Gå til innhold

Klarer ikke å se selv at jeg er feit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt en normal og stabil vekt, men de siste tre åra har jeg gått opp 25 kilo. Jeg vet ikke hva grunnen er. Jeg har jo aldri hatt et sunt kosthold og jeg har aldri vært særlig aktiv, men jeg har ikke endret vanene mine i løpet av disse tre årene, så jeg må si jeg er veldig forvirra og frustrert. Jeg ser at jeg har lagt på meg, men når jeg ser bilder andre tar av meg får jeg helt sjokk. Det er snakk om en vektoppgang fra 65 kg til 90 kg. Jeg har blitt skikkelig tjukk, og jeg kjenner ikke igjen meg lengre. Først nå i det siste har jeg begynt å skjønne at det ikke nytter å bestille klær i strl m lenger, jeg trenger xl. Og det er et skikkelig slag i trynet.

I løpet av de siste tre årene har jeg studert og jobbet deltid. Vært mye hjemme. Vært stressa og deprimert. Har også gått på p-piller, som jeg har hørt kan føre til vektoppgang. Men 25 kilo kan selvfølgelig ikke skyldes på de pillene. 

Jeg bare lurer på om andre har hatt det som meg og hva dere gjorde for å gå ned i vekt igjen. Noen gode råd? Er det viktigst å fokusere på kosthold eller aktivitet? Er det vanlig at en ikke klarer å se selv at man er feit?

Kvinne, 23 år. 

Anonymkode: 6aba7...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk også opp i vekt rundt den alderen. Hadde aldri hatt problemer med vekt tidligere. Skal også sies at jeg hadde hoppa av en lavkarbodiett som jeg gikk på av andre grunner. Men da jeg snakka med psykologen sa han at, du har kommet til den alderen der du må trene.

Kroppen min reagerer annerledes på mat nå enn da jeg var ung. Det skader det ikke å spise sunt og tenke på hva man spiser heller tenker jeg. Jeg kan også glemme at jeg har gått opp i vekt, men av erfaring kan jeg ikke gå med de samme type klærne lenger. Jeg har nok gått ned litt i vekt igjen, men jeg har egentlig mer fokus på et sunt kosthold og litt trening enn jeg har på vekt. 

Anonymkode: 819d0...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du selv ikke klarer å se at du er feit, så betyr det vel at du selv ikke synes at du er feit.

Du er bare påvirket av samfunnets drittprat om hva som er tynn og hva som er feit, 90kg er faktisk en helt normal velt, tro det eller ei.

 

Anonymkode: 1d764...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du selv ikke klarer å se at du er feit, så betyr det vel at du selv ikke synes at du er feit.

Du er bare påvirket av samfunnets drittprat om hva som er tynn og hva som er feit, 90kg er faktisk en helt normal velt, tro det eller ei.

 

Anonymkode: 1d764...137

Det man ser i speil og det man ser på bilder kan være litt forskjellig. Bilder gir nok et mer realistisk inntrykk. Men ofte ser man på seg selv om man gjorde da man var ung, enter om man var tjukk som ung (da vil det henge igjen i hodet) eller man var tynn som ung (vil også henge igjen ofte) 

Anonymkode: 819d0...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig med vektøkning i 20 åra for oss kvinner

Anonymkode: 60123...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har nå blitt insulinresistent, noe de fleste blir før eller senere når de spiser mye karbohydrater daglig. Det er en lett løsning da. Kutt ned på karbohydrater. Alternativet er å fortsette å spise mye karbohydrater og fortsette å gå opp i vekt, og kanskje ende med diabetes 2.

 

Anonymkode: 0f5cf...35f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt en normal og stabil vekt, men de siste tre åra har jeg gått opp 25 kilo. Jeg vet ikke hva grunnen er. Jeg har jo aldri hatt et sunt kosthold og jeg har aldri vært særlig aktiv, men jeg har ikke endret vanene mine i løpet av disse tre årene, så jeg må si jeg er veldig forvirra og frustrert. Jeg ser at jeg har lagt på meg, men når jeg ser bilder andre tar av meg får jeg helt sjokk. Det er snakk om en vektoppgang fra 65 kg til 90 kg. Jeg har blitt skikkelig tjukk, og jeg kjenner ikke igjen meg lengre. Først nå i det siste har jeg begynt å skjønne at det ikke nytter å bestille klær i strl m lenger, jeg trenger xl. Og det er et skikkelig slag i trynet.

