Gå til innhold

Finnes det koselige katter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt norsk huskatt tidligere, som ikke var spesielt sosial eller menneskeinteressert av seg. Men jeg tror det er som enkelte andre skriver her - katter har ulik personlighet, i likhet med mennesker. Hvordan den har blitt behandlet gjennom livet sitt og hvor trygg den er blitt har også mye å si.

Nå har jeg katter av typen devon rex, som er svært sosiale, kosete og pratsomme, og bl.a. møter meg i døra når jeg kommer hjem, og elsker å ligge oppå eller tett inntil.

Anonymkode: 3b5a1...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med fire katter, så kan jeg si at ingen av de har lik personlighet. Eller hva det heter på katter. Kattonlighet, kanskje...😂

En som vil ligge på fanget hele tiden, en som kan til nød legge seg ved siden av en, en som ikke ligger i fanget og en som veksler mellom fanget, ved siden av eller langt unna. De er huskatter alle sammen.

Synes alle er like koselige, jeg.

Anonymkode: 3f93e...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Devon Rex er supersosiale. Som en hund i kattekropp, synes jeg :)

Anonymkode: 1be9f...3f9

Skrevet
På 1.1.2020 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Jeg har en katt. Eller hun har meg da

Relatable af 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en abyssiner som er ekstremt kosete. Blir litt for mye av det gode rett og slett. Får nesten litt klaustrofobi. Vil helst ligge helt oppunder haka, innunder genseren eller lignende og når jeg prøver å løfte han vekk fra fanget klamrer han seg fast og kaver seg oppover igjen. Om jeg skrur eller pakker inn gaver eller skifter på senger eller hva som helst er han der og stikker nesa helt oppi fjeset mitt. Møter meg i døra og fotfølger meg fra jeg står opp til jeg legger meg. Var en sånn katt jeg ville ha forsåvidt, men guri, det blir litt mye noen ganger 😅

Anonymkode: 16e1d...22c

AnonymBruker
Skrevet

Eneste katta jeg noen gang har likt, er katta jeg vokste opp med. Det virket som hun skjønte hvem som var interessert i å kose med henne og ikke, for de som ikke likte katter/var allergiske/ikke hadde lyst til å kose ba hun aldri om kos fra. Pappa kan ikke fordra katter (vi fikk katt kun fordi hun hadde blitt skutt samme dag om vi ikke tok henne), og hun holdt seg da til å gni seg forsiktig inntil leggen hans på vei forbi av og til. Hadde man lyst til å kose, var hun absolutt ikke vond å be. Da kunne hun ligge og stormale på fanget i mange timer. Hun merket også om noen var syke - da la hun seg i fotenden på senga. Broren min har en alvorlig hjertefeil, og da hjertet hans begynte å slite, lå hun i senga hans om natta fram til han ble operert. Det virket som hun ville passe på. Fant aldri på noe bøll, og var utrolig tålmodig med både barn og hunden. Hun hadde dog et stort behov for å passe på området sitt, og siden huset vårt da lå i skogen hendte det at hun sloss med skogsdyr. Enden av halen hennes var litt skjev etter et basketak med en grevling en natt. Hun lot rådyrene og harene spise fra kjøkkenhagen og den lille reveungen bo under trappa, men det var ikke mange som fikk slippe til for å si det sånn. :P

Utekatt som kom inn om natta og fløy litt ut og inn gjennom dagen. Noen dager kom inn for å spise litt før hun dro ut igjen og var borte i mange timer, andre dager var hun bare inne om natta og andre dager igjen var hun mest inne. I veldig dårlig eller kaldt vær holdt hun seg inne og gikk ut for å gå på do før hun kom tilbake igjen.

Anonymkode: 84a08...270

• Liker 1
Skrevet

Vår gamle katt var så kosete at det nesten ble slitsomt. Skulle absolutt ligge helt oppi ansiktet mitt med snuten på nakken min, nesten som en baby. Samme maset på natta, da skulle han helst ligge på/ved hodeputen min. Han var usedvanlig huskjær og glad i oss da, ble 17 år. Så ja, kosepuser finnes, men det er nok så individuelt at det er vanskelig å vite hva man får.  Husker det også var en rekke veldig selskapsyke katter i nabolaget som gjerne kom bort for å kose. 

AnonymBruker
Skrevet

Hatt ca 12 katter igjennom mitt liv. Er bare 1 av dem som ikke var så veldig kosete, men det var fordi at fosterforeldrene jeg hadde da nektet meg å ha henne i stua... hun fikk bare være på kjøkkenet eller ute... så ikke så rart hun ble sånn. Hun ble jo veldig selvstendig og kom inn kun for å spise... hva annet skulle hun gjøre på det kalde kjøkkenet uten noe annet enn kjøkkenstoler å sove på. Tragiskt, men...fikk ikke gjort noe med det.. 💔 alle de andre jeg har hatt har fått sove i senga og alt sånt 

Anonymkode: 38a82...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Har som noen nevnt over her siameser.

Fikk meg først 1. Skaffet meg nr 2 fordi første var svææært klengete og kosen. Fikk ikke fred noen sted i huset, og han grein på døra om jeg lukket han ute (fra badet...) Hjalp å få nr 2 slik at de har selskap av hverandre (nr 2 er også siameser, en vanlig huskatt hadde nok ikke taklet hvor klengete den rasen er)

Orientaler er en blanding laget av rasen siameser, så de er nok ganske like.

Og om noen her vurderer å få seg en siameser: rasen har blitt avlet i stykker. De har mye dårlig helse, spesielt nyreproblemer og tannproblemer, og jeg har svidd en del tusenlapper opp igjennom årene på tennene deres.

Atferd, i at de er blitt mer nervøse, har også blitt et problem.

Skal du ha deg rasekatt, finn først ut hvor gamle resten av slekta til katten er. Finn også ut hvordan atferden til foreldrene til pus er.

Jeg er svært glad i de to siameserene mine altså. Det er derfor jeg har blitt veldig imot den hensynsløse avlingen mange inkompetente oppdrettere holder på med. Som avler først og fremt etter utseende og ikke helse eller atferd.

Siameser er supre katter om du liker katter som knyttet seg mest til 1 person, og om du liker selskap overalt i huset. Inkludert i armskroken om natta. Og når du er på do. Du får ikke fred.

Anonymkode: 9149a...482

AnonymBruker
Skrevet

Ja og hovedgrunnen til om en katt er kosen eller ei pleier også ofte å være deg.

Noen mennesker har rett og slett ikke kattetekke. 

Skrevet

Katter er forskjellige.

Jeg har erfaring med 4 katter. Tre av dem lever fortsatt. Ingen av de har likt å bli løftet på så mye. Skal de ha kos så tar de kontakt selv. 

Katt 1 legger seg gjerne oppe på lår eller fang eller rett ved siden av deg, og søker oppmerksomhet. Denne katten maler.

Katt nr 2 må du oftest prøve å kose med så lenge den ligger stille en plass. Noen ganger vil den kose og legger seg gjerne på rygg, andre ganger reiser den seg bare og går.  Så er litt umulig å vite hva som er greit på forhånd. Katten maler sjeldent.

Katt 3. Søker oppmerksomhet med å mjaue før hun legger seg til rette. Maler mye under kos, og strekker seg fort etter hånda di om du trekker den vekk. Hun begynner av og til å klage med mjauing også om kosingen slutter.

Katt 4..som ikke lever lenger. Han la seg gjerne på magen eller låret ditt, og ble der til han sovnet pga kosen. Mener å huske at han malte også.

Gjest TheCatLady
Skrevet

Ja, som andre sier så er katter ulike og noen er mer selskapssyke enn andre. 

Noen katter er slik at man må oppsøke dem, mens andre gjerne henger på en hele dagen :)

Da jeg var sammen med eksen så hadde vi 3 katter, og de var veldig ulike. Den ene var slik at hun ville gjerne ligge ved siden av og bli koset med, men på fanget skulle hun ikke. Vi hadde også en til hunnkatt og hun måtte man stort sett oppsøke om man ville kose med, men man kunne gjerne bære henne.

Hannkatten, som jeg har enda, er derimot ekstremt kosete, og han liker å ligge på fanget og oppsøker oss ofte. 

