Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

badevakta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg flyttet fra en leilighet på 80 kvm til en på 40 kvm i høst. Fikk gitt bort/kastet/solgt en del ting da, og jeg har fått mye mer orden i saker og ting etter jeg flyttet. Men nå kjenner jeg at jeg trenger en opprydning igjen, for det samler seg mye "skapfyll" rundt omkring. Og så er det jo et nytt år - og det er så fint å ha orden rundt seg!! Jeg har derfor store planer om å gå gjennom alt jeg har, og vurdere om jeg egentlig har brukt det det siste året eller ikke (inspirert av Marie Condo jeg også, hehe), så får jeg se om jeg får gitt bort/kastet/solgt en del av det. 

Anonymkode: a02ea...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utrolig hva man får gitt bort på Finn!:-) føler meg mye lettere etter å ha gått gjennom bad, bod og kjøkken. Kvittet meg med mye, og mer skal det bli i neste uke. Kommer noen og henter den gamle stereoen også, som bare sto der.

Anonymkode: 73623...227

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gitt bort eller kastet masse ting og kjellerstua ser mye større ut 😄 Neste runde starter i morgen, så håper jeg at jeg er ferdig før slutten av januar. Hobbyen min tar en del plass, så jeg får bedre plass for hobbysakene mine der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.1.2020 den 11.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er prinsipielt i mot roterom, fordi alt bør ha en egen plass. Har en slags roteskuff, men også der må det ryddes jevnlig. De tingene som bor fast i roteskuffen er er par penner, markeringstusj, navnelapper til barnehageklær, hårstrikk og noen ulike typer tape. 

Anonymkode: 4dfce...a57

Her har jeg heldigvis ikke noe ekstra plass til roterom, også har jeg kun én liten rotekurv, så bruker jeg ikke opp en hel skuff til det, da jeg trenger alle skuffene jeg har😅

Anonymkode: 3621d...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 11.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er prinsipielt i mot roterom, fordi alt bør ha en egen plass. Har en slags roteskuff, men også der må det ryddes jevnlig. De tingene som bor fast i roteskuffen er er par penner, markeringstusj, navnelapper til barnehageklær, hårstrikk og noen ulike typer tape. 

Når du har flere små barn i huset, så er det ikke så lett å finne egen plass til alt de har 😄 Jeg synes det er praktisk med roterom for man kan oppbevare det man ikke trenger her og nå, men kommer til å trenge senere. Eller det som ikke har fast plass et annet sted. For eksempel tar jeg vare på alt som de yngre kan bruke fra de eldre slik at jeg slipper å kjøpe dyre ting på nytt. Sånt tar plass. Eller at vi har altfor mange bøker i forhold til bokhylleplass og det er ikke aktuelt med flere bokhyller samtidig som ingen av bøkene skal kastes - de er for det meste faglitteratur og noe klassikere. Så er det andre ting vi må ha i huset som heller ikke har fast plass, men som brukes jevnlig over en periode. Alle sånne ting som hverken hører i stua, på kjøkkenet, soverommene, badene eller uteboden, har plass nettopp i kjellerstua eller som jeg kaller det - roterommet. Det er rommet jeg går gjennom nå for å se om det er noe som kan forlate huset for godt. For eksempel klær og sko alle barn har vokst ut av. Donerte forrige uke 4 IKEA poser med klær og sko og noen leker. Men hadde vi bodd i en liten leilighet uten mulighet for så mye oppbevaring, måtte vi leie lagring et sted. Jeg liker ikke å kaste ting vi bruker eller kommer med sikkerhet til å bruke senere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, førstedamen skrev:

OH, det selge 100 skjema må jeg sjekke ut. Men tror jeg må avansere for i 2019 solgte jeg godt over 200 gjenstander 😁 

Alikevel har jeg fortsatt et stappet roterom som må taes tak i. Begynte forleden med å gi bort en kasse med babyklær. 

Men jeg trenger tips til noe. Jeg har solgt å kastet myyye I året som gikk. Men føler jeg har gått inn i et mindspace hvor jeg konstant leter etter noe å selge, gi bort eller kaste. 