I løpet av de siste tre årene har jeg studert og jobbet deltid. Vært mye hjemme. Vært stressa og deprimert. Har også gått på p-piller, som jeg har hørt kan føre til vektoppgang. Men 25 kilo kan selvfølgelig ikke skyldes på de pillene. 

Jeg bare lurer på om andre har hatt det som meg og hva dere gjorde for å gå ned i vekt igjen. Noen gode råd? Er det viktigst å fokusere på kosthold eller aktivitet? Er det vanlig at en ikke klarer å se selv at man er feit?

Kvinne, 23 år. 

Anonymkode: 6aba7...bfb

For å gå opp 25 kilo på 3 år må du i gjennomsnitt bare spise 150-200 kalorier for mye hver dag. Det er snakk om så lite som to spiseskjeer olje i matlaging, to tynne skiver med ost, eller fire biter melkesjokolade.

Jeg ville først og fremst fokusert på kostholdet for å gå ned i vekt. Kanskje du kan prøve å telle kalorier i MyFitnessPal eller Lifesum? Det kan gi deg en pekepinn på hvilke kalorier du enklest kan kutte fra kostholdet ditt. 

Anonymkode: e51c4...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du selv ikke klarer å se at du er feit, så betyr det vel at du selv ikke synes at du er feit.

Du er bare påvirket av samfunnets drittprat om hva som er tynn og hva som er feit, 90kg er faktisk en helt normal velt, tro det eller ei.

 

Anonymkode: 1d764...137

90 kg er en normal vekt dersom man er ca 190-200 cm høy..

Anonymkode: 26fb3...f46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det et skifte i 20 årene. Fra å leve på junk, daglige inntak av sjokolade, med mer. Jeg var syltynn. Og plutselig var jeg det ikke. 

Tross overgang til sunt kosthold satt kiloene der. 

For meg ble trening redningen. Har virkelig ikke sjans til å holde den vekten jeg ønsker uten en kombinasjon av helkropps styrke og jogging. 

Anonymkode: 75788...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må en livsstilsendring til. Du må spise mye sunnere og lære deg til å spise mindre porsjoner og at du ikke trenger føle deg helt mett etter et måltid. Det er kosten som er den største delen av vektnedgang, men for helsen sin del så må du trene. 

Anonymkode: 2e634...67a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på om andre har hatt det som meg og hva dere gjorde for å gå ned i vekt igjen. Noen gode råd? Er det viktigst å fokusere på kosthold eller aktivitet? Er det vanlig at en ikke klarer å se selv at man er feit?

Hvis du ikke selv forstår hvorfor, eller ser det, ligger problemet i hvor bevisst du faktisk er overfor kosthold, utseende og (mest sannsynlig) aktivitet.

Ville derfor begynt å jobbe med bevissthet og fokus angående mat, trening og utseende, og satt meg konkrete mål på trening + kosthold. Begynne med å registrere alt man spiser for å få oversikt over kaloriinntak, og hvor mye du beveger deg, helt uten stress bare for å få oversikten, og så etter et par uker begynne å sette seg konkrete mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, du har nå blitt insulinresistent, noe de fleste blir før eller senere når de spiser mye karbohydrater daglig. Det er en lett løsning da. Kutt ned på karbohydrater. Alternativet er å fortsette å spise mye karbohydrater og fortsette å gå opp i vekt, og kanskje ende med diabetes 2.

 

Anonymkode: 0f5cf...35f

Å sette diagnose på andre mennesker ut fra et youtube innlegg og ett innlegg på KG kan føre til store konsekvenser for den det gjelder. Det er en lengre prosess å sette diagnosen insulinresistens på en pasient.

Anonymkode: a6254...bcc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, du har nå blitt insulinresistent, noe de fleste blir før eller senere når de spiser mye karbohydrater daglig. Det er en lett løsning da. Kutt ned på karbohydrater. Alternativet er å fortsette å spise mye karbohydrater og fortsette å gå opp i vekt, og kanskje ende med diabetes 2.

 

Anonymkode: 0f5cf...35f

Gratulerer med å være fanatiker. 

