Gå til innhold

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?  

192 stemmer

1. 1. Forbud mot privat oppskyting?

• For
      97
    • Imot
      95

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, GaiusMarius skrev:

Det er moralisme når man vil forby noe man ikke liker selv fordi noen få ikke bruker sunn fornuft og beskyttelse når de driver med fyrverkeri.

Det er rett og slett skadereduksjon. Det handler ikke om å like eller ikke like, men om å beskytte et flertall. I slike sammenhenger må man jo sette tiltaket opp mot konsekvensene, og det er faktisk ikke viktig at noen få kan få skyte opp fyrverkeri når det har de konsekvensene det har både for mennesker og dyr. Bittelitt pleasure satt opp mot masse pain. En ganske god form for konsekvensetikk, vil jeg si, eller moralisme om du vil.

Videoannonse
Annonse
Gjest bienvilleparish
Skrevet
På 31.12.2019 den 16.10, Anjah skrev:

Fort gjort å trykke feil i undersøkelsen din, forresten. Spørsmålet er formulert anderledes i overskriften din enn i pollen.

Jeg er altså FOR et forbud, og IMOT privat rakattoppskyting på nyttårsaften.

Ja, jeg så det ikke før du skrev det. Trykket imot siden jeg er imot privat fyrverkeri

Skrevet
4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det er rett og slett skadereduksjon. Det handler ikke om å like eller ikke like, men om å beskytte et flertall. I slike sammenhenger må man jo sette tiltaket opp mot konsekvensene, og det er faktisk ikke viktig at noen få kan få skyte opp fyrverkeri når det har de konsekvensene det har både for mennesker og dyr. Bittelitt pleasure satt opp mot masse pain. En ganske god form for konsekvensetikk, vil jeg si, eller moralisme om du vil.

Vi har lover mot uvettig bruk som skader andre, et generelt forbud er bare moralisme og straff av fredelige mennesker.

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, GaiusMarius skrev:

Vi har lover mot uvettig bruk som skader andre, et generelt forbud er bare moralisme og straff av fredelige mennesker.

Jeg er bare glad for at et flertall heldigvis mener å tenke på at det er viktigere at man kan beskytte dyr enn at noen få får skyte opp fyrverkeri. Heldigvis er det ikke altfor mange liberalister her i Norge. Fin tankegang, men den funker ikke og vil alltid gå på bekostning av en svakere part. 

Skrevet

Kommer an på hvor man bor i landet, er det storbyer eller byer generelt mener jeg det offentlige skal ta ansvar. Er det mer landlig og noen minutter unna byene eller tettstedene mener jeg private kan få lov i små mengder.

Skrevet
2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg er bare glad for at et flertall heldigvis mener å tenke på at det er viktigere at man kan beskytte dyr enn at noen få får skyte opp fyrverkeri. Heldigvis er det ikke altfor mange liberalister her i Norge. Fin tankegang, men den funker ikke og vil alltid gå på bekostning av en svakere part. 

De som er for et forbud mot privat oppskyting vil vel også ha et kommunalt et. Da er beskyttelse av dyr et dårlig argument, da dyrene ikke bryr seg om det er privat eller kommunalt. Det er heller ikke noen få som skyter opp fyrverkeri, det er et stort flertall av borgerne, disse skal altså straffes for et mindretalls handlinger og få deres rettigheter krenket.

• Liker 1
Skrevet

1: Skader på mennesker: Se på skadetall for Alpint/bading/fritidsbåt/ridning, og fortell meg hva som er mest farlig

2: Husbranner: ifølge de tallene jeg kan finne står levende lys for ca6% av husbrannene, omtrent det samme som påsatte branner, og tørrkoking ca 15%.Fyrverkeri under 0.5%.

3: Miljø: Er utslipp fra fyrverkeri målbart, og hvordan stiller det seg i forhold til levende lys?

4: Småfuglene: Det er uten tvil ganske mange dyr som blir skremt ut av natteleiet nyttårsaften, og dette er skadelig. Er det noen som har tall på hvor mnge fugler som dør som følge av dette, gjerne sammenlignet med hvor mye småfugl kettene tar (katten er en innført art som ikke passer i den norske fauna.).

• Liker 3
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er litt delt. På den ene siden ønsker jeg forbud fordi folk er så jævla idioter, men på den andre siden har jeg gode minner fra jeg selv var barn som jeg kunne tenke meg å gjenskape for mine barn.

Hva med krav til kurs i rett bruk, med 18-års aldersgrense? Kanskje i kombinasjon med reserverte plasser der det er lov å skyte opp i et gitt tidsrom?

Men forbud er også greit egentlig, i kombinasjon med større tilbud fra det offentlige. Det hadde kanskje også bidratt en del til det sosiale for alle.

Gjest theTitanic
Skrevet

Imot. Det er unødvendig å utsette miljø, folk og dyr for denne belastningen kun for noen minutters moro. Raketter er fint å se på for all del, men det er unødvendig mye ringvirkninger for lite. De offentlig oppskytningene er forøvrig veldig fine. 

Skrevet

Jeg er prinsipielt motstander av for mye overformynderi, så et forbud mot fyrverkeri får ikke støtte av meg. 

Det jeg derimot kan støtte, er økt aldersgrense, og et høyere straffenivå for misbruk av fyrverkeriartikler.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Jeg er prinsipielt motstander av for mye overformynderi, så et forbud mot fyrverkeri får ikke støtte av meg. 

Det jeg derimot kan støtte, er økt aldersgrense, og et høyere straffenivå for misbruk av fyrverkeriartikler.

Jeg tror de fleste er motstandere av for mye overformynderi. Hva som er innenfor, og hva som er for mye, av overformynderi er det nok veldig varierende meninger om. Forbud mot fyrverkeri eksisterer allerede hele året bortsett fra nyttårsaften mellom klokka 18:00 og 02:00.

Skrevet
1 time siden, GaiusMarius skrev:

De som er for et forbud mot privat oppskyting vil vel også ha et kommunalt et. Da er beskyttelse av dyr et dårlig argument, da dyrene ikke bryr seg om det er privat eller kommunalt. Det er heller ikke noen få som skyter opp fyrverkeri, det er et stort flertall av borgerne, disse skal altså straffes for et mindretalls handlinger og få deres rettigheter krenket.

Ettersom et klart flertall av befolkningen ønsker et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri, er det neppe trolig at det er et stort flertall av befolkningen som skyter opp fyrverkeri.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Klossmajor skrev:

Forbud mot fyrverkeri eksisterer allerede hele året bortsett fra nyttårsaften mellom klokka 18:00 og 02:00.

Og det bør være forbud nok.. 

Kanskje vi heller burde vurdert å tillate fyrverkeri større deler av året? I Sverige selges vel dette hele året, og det ser ikke ut til at de har noen større problemer med dette..  

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Klossmajor skrev:

Ettersom et klart flertall av befolkningen ønsker et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri, er det neppe trolig at det er et stort flertall av befolkningen som skyter opp fyrverkeri.

Om de ikke skyter opp selv er mange på besøk hos andre hvor det skytes opp privat. Et flertall deltar nok på privat oppskyting av fyrverkeri. At et flertall ønsker forbud er uansett ikke noe godt argument for at folk skal få krenket sine rettigheter.

• Liker 2
Skrevet

Fyrverkeri er noe av sjarmen ved nyttår, så jeg er imot å forby det. Det er én dag i året og de som vil får gjerne holde seg inne i tiden det er oppskyting. Dog er jeg for å skrenke inn tiden til feks 23:00 - 01:00, så slipper man å høre skudd jevn over hele dagen. 

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
8 timer siden, GaiusMarius skrev:

Det ville hjulpet mye å ha det innenfor en bestemt tidsramme. Hvis det hadde vært fra 00-00.30, ville det vært mye lettere mtp husdyrene. Kommunalt ville også vært på et bestemt sted, ikke dekket store geografiske områder.

Skrevet
37 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Det ville hjulpet mye å ha det innenfor en bestemt tidsramme. Hvis det hadde vært fra 00-00.30, ville det vært mye lettere mtp husdyrene. Kommunalt ville også vært på et bestemt sted, ikke dekket store geografiske områder.

Vi har en bestemt tidsramme idag, fra 18.00-02.00 en gang i året. Dyrene eller miljøet som rammes vil ikke bry seg om det er kommunalt eller privat.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, GaiusMarius skrev:

Om du synes du ikke trenger det står du fritt til å la være, men andres som ønsker det skal ikke få sine rettigheter krenket fordi moralister synes det de gjør er galt. 

Krenket? Pga raketter? Jaja....

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, GaiusMarius said:

Vi har en bestemt tidsramme idag, fra 18.00-02.00 en gang i året. Dyrene eller miljøet som rammes vil ikke bry seg om det er kommunalt eller privat.

Poenget mange kommer med her er jo at det er VELDIG mange som ikke respekterer den lovbestemte tidsramma. Det skytes til alle døgnets tider både før og etter det tidsrommet. Da er det vanskelig for f.eks. folk som har hest å vite når det er trygt å ha dem ute. Så lenge det norske folk har såpass lite vett som vi har bør privat bruk fyrverkeri derfor være forbudt.

Skrevet
On 12/31/2019 at 4:07 PM, Juks said:

Jeg er litt splittet.

Ser jo ulempene med private nyttårsbomber med tanke på eldre, dyr, barn, personskader, materiellskader, brann og andre hendelser tilknyttet stor alkoholbruk på dagen. 

Men et totalforbud virker kanskje litt strengt likevel.
Kanskje en god prisøkning kunne ført til at folk flest kjøpte mindre, og slikt sett halverte oppstyret rundt dette. Og at hver kommune arrangerte fyrverkerioppskytning uansett, slik at folk kanskje heller valgte dette frivillig. 

Eller eventuelt at det kom smell-frie fyrverkerier, som kun avgir lys. Det er jo egentlig dét vi alle vil ha fram, ikke sant? Når jeg tenker meg om, virker akkurat dette både fornuftig og bra! 

Jeg ønsker derimot at tidsrommet for tillatt oppskytning ble innskrenket fra 18.00 - 02.00 til f.eks 23.00 - 01.00. 
Da har alle et mye mindre oppskytningsvindu å forholde seg til, noe som kan gjøre det hele bedre slik at gruppene eldre, dyr og barn hadde noe mer konkret å forholde seg til. Jeg ser ingen poeng i at man skal drive på å skyte opp fyrverkeri i hele 8 timer.

Hvem som helst kan jo søke brannvesenet om å få sende opp fyrverkeri. Et forbud mot privat fyrverkeri betyr ikke nødvendigvis at man ikke kan oganisere dette i regi av idrettslag, velforeninger eller andre, som har fått godkjenning av brannvesenet til å skyte opp felles fyrverkeri.

Men det vil være mye tryggere om ikke annenhver berusede person skal skyte opp fyrverkeri overalt.

Syns heller ikke det er noe problem med fyrverkeri litt tidligere enn midnatt sånn at også mindre barn kan få se på. Men det bør annonseres nær det sendes opp, sånn at andre vet hva de kan forvente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...