ei kvinne ble knivstukket i hjel i Bodø i 2008 da hun skulle hente posten på morgenen. Bare et eksempel. Fyren var psykotisk og fikk strafferabatt. Han har alltid vært anonymisert. 

Endret av Dalmatian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Har gått masse tur, i lysløyper og i marka, aldri møtt på ett menneske med onde hensikter. Gå i byer, alene, nattestid, full, det er farlig. Det er langt farligere å ha ett forhold til en mann enn å gå alene i lysløypa. Har lest om mange damer som blir drept av partneren sin, men ikke så mye om kvinner som blir drept når de går tur i marka/skogen.

Tenk på det mens du går. Eksponer angsten din, så går det nok bedre etterhvert. Ikke la frykten hindre deg i å gjøre det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår frykten din veldig godt! Man blir jo redd av alt man hører om på nyhetene og i media. Får du noe hjelp for dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare meg som er redd for dette ??

Nja, ut i fra min erfaring kommer ingen og hjelper uansett, så å være i tettbygd strøk er bare en falsk trygghet. 

 

Anonymkode: 36559...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, ut i fra min erfaring kommer ingen og hjelper uansett, så å være i tettbygd strøk er bare en falsk trygghet. 

 

Anonymkode: 36559...7fc

Tror nok det hadde gjort det.

Anonymkode: b0751...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfallsmenn går nok heller etter en uten hund. 
Du er overnervøs. 
Hvorfor skulle noen overfalle deg? Har du dyre smykker og veske? Frekventerer du dårlige strøk? Ser du ut som et offer? 

Anonymkode: 19420...2e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt uvanlig å være redd for det. Men når det gjør at du ikke tør å gå tur i skogen med barna så er du jo mer enn bare litt redd, da hindrer jo redslen deg i å gjøre noe som er normalt og ikke farlig, og det er ikke bra. For det er ufattelig lav sjanse for å bli overfalt på dagtid i en lysløype her i Norge. Jeg synes du skal gå på tur med barna dine :) For å bygge opp trygghet kan du starte med å gå turer på steder der det er litt mer folk, altså stier og turveier som er populære, sånn at du blir mer vant til å gå utenom boligfelt. Så kan dere gå lenger og lenger. 

Løsningen er ikke å begynne med forskjellige forsvasmekanismer som å hele tiden se rundt seg, ha med pepperspray osv - det bare forsterker angsten og gjør at du validerer den ovenfor deg selv. Poenget er jo at det er irrasjonell angst som du ikke bør fore, men heller forsøke å skyve unna.

Anonymkode: cb799...c08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har med hund i tillegg er jo i seg selv en god trygghet, du er jo ikke alene. Kanskje har du,kanskje har du ikke angst, men du er iallfall overdrevent bekymret og redd for akkurat dette du beskriver, mer enn det situasjonen skulle objektivt tilsi at du bør være. Håper du tør å utfordre dette og gå tur uten masse forhåndsregler og stress.

Anonymkode: cb799...c08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobilen er jo nokså hard den og går sikkert an å brukes til å slå noen i trynet med

Tvilsomt at du klarer å beskytte deg med en mobil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overfallsmenn går nok heller etter en uten hund. 
Du er overnervøs. 
Hvorfor skulle noen overfalle deg? Har du dyre smykker og veske? Frekventerer du dårlige strøk? Ser du ut som et offer? 

Anonymkode: 19420...2e7

😂😂😂 Unnskyld meg, men hvordan ser et offer ut?🤪

ts, du er ikke alene om denne frykten. Det er ikke angst, det er en frykt for noe som du har hørt har skjedd med andre. Med mindre du går rundt og svetter, får pusteproblemer og hjertebank av å tenke på dette i en trygg omgivelse så er ikke dette angst. Ikke sykeliggjør deg selv. Vil du ikke gå tur alene i ødemarka så ikke gjør det. Man hopper ikke i fallskjerm om man har høydeskrekk heller, men det gjør deg ikke syk.

Anonymkode: cd5bf...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det der er angst og du bør overvinne litt ekstra frykt/ utfordre den hver dag for at den ikke skal få grep om deg. Vi får høre for mye drit i media og blir påvirket. Det er mye stygt i verden. Men vi må prøve å ikke la det ødelegge livskvaliteten. mest sannsynlig skjer det aldri noe og da har du bekymret deg forgjeves. Jeg personlig  ville vært langt tryggere i skogen enn i byen en mørk vinterkveld. Fulle, rusede og ustabile folk på vei hjem fra pub feks er ikke noe særlig å møte på. Vet ikke om det er så mye hjelp i folk uansett. Virker til at de fleste er konfliktsky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 Unnskyld meg, men hvordan ser et offer ut?🤪

ts, du er ikke alene om denne frykten. Det er ikke angst, det er en frykt for noe som du har hørt har skjedd med andre. Med mindre du går rundt og svetter, får pusteproblemer og hjertebank av å tenke på dette i en trygg omgivelse så er ikke dette angst. Ikke sykeliggjør deg selv. Vil du ikke gå tur alene i ødemarka så ikke gjør det. Man hopper ikke i fallskjerm om man har høydeskrekk heller, men det gjør deg ikke syk.