Anonymkode: caae4...66a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Tusen takk for svar alle sammen. Tar gjerne imot flere gode tips. Skal flytte til utlandet for å jobbe snart, og skal være der i ett år så jeg vet at jeg kommer til å være mye mer aktiv. Men må skjerpe meg når det kommer til kosthold. 

Anonymkode: 6aba7...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om man skal endre spisevaner, så er det lurt å ikke bare snu opp ned på kostholdet over natta, det blir for vanskelig. Bedre å starte med kutte ut f.eks brus og søte drikker, når du mestrer det så kutter du ut neste ting snop f.eks. fordi det tar tid for at vaner faktisk endrer seg.  Og dersom du har problemer med søtsug, så må du bare vite at dersom du kutter ut sukker en stund så vil det gi seg, og du får ikke da konstant lyst på godis lenger. Du må bare klare å stå i at det kan være vanskelig en stund, også blir det mye mye lettere! 

Anonymkode: 819d0...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke har endret vaner, men på slutten av innlegget sier du at du har vært mye hjemme, er stresset og deppa. Det er ganske store endringer i vaner. Det er ikke mye som skal til for å gå opp i vekt i samfunnet vårt der store sjokoladeplater er normen og det er ofte selskaper og besøk der det serveres kaloribomber. Selv om du skal ha besøk og forsøker tenke ut noe sunt å servere, så er det vanskelig å komme på noe passende annet enn frukt. Og det er en kjipt tendens i samfunnet. 

Å bli bevisst på det man spiser og hvor mye er første skritt. Mange spiser av vane og innser ikke hvor mye de putter i munnen i løpet av en dag. Sannsynligvis spiser du et helt måltid av mat mer enn du trenger om dagen. Altså, du trenger egentlig ikke spise kvelds fordi du har spist nok mat i løpet av dagen. Men man spiser gjerne alikevel fordi det er vane, selv om man ikke er sulten. Noen ganger er man sugen på å spise, og forveksler cravings eller å være sugen på noe med å være sulten. Å være sulten betyr rumler i magen og føle seg tom i magen. Rumler det mens du føler at du fortsatt har noe i magen er det sannsynligvis cravings/ sug. 

ikke spis en porsjon godteri/ brus/ yoghurt/ junk food/ ketchup/ dressing hver eneste dag. Vanlig hverdagsmat er gode råvarer som grønnsaker, belgfrukter, "rent" kjøtt (altså ikke kjøttdeig eller prosessert kjøtt), fisk, frø, nøtter, ulike korntyper. Krydder gir smak. Eksperimenter og bli god med krydder og du kan kutte ut ekstrakalorier som mange bruker for å gi smak. 

Oljer, smør, sauser, dressing, ketchup, ost, yoghurt, boller, iste, iskaffe, kakao med sukker, junk food, take out osv er undøvendige kalorier mange får i seg, som gjerne legger seg på kroppen etter en stund. Bruk lite og minst mulig av disse, gjerne som en ekstra greie i helgene, ikke som hverdagskost. Og begrens mengden i helgene. Har du spist 1 måltid med junk food på lørdag er det gjerne minst halvparten av kaloriene du trenger den dagen, kanskje mer. Dvs at du spiser 1 måltid junk food og kanskje 1 tallerken middag senere på dag og du har spist alt du trenger den dagen. 

Anonymkode: 52103...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.1.2020 den 4.51, AnonymBruker skrev:

Gratulerer, du har nå blitt insulinresistent, noe de fleste blir før eller senere når de spiser mye karbohydrater daglig. Det er en lett løsning da. Kutt ned på karbohydrater. Alternativet er å fortsette å spise mye karbohydrater og fortsette å gå opp i vekt, og kanskje ende med diabetes 2.

 

Anonymkode: 0f5cf...35f

Worst case scenario. Forøvrig øker risikoen med diabetes mer med alderen, også blant normalvektige. Det har også en god del å si hva slags gener man har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne spise så mye jeg ville frem til jeg ble 20 år, da la jeg også på meg. Det viktigste er kosthold og kaloritelling, men aktivitet er alltid en bonus og viktig for å holde vekta stabil. Anbefaler at du finner ditt kaloribehov for å gå ned ca 0,5kg i uka (er mange kalorikalkulatorer online) og deretter spise den maten du foretrekker opp til det kaloribehovet. Kutt ned på unødvendige kalorier som søtsaker, snacks, junk food og flytende kalorier (inkl juice). Noen trives på helsemyndighetenes anbefalinger, noen på færre karbohydrater og noen på høyprotein, dette er individuelt og med kaloriunderskudd vil du gå ned uansett hvilken variant du velger. 

Anonymkode: 356b7...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎01‎.‎2020 den 2.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hatt en normal og stabil vekt, men de siste tre åra har jeg gått opp 25 kilo. Jeg vet ikke hva grunnen er. Jeg har jo aldri hatt et sunt kosthold og jeg har aldri vært særlig aktiv, men jeg har ikke endret vanene mine i løpet av disse tre årene, så jeg må si jeg er veldig forvirra og frustrert. Jeg ser at jeg har lagt på meg, men når jeg ser bilder andre tar av meg får jeg helt sjokk. Det er snakk om en vektoppgang fra 65 kg til 90 kg. Jeg har blitt skikkelig tjukk, og jeg kjenner ikke igjen meg lengre. Først nå i det siste har jeg begynt å skjønne at det ikke nytter å bestille klær i strl m lenger, jeg trenger xl. Og det er et skikkelig slag i trynet.

I løpet av de siste tre årene har jeg studert og jobbet deltid. Vært mye hjemme. Vært stressa og deprimert. Har også gått på p-piller, som jeg har hørt kan føre til vektoppgang. Men 25 kilo kan selvfølgelig ikke skyldes på de pillene. 

Jeg bare lurer på om andre har hatt det som meg og hva dere gjorde for å gå ned i vekt igjen. Noen gode råd? Er det viktigst å fokusere på kosthold eller aktivitet? Er det vanlig at en ikke klarer å se selv at man er feit?

Kvinne, 23 år. 

Anonymkode: 6aba7...bfb

Kort forklart, vi alle legge på etter 20-åra :dry:

 

Ble like overasket når jeg gikk opp i vekt "uten grunn" min kosthold har alltid vært shit pluss jeg var aldri aktiv, men jeg var tynn.. som var problemet siden man driter i alt når man er tynn haha. Så løsningen er å kutte alt av unødvendig karbohydrater ( bare grovt eller knekkebrød for eksempel) snaksen din skal ikke være mer en 230 kalorier, og du må tenke " kalorier inn og ut" ikke spis mer en det som kommer ut, og vær aktiv ! start forsiktig og utfordre deg selv når ting begynner å bli lettere

Det viktigste at dette skal være en langsiktig kosthold, ikke tenkt at du skal spise sånt helt til du miste noen par kg, det er noe du mentalt må jobbe med... lykke til fra en 23 år gammel kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AfricanQueen said:

Kort forklart, vi alle legge på etter 20-åra :dry:

 

Ble like overasket når jeg gikk opp i vekt "uten grunn" min kosthold har alltid vært shit pluss jeg var aldri aktiv, men jeg var tynn.. som var problemet siden man driter i alt når man er tynn haha. Så løsningen er å kutte alt av unødvendig karbohydrater ( bare grovt eller knekkebrød for eksempel) snaksen din skal ikke være mer en 230 kalorier, og du må tenke " kalorier inn og ut" ikke spis mer en det som kommer ut, og vær aktiv ! start forsiktig og utfordre deg selv når ting begynner å bli lettere

Det viktigste at dette skal være en langsiktig kosthold, ikke tenkt at du skal spise sånt helt til du miste noen par kg, det er noe du mentalt må jobbe med... lykke til fra en 23 år gammel kvinne

For meg kom det ikke plustelig. Først endret minsket muskelmassen og jeg la på meg mer fett, men vekten var den samme da muskler veier mer enn fett. Man kan stå bom stille på vekten om man mister muskler samtidig som man legger på seg fett. Etterhvert la sluttet jg miste muskler, men fortsatte legge på meg fett og da kommer kiloene økende

Det er ikke som om man plustelig en da etter 20 begynne rå legge på seg fett. Men de fleste merker ikke den tidlige fasen der de blir skinny fat, legger på seg fett istedetfor muskler. Fordi vekten er den samme, og man merker ikke at endringen allerede er i ferd med å skje. At man allerede spiser mer enn man forbrenner. Man er derfor stabil lenge på den samme vekten, lenge etter at man har lagt på seg mer fett. 

Anonymkode: 52103...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...