Gå til innhold

Bøker lest i 2020 📚


Gjest MadameDeRosa

Anbefalte innlegg

Gjest MadameDeRosa

Lager denne tråden så vi som leser kan skrive om våre lesemål og bøker som vi etterhvert har lest i 2020.

 

Så kan vi inspirere hverandre og komme med bokanbefalinger 🌸

 

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Hvilke bøker skal du lese? 

Hvilken bok leser du nå? 

Hvilke bøker har du lest? 

 

Håper dere slenger dere med! Spennende å se hvor mange bøker vi rekker å lese dette året! 

 

 

 

 

 NB! Ingen spoiling av handlinger i bøkene. 

 

📚

 

 

 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy! Jeg har som mål å lese 150 bøker i år. Det blir nok mer, men siden jeg får helt angst når målet er for høyt, og risikerer å miste lysten, så må jeg sette det på et realistisk nivå minus et titalls bøker. :lol: 

Akkurat nå holder jeg på å lese The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss for andre gang, samt Oath of Fealty av Elizabeth Moon. Suste gjennom hele Paksenarrion-serien før jul, og koser meg skikkelig i det universet der.

Så ja, her går det mest i fantasy, ispedd litt sci-fi innimellom. Skal også prøve meg på en utfordring som heter Around the Year in 52 Books i år. I fjor var jeg med på BookRiot sin utfordring, og det var veldig gøy å lese bøker man ellers ikke velger å plukke opp. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Har ingen mål, leser så mye jeg vil, er jo bare en hobby 🤭

Hvilke bøker skal du lese? 

Ønsker å finne en ny bok serie å bli hektet på. Tenker å prøve ingebjørk olavsdatter, lilly bard og håper jeg finner en serie til 😄

Hvilken bok leser du nå? 

Spøkelses borgen, og what happend next. Har ingen bøker å lese akurrat nå, så bare plukket ned fr bokhyllen 🙂

Hvilke bøker har du lest? 

Leste ut dead ever after i dag 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ^^Belle^^ said:

Så gøy! Jeg har som mål å lese 150 bøker i år. Det blir nok mer, men siden jeg får helt angst når målet er for høyt, og risikerer å miste lysten, så må jeg sette det på et realistisk nivå minus et titalls bøker. :lol: 

Akkurat nå holder jeg på å lese The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss for andre gang, samt Oath of Fealty av Elizabeth Moon. Suste gjennom hele Paksenarrion-serien før jul, og koser meg skikkelig i det universet der.

Så ja, her går det mest i fantasy, ispedd litt sci-fi innimellom. Skal også prøve meg på en utfordring som heter Around the Year in 52 Books i år. I fjor var jeg med på BookRiot sin utfordring, og det var veldig gøy å lese bøker man ellers ikke velger å plukke opp. :jepp: 

Wow! Du leser mye. Inspirerende! Jeg hadde mål om 20 i 2019, men fikk det ikke til. Skal få det til i år! Jeg antar at du leser istedenfor å se serier og slikt da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg lest "full spredning" av Nina Lykke (begynte i går kveld, ble ferdig i dag) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

50. Forhåpentligvis flere, men jeg har hat fryktelig lesesperre de siste månedene, så tørr ikke satse på mer enn det.

Hvilke bøker skal du lese? 

Så mange som mulig fra min egen bokhylle. Gjerne de tykke bøkene jeg alltid unngår.

Hvilken bok leser du nå? 

Know my name av Chanel Miller. Veldig bra så langt. Har bare lest 20% av boken.

Hvilke bøker har du lest? 

Har ikke fullført noen ennå i år, men oppdaterer nok etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus
På 1.1.2020 den 4.15, MadameDeRosa skrev:

Lager denne tråden så vi som leser kan skrive om våre lesemål og bøker som vi etterhvert har lest i 2020.

 

Så kan vi inspirere hverandre og komme med bokanbefalinger 🌸

 

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Hvilke bøker skal du lese? 

Hvilken bok leser du nå? 

Hvilke bøker har du lest? 

 

Håper dere slenger dere med! Spennende å se hvor mange bøker vi rekker å lese dette året! 