Hvorfor blir jeg aldri fornøyd? Om dette fortsetter har jeg ikke noe igjen om få år. 

hehe det høres kjent ut...

Anonymkode: 26ad4...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi flyttet til barndomshjemmet mitt i 2018 , og det sto igjen en del ting fra foreldrene mine, har jeg ryddet rom for rom. Nå er jeg på runde to. Jeg har kastet mye, og mer blir det etterhvert. I helga har jeg ryddet i sengeklær, krydderhylle, gardiner/duker/putetrekk, kjøkkenutstyr (er ikke ferdig), og julepynten. 

Neste helg tar jeg rommet til barnet og noen skap på kjøkkenet, i alle fall.

Problemet her er at vi har mange store møbler. Noe arvet og noe kjøpt. Jeg har ikke samvittighet til å kvitte meg med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kastet ut 4 glassgjenstander,(bytterom). Skal finne mer etterhvert!

Husk at man kan donere klær, gjenstander osv :) 

Anonymkode: ca171...05f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet vekk jula i dag og fikk finsortert julepynt/ juletrepynt/ juleduker... Det blir en liten bærepose til bruktbutikken i morgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Drizzt skrev:

Når du har flere små barn i huset, så er det ikke så lett å finne egen plass til alt de har 😄 Jeg synes det er praktisk med roterom for man kan oppbevare det man ikke trenger her og nå, men kommer til å trenge senere. Eller det som ikke har fast plass et annet sted. For eksempel tar jeg vare på alt som de yngre kan bruke fra de eldre slik at jeg slipper å kjøpe dyre ting på nytt. Sånt tar plass. Eller at vi har altfor mange bøker i forhold til bokhylleplass og det er ikke aktuelt med flere bokhyller samtidig som ingen av bøkene skal kastes - de er for det meste faglitteratur og noe klassikere. Så er det andre ting vi må ha i huset som heller ikke har fast plass, men som brukes jevnlig over en periode. Alle sånne ting som hverken hører i stua, på kjøkkenet, soverommene, badene eller uteboden, har plass nettopp i kjellerstua eller som jeg kaller det - roterommet. Det er rommet jeg går gjennom nå for å se om det er noe som kan forlate huset for godt. For eksempel klær og sko alle barn har vokst ut av. Donerte forrige uke 4 IKEA poser med klær og sko og noen leker. Men hadde vi bodd i en liten leilighet uten mulighet for så mye oppbevaring, måtte vi leie lagring et sted. Jeg liker ikke å kaste ting vi bruker eller kommer med sikkerhet til å bruke senere. 

Vi er en familie på fire, to er barn under fem år, som bor i en mindre leilighet i Oslo. Har definitivt ikke plass til roterom😄 Barna sine arveklær lagres i sånne vakuumposer i boden, nøye sortert og markert etter størrelser. Vi har et skap i gangen hvor det er en hylle til ting som ikke hører til i andre rom, slik som sykkelpumpe, klesrulle og paraply, så alt har sin faste plass. Også barna sine ting. Vi har greit med bodplass, men det er i kjelleren, så det er ikke så praktisk å oppbevare ting som faktisk er i bruk der. Vi har sykler der om vinteren, og akebrett om sommeren. Sprinkelsengen stod der i perioden mellom at eldste var ferdig med den og før minste var født. Dekkene til bilen står der også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fire, to er barn under fem år, som bor i en mindre leilighet i Oslo. Har definitivt ikke plass til roterom😄 Barna sine arveklær lagres i sånne vakuumposer i boden, nøye sortert og markert etter størrelser. Vi har et skap i gangen hvor det er en hylle til ting som ikke hører til i andre rom, slik som sykkelpumpe, klesrulle og paraply, så alt har sin faste plass. Også barna sine ting. Vi har greit med bodplass, men det er i kjelleren, så det er ikke så praktisk å oppbevare ting som faktisk er i bruk der. Vi har sykler der om vinteren, og akebrett om sommeren. Sprinkelsengen stod der i perioden mellom at eldste var ferdig med den og før minste var født. Dekkene til bilen står der også. 