Anonymkode: cd5bf...1a4

Der tar du feil. Jeg har stor høydeskrekk og hoppet i fallskjerm. Hoppet og tenkte at her er det mulighet for at det ikke vil gå bra. Har hverken mer eller mindre høydeskrekk nå. Det gjorde ingen forskjell på den, men var en stor opplevelse. Og ikke minst nervepirrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lovlige metoder som reduserer % sannsynlighet for å bli offer, i prioritert rekkefølge

1. velg sted med omhu

2. ha med selvforsvarspray (pepperspray er ulovlig men finnes lovlige effektive varianter)

3 tren på å løpe, ikke på å sloss, du vil alltid tape slosskampen som liten jente mot stor mann uansett hvor mye du trener, så ikke gidd, løpe vil ha større sannsynlighet og gi god helse også, vinn vinn.

 

Skulle du virkelig vært trygg alene , som liten kvinne mot stor(e) menn, er det kun ulovlige virkemidler som faktisk kan redde deg med høy % sannsynlighet, men du får ta de % ene du kan så går det som regel bra her til lands

Anonymkode: aa5a6...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Tvilsomt at du klarer å beskytte deg med en mobil...

Nei, men se for deg at angriperen kommer mot deg og du holder mobilen. I stedet for å slå med knyttneve, så holder du mobilen klar det øyeblikket han/hun er nærme nok og moser den med alle dine krefter inn i fjeset hans. Så sparker du etterpå. Det beste er nok forsvarsspray som nevnt tidligere.

Anonymkode: abf24...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som faktisk ble dratt til skogs for å bli slått ihjel (av en mann jeg kjente), IKKE la en slik frykt hindre deg. 
 

Hver dag går det hundretusenvis av damer alene i skogen. Hvor mange av disse blir overfalt og drept? Nettop. Ingen. 
 
Det er mye større sjanse for at du blir påkjørt og drept av å gå på fortauet hjemme. 
 

Å la urasjonell frykt hindre deg for å gjøre noe du like og ønsker å gjøre, er ikke bra. Å la den frykten vinne gjør at frykten din øker og øker og snart tør du ikke engang gå ut av døra. 
 

Etter mitt mordforsøk så ble jeg redd for å gå ut av døra. Men hvorfor i helvete skal andre mennesker hindre meg i å gjøre det jeg liker? Hvorfor skal de få lov å skremme meg? Jeg kom over denne angsten og nå er jeg ofte på overnatting alene i skogen også. 

Anonymkode: fc5be...6a5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke helt uvanlig å være redd for det. Men når det gjør at du ikke tør å gå tur i skogen med barna så er du jo mer enn bare litt redd, da hindrer jo redslen deg i å gjøre noe som er normalt og ikke farlig, og det er ikke bra. For det er ufattelig lav sjanse for å bli overfalt på dagtid i en lysløype her i Norge. Jeg synes du skal gå på tur med barna dine :) For å bygge opp trygghet kan du starte med å gå turer på steder der det er litt mer folk, altså stier og turveier som er populære, sånn at du blir mer vant til å gå utenom boligfelt. Så kan dere gå lenger og lenger. 

Løsningen er ikke å begynne med forskjellige forsvasmekanismer som å hele tiden se rundt seg, ha med pepperspray osv - det bare forsterker angsten og gjør at du validerer den ovenfor deg selv. Poenget er jo at det er irrasjonell angst som du ikke bør fore, men heller forsøke å skyve unna.

Anonymkode: cb799...c08

Helt enig i alt denne personen har skrevet.

Og ja, vi mennesker har en naturlig redsel i oss men den stammer fra tiden vi måtte passe oss for rovdyr. Viktig å utfordre denne redselen så det ikke går over i angst.

Du kan gjerne starte på selvforsvarskurs, det er noe vi alle kunne hatt godt av. Men prøv så godt du kan å dempe angsten med å snakke fornuft til deg selv. Hvor stor sjanse er det for at akkurat du skal treffe på en ustabil og farlig person på akkurat den plassen du velger å gå tur til akkurat det tidspunktet du velger å gå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...