Gå til innhold

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?


OCDme

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?  

192 stemmer

  1. 1. Forbud mot privat oppskyting?

    • For
      97
    • Imot
      95


Anbefalte innlegg

Det er da kompetansen, rammen og reglene rundt som gjør det farlig/støyende eller ikke. Om det er offentlig eller privat finansiert er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye som er farlig her i livet, men er imot forbud av alt som kan være farlig. Det er mange flere skader ifm alpint /ridning / hunder, men jeg vil ikke forby det heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spørsmålet om en er for eller imot et forbud?.... Tror folk misforstår. 

 

Jeg er for et forbud for privat fyrverkeribruk. For masse ulykker.. Folk er jo ikke edru, og ikke bruker de beskyttelsesbriller! I tillegg unødvendig med fyrverkeri overalt, mange dyr tar skade og blir redde! Felles fyrverkeri er en mye bedre løsning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som liberalist er jeg imot forbud mot privat fyrverkeri, de fleste voksne klarer det fint uten skade seg selv eller andre. Forbud fører bare til at folk mister respekten for loven og heller skyter opp på andre dager i året istedenfor. 

Endret av GaiusMarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om "penger som går opp i røyk" kjøper jeg ikke. Da må vi forby alt samfunnet ser på som sløsing. 

Ellers er jeg for forbud mot privat oppskyting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemte feil, så ikke at det var et ekstra misvisende spørsmål der oppe! Sånn kan det gå. Imot privat oppskytning, man kan finne andre måter å feire på som ikke går ut over dyr, helse og miljø. Jeg tror folk klarer å være kreative.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fugler slår seg til ro i trærne for natten når det er mørkt ute. Men på nyttårsaften på kvelden, så jeg flere fugler flakse panisk fra sted til sted i mørket pga smellene fra raketter osv. I tillegg finnes det tusenvis av husdyr, alt fra hester til hunder og katter, som er livredde rakettsmell. Heldigvis er ikke min egen hund det, men det er bare flaks.

Jeg er i mot raketter og fyrverkeri generelt. Vi TRENGER jo ikke de greiene der!? Det er jo bare penger fyrt opp i røyk og helt bortkastet, og når det i tillegg da skremmer vettet av så mange av dyrene våre....bare kutt det ut!

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 31.12.2019 den 19.06, Jeffe skrev:

100 % imot, her har det smelt siden 17 og ungene hyler av glede og løper til vinduene for å se. En kveld i året for å feire et nytt år. Resten av året kan vi sitte foran tv-en og spise krumkaker 

Men er det virkelig verdt det? Synes man må se den gleden opp mot de negative konsekvensene det har. Det er både flere skadde dyr og mennesker, til og med døde dyr. Er det virkelig viktigere med noen raketter enn å beskytte mennesker og dyr?

Jeg har aldri likt fyrverkeri særlig godt. Synes uvettig bruk av det er skummelt. Husker helt fra jeg var liten at pinneraketter føk rundt ørene om oss når vi var på skøytebanen og sendte opp, og Oslo sentrum var en no go-sone. Ser ikke ut som det har blitt stort bedre. Hundene våre ligger som aspeløv hele kvelden, og vi må lukke igjen alt av gardiner, så ungene får heller ikke sett noe. Hadde vært mye bedre om f.eks en av oss kunne gått og sett kommunal oppskyting et bestemt sted til et bestemt tidspunkt, og at det var det.

Trykket feil i meningsmålingen, men er altså imot privat oppskyting og for et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/31/2019 at 6:54 PM, appelsinjuice said:

Jeg er for et forbud.

Du klarer deg nok uten å se fyrverkeri... 🙄

Selv har jeg ikke sett fyrverkeri på årevis, men jeg så noe på TV fra Sydney tidligere i dag så jeg tenker jeg er dekka for det neste tiåret... 🙄

Personlig liker jeg ikke levende lys, og all fornuft sier at det burde vært forbudt. Men å rope om forbud for det jeg ikke liker kan jeg ikke få meg til å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine
På 31.12.2019 den 16.10, Anjah skrev:

Fort gjort å trykke feil i undersøkelsen din, forresten. Spørsmålet er formulert anderledes i overskriften din enn i pollen.

Jeg er altså FOR et forbud, og IMOT privat rakattoppskyting på nyttårsaften.

Jeg trykket visst feil selv, fordi jeg svarte på overskriften. Er for et forbud og imot privat oppskyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Million skrev:

Jeg er i mot raketter og fyrverkeri generelt. Vi TRENGER jo ikke de greiene der!? Det er jo bare penger fyrt opp i røyk og helt bortkastet, og når det i tillegg da skremmer vettet av så mange av dyrene våre....bare kutt det ut!

Om du synes du ikke trenger det står du fritt til å la være, men andres som ønsker det skal ikke få sine rettigheter krenket fordi moralister synes det de gjør er galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som har stemt feil i denne tråden. Jeg stemte feil selv, men så at det gikk an å forandre stemme.

Jeg er absolutt for et forbud!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med alt det fører med seg, er jeg imot privat fyrverki, og dermed for et forbud. Det oppstår skader, det forurenser, det forsøpler, det er økonomisk uforsvarlig for mange, det skremmer og i noen tragisk tilfleller dreper dyr, osv. 

Uansett, i et miljøperspektiv, tror jeg et forbud vil tvinge seg frem. Kanskje til og med offentlig fyrverkeri etterhvert vil erstattes av f eks lasershow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle dyr, og mennesker, som blir skremt/skadd av fyrverkeri så stemmer jeg mot. Folk er ubrukelige når det kommer til ansvaret det bringer. Ikke bare hvordan man bruker det, men også NÅR man bruker det. Tenk på alle dyrene som blir skremt og skadd. Dyr skjønner ikke hva fyrverkeri er. De hører et helvetes til bråk, og ser masse gnister. De tenker at nå dør de.

F.eks. den hesten fra Skjåk som sprang inn i et tre og døde fordi noen bare mååååtte skyte opp fyrverkeri dagen før nyttårsaften...

Eller de som fyrte opp fyrverkeri mot folk som gikk tur med hundene sine.

Også har du de som synes det er morsomt å sende opp fyrverkeri inni bygninger.

Så ja, jeg stemmer for forbud mot privat fyrverkeri. Så kan vi heller bare ha offentlige. Fyrverkeriene ser vi jo langt unna, så man må jo ikke skyte opp rett utenfor huset sitt. Så kan folk faktisk velge selv om man vil oppleve fyrverkeriene eller ikke. Hold deg på bygda/utenfor byene, så er det veldig stille og rolig. Dra til der det er offentlig oppskyting av fyrverkeri, og du får med deg alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GaiusMarius skrev:

Om du synes du ikke trenger det står du fritt til å la være, men andres som ønsker det skal ikke få sine rettigheter krenket fordi moralister synes det de gjør er galt. 

Det har vel lite med moral å gjøre? Dyreliv, brannfare og øyeskader er ikke bare moralske dilemmaer vel? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig skeptisk til fyrverkeri i batterier. Velter det og er rettet mot en folkemengde, er det ikke bare en rakett som er skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Jeg er i mot forbud mot ting man ikke liker, og jeg er i mot forbud mot ting fordi noen få idioter klarer å ødelegge for alle andre.

Men alkoholen er det ingen som tør å snakke om. Hva med å forby alkohol? Da skulle det blitt ramaskrik da.... Alkoholen alene ødelegger barndommen for titusener av barn, dreper millioner av mennesker på verdensbasis. Men vi anser det som en menneskerett å kunne forbruke alkohol, selv om vi med sikkerhet vet at vi hadde reddet millioner av menneskeliv om det hadde blitt forbudt.

Men fyrverkeriet vil man til livs fordi noen få enkeltpersoner ikke klarer å oppføre seg (stort sett i fylla).....

Vi burde kanskje formulert spørsmålet slik:

Er du villig til å ofre alkoholen for å redde 200.000 barn fra en utrygg oppvekst, og for å redde x antall millioner menneskeliv i året?

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrverkeri er uansett snart gårsdagens underholdning. Når hologrammer blir mer vanlig, ala løven fremvist av fotballklubben Estudiantes og ravnen hos NFL-laget Baltimore Ravens nylig, blir fyrverkeri bare kjedelig til sammenligning. Når det ikke er spennende lenger, blir det avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært for at private kan kjøpe og håndtere fyrverkeri selv. I år har det vært helt klart at fyrverkeri IKKE kan håndteres av private. De fleste holder seg til regler, men det hjelper dessverre ikke når de som håndterer det på en farlig måte er livsfarlige for folk og dyr. Det MÅ bli slutt på fyrverkeri til private!

Når det fyres inne i busser, på t-banestasjoner, i staller, ved hester osv osv, så beviser de til gangs at dette ikke kan selges til folk. Er egentlig i mot kollektiv straff, men det må bare bli sånn. Det synes ikke på de som handler om de er gærne eller ikke, eller om de gir det til barna sine....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...