Vår ''bodplass'' er nemlig kjellerstua fordi vi har kun en liten utebod hvor det er plass kun til hageting og sykler og akebrett. Nei, det er ikke veldig praktisk å oppbevare ting i kjelleren når man bruker dem daglig, men jeg liker ikke overfylte rom heller, så tar gjerne trappa ned og opp igjen :P Jeg har de største plastkassene med lokk fra IKEA hvor jeg oppbevarer arveklær, nøye sortert og markert etter størrelser (for det er så praktisk å vite hvor alt er). De står stablet i en hjørne og når vi er ferdig med en størrelse, gis klærne enten til slekt, eller doneres et sted. Så blir det en ny størrelse i den kassa når eldste er ferdig og de yngre venter på tur 😄 Nøye smurt maskineri det der 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Drizzt skrev:

Men barn trenger jo ikke ting. Forsking på barns lek viser at de leker vesentlig bedre med lite leker enn mye leker. De stresser mindre i et ryddig smårom enn i et rom som flyter.

Mitt forslag for 2020 er dette: begrens hvert barns garderobe til en uke med klær. 7 dager. Det er 7-9 plagg av hver sort (t-skjorte, genser, sokker etc) for et mindre barn, litt mer for et spedbarn og endel mindre for et barn i barneskole. Gjem resten på loftet i starten (du vil etter få uker donere alle sammen) og se hvor enkel klesvask blir. Så gjør du det samme med leker - begrens dem til en liten hylle hver. Gå i partnerskap med dem og doner resten til barn som har mindre enn dem. Og se kreativiteten blomstre. 

Alt du har som du mener kanskje blir nyttig «en dag»? Det finner du til salgs for en tier eller to på din lokale bruktbutikk. 

Anonymkode: 18d4d...93c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nettopp det store behovet for lagringsplass og ikke minst et system for å følge med på størrelsene, er grunnen til at jeg har droppet konseptet arveklær fullstendig. Jeg bare orker det ikke. Det er ikke verd investeringen i lagerplass og tid til organisering. Jeg kjøper heller så lite som mulig, av god kvalitet.  Ikke merkeklær, men klær som jeg vet av erfaring er gode, typisk Molo eller P.o.p. Hvis jeg er heldig holder de seg fine nok til at de kan selges når barna har vokst fra dem. Og noen ganger har vi dem så lenge at de rett og slett blir utslitt, fordi vi har lite. Totalt sett tror jeg ikke jeg kommer verre ut av det, enn om jeg hadde hatt kasser med arveklær stående på lager.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar ett skap om gangen. 

Tok alle lekene på minstemann sitt rom fordi det flyter, og la det i to store poser. Sa at vi gir det to mnd. Det du ikke har brukt på to mnd pakker vi bort/gir bort/selger. Hun tok med alt til faren. 😂

Anonymkode: 34d36...75e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barn trenger jo ikke ting. Forsking på barns lek viser at de leker vesentlig bedre med lite leker enn mye leker. De stresser mindre i et ryddig smårom enn i et rom som flyter.

Mitt forslag for 2020 er dette: begrens hvert barns garderobe til en uke med klær. 7 dager. Det er 7-9 plagg av hver sort (t-skjorte, genser, sokker etc) for et mindre barn, litt mer for et spedbarn og endel mindre for et barn i barneskole. Gjem resten på loftet i starten (du vil etter få uker donere alle sammen) og se hvor enkel klesvask blir. Så gjør du det samme med leker - begrens dem til en liten hylle hver. Gå i partnerskap med dem og doner resten til barn som har mindre enn dem. Og se kreativiteten blomstre. 

Alt du har som du mener kanskje blir nyttig «en dag»? Det finner du til salgs for en tier eller to på din lokale bruktbutikk. 

Dette! så enig. 

Og det siste der - så sant!

Et eksempel på hva man kan gjøre istedet for å lagre ting til nestemann/til man får bruk for det: Jeg solgte nettopp et par barneski for 200 kroner på finn.no. Etter "normal" tankegang burde jeg lagret dem i tre år, så de kan brukes av nestemann når den tid kommer. Men alternativet er mye bedre: Jeg solgte dem som sagt, og har dermed  ikke et par ski som ikke passer til å ta opp plass på vaskerommet i tre år. Når jeg trenger nye ski til minstemann, kommer jeg til å kjøpe jeg et par brukt for en hundrelapp eller to. Et år eller to senere selger jeg dem videre for nesten det samme som jeg ga for dem. Det samme gjør jeg med sykler og skøyter og barneseter og det meste av barneutstyr egentlig.

Kvadratmetre og lagringsplass er det dyreste som finnes  idag. Hvorfor bruke det til noe som er verd småpenger?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn trenger faktisk ting. Ting er mye mer enn leker. De trenger klær, skolesekker, skolesaker, sko, utstyr de bruker i idrett eller fritid, bøker, hobbysaker (typ tegne, male, plasteline, duplo, mm ''leker'' som utvikler kreativitet, motoriske ferdigheter, osv).

Mine barn har absolutt ikke for mye. De har nok. Men de er flere og ikke alt kan deles og brukes samtidig på grunn av aldersforskjell. Og ja, det er mye som blir brukt senere - klær eldste har vokst ut av, men minste ikke har vokst inn er bare et eksempel. Jeg er ingen fan av kjøp-bruk litt-kast-kjøp nytt til neste barn. Nåvel, hvilken bruktbutikk har vinterdress for en tier eller to, sa du? Og hvorfor tror du det er bruktbutikker der hvor jeg bor? Og ikke minst - hvorfor gi en tier eller to for noe jeg allerede har og har valgt å ikke kaste, men bruke igjen?

Ha-ha, du har tydeligvis ikke hatt aktive barnehagebarn som sliter klærne sine fort. Jeg rydder vekk det som ikke trengs. Det som blir brukt senere av et yngre barn beholder jeg istedet for å donere for så å kjøpe igjen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg elsker arveklær! Jeg har kasser på loftet med størrelsene skrevet på, så det er bare å hente ned når tiden er inne. Jeg går nøye gjennom klærne jeg får, og kaster det som er utslitt/hull i, og donerer videre det jeg vet vi ikke kommer til å bruke.
Jeg er så heldig at det er flere som ofte kommer med klær til oss, så for meg er det nesten som å shoppe uten å bruke penger når jeg går igjennom posene vi får! Og folk har så mye klær i dag at masse ser nesten ubrukt ut! Også gir jeg klær som fortsatt er brukbare videre igjen! Win! Har spart sykt mye penger på å arve klær, fine klær som sagt ser ubrukte ut!

Anonymkode: 79118...68b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Har holdt på med operasjon «Decluttering» siden 2013....har fortsatt en lang vei å gå for å si det sånn...Hus, full jobb, mann, 3 barn 2, 8 og 10 år gjør at det meste uheldigvis FLYTER! Jeg drømmer om at alt har sin egen plass. Hver ting. Disse årene har jeg vært innom både Kondo, Flylady, osv, men det er liksom ikke helt for meg noe av det. Kanskje en lett blanding... beste inspirasjonen får jeg utrolig nok av «clean with me» videoer på YouTube. Übersært, men jeg elsker å se andre få det rent og pent hjemme. Det gir meg masse inspirasjon til å rydde og vaske selv. Og mange gode tips å hente! 

Noe av det beste jeg gjorde da vi fikk nytt kjøkken for litt over 1 år siden, var å gå «konkurs» i skapene. Alt ble gitt vekk, donert eller kastet. Hadde skap fulle av hummer og kanari av boller og visper og sleiver og bokser og skåler og glass og bestikk i alskens størrelser og antall. Jeg var faktisk så freidig at jeg investerte noen tusenlapper og kjøpte alt nytt. Jeg hadde brukt det gamle utslitte rælet i 15 år. Så jeg bestemte meg for ett servise jeg ville ha, og kjøpte nytt. Kjøpte nye glass, alle like! Tok Hardanger bestikket i daglig bruk. Det er kvalitet og totalt bortkastet å bli brukt kun 2-3 ganger i året! Kjøpte nye boller og skåler, og det jeg trengte av visper og annet kjøkkenutstyr. Kjøpte fat og kopper tilpasset barna og laget en egen «barneskuff» som er lett tilgjengelig, og de kan lære å ordne seg selv. Mamma må ikke lenger hente ned glass og fat. Nye bokser fra Clas Ohlsson med vakuum lokk til alle tørrvarer. Kurver til alt annet. Skuffene er så organiserte at jeg kjenner hjertet mitt slå ett ekstra slag når jeg åpner skuffen. Har investert i en label-printer så alt blir merket med navn. Helt fantastisk! 
Nå er det bare resten av huset igjen.....jeg er klar!

Endret av Darkannie
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Darkannie skrev:

Jeg er med! Har holdt på med operasjon «Decluttering» siden 2013....har fortsatt en lang vei å gå for å si det sånn...Hus, full jobb, mann, 3 barn 2, 8 og 10 år gjør at det meste uheldigvis FLYTER! Jeg drømmer om at alt har sin egen plass. Hver ting. Disse årene har jeg vært innom både Kondo, Flylady, osv, men det er liksom ikke helt for meg noe av det. Kanskje en lett blanding... beste inspirasjonen får jeg utrolig nok av «clean with me» videoer på YouTube. Übersært, men jeg elsker å se andre få det rent og pent hjemme. Det gir meg masse inspirasjon til å rydde og vaske selv. Og mange gode tips å hente! 

Noe av det beste jeg gjorde da vi fikk nytt kjøkken for litt over 1 år siden, var å gå «konkurs» i skapene. Alt ble gitt vekk, donert eller kastet. Hadde skap fulle av hummer og kanari av boller og visper og sleiver og bokser og skåler og glass og bestikk i alskens størrelser og antall. Jeg var faktisk så freidig at jeg investerte noen tusenlapper og kjøpte alt nytt. Jeg hadde brukt det gamle utslitte rælet i 15 år. Så jeg bestemte meg for ett servise jeg ville ha, og kjøpte nytt. Kjøpte nye glass, alle like! Tok Hardanger bestikket i daglig bruk. Det er kvalitet og totalt bortkastet å bli brukt kun 2-3 ganger i året! Kjøpte nye boller og skåler, og det jeg trengte av visper og annet kjøkkenutstyr. Kjøpte fat og kopper tilpasset barna og laget en egen «barneskuff» som er lett tilgjengelig, og de kan lære å ordne seg selv. Mamma må ikke lenger hente ned glass og fat. Nye bokser fra Clas Ohlsson med vakuum lokk til alle tørrvarer. Kurver til alt annet. Skuffene er så organiserte at jeg kjenner hjertet mitt slå ett ekstra slag når jeg åpner skuffen. Har investert i en label-printer så alt blir merket med navn. Helt fantastisk! 
Nå er det bare resten av huset igjen.....jeg er klar!

Dette elsker jeg også! En gang glemte jeg å skru av youtube som jeg streamet på tven før samboeren kom hjem. Jeg satt på gulvet med roteskuffene tømt utover og koste meg glugg i hjel med en slik video. Samboeren ble stående småsjokkert og lure på hva i alle dager jeg drev med 😅 Min guilty pleasure slike videoer! 

Det siste avsnittet der vurderer jeg sterkt å følge! Her er det fullt kaos nå pga en ettåring som har to skuffer han får leke i, dvs der matbokser og andre ufarlige plastikkgreier bor. Problemet er at alt vi finner på gulvet på kjøkkenet havner i de skuffene, og resterende er også bare kaos.

Anonymkode: 06a60...a5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette elsker jeg også! En gang glemte jeg å skru av youtube som jeg streamet på tven før samboeren kom hjem. Jeg satt på gulvet med roteskuffene tømt utover og koste meg glugg i hjel med en slik video. Samboeren ble stående småsjokkert og lure på hva i alle dager jeg drev med 😅 Min guilty pleasure slike videoer! 

Det siste avsnittet der vurderer jeg sterkt å følge! Her er det fullt kaos nå pga en ettåring som har to skuffer han får leke i, dvs der matbokser og andre ufarlige plastikkgreier bor. Problemet er at alt vi finner på gulvet på kjøkkenet havner i de skuffene, og resterende er også bare kaos.

Anonymkode: 06a60...a5c

Hvilken video ? Prøvd å finne en bra ,men er så mye å velge i...

Anonymkode: 3644a...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...