Gå til innhold

Bestefar fikk fornyet førerkort. Dette kan ikke være forsvarlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor denne «hører hjem», men forsøker her. 
Saken er at jeg har en bestefar som i desember fikk fornyet førerkortet sitt for 6 mnd, noe jeg syns er helt sinnsykt. Resten av familien er for såvidt enige når jeg argumenterer for hvorfor dette er galt, men bestemor og moren min er opptatt av at dette er noe som gleder bestefar. Jeg forstår at det vil føles vondt for han når den «endelige kjøredagen» kommer, men at han har fått fornyet førerkortet er direkte farlig. 

Bestefaren min er i år 85 år. Han fikk for 4 år siden diagnosen dement. Han er ikke i ille stadium, men han vet f.eks ikke hvem barna mine er (3 og 1 år). Han gjentar stadig mye av det han akkurat har fortalt, og kan av og til «drifte litt bort» hvis han innser at han kanskje tuller litt med noe han sier. 
For å få fornyet førerkortet denne runden måtte han visstnok gjennomgå en kjørerunde med sensor fra biltilsynet. Likevel forstår jeg ikke hvordan både sensor og lege kan ha godkjent dette. Vi bor i samme gate som besteforeldrene mine, og vi (jeg og mannen) vitner flere ganger at han kjører dårlig. Eksempler er at han kan kjøre rett forbi oss (2meter unna), uten å se at vi står å vinker. Andre ganger raser han forbi i høy fart, og i august greide han å skrape opp siden på bilen ved å kjøre inn i naboens søppeldunk som sto plassert nede ved veikanten. 

De gangene jeg har vært passasjer har jeg følt meg svært utrygg. Han kan rygge raskt ut fra parkeringsplasser uten å ha oversikt, og ved ett tilfellet for 2(!) år siden svingte han seg ut i feil kjøreretning på vei ned til motorvei. Han oppdaget det heldigvis raskt og fikk snudd uten skader. 

Men nå skjønner jeg ikke hvordan han kan ha fått godkjent førerkortet i nye 6 mnd.. Kun innad i landet, men det hjelper jo ikke. Er det så sløve krav? Jeg er oppriktig redd for at han skal ende opp med å ta livet av seg selv eller andre i trafikken. 

Anonymkode: 50933...5f0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fornuftig du er, og de andre ikke! Ville meldt i fra om det du skriver her, både til lege og biltilsynet. Beskrivelsen du kommer med, tilsier risiko for alle parter! Ikke bra, og kan ikke fatte at en med diagnose dement, fikk videre kjøretillatelse. Henger ikke på greip! Her kan man ikke utsette mange liv i fare, for å glede noen. Takk for at du er den fornuftige, som evner å se det!❤Håper du tar mot til deg og melder i fra!❤

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke greit ut. Mange leger er alt for redd for å ta denne livsgleden fra eldre. Men de bør manne seg opp. Din bestefar og andre i samme/lignende situasjon er livsfarlige for seg selv og andre. Og kan godt hende han klarte å skjerpe seg akkurat under den timen med kjørelærer. 

Hvis jeg var deg ville jeg ringt politiet og fortalt om situasjonen. F.eks om du har mulighet å fremover sørge for å kjøre etter han (uten at han vet, bare si du f.eks skal samme vei eller noe om han lurer). Så kan du legge merke til hvor mye feil han gjør. Dersom han faktisk gjør mange feil som kan være farlige så ville jeg ringt enten anonymt eller sagt det som det var til politiet. F.eks "Hei, du jeg nå kjører jeg bak en bil med skiltnummer ...... Han blinker ikke og mange har måtte bråbremse. Han holder heller ikke vikeplikten og kjørte rett ut i veien, like før en kollisjon. Han kjører også veldig vinglete. Kanskje dere har mulighet å sjekke opp i det"? Det kan være alt fra en som er ruset, alkoholpåvirket, holder på å få illebefinnende, har diabetes og holder på å få føling til demente. Hvis de har mulighet vil de sannsynligvis forsøke å observere/legge seg bak han for å se hvor mye feil han gjør. Da får de observert om han er farlig i trafikken. 

Anonymkode: 208a4...8e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Er en ekkel situasjon syns jeg, men føler samtidig at jeg må gjøre noe når mamma og bestemor dekker over problemet. 
Vi er mange barnefamilier i gata, og jeg føler meg ikke trygg. Vil jo heller ikke at bestefar skal skade seg, men kjenner det føles skikkelig, skikkelig dårlig å melde han. Diskutert det mye med mannen og broren min nå, og de er også enige om at han ikke burde ha førerkort, så det er vel det riktige å gjøre, tross samvittigheten. Som mannen sier, jeg ville aldri ha tilgitt meg selv dersom han kom til å skade seg selv eller noen andre. 

