Gå til innhold

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?


OCDme

Er du for eller imot privat oppskyting på nyttårsaften?  

192 stemmer

  1. 1. Forbud mot privat oppskyting?

    • For
      97
    • Imot
      95


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

     (hva med deg selv da OCDme?)      Jeg er imot.   :opplyser:     
Akkurat nå går en del mennesker rundt og har det fint og vet ikke at nettopp de kommer til å miste syn og lemmer om noen timer, grunnet uhell, eller uvettig omgang med fyrverkeri og kanskje rus. Dyr vil skremmes og få varige mèn, hus vil brenne ned og alt som skjedde av forferdeligheter i fjor rundt midnatt, vil skje igjen.

             Det er så unødvendig. :sukk: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot. Folk begynner altfor tidlig, folk har allerede begynt sånn smått her. Hva er vitsen?? Det er så unødvendig! Vent nå til midnatt. Dyr blir jo livredde - hunden vår her har allerede begynt å skjelve da han er livredd raketter og generelt ting som smeller høyt. Så da må han gå rundt og skjelve helt frem til godt over midnatt. Det er 8 timer. Og så klart andre dyr som heller ikke forstår greia stakkars..

Og så er det dette med ulykker da. Kombinasjonen av raketter og promille er ganske uheldig, tenker jeg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt splittet.

Ser jo ulempene med private nyttårsbomber med tanke på eldre, dyr, barn, personskader, materiellskader, brann og andre hendelser tilknyttet stor alkoholbruk på dagen. 

Men et totalforbud virker kanskje litt strengt likevel.
Kanskje en god prisøkning kunne ført til at folk flest kjøpte mindre, og slikt sett halverte oppstyret rundt dette. Og at hver kommune arrangerte fyrverkerioppskytning uansett, slik at folk kanskje heller valgte dette frivillig. 

Eller eventuelt at det kom smell-frie fyrverkerier, som kun avgir lys. Det er jo egentlig dét vi alle vil ha fram, ikke sant? Når jeg tenker meg om, virker akkurat dette både fornuftig og bra! 

Jeg ønsker derimot at tidsrommet for tillatt oppskytning ble innskrenket fra 18.00 - 02.00 til f.eks 23.00 - 01.00. 
Da har alle et mye mindre oppskytningsvindu å forholde seg til, noe som kan gjøre det hele bedre slik at gruppene eldre, dyr og barn hadde noe mer konkret å forholde seg til. Jeg ser ingen poeng i at man skal drive på å skyte opp fyrverkeri i hele 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker et forbud mot privat oppskyting...Skremme vettet av dyr,skader på folk,bruke penger som kunne vært brukt til noe fornuftig til himmels.

 

,

Endret av Chantielle
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt i mot!

Det er hensynsløst med tanke på dyreliv, mennesker, rus og raketter er virkelig ingen god kombinasjon, og pengene går bokstavelig talt opp i røyk. Det krever uforholdsmessige ressurser av samfunnet, skaper farlige situasjoner og generell utrygghet.

Borettslaget vårt har innført forbud mot fyrverkeri, og det er jeg virkelig glad for.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fort gjort å trykke feil i undersøkelsen din, forresten. Spørsmålet er formulert anderledes i overskriften din enn i pollen.

Jeg er altså FOR et forbud, og IMOT privat rakattoppskyting på nyttårsaften.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke. Folk skriver at dem er "imot" forbud for oppskytning, men skriver at dem ikke ønsker fyrverkeri i teksten deres? 🤷‍♂️

Edit: Ah. Spørsmålet er misvisende/motsatt sammenlignet med topicen. Ikke bra. 😞

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal folk som ikke bor i byen, ellers få se fyrverkeri? Det er jo ikke slik at kommunene drar rundt til folk for å skyte opp raketter i grisgrendte strøk. 

I byene kan det godt være restriksjoner og et kommunalt tilbud, men vil ikke ha noe landsdekkende forbud.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot privat oppskytning. Men folk er idioter🤦🏻‍♀️

Begynner å skyte opp i dager før, og klok av erfaring vet jeg at det kan vare i uker etterpå. Skremmer dyr, vekker barn, og forsøpler veldig.

Noen ødelegger for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% imot. 

Her begynte de første skuddene kl.14 i dag. Ikke så lett å finne ut hvem det er som skytter når det er så tett bebygd. Sikkert noen som skytter og så gjemmer seg fordi de vet det er ulovlig.

Jeg er 100% for et forbud mot privat oppskyting. Og forbud mot salg av fyrverkeri til private personer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for et forbud.

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Hvordan skal folk som ikke bor i byen, ellers få se fyrverkeri? Det er jo ikke slik at kommunene drar rundt til folk for å skyte opp raketter i grisgrendte strøk. 

I byene kan det godt være restriksjoner og et kommunalt tilbud, men vil ikke ha noe landsdekkende forbud.

Du klarer deg nok uten å se fyrverkeri... 🙄

Selv har jeg ikke sett fyrverkeri på årevis, men jeg så noe på TV fra Sydney tidligere i dag så jeg tenker jeg er dekka for det neste tiåret... 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Madame Butterfly skrev:

Hvordan skal folk som ikke bor i byen, ellers få se fyrverkeri? Det er jo ikke slik at kommunene drar rundt til folk for å skyte opp raketter i grisgrendte strøk. 

I byene kan det godt være restriksjoner og et kommunalt tilbud, men vil ikke ha noe landsdekkende forbud.

I alle bygdene jeg har bodd så har det vært arrangert oppskytning i sentrum. Da er det lettere å rydde opp etterpå også. Og kommer man seg ikke til sentrum så er det alltids raketter på tv og stjerneskudd man kan kose seg med uten å skade seg selv, andre, naturen, dyreliv og lommebok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 % imot, her har det smelt siden 17 og ungene hyler av glede og løper til vinduene for å se. En kveld i året for å feire et nytt år. Resten av året kan vi sitte foran tv-en og spise krumkaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot privat oppskyting. 

Rundt midnatt ble en relativt klar vinternatt  forvandlet til en scene fra Silent Hill på grunn av all røyken fra fyrverkeriet. Smellene som gjallet mellom fjellene imponerte lite, og jeg har full sympati for dyrene som ikke lett kan søke ly. Det har smelt litt i hele dag, og av erfaring regner jeg med at det blir å smelle en del i løpet av morgendagen også. Jeg synes virkelig ikke det er verdt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å stemme feil her jeg. Du kan jo ikke stille spørsmålet på én måte i tittelen og på helt motsatt måte i pollen 🙈

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...