AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #141 Skrevet 3. januar 2020 7 timer siden, Regine. skrev: Hehe, det forstår jeg. Utrolig rotete sider og systemet er utdatert og ikke helt tilpasset norske forhold. Den har som mantra at det ble ikke rotete på en dag og det blir ikke ryddig på en dag og at man skal ta babyskritt, som feks alltid å ha kjøkken vasken skinnende ren. Noe hele familien har holdt i flere år nå. Det er mye dilldall man kan hoppe over, men jeg satte meg inn i dette for 10 år siden når jeg kjøpte det store huset vårt og ser det har mye for seg. Huset blir på stell, sakte men sikkert. Du må gjøre normalt husarbeid hver dag, men det er direkte oppgaver hver dag, som gjør at du kommer ovenpå tilslutt. 15 min ekstra arbeid hver dag. Huset deles opp i 5 soner og man er gjennom alle sonene i løpet av en mnd. (Ikke alt i hele huset). I dag fredag er oppdraget å vaske/skure hele spisestue/kjøkkenbordet fra topp til tå også beina, samt stolene som hører til. Det er overkommelig også bytter man ut det som ikke passer, med noe annet. Går du inn på launch pad og trykker på sneak peek of the week, ser du de små hverdagsoppdragene. Passer ikke oppdraget meg, gjør jeg noe annet i den "sonen" som trengs. jeg drev også på med flylady for noen år siden, og det er mange gode ideer der. Men den nettsiden er jo helt håpløs! ganske ironisk at en nettside som handler om rydding og fjerning av "clutter" er fylt av rot og clutter. Flylady har noen rutiner som går på å kvitte seg med ting, men ellers oppfatter jeg flylady som gode råd og rutiner for å håndtere rotet sitt i hverdagen, mens Marie Kondo handler mer om den store oppryddingen, om strukturene. For å sette det på spissen: Hvis du gjennomfører Marie Kondos opplegg grundig, skal det ikke være så mye behov for flylady etterpå. Anonymkode: 26ad4...9c8 6
MarianneE Skrevet 3. januar 2020 #142 Skrevet 3. januar 2020 Kjøkkenskuffene er tatt og de tre første fikk innholdet halvert. I skuffen med kluter/ kjøkkenhåndklær/ spisebrikker har jeg sortert ut 22 ting som blir levert til Fretex for gjenvinning. 7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #143 Skrevet 3. januar 2020 På 31.12.2019 den 11.00, AnonymBruker skrev: da vi flyttet inn i huset vårt, hadde vi to soverom til overs, og disse ble brukt til "alt som ikke har en egen plass". Jeg trodde og at det var helt nødvendig å ha et slikt rom (og helst to!). Men nå har vi to barn, som har overtatt disse rommene, og vi har ikke lenger noen roterom. Og det går helt fint!! Savner dem ikke i det hele tatt. Anonymkode: 26ad4...9c8 Jeg er prinsipielt i mot roterom, fordi alt bør ha en egen plass. Har en slags roteskuff, men også der må det ryddes jevnlig. De tingene som bor fast i roteskuffen er er par penner, markeringstusj, navnelapper til barnehageklær, hårstrikk og noen ulike typer tape. Anonymkode: 4dfce...a57
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #144 Skrevet 3. januar 2020 Vel. Mannen var på IKEA i går. Kjøpte masse gjennomsiktig oppbevarings-kasser, som kan stables oppå hverandre. Samtidig ryddet vi vekk julen på eksternt lager. Mens han var der så opprettet han ny kontrakt på eget eksternt lager for bare barne-ting. Så 70% av barnas leker skal legges vekk. 20% legges ut til salgs og 10% beholdes. Fritidsutstyr, klær, leker, osv skal være bare til barna. Vi har liten oppbevaringsplass hjemme og litt for mye ting og tang. Jeg jobber med saken det er å få slutte med innkjøp av leker til barna. Og med å selge unna ting de ikke leker med ennå. De er 3 og 5 år, så mye av toddler leker kan jo selges videre. Anonymkode: 90425...042 2
MarianneE Skrevet 3. januar 2020 #145 Skrevet 3. januar 2020 Den ene skuffen på badet er tatt. Det forsvant mye derfra. Pipetter med sterilt saltvann med utløpsdato 2013 f.eks 5
Eske Skrevet 3. januar 2020 #146 Skrevet 3. januar 2020 Så flinke dere er! Jeg flyttet til større bolig i høst og har vært gjennom en del rydding og sortering allerede, men har fortsatt så hinsides mye så jeg fortsetter å følge tråden og gleder meg til neste økt. Tror den blir i kjøkkenskuffene - selv om jeg gjennomgikk dem ved flytting er det fortsatt altfor mye greier der som aldri blir brukt.... For de av dere som skal organisere hele bodrom fremover, må jeg bare skyte inn en anbefaling av noen stålreoler. Vi har en haug med slike "vanlige" metallfargede med skarpe kanter fra både Biltema og Jula, men kjøpte to av de under her fra Clas Ohlson etter tips på et husforum, og de er virkelig mye, mye