Anonymkode: 50933...5f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo tanken om at det å kjøre bil er til stor glede for bestefar, og at det er vondt å ta fra ham denne gleden. Men det å kjøre bil er ingen menneskerett og andres liv og helse er viktigere enn at en dement bestefar skal få kjøre bil. Tenk bare hvis han kjører på noen. Da er faktisk både legen og de pårørende medskyldige. Demente skal ikke kjøre bil.

Anonymkode: 345ff...cb5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ikke greit ut! Trodde ikke demente fikk beholde lappen?! 

Anonymkode: dd4ce...9d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under studietiden hadde jeg praksis på en geriatrisk poliklinikk/oppfølging etter hjerneslag. Der utførte de blant annet førerkortevalueringer med psykiater, sykepleier, lege mm.

Det jeg var mest overrasket over er hvor dårlig man kan gjøre det på en del tester, spesielt på oppmerksomhet, sammenheng, gjenkjennelse osv og fortsatt få beholde førerkortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt fea om det så var min egen far/mor. Myke trafikanter er forsvarsløse mot en bil. Fører må ha fullt fokus og være svært oppmerksom. Du bryr deg og om bestefar og bestemor ved å melde fra. Tenk om han hadde kjørt på noen! Det hadde vært grusomt for dem, tap av førerkort blir en bagatell sammenlignet.

Anonymkode: dd4ce...9d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det kun er opp til lege og evt en liten runde med en sensor, for og fornye førerkortet, glemmer du navn på etc på barnebarn, kan du også glemme mye annet

Anonymkode: d04a7...832

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørte svigerfar på butikken med lammelse på ene siden. Trente ikke etter slaget. Han klarte å gire opp i andre og det kjørte han i. Han hadde hatt store problemer om han måtte ha bråbremse. Kjørte forbi skolen. Her løste vi det med at ene barnebarnet fikk bruke bilen, og at den sto her hos oss. Svigerfar ville at bilen skulle stå i garasjen hos de. Guttungen ville ikke sette bilen der og så gå hjem, eller gå bort der for å kjøre farmor og farfar på butikken. Butikken ligger rett nedenfor oss her, ca 1,5 km fra svigers. Så tilslutt fikk han overta bilen, mot at han kjører de på butikken eller andre steder de skal, dersom han har fri fra jobb. Flere ganger ymtet svigerfar frempå at han ville klare å kjøre, men han fikk grei beskjed om at det kom ikke på tale. Nå tror jeg ikke han har førerkortet. Svigermor leverte inn sitt med en gang hun følte hun ikke mestret kjøring mer. Hun hadde ikke vært verdens beste sjåfør før heller. Fikk førerkort seint i livet og en stor tung bil, som var helt håpløs å kjøre. Svigerfar skulle kjøpe ny med automatgir. Fikk broen sin til å være med å hente den, for det var ikke automatgir. 🙄 Hadde svigerfar fortsatt å kjøre hadde jeg meldt fra til legen eller politiet. Kjenner en som jeg hadde snakket med. 

Anonymkode: 69073...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre din mor, og bestemor om det er verdt det den dagen han dreper noen med kjøringen sin. Du kan også spørre de om de synes det er greit å leve med skyldfølelse resten av livet bare fordi han finner glede i å kjøre bil. For det tragiske her er ikke bare det livet som går bort, men at dere som er hans pårørende må leve videre med det etter at han selv er død. 

Jeg kan se for meg at det ikke er lett, men alternative kan bli veldig tragisk om du ikke gjør det. Meld fra om bekymringen din der du kan, sånn at du vet at du har gjort det du kan. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testene er ganske korte og enkle, og de som blir testet er ekstra skjerpet i slike situasjoner. Dermed blir det ikke avslørt hvordan de er til vanlig mens de kjører i sine egne tanker.

Anonymkode: 63baf...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha førerrett er ingen menneskerett, så det største uttrykket for kjærlighet du kan gjøre i dette tilfelle er å si det som det er til ham, og eventuelt melde fra til Statens Vegvesen og/eller politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dette er ikke enkelt. Hvordan kan lege og slik sjekke om det er sant det du forteller eller om det er fordi du ikke vil at bestefar skal få kjøre mer? Det finns slektninger som ikke vil det beste for sine eldre slektninger heller... Det er ikke alle som har gode hensikter. SÅ det må vera utenforstående som bestemmer dette. 

Anonymkode: 2adb4...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde med bestemor og bestefar. Heldigvis var bestemor lur nok til å si at nå ville hun ikke kjøre lenger. Men bestefar fortsatte. Flaks at han brakk beinet så han ikke ble ordentlig bra igjen. Vi synes ikke det var riktig at han skulle beholde lappen i en alder av 80 år med begynnende parkinson og delvis lam i et ben. Før han brakk benet skulle de søke om at han skulle få spesialbygget handikap bil også, så han kunne gasse og bremse med hånda.  Galskap!! Og for en sløsing av penger! Kunne brukt den bilen Max 1-2 år sikkert. 

Anonymkode: adc5a...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Du kan be om en pårørende samtale med legen hans og fortell det du skriver her. 

Anonymkode: 70cd0...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...