 

 

 

 

 NB! Ingen spoiling av handlinger i bøkene. 

 

📚

 

 

 

Leste 48 I fjor, øker til 50 i år. Fikk gavekort på bøker til jul så kjøpte noen nye til kindle, noen lydbøker og noen fysiske bøker. Og det får holde for bokkjøp for i år for jeg må spare penger. Har som nyttårsforsett å få lest alle de uleste bøkene jeg eier. Leser ingen akkurat nå, fullførte alle jeg hadde gående før det nye året og har ikke tatt opp en ny. 

Endret av Krampus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Jeg vil ikke sette meg noe mål. Jeg har slitt med manglende leselyst siden jeg begynte i ny jobb for 2,5 år siden, har ikke klart å samle meg om en bok, men nå kjenner jeg at jeg begynner å komme på rett spor igjen. Leste flere bøker i fjor enn på lenge, og håper på å få lest enda flere i år, men setter jeg meg et mål blir det fort bare pliktløp og da forsvinner leselysten igjen.

Hvilke bøker skal du lese?

Jeg vil prøve å lese så mange som mulig i de bøkene jeg allerede har, gjerne klassikere eller annet litt tyngre materiale som jeg ikke har hatt ork til å gå løs på en stund. Jeg kommer nok ikke til å komme meg gjennom året uten å kjøpe noen nye bøker, og har allerede en på vei i posten (den ble bestilt i fjor), men satser først og fremst på å gjenoppdage min egne bokhyller.

Hvilken bok leser du nå?

"Catharine and Other Writings" av Jane Austen. En bok som samler tekster fra tre notatbøker som har tilhørt henne, noen av de eldste skrevet mens hun var tenåring, som jeg kjøpte for mange år siden i gavebutikken på The Jane Austen Centre i Bath. DEn har stått urørt i hyllen siden, men nå har jeg sett Sanditon på TV og syntes det var dags. Sandition er forresten ikke en av tekstene i boken, så det er mulig det blir en av bøkene jeg må kjøpe i år.

Hvilke bøker har du lest?

Har ikke lest noen bøker i 2020 enda. Jeg ble ferdig med "Ekko av en venn" av Ingvar Ambjørnsen på nyttårsaften og begynte på "Catharine and Other Writings" i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, drue skrev:

Wow! Du leser mye. Inspirerende! Jeg hadde mål om 20 i 2019, men fikk det ikke til. Skal få det til i år! Jeg antar at du leser istedenfor å se serier og slikt da? :)

Hehe, ja. Jeg sitter enten og leser eller hører lydbok i stedet for å se på tv. 

Jeg har tro på deg - dette klarer du! 🤩 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020? Jeg har som mål å lese bare 12 bøker i år, da jeg studerer og får nok med lesing der. Blir nok mer etterhvert, har en haug med bøker i bokhylla.

Hvilke bøker skal du lese? Har veldig mange bøker i bokhylla som jeg må lese før jeg evt låner bøker på biblioteket eller kjøper brukt. På listen over bøker jeg vil lese i år er blant annet Kroppsspråk av Petter Schjerven, Hyttebok frå Helvete av Are Kalvø, Nei og atter Nei av Nina Lykke og The Travelling Cat Chronicles av Hiro Arikawa. Har planer om å kanskje lese Harry Potter bøkene på nytt, denne gangen på engelsk.

Hvilken bok leser du nå? Leser for øyeblikket "Meg, meg meg" av Linnea Myhre.

Hvilke bøker har du lest? Har nettopp startet, så har ikke lest ferdig noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser His Dark Materials av Pullman. for øyeblikket, er halvveis i bok nummer to. Er helt forelska i universet hans allerede!

Anonymkode: 917d3...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2020 den 4.15, MadameDeRosa skrev:

 

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Hvilke bøker skal du lese? 

Hvilken bok leser du nå? 

Hvilke bøker har du lest? 

Har ingen mål, men vil gjerne lese mer enn jeg har gjort i fjor(kom vel knapt over 20 bøker).

holder med med Game of thrones. Begynte på His dark materials, men..er ikke helt fenget, spørs om jeg klarer å fortsette.

har lyst til å lese klimakvartetten til Maja Lunde. Neste er Prz..prc..øh, nummer 3😅

akkurat ferdig med Blå!

Anonymkode: dcff8...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Night Sky with Exit Wounds - Ocean Vuong. Denne var en utrolig tankevekker, med rom for personlig tolkning. En diktsamling altså, med budskap om krig og fred og kjærlighet og sånn.
2. Pumpkinheads - Rainbow Rowell. Denne var bare meh. Vet den har fått mye skryt, men tror kanskje det er litt kulturkræsj når hun vektlegger utrolig mye av stemningen i boken til dette høstmarkedet, eller ''pumpkin patch'', for hele bokens oppbygning.
3. Art Matters - Neil Gaiman. Han her kan ikke gjøre noe feil. En fin, liten bok med gode illustrasjoner og fantastisk tekst.
4. A Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss. Det er andre gang jeg har lest de to bøkene i Kingkiller-serien nå, og de ble faktisk bare bedre!
5. Bad Feminist - Roxane Gay. Om feminisme og sånn.
6. The Big Short - Michael Lewis. Jeg digger filmen, og har hatt boken på leselisten lenge. Jeg hadde dog ikke forstått så veldig mye av boken om jeg ikke hadde lest filmen...så. For aller første gang ut av min munn: se heller filmen.
7. Horatio - TJ Klune. En novelle om kjærleik og verdens undergang.
8. Cleopatra: A Story - Stacy Schiff. Har lest en del faglitteratur om Cleopatra, denne var en av de bedre. 
9. Tell Me How It Ends - Valeria Luiselli. Skrevet av en dame som har jobbet som oversetter for innvandrerbarn som kommer alene til USA. Urovekkende og oppsiktsvekkene.
10. Misogynation - Laura Bates. Utrolig bra bok om ''everyday sexism'', feminisme og generelt hvordan være et bra menneske.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Flere enn i 2019 (1) og færre enn 2018 (48). 

Hvilke bøker skal du lese? 

Akkurat nå så holder jeg på med flere bøker, så tenker å lese ferdig de først. Har litt lyst til å utfordre meg selv til å lese ut bokhylla da jeg har en del uleste bøker der som jeg ønsker å lese. 

Hvilken bok leser du nå? 

Mr. Mercedes av Stephen King, Arv og Miljø av Vigdis Hjorth og The Executioner's song av Norman Mailer. 

Hvilke bøker har du lest? 

Ikke lest ut noen bøker ennå. Tror jeg har startet på for mange samtidig. Eller, det spørs hvordan man teller det. Jeg har holdt på med The Executioner's song i flere måneder nå. Synes den er litt treig, men samtidig så "må" jeg lese den ferdig. Har investert for mye tid i historien til å la være 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


1.The Mystery of Mercy Close, Marian Keyes (#5 walsh-serien)
2. Landline, Rainbow Rowel
3. I've Got Your Number, Sophie Kinsella
4. Politi og røver, Kjetil S. Østli
5. Hate to Love you
6. to søstre, Åsne Seierstad
7. The Morning After The Wedding Before
8. The Forgotten Guide to Happiness, Sophie Jenkins
9. Last Chance Saloon, Marian Keyes
10. Se på oss nå, Geir Gullikse

Leste ferdig Walsh-serien av Marian Keyes. Fem bøker. Vil ha mer. ble så glad i alle karakterene!! Perfekt feelgood-lesing. Fortsetter derfor med litt flere av hennes romaner.

 

I år har jeg ellers lyst å lese mer fakta/dokumentarisk og biografier og har fått en god start;

* Biografien om Amy Winehouse likte jeg også godt, slukte den veldig fort.

* Politi & røver er kjempespennende og har gitt meg flere perspektiv på kriminalitet og kriminelle. 

* To søstrene av Åsne Seierstad. Nifst, skremmende, spennende og uhyre ekte. Også veldig lærerikt om konfliktene i Syria-området.

Og nå i kveld starter jeg på noe helt annet: Se på oss nå, av Geir Gulliksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Jeg setter meg alltid et relativt lavt mål som jeg er ganske sikker på å klare, fordi høye mål har en tendens til å kvele leselysten litt. 25 bøker er i år, som i fjor, det jeg sikter mot.

Hvilke bøker skal du lese? 

Jeg skal forsøke å fokusere mest på fantasy i år, etter veldig mange gode forslag i tråden hvor jeg ber om anbefalinger.

Hvilken bok leser du nå? 

Warbreaker av Brandon Sanderson.

Hvilke bøker har du lest?

1. Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre av Fredrik Backman. Utrolig rørende liten bok om det å miste seg selv til glemselen.

2. 25 konspirasjoner å snakke om i lunsjen av Bjørn-Henning Ødegaard og Fredrik Sjaastad Næss. Hvis du har hørt Podcasten deres "Konspirasjonspodden" er det virkelig ingen grunn til å lese boka. De snakker om temaer de har hatt i podden og går heller ikke mer i dybden enn det de gjør i episodene.

3. Milk and Honey av Rupi Kaur. Noen av diktene var veldig fine og tankevekkende, andre rakk ikke helt opp, som det alltid vil være med slike bøker.

4. The Sun and Her Flowers av Rupi Kaur. Samme med denne, men jeg likte Milk and Honey bittelitt bedre.

5. Harry Potter and the Philosopher's Stone av J. K. Rowling. Hører serien på nytt på lydbok, lest av Stephen Fry, og han gjør igjen en formidabel jobb!

6. Harry Potter and the Chamber of Secrets av J. K. Rowling. Se punkt 5.

7. It's Not OK to Feel Blue (and other lies): Inspirational people open up about their mental health av Scarlett Curties. Veldig god bok hvis du sliter, har slitt eller kjenner noen som sliter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 1.1.2020 den 4.15, MadameDeRosa skrev:

Lager denne tråden så vi som leser kan skrive om våre lesemål og bøker som vi etterhvert har lest i 2020.

 

Så kan vi inspirere hverandre og komme med bokanbefalinger 🌸

 

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020?

Har ikke et konkret antall jeg jobber imot. Tror jeg klarer 100 hvis vi regner med tegneserier osv

Hvilke bøker skal du lese? 

Skal lese Hamsun. Flau over at jeg ikke har lest noe Hamsun. Skulle lest Sult for lenge siden. Men i år skal det skje. Ellers er jeg opptatt av å lese flere barnebøker og bøker på engelsk. Barnebøker fordi det er koselig og fint for å opprettholde leselysten. 

Engelskbøker fordi jeg leser alt for få romaner på engelsk. 

Hvilken bok leser du nå? 

Jeg leser 

London blant gangstere, rabbinere, oligarker, rebeller og andre ektefødte barn av det britiske imperiet.

Nazneen Khan-Østrem

Hvilke bøker har du lest? 

Terapeuten av Helene Flod

Pond av Claire Louise-Bennett

SPQR av Mary Beard

Robinson Crusoe av Daniel Defoe

Håper dere slenger dere med! Spennende å se hvor mange bøker vi rekker å lese dette året! 

 

 

 

 

 NB! Ingen spoiling av handlinger i bøkene. 

Romerriket eksisterer ikke lenger.

📚

 

 

 

 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 2.03, AnonymBruker skrev:

Har ingen mål, men vil gjerne lese mer enn jeg har gjort i fjor(kom vel knapt over 20 bøker).

holder med med Game of thrones. Begynte på His dark materials, men..er ikke helt fenget, spørs om jeg klarer å fortsette.

har lyst til å lese klimakvartetten til Maja Lunde. Neste er Prz..prc..øh, nummer 3😅

akkurat ferdig med Blå!

Anonymkode: dcff8...5e0

Skal også prøve meg på Przewalskis hest eller hva den heter snart. Blå var nydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bøker har du som mål å lese i 2020? 22

Hvilke bøker skal du lese? Ting fra bokhylla, pluss  en liste med bøker jeg har lyst å lese (bl.a  Abrief history of seven killings, girl woman other,  educated, The Greenlanders)

Hvilken bok leser du nå? Himself av Jess Kidd

Hvilke bøker har du lest? Pasienten av Trude Teige

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...