bedre enn de andre. De er lettere å montere, kan demonteres uten at man føler man ødelegger dem, det går sykt mye fortere, de har ikke skarpe kanter å skjære seg på, og dersom man kombinerer oppbevaringen med for eksempel et kontorrom eller annet bruksrom - så er de mye penere å se på. Akkurat i våre kjellerboder spiller ikke det så stor rolle men de er virkelig et mye bedre tilskudd til boden enn de vi hadde fra før, som jeg både svettet og blødde for å montere i fornuftige høyder og å få alle klemmene i riktig spor... https://www.clasohlson.com/no/Metallhylle-91,5-x-46-x-183-cm/p/40-7397 (Jo, de er dyrere, noe som merkes om man skal ha mange om gangen, men de er verdt det. Evt. hold utkikk etter tilbud. Vi skal kjøpe en haug neste gang det er 25%.) 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #147 Skrevet 3. januar 2020 22 timer siden, wahaj skrev: Vi har sikkert 7-8 forskjellige sengetøy, vi trenger strengt tatt ikke mer enn maks 4 (ift besøk også), og ungene trenger ikke mer enn 2 hver. spør om krisesenter eller evnt UFF vil ha sengetøy. Evnt asylmottak? Anonymkode: 8a61c...625 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #148 Skrevet 3. januar 2020 Hvis man kun har to sengesett så husk at de blir veldig fort slitt. Kan være greit å ha litt fler å veksle mellom. Anonymkode: b35e1...c75 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #149 Skrevet 3. januar 2020 Jeg har klær fra vgs jeg ikke har klart å gi videre, selv om de ikke har passet gjennom alle disse år. Har gått fra XL til XS-S og har i dag ryddet ut en søppelsekk med klær jeg skal gi videre. Min sønn sine klær han har vokst ut av fyller også en søppelsekk som går videre til noen andre. På soverom, etter en intens sorteringsdag, føles mye lettere og jeg føler jeg får puste. Dette skulle vært gjort for lenge siden. På tide å ta fatt i boden i morgen, har nok en god del ting der som bre vil samle støv i videre år. Anonymkode: 4c08e...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #150 Skrevet 3. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er prinsipielt i mot roterom, fordi alt bør ha en egen plass. Har en slags roteskuff, men også der må det ryddes jevnlig. De tingene som bor fast i roteskuffen er er par penner, markeringstusj, navnelapper til barnehageklær, hårstrikk og noen ulike typer tape. Anonymkode: 4dfce...a57 Veldig enig med deg, har man behov for et roterom så har man definitivt for mange ting! Anonymkode: 14a0b...dee
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #151 Skrevet 3. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man kun har to sengesett så husk at de blir veldig fort slitt. Kan være greit å ha litt fler å veksle mellom. Anonymkode: b35e1...c75 kan det ikke bare bli slitt da? så kjøper man nytt når det er nødvendig. Men det er deilig å lagre det i butikken i stedet for sitt eget skap de årene man ikke trenger det nye settet. Anonymkode: 26ad4...9c8 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2020 #152 Skrevet 3. januar 2020 Hvis man vil kvitte seg med ting/ rydde opp så går det helt fint uten noen en navngitt metode (men hvis en ryddebok er det som inspirerer deg til å faktisk få det ryddig så er den sikkert verdt pengene da..) Jeg har lyst til å komme med et godt tips for soverommet. Jeg hadde tre garderobeskap, men etter opprydding i klærne hadde jeg mer enn nok plass til alt i to skap. På det tredje skapet tok jeg da av døren, og utstyrte det med klesstang øverst, og to hyller nedenfor. Der oppbevarer jeg nå klær som er tatt i bruk, men som ikke er modent for skittentøyskurven enda. (Disse klærne lå før stablet på en stol eller hang på skapdørene + at en del ble slengt til vask uten at det var nødvendig). Anonymkode: 14a0b...dee 8
Regine. Skrevet 4. januar 2020 #153 Skrevet 4. januar 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg drev også på med flylady for noen år siden, og det er mange gode ideer der. Men den nettsiden er jo helt håpløs! ganske ironisk at en nettside som handler om rydding og fjerning av "clutter" er fylt av rot og clutter. Flylady har noen rutiner som går på å kvitte seg med ting, men ellers oppfatter jeg flylady som gode råd og rutiner for å håndtere rotet sitt i hverdagen, mens Marie Kondo handler mer om den store oppryddingen, om strukturene. For å sette det på spissen: Hvis du gjennomfører Marie Kondos opplegg grundig, skal det ikke være så mye behov for flylady etterpå. Anonymkode: 26ad4...9c8 Er nok helt enig med deg i det, men for meg blir det litt for mye med Kondo. Jeg har det egentlig ganske ryddig og strukturert, så kjenner ikke helt behovet for total endring (bortsett fra klesskapet mitt, men der må jeg psykisk gjøre meg klar for endring først). Selvfølgelig trenger jeg tidvise grundig rydding og gjennomgang av enkelte ting, men jeg kjenner mest på behovet å ha en viss strukturert daglig gjennomgang, for å holde det passe rent og ryddig til enhver tid med et stort hus. 2
Thildamor Skrevet 4. januar 2020 #154 Skrevet 4. januar 2020 På 3.1.2020 den 14.07, AnonymBruker skrev: Vel. Mannen var på IKEA i går. Kjøpte masse gjennomsiktig oppbevarings-kasser, som kan stables oppå hverandre. Samtidig ryddet vi vekk julen på eksternt lager. Mens han var der så opprettet han ny kontrakt på eget eksternt lager for bare barne-ting. Så 70% av barnas leker skal legges vekk. 20% legges ut til salgs og 10% beholdes. Fritidsutstyr, klær, leker, osv skal være bare til barna. Vi har liten oppbevaringsplass hjemme og litt for mye ting og tang. Jeg jobber med saken det er å få slutte med innkjøp av leker til barna. Og med å selge unna ting de ikke leker med ennå. De er 3 og 5 år, så mye av toddler leker kan jo selges videre. Anonymkode: 90425...042 De kassene fra IKEA bruker jeg også. Har all julepynt i de, påskepynt og diverse annet. De er utrolig kjekke, slipper å åpne for å se hva som er i.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #155 Skrevet 4. januar 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Hvis man vil kvitte seg med ting/ rydde opp så går det helt fint uten noen en navngitt metode (men hvis en ryddebok er det som inspirerer deg til å faktisk få det ryddig så er den sikkert verdt pengene da..) Jeg har lyst til å komme med et godt tips for soverommet. Jeg hadde tre garderobeskap, men etter opprydding i klærne hadde jeg mer enn nok plass til alt i to skap. På det tredje skapet tok jeg da av døren, og utstyrte det med klesstang øverst, og to hyller nedenfor. Der oppbevarer jeg nå klær som er tatt i bruk, men som ikke er modent for skittentøyskurven enda. (Disse klærne lå før stablet på en stol eller hang på skapdørene + at en del ble slengt til vask uten at det var nødvendig). Anonymkode: 14a0b...dee Hvorfor tok du av døren? 🤔 Anonymkode: ebc77...68f 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #156 Skrevet 4. januar 2020 2 sengesett??? Må vaske ofte dere da, eller? Har dere aldri overnattingsgjester heller?? Anonymkode: f0159...372 2
Nuttery Skrevet 4. januar 2020 #157 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 2 sengesett??? Må vaske ofte dere da, eller? Har dere aldri overnattingsgjester heller?? Anonymkode: f0159...372 Vasker det ene, mens det andre ligger på. Bytter i snitt sengetøy hver 7-14 dag, så blir vel 2-4 maskiner med sengetøy i mnd...? 3
Diamant20 Skrevet 4. januar 2020 #158 Skrevet 4. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tok du av døren? 🤔 Anonymkode: ebc77...68f Kan tenke meg at det er for at det ikke skal bli så rotete der med en gang, også ser du klærne der enklere før du tar på nye klær du kunne ventet med. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #159 Skrevet 4. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 2 sengesett??? Må vaske ofte dere da, eller? Har dere aldri overnattingsgjester heller?? Anonymkode: f0159...372 vi er en familie på fire, som har to sett hver. Det blir åtte sett. Det krever ca to sekunders planlegging å passe på at der er et sett eller to tilgjengelig for gjester. Forøvrig tenker jeg sånn om barneklær og. Til barn nummer en hadde vi mye klær - kjøpte, arvet og fikk. Til barn nummer to derimot, har har jeg vært ekstremt kritisk med hvor mye jeg kjøper, og heldigvis har han ingen å arve etter. Ikke fordi jeg har noe imot å arve barneklær, men erfaringen fra eldstebarnet var at det arvede sjelden var akkurat det vi trengte - det var bare mengder med ting som jeg mistet oversikten over. Jeg foretrekker å ha så lite som mulig. Yngstemann eier f.eks. bare to pysjamaser; han har 1 finskjorte og 1 finbukse, og bare 2 par jeans til hverdagsbruk. Da blir klesvasken mindre overveldende. En annen fordel er at jeg faktisk opplever at ting blir så utslitt at det går an å kaste dem uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 26ad4...9c8 9
Gjest Talakoppen Skrevet 5. januar 2020 #160 Skrevet 5. januar 2020 Begynte for en uke siden så slenger meg på her! 🤪 Så deilig å sortere og kaste! Det har jeg vært veldig dårlig på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå