AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Del Skrevet 4. januar 2020 Jeg sliter for tiden. Trist, tiltaksløs, lei av hverdager som er like. Orker ikke ta initiativ til særlig. Lei av barna, mannen, venner. Frykter det kanskje er mørketida, men jeg er også uten jobb for tida og det hjelper ikke. Prøver å trene jevnlig, men føler ikke at det hjelper på humøret. Jeg har hørt flere som ikke får henvisning til psykolog med mindre de er alvorlig deprimerte. Er det noen håp å få det for meg? Er det noen i samme båt, eller noen som har noen råd? Har ikke kjent meg glad på lenge og jeg er en sprudlende person til vanlig.. Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Del Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter for tiden. Trist, tiltaksløs, lei av hverdager som er like. Orker ikke ta initiativ til særlig. Lei av barna, mannen, venner. Frykter det kanskje er mørketida, men jeg er også uten jobb for tida og det hjelper ikke. Prøver å trene jevnlig, men føler ikke at det hjelper på humøret. Jeg har hørt flere som ikke får henvisning til psykolog med mindre de er alvorlig deprimerte. Er det noen håp å få det for meg? Er det noen i samme båt, eller noen som har noen råd? Har ikke kjent meg glad på lenge og jeg er en sprudlende person til vanlig.. Anonymkode: afa7f...3c1 Har dere penger til psykolog uten henvisning? Du skal ikke ha det sånn. Anonymkode: 93f21...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Del Skrevet 4. januar 2020 Kan du Søke jobb da? Du sier hverdagene er like men de blir jo ikke det med en jobb. Anonymkode: 1de6a...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Del Skrevet 4. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere penger til psykolog uten henvisning? Du skal ikke ha det sånn. Anonymkode: 93f21...15c Jeg tviler på det. Hvor mye skal det til for at fastlegen henviser til en psykolog de har avtale med? Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Del Skrevet 4. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du Søke jobb da? Du sier hverdagene er like men de blir jo ikke det med en jobb. Anonymkode: 1de6a...352 Kjære deg! Jeg søker jobber hele tiden, men jeg får bare avslag. Anonymkode: afa7f...3c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Del Skrevet 4. januar 2020 Dra til legen og fortell hvordan du har det. Du får nok helt sikkert henvisning. Husk at dagene blir lysere og lysere og snart er denne depressive mørke tiden over. Prøv å skaff deg en jobb, det hjelper på humøret. Anonymkode: bf61a...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Del Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dra til legen og fortell hvordan du har det. Du får nok helt sikkert henvisning. Husk at dagene blir lysere og lysere og snart er denne depressive mørke tiden over. Prøv å skaff deg en jobb, det hjelper på humøret. Anonymkode: bf61a...5d6 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dra til legen og fortell hvordan du har det. Du får nok helt sikkert henvisning. Husk at dagene blir lysere og lysere og snart er denne depressive mørke tiden over. Prøv å skaff deg en jobb, det hjelper på humøret. Anonymkode: bf61a...5d6 Tusen takk for gode ord☺️ Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Del Skrevet 4. januar 2020 Hvis du bare får avslag, få en til å leke «djevelens advokat» og se på søknaden og CVen din med et kritisk blikk. Er det på intervju det stopper, prøv å gå på intervju med en venn, for å se om det er noe du kan forbedre. Det kan være noe så enkelt som dårlig oppsett på CV, eller skrivefeil som gjør at du ikke får jobb. Dette kommer til å løse seg! Anonymkode: bf61a...5d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Del Skrevet 4. januar 2020 I min kommune kan småbarnsforeldre få gratis psykolog timer via helsestasjonen om de trenger det, har du sjekket med helsestasjonen? Anonymkode: c85c3...260 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Del Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bare får avslag, få en til å leke «djevelens advokat» og se på søknaden og CVen din med et kritisk blikk. Er det på intervju det stopper, prøv å gå på intervju med en venn, for å se om det er noe du kan forbedre. Det kan være noe så enkelt som dårlig oppsett på CV, eller skrivefeil som gjør at du ikke får jobb. Dette kommer til å løse seg! Anonymkode: bf61a...5d6 Jeg kommer ikke til intervjuet. Der det stopper. Har 5 års høyere utdanning, men vanskelig jobbmarked. Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Del Skrevet 4. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I min kommune kan småbarnsforeldre få gratis psykolog timer via helsestasjonen om de trenger det, har du sjekket med helsestasjonen? Anonymkode: c85c3...260 Tviler på det her, men skal sjekke:) Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Del Skrevet 4. januar 2020 Ta en uke på Kanariøyene, alene. Billig når man kan reise når som helst på kort varsel. Sol og varme kan gjøre mer for psyken enn psykologer og legemidler Anonymkode: e9e6f...be8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Del Skrevet 4. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta en uke på Kanariøyene, alene. Billig når man kan reise når som helst på kort varsel. Sol og varme kan gjøre mer for psyken enn psykologer og legemidler Anonymkode: e9e6f...be8 Alle hat ikke en mann som har mulighet til å få hverdagslogistikken til å gå opp i en uke alene. Det er også dyrt når man er arbeidsledig. Anonymkode: 385ee...552 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Del Skrevet 4. januar 2020 Hva med å jobbe frivillig et par ganger i uken? For eksempel hos Røde Kors eller Kreftforeningen. Det kan uansett hjelpe med en prat med fastlegen selv om du ikke skulle få henvisning. Helsestasjonen kan også bidra. Anonymkode: 57d42...f1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerasus Skrevet 4. januar 2020 #15 Del Skrevet 4. januar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: (..) Jeg har hørt flere som ikke får henvisning til psykolog med mindre de er alvorlig deprimerte. Er det noen håp å få det for meg? Er det noen i samme båt, eller noen som har noen råd? Har ikke kjent meg glad på lenge og jeg er en sprudlende person til vanlig.. Anonymkode: afa7f...3c1 Mild depresjon får du ikke behandling for i spesialisthelsetjenesten (DPS), men det høres det heller ikke ut som at du har. Moderat og alvorlig depresjon får man behandling for der. Jeg tror du vil få behandling ved et DPS om du ønsker det. Ta kontakt med fastlege og få en henvisning. 🙂 Noe annet du kan vurdere enten som et alternativ til det overnevnte, eller istedenfor, er å sjekke ut hva kommunen du bor i har av lavterskeltilbud (dvs. du trenger ikke henvisning, kan ta kontakt direkte selv). Alle kommuner har noen behandlingstilbud, f.eks. depresjonsmestringskurs, eller individuelle samtaler med psykiatrisk sykepleier, etc. Tilbudene pleier å ha bra kvalitet. Lykke til, og god bedring! 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Del Skrevet 4. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å jobbe frivillig et par ganger i uken? For eksempel hos Røde Kors eller Kreftforeningen. Det kan uansett hjelpe med en prat med fastlegen selv om du ikke skulle få henvisning. Helsestasjonen kan også bidra. Anonymkode: 57d42...f1f Det er mulig det ja. Tenkte kanskje jeg kunne studere et fag jeg mangler også Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Del Skrevet 4. januar 2020 10 minutter siden, Cerasus skrev: Mild depresjon får du ikke behandling for i spesialisthelsetjenesten (DPS), men det høres det heller ikke ut som at du har. Moderat og alvorlig depresjon får man behandling for der. Jeg tror du vil få behandling ved et DPS om du ønsker det. Ta kontakt med fastlege og få en henvisning. 🙂 Noe annet du kan vurdere enten som et alternativ til det overnevnte, eller istedenfor, er å sjekke ut hva kommunen du bor i har av lavterskeltilbud (dvs. du trenger ikke henvisning, kan ta kontakt direkte selv). Alle kommuner har noen behandlingstilbud, f.eks. depresjonsmestringskurs, eller individuelle samtaler med psykiatrisk sykepleier, etc. Tilbudene pleier å ha bra kvalitet. Lykke til, og god bedring! 🙂 Takk for konstruktivt svar. Jeg tenker jeg oppsøker fastlegen og hører med henne. Anonymkode: afa7f...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Del Skrevet 4. januar 2020 Jeg var i din situasjon for 2år siden. Jeg fikk ikke jobb, men utvidet søket mitt til å søke på alt. Renholder, kassadame osv. Jeg fikk jobb da og det hjalp meg veldig. Jeg fortsatte å søke andre jobber, mens jeg jobbet på kassa. Nå har jeg drømmejobben. Anonymkode: 80cb1...42b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Del Skrevet 4. januar 2020 2 timer siden, Cerasus skrev: Mild depresjon får du ikke behandling for i spesialisthelsetjenesten (DPS), men det høres det heller ikke ut som at du har. Moderat og alvorlig depresjon får man behandling for der. Jeg tror du vil få behandling ved et DPS om du ønsker det. Ta kontakt med fastlege og få en henvisning. 🙂 Noe annet du kan vurdere enten som et alternativ til det overnevnte, eller istedenfor, er å sjekke ut hva kommunen du bor i har av lavterskeltilbud (dvs. du trenger ikke henvisning, kan ta kontakt direkte selv). Alle kommuner har noen behandlingstilbud, f.eks. depresjonsmestringskurs, eller individuelle samtaler med psykiatrisk sykepleier, etc. Tilbudene pleier å ha bra kvalitet. Lykke til, og god bedring! 🙂 Alt du vet? Vet best du? Bare tull!! Har hatt mild angst og depresjon og fått god hjelp fra dps.. i mange år.. gikk 6 år til en psykolog der.. gull verdt. Anonymkode: 97d8b...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cerasus Skrevet 4. januar 2020 #20 Del Skrevet 4. januar 2020 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: Alt du vet? Vet best du? Bare tull!! Har hatt mild angst og depresjon og fått god hjelp fra dps.. i mange år.. gikk 6 år til en psykolog der.. gull verdt. Anonymkode: 97d8b...d18 Da fikk du behandling på DPS fordi det var mer enn mild depresjon, dvs. mer sammensatt med en del andre vansker i tillegg. Ta en kikk på prioriteringsveilederen for psykisk helsevern - jeg skriver ikke tull. 🙂 Men godt å høre at du fikk hjelp. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne Endret 4. januar 2020 av Cerasus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå