Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir mest sannsynlig å måtte gi flaske fra start pga medisiner når jeg veldig straks føder, leit nok! Men, nå har jeg litt dødtid på å lese og ordne utstyrsliste til MME-livet. 

Jeg vet ikke om jeg gidder å bruke flere tusen på en slik babybrezza (?) i begynnelsen, jeg har ikke noe problem med å stelle og styre på sånne «unødvendige» ting, så jeg skal først ta en såkalt gammeldags start. Vi har dessuten ekstremt mye kalk i vannet, så jeg ser for meg jeg bruker like mye tid på å rense det, som ekstra tiden det tar uten babybrezza. Samme med dampsterilator (?). Kalk, kalk og atter kalk. Alt må kokes i sitron for å ikke bli pulverisert. Er så lei kalkvann, dont get me started. 

- Kan noen anbefale meg en vannkoker først og fremst?

- Greie tips for en enklere hverdag slash natt? 

- Must haves av utstyr? 

Jeg vil ikke ha tips som strider imot det som er blitt satt bare fordi det har gått bra med dine barn opp igjennom f.eks. Har sett flere som tipser om ting som de i utgangspunktet fraråder (som å ikke blande MME i riktig temp for å drepe bakterier). Jeg vil holde meg til «reglene», selv om mange mener det er skremselspropaganda. Og ja, har meldt meg inn i flaskebarna på facebook, men selv der er jeg litt for innadvendt. Kg har dessuten trolla vi alle elsker 😍 Neida, men takker for tips på forhånd. 

Anonymkode: d6e1e...93b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært veldig fan av doseringsboksene på natt. Fylt flaska med riktig mengde temperert og ferdigkoktvann, også bare helt over pulvere fra boksen. Fint å spare tid når baby skriker og man selv ikke klarer å åpne øynene av søvnmangelen. 

Også fint å ha en god termos til vannet når man er ute. 

Vi har brukt vanlig vannkoker, og lært oss hvor lang tid det tar å få riktig temp. Setter på en kok på kvelden, så det er kaldt til dagen etter, varmet i mikroen. Det ferdigkokte vannet har holdt for oss ut dagen da. 

Skyll flaskene godt etter bruk, hvis du ikke skal vaske med en gang. Gjærer fort. Skikkelig ekkelt

Anonymkode: fbffa...122

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker babybrezza så selve blandingen kan jeg ikke gi tips på - men anbefaler deg å ha mange, mange, mange, mange flasker og smokker. Er så slitende å drive med den fordømte kokingen flere ganger for dagen (har heller ikke sterilisator, ser ikke poenget med det). Nå har vi nok flasker til å slippe unna med et «storsjau» hver 3.-4. Dag 😂 Man trenger sikkert ikke så mange, men ha nok til å slippe unna med koking én gang i døgnet alle fall. Man har mye annet å gjøre på med nyfødt, enn å koke flasker 🙈

Og innstill dere på å bruke smokk! Nyfødte er født med et sterkt sugebehov (varierende grad selvsagt) og dette dekkes kanskje ikke av flaska. Vi trodde i begynnelsen at vår hadde kolikk helt til vi oppdaget at han hadde veldig sterkt sugebehov. Han gråt i timesvis før vi innså det og gav han smokk - som han slukte iherdig 😛 

Lykke til! 

Anonymkode: 330b5...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Har du micro? Jeg kokte ferdig vann, hadde på flasker, og varmet i micro. Tok meg ett halvt minutt. Tok i pulver etterpå, og ristet. 

Ellers hadde jeg flasker med kokt vann i kjøleskap for ett døgn om gangen. Blandet i pulver når den var varm. Nå var rommet rett ved kjøkken, så enkelt om natten. Ellers hadde jeg nok hatt en termos på nattbordet. Flaske med kokt vann, ha i varmt, bland til det er passe varmt, hell ut ekstra i ett eller annet, bland i pulver. Og som andre har skrevet, doseringsboks var super å ha på natta! (På tur og) 

Anonymkode: fd575...2ac

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du micro? Jeg kokte ferdig vann, hadde på flasker, og varmet i micro. Tok meg ett halvt minutt. Tok i pulver etterpå, og ristet. 

Ellers hadde jeg flasker med kokt vann i kjøleskap for ett døgn om gangen. Blandet i pulver når den var varm. Nå var rommet rett ved kjøkken, så enkelt om natten. Ellers hadde jeg nok hatt en termos på nattbordet. Flaske med kokt vann, ha i varmt, bland til det er passe varmt, hell ut ekstra i ett eller annet, bland i pulver. Og som andre har skrevet, doseringsboks var super å ha på natta! (På tur og) 

Micro har jeg! Hørtes veldig greit ut det forslaget der. Altså jeg må jo ned å ordne for så vidt, men jeg ser ikke bort ifra at jeg ender opp med å lage meg babykjøkken på garderobeskuffen min til «nattevakter» 😁😅 Har veldig stort soverom som kan komme godt til bruk. 

Vet de har en sånn temp måler som du kan putte i flaska for å sjekke gradene, men ser for meg det fort kan bli knotete for det må  sikkert steriliseres det og etter hver brukt pga bakterier. 

En slik boks må jeg kanskje få ordna meg! Forslag til hvor jeg kan kjøpe? 

Takk dere andre for svar! 🌸

ts

AnonymBruker
Skrevet

De har sånn boks på barnas hus. Lurer på om jeg har sett det på apoteket og. 

Ja, tror det er litt knotete med termometer man har oppi. Men gi det en uke, så klarer du å ta tempen på flaska på gefylen.  😉 jeg har ett pannetermometer der man kan sjekke temp i hus, badevann etc. Bruker infrarød stråle. Nå brukte aldri jeg det når jeg lagde flasker, men hadde nok brukt det om jeg var usikker.  Da slipper du sterilisering av termometer og styr med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Sterilisator til microbølgeovnen var noe jeg absolutt forgudet, hadde det med nr 2 og det var genialt i forhold til å koke (som jeg gjorde mye med nr 1).

Ellers en god termos, en del flasker og porsjonsbokser til melkepulver.

Som denne: Boks

Og disse: Bokser Disse er myke så lett å få pulveret i flasken, lette å stable + fine til babymat etc senere!

Ellers var vi veldig fan av Dr.Brown flaskene!

Anonymkode: c7f99...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Åh tusen takk! 👶🏻 Føler meg mye klokere allerede 😁

Har ubrukt infrarød øretermometer i ny forpakning, som jeg kjøpte før de helst ikke anbefalte det. Kan jo kanskje prøve meg på denne om jeg absolutt føler for å ha noe 😂😆

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også mye kalk i vannet men jeg bruker elektrisk dampsterilisator, avkalker med eddik av og til.

Om du ikke vil kjøpe baby brezza anbefaler jeg å kjøpe vannkoker med termostat på 40 grader. Koker opp vannet først også varmer igjen til 40 grader når baby skal ha mat. Koker på nytt en gang i døgnet. Doseringsboks får du på de fleste babybutikker og på apoteket. 

Anonymkode: 4f846...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tvillinger som får mme og gjør det på denne måten :

-kok opp vann i en kjele (la det putre i 4-5 min). Sett kjelen med lokk på benken til avkjøling. 

-ta det kokte vannet over i en vannkoker uten åpent element, vår er electrolux fra clas ohlson og har fungert supert hver dag i over 2 mnder nå.

-varm opp vannet til 45 grader med keep warm funksjonen. (Gjelder for nan og hipp)

-hell vann på flaska, ha i pulver og rist til det er blandet. Åpne lokket på flaska for å la luft fra pulveret komme ut (har ei som lett får luft i magen om ikke, du hører melka "frese" litt som kullsyre fra brus)

-sett på lokket igjen og server, bruk innen en time.

Vi bruker mam antikolikkflasker, disse tas fra hverandre og vaskes i maskin før de steriliseres i mikro. Veldig lettvindt og må ikke ha noe ekstra utstyr. Om baby får treg mage bytt til hipp er mitt beste tips :)

Babybrezza skal renses etter hver 4. flaske så det ble for mye jobb for vår del så den ble solgt etter utprøving - sats på en god vannkoker! Drikkeklar mme og varming i mikro er minst å sette seg inn i fra start, men tar lengre tid, ujevn temperatur og er dyrere. 

Våre babier var premature (uke 35) med lav fødselsvekt (under 2kg ved hjemreise) så vi har ikke tatt noe risiko med å lage mme på forhånd etc, om du vil kan du lagre det kokte vannet i kjøleskap men det går fint på kjøkkenbenk under lokk så lenge du koker opp nytt en gang i døgnet altså :)

Anonymkode: 05eb8...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tvillinger som får mme og gjør det på denne måten :

-kok opp vann i en kjele (la det putre i 4-5 min). Sett kjelen med lokk på benken til avkjøling. 

-ta det kokte vannet over i en vannkoker uten åpent element, vår er electrolux fra clas ohlson og har fungert supert hver dag i over 2 mnder nå.

-varm opp vannet til 45 grader med keep warm funksjonen. (Gjelder for nan og hipp)

-hell vann på flaska, ha i pulver og rist til det er blandet. Åpne lokket på flaska for å la luft fra pulveret komme ut (har ei som lett får luft i magen om ikke, du hører melka "frese" litt som kullsyre fra brus)

-sett på lokket igjen og server, bruk innen en time.

Vi bruker mam antikolikkflasker, disse tas fra hverandre og vaskes i maskin før de steriliseres i mikro. Veldig lettvindt og må ikke ha noe ekstra utstyr. Om baby får treg mage bytt til hipp er mitt beste tips :)

Babybrezza skal renses etter hver 4. flaske så det ble for mye jobb for vår del så den ble solgt etter utprøving - sats på en god vannkoker! Drikkeklar mme og varming i mikro er minst å sette seg inn i fra start, men tar lengre tid, ujevn temperatur og er dyrere. 

Våre babier var premature (uke 35) med lav fødselsvekt (under 2kg ved hjemreise) så vi har ikke tatt noe risiko med å lage mme på forhånd etc, om du vil kan du lagre det kokte vannet i kjøleskap men det går fint på kjøkkenbenk under lokk så lenge du koker opp nytt en gang i døgnet altså :)

Anonymkode: 05eb8...117

Bestilt en slik vannkoker nå! Takk 😄 🎉 

Synes alle flasker sies å være anti kolikk jeg 😂 Ingen peiling på hva som er best! Har til nå noen avent flasker, så tenkte jeg kanskje å prøve en annen type hvis ikke avent fungerte like bra før jeg hamstrer som en gal. Eller hvis avent funker fjell, da kjøper jeg bare de. De flaskene koster jo litt, og hver baby er forskjellig. En micro sterilisator ting høres greit ut, så setter det på lista og kjøper siden 😁 

Det med blanding av MME er en ting jeg lurer litt på. Jeg ser mange anbefaler å røre, eller «rulle» det forsiktig inn istedenfor å riste. For meg gir det mening at man rister også slepper ut lufta som du forklarte, men er det egentlig noen markant forskjell på det? 

Vet det er dumt av meg, men siden både jeg og BF har ekstremt sensitive mager som fort blir plaget av luft og forstoppelse, er jeg allerede psykisk forberedt på at det blir kolikk. Får heller bli positivt overraska om ikke 😅 Har lest endel på det, og hver minste detalj analyseres tihi, alt for en lettere babytid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis babybrezza må renses etter hver 4 flaske så..... Er mange som mener det ikke er nødvendig, men en gang i uka eller hver 14 dag. Hvis det står at den skal renses etter hver 4 flaske så klarer jeg ikke gjøre annet enn å følge det, tvangstankene kommer og tar meg. De «reglene» er der jo for en grunn da, sikkert minimalt sjanse for at det går galt, men hvis det først går galt så er det litt alvorlig.

Er litt pirkete ja. Jeg må ha ting gjort på «min måte» som jeg tenker er den sikreste av det som blir anbefalt 😅 Skal selvsagt prøve å ikke la det kontrollere livet mitt, som min svigermor mener det kan. Jeg trives med å gjøre såkalt ekstra arbeid, så lenge jeg føler jeg har gjort en solid jobb med å følge «baby retningslinjene» så gir det meg mye mer igjen enn å være halvveis og uopplyst. 

Har en svigerfamilie som er dritslappe som personer på alt, er nesten som om de prøver å overbevise meg om at alle de tingene jeg driver og leser på og skal ordne er høyest unødvendig bruk av penger og tid, for babyer tåler mer enn skremselspropagandaen sier. Ja greit nok, kanskje, kanskje ikke, men hvem skader det å følge det uansett? 😅 Er vi som skal gjøre det. Jeg vet dessuten ikke om jeg hadde latt dem passe babyen i mer enn noen timer for de holdt på å drepe hunden min.. Uhell, men det skal godt gjøres å nesten drepe en hund på innsiden av huset når de er to stk. 

Jeg sporte litt av mitt eget innlegg, ca. Jeg trenger noen å prate med helt ærlig, jeg kjeder meg alene, mye mas fra svigers som bor rett i nærheten og vi bor litt inn i skogen så akkurat nå er jeg litt stuck med meg selv i flodhestdrakt... 😂 Og samboer såklart, men er ikke så hyggelig hvis jeg skal klage om hans foreldre stadig vekk. 

Hilsen en som trenger venner, 

ts 

AnonymBruker
Skrevet

Takker forreste for svar dere ❤️❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis babybrezza må renses etter hver 4 flaske så..... Er mange som mener det ikke er nødvendig, men en gang i uka eller hver 14 dag. Hvis det står at den skal renses etter hver 4 flaske så klarer jeg ikke gjøre annet enn å følge det, tvangstankene kommer og tar meg. De «reglene» er der jo for en grunn da, sikkert minimalt sjanse for at det går galt, men hvis det først går galt så er det litt alvorlig.

Er litt pirkete ja. Jeg må ha ting gjort på «min måte» som jeg tenker er den sikreste av det som blir anbefalt 😅 Skal selvsagt prøve å ikke la det kontrollere livet mitt, som min svigermor mener det kan. Jeg trives med å gjøre såkalt ekstra arbeid, så lenge jeg føler jeg har gjort en solid jobb med å følge «baby retningslinjene» så gir det meg mye mer igjen enn å være halvveis og uopplyst. 

Har en svigerfamilie som er dritslappe som personer på alt, er nesten som om de prøver å overbevise meg om at alle de tingene jeg driver og leser på og skal ordne er høyest unødvendig bruk av penger og tid, for babyer tåler mer enn skremselspropagandaen sier. Ja greit nok, kanskje, kanskje ikke, men hvem skader det å følge det uansett? 😅 Er vi som skal gjøre det. Jeg vet dessuten ikke om jeg hadde latt dem passe babyen i mer enn noen timer for de holdt på å drepe hunden min.. Uhell, men det skal godt gjøres å nesten drepe en hund på innsiden av huset når de er to stk. 

Jeg sporte litt av mitt eget innlegg, ca. Jeg trenger noen å prate med helt ærlig, jeg kjeder meg alene, mye mas fra svigers som bor rett i nærheten og vi bor litt inn i skogen så akkurat nå er jeg litt stuck med meg selv i flodhestdrakt... 😂 Og samboer såklart, men er ikke så hyggelig hvis jeg skal klage om hans foreldre stadig vekk. 

Hilsen en som trenger venner, 

ts 

Har du funnet deg en termingruppe? 🙂

Anonymkode: 84053...4c0

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du funnet deg en termingruppe? 🙂

Nei.. burde kanskje gjort det 😅 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.. burde kanskje gjort det 😅 

Ja, innpå babyverden er det veldig koselig https://forum.babyverden.no/categories/2020.1576/

Og så finner du nok en gruppe på Facebook. 

AnonymBruker
Skrevet

Babybrezza er slik at den trakten som melka kommer ut av skal skylles og tørkes for hver fjerde flaske. Det tar to minutter. En gang i måneden skal man vaske alle delene og sånt, så det er ikke full rengjøring hver dag altså. 

Ser du vil gå for mikrosterilisator i steden for elektrisk, sjekk målene om det passer i din mikro først. De er ganske store så passer ikke i alle. Vi har en innebygd fra Siemens som det ikke er plass i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, innpå babyverden er det veldig koselig https://forum.babyverden.no/categories/2020.1576/

Og så finner du nok en gruppe på Facebook. 

Takk ❤️🌸

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babybrezza er slik at den trakten som melka kommer ut av skal skylles og tørkes for hver fjerde flaske. Det tar to minutter. En gang i måneden skal man vaske alle delene og sånt, så det er ikke full rengjøring hver dag altså. 

Ser du vil gå for mikrosterilisator i steden for elektrisk, sjekk målene om det passer i din mikro først. De er ganske store så passer ikke i alle. Vi har en innebygd fra Siemens som det ikke er plass i.

Oki takk for info! Jeg skal først se om jeg synes det blir for tungvindt slik jeg tenker når jeg kommer til stk, hvis jeg gjør det så skal jeg vurdere meg en slik 😊 

Takk for tips, kunne lett gjort et lite bomkjøp der 😝 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at sterilisator er topp, for da har du et oppbevaringssted til flasker/smokker når de ikke er i bruk også. Elsket min, kjøpte den brukt på Finn for 200 og solgte den for det samme. 

Anonymkode: 0ff0c...3ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...