Gå til innhold

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?


OCDme

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?  

192 stemmer

  1. 1. Forbud mot privat oppskyting?

    • For
      97
    • Imot
      95


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, minsin skrev:

Jeg har alltid vært for at private kan kjøpe og håndtere fyrverkeri selv. I år har det vært helt klart at fyrverkeri IKKE kan håndteres av private. De fleste holder seg til regler, men det hjelper dessverre ikke når de som håndterer det på en farlig måte er livsfarlige for folk og dyr. Det MÅ bli slutt på fyrverkeri til private!

Når det fyres inne i busser, på t-banestasjoner, i staller, ved hester osv osv, så beviser de til gangs at dette ikke kan selges til folk. Er egentlig i mot kollektiv straff, men det må bare bli sånn. Det synes ikke på de som handler om de er gærne eller ikke, eller om de gir det til barna sine....

Her må det få konsekvenser for de dom misbruker varen, ikke for varen i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Her må det få konsekvenser for de dom misbruker varen, ikke for varen i seg selv.

Hvordan i all verden skal de få tak i dem? De er forduftet på 30 sekunder, de sier ikke ifra eller gjør det mens andre ser på. Skadene de gjør er for store til at det kan fortsette å selges til private.
Det dør så mange andre dyr av stress, både husdyr og ville dyr, så ha en felles oppskyting kl 00, så det er greit å forby det uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minsin skrev:

Hvordan i all verden skal de få tak i dem? De er forduftet på 30 sekunder, de sier ikke ifra eller gjør det mens andre ser på. Skadene de gjør er for store til at det kan fortsette å selges til private.
Det dør så mange andre dyr av stress, både husdyr og ville dyr, så ha en felles oppskyting kl 00, så det er greit å forby det uansett.

Hvordan man skal få tak i forbrytere er en annen sak. Det er ikke varen som står for forbrytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvordan man skal få tak i forbrytere er en annen sak. Det er ikke varen som står for forbrytelsen.

Det er mange varer der ute som man av sikkerhetsmessige årsaker forbyr allmennheten å ha i privat besittelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Det er mange varer der ute som man av sikkerhetsmessige årsaker forbyr allmennheten å ha i privat besittelse.

Det gjelder et fåtall varer, mange er det ikke. Hvis vi skulle innført forbud mot enhver vare som er et potensielt våpen ville det blitt lite å få kjøpt i butikken forutenom mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg også stemte feil her, jeg er imot privat oppskyting. 
 

Vi tar forhåndsregler men det hjelper fint lite når egoistiske folk sender opp i ett fra 3. Juledag. Har selv kommet hjem full av skrubbsår etter å ha falt av hesten, den fløy ut på grunn av raketter i 14-15 tida 27 desember. 
 

Ikke klarer jeg helt å forsvare at man bruker så enorme summer på dette heller, man fyrer faktisk bare opp pengene i mine øyne. 

Hadde ikke gjort meg noe med privat oppskyting så lenge folk klarte å holde seg innenfor de lovlige tidene. 
 

 

Endret av «H»
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Det gjelder et fåtall varer, mange er det ikke. Hvis vi skulle innført forbud mot enhver vare som er et potensielt våpen ville det blitt lite å få kjøpt i butikken forutenom mat.

Det vil neppe ta mange årene før fyrverkeri blir blant disse få varene. Det er et klart mindretall som tviholder på retten til å skyte opp eget fyrverkeri og en klar majoritet som ønsker et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri. 

Eventuelle forbud handler ikke nødvendigvis om hva som kan brukes som våpen. Restriksjoner på bruk av eksplosiver handler vel så mye om risiko for at ukyndige skader seg selv og omgivelser ved uvettig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Klossmajor skrev:

Det vil neppe ta mange årene før fyrverkeri blir blant disse få varene. Det er et klart mindretall som tviholder på retten til å skyte opp eget fyrverkeri og en klar majoritet som ønsker et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri. 

Eventuelle forbud handler ikke nødvendigvis om hva som kan brukes som våpen. Restriksjoner på bruk av eksplosiver handler vel så mye om risiko for at ukyndige skader seg selv og omgivelser ved uvettig bruk.

Vi får bare håpe du tar feil. Men forbudslinjen er nok dessverre det fremtiden har å by på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus

Er for et forbud mot privat oppskyting/ imot privat oppskyting. Personlig synes jeg det er litt rart at man i Norge ikke klarer å få til et ordentlig fyrverkeri på nyttårsaften, jeg ser fra andre byer i verden der det ser helt fantastisk ut og her er det liksom bare et lite *poof*. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er sterkt i mot privat oppskytning. Det er egoistisk å være for. Klarer ikke å komme på noen fornuftige argumenter om å tillate dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forøvrig i mot all forsøpling av atomosfæren. Synes det er grensetvilsomt å drive meg fyrverkeli i det hele tatt. Må vel finnes andre måter å feier ting på i fellesskapet...??? :)😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 16.10, Anjah skrev:

Fort gjort å trykke feil i undersøkelsen din, forresten. Spørsmålet er formulert anderledes i overskriften din enn i pollen.

Jeg er altså FOR et forbud, og IMOT privat rakattoppskyting på nyttårsaften.

Trykket feil pga dette... jeg er imot at private kan sende opp fyrverkeri,og for at det blir forbudt🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Vi får bare håpe du tar feil. Men forbudslinjen er nok dessverre det fremtiden har å by på. 

Vi som håper jeg får rett er åpenbart veldig mye større i antall enn den fåtallige gruppen som tviholder på en rett til å more seg på bekostning av de skadene det påfører miljøet. Hadde jeg tenkt kun på meg selv, ville jeg ikke støttet et forbud mot privat oppskyting. Jeg støtter et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri av omtanke for omgivelser som tar skade av det og risikoen for ødeleggelser. I sum koster det samfunnet mer enn det smaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Vi som håper jeg får rett er åpenbart veldig mye større i antall enn den fåtallige gruppen som tviholder på en rett til å more seg på bekostning av de skadene det påfører miljøet. Hadde jeg tenkt kun på meg selv, ville jeg ikke støttet et forbud mot privat oppskyting. Jeg støtter et forbud mot privat oppskyting av fyrverkeri av omtanke for omgivelser som tar skade av det og risikoen for ødeleggelser. I sum koster det samfunnet mer enn det smaker.

Derom er vi svært uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Proximus skrev:

Er for et forbud mot privat oppskyting/ imot privat oppskyting. Personlig synes jeg det er litt rart at man i Norge ikke klarer å få til et ordentlig fyrverkeri på nyttårsaften, jeg ser fra andre byer i verden der det ser helt fantastisk ut og her er det liksom bare et lite *poof*. 

Det blir uansett bare småtterier i forhold til hva man er i ferd med å kunne gjøre med hologrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gagaen skrev:

Det har vel lite med moral å gjøre? Dyreliv, brannfare og øyeskader er ikke bare moralske dilemmaer vel? 

Det er moralisme når man vil forby noe man ikke liker selv fordi noen få ikke bruker sunn fornuft og beskyttelse når de driver med fyrverkeri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Proximus
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Det blir uansett bare småtterier i forhold til hva man er i ferd med å kunne gjøre med hologrammer.

Hadde sett frem til noe slikt ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...