Hvor mye kontakt katten har hatt med mennesker fra den var liten kan nok også påvirke. 

Noen ganger kommer også slike ting an på menneskene rundt katten. Det er gjerne folk som ikke forstår seg på katter og/eller som ikke gjør en innsats som sier ting som at katter ikke liker en eller at katter gjerne flytter ut om de får mat et annet sted. Katter er ikke som hunder og det å ha katt passer nok ikke for alle. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, tussi84 skrev:

Katter er forskjellige.

Jeg har erfaring med 4 katter. Tre av dem lever fortsatt. Ingen av de har likt å bli løftet på så mye. Skal de ha kos så tar de kontakt selv. 

Det glemte jeg i mitt innlegg...

Ene min elsker å sitte på armen. Hun begynner å klatre om jeg ikke løfter henne opp på venstre arm, hun holder seg da fast på skulderen/overarmen min, så jeg ble ekspert på å vaske hus, lage mat med mer, med høyre arm. Har vurdert bæresjal, men tenker at der går grensen for crazy-cat-lady. 

Anonymkode: 1f78a...613

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har som noen nevnt over her siameser.

Fikk meg først 1. Skaffet meg nr 2 fordi første var svææært klengete og kosen. Fikk ikke fred noen sted i huset, og han grein på døra om jeg lukket han ute (fra badet...) Hjalp å få nr 2 slik at de har selskap av hverandre (nr 2 er også siameser, en vanlig huskatt hadde nok ikke taklet hvor klengete den rasen er)

Orientaler er en blanding laget av rasen siameser, så de er nok ganske like.

Og om noen her vurderer å få seg en siameser: rasen har blitt avlet i stykker. De har mye dårlig helse, spesielt nyreproblemer og tannproblemer, og jeg har svidd en del tusenlapper opp igjennom årene på tennene deres.

Atferd, i at de er blitt mer nervøse, har også blitt et problem.

Skal du ha deg rasekatt, finn først ut hvor gamle resten av slekta til katten er. Finn også ut hvordan atferden til foreldrene til pus er.

Jeg er svært glad i de to siameserene mine altså. Det er derfor jeg har blitt veldig imot den hensynsløse avlingen mange inkompetente oppdrettere holder på med. Som avler først og fremt etter utseende og ikke helse eller atferd.

Siameser er supre katter om du liker katter som knyttet seg mest til 1 person, og om du liker selskap overalt i huset. Inkludert i armskroken om natta. Og når du er på do. Du får ikke fred.

Signerer denne og nevner at når jeg på nytt har plass til en katt til, så kunne en tradisjonell siameser (nå benevnt Thai cat) være en mulig kandidat.

Har p.t. 2 elskverdige huskatter og 1 Maine Coon. De har alle valgt meg så de liker å koses av meg (og av alle andre som kommer inn i huset).

Bilderesultat for thai cat vs siamese

Anonymkode: fe065...0bb

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Alle katter er koselige, men ikke alle er kosete 😉

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Devon Rex er supersosiale. Som en hund i kattekropp, synes jeg :)

Anonymkode: 1be9f...3f9

Og Ragdolls! Utrolig trivelige og superkosete bamse-katter! Pratsomme og lekne er de også.

Anonymkode: 9822d...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en katt til da! Og kanskje prøve å tvangskose iblant med den pusen du har nå. 

Anonymkode: accae...f73

AnonymBruker
Skrevet

Tror katter blir litt påvirket av hvordan eieren er. 

Har hatt ganske mange villkatter i hus (forvert for db), og min erfaring er at alle katter er glad i kos i større eller mindre grad.. Til og med de jeg såvidt så snurten av første ukene, hørte kun fresing 😜

Anonymkode: 9224d...885

AnonymBruker
Skrevet

Vår katt var kosete til den ble 5mndr  så var den ukosete til den ble 5 år. Så ble den kosete igjen..

Anonymkode: 02eb7...679

Skrevet

Katter er like individuelle som mennesker. Ikke alle har de samme behovene, ønskene eller personlighetene. De er ingen oppskrift på hvordan de er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...