Gå til innhold

Vi som skal RYDDE i 2020!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så mye skapfyll at jeg blir kvalm og flau. Føler jeg ikke gjør annet enn å rydde/kaste/gi bort/selge, men det ser ikke ut til å bedre seg. Har dessverre altfor mye lagringsplass her på småbruket. Tok over endel gammelt skrap da vi flytta hit,  og kom dermed skeivt ut med en gang. Tre barn og flere dyr hjelper heller ikke på. For ikke å snakke om jula... 😑

Nå har jeg lest boka til Marie Kondo, sett tv-serien og er sprengklar til å starte nyåret. Dog ikke helt på samme viset, men har fått mange gode tips og er motivert som aldri før. Først ut her er; kjøkkenet! 

Heng dere på så kan vi utveksle erfaringer og heie hverandre videre! 😁💪

• Liker 17
Skrevet

Jeg skal også rydde! Det blir alltid rotete her og tror nok det er for vi har så utrolig mange ting! Jeg har ikke sett eller lest noe av Marie Kondo, er det til å anbefale? 

Jeg fant ei på Instagram da. Husker ikke hva hun heter men skal prøve å finne det ut. Hun anbefalte å bare begynne med å gå rundt i huset med en kasse og fjerne ting man kom over som ikke gir nytte eller glede. Så det blir gjort på torsdag her ✌🏻 så får vi gå grovere til verks på hvert rom etterhvert :)

Anonymkode: 07877...b42

• Liker 7
Skrevet

Det var foresten meg! 

Skrevet

Uff jeg burde slengt meg på det her, men kan ikke si at det frister.. 🙈

Anonymkode: add0b...7eb

• Liker 3
Skrevet

Jeg trenger inspirasjon for å få ryddet. Fylles opp uten at ting går ut av huset. På tide etter 10 år i nytt hus (er ikke fult så nytt lengre). 

Kan dere gi eksempler på noe dere vet allerede nå, at dere kvitter dere med?

Jeg tenker på Cd’er, Dvd’er osv, klær, bøker? Gjenstander som aldri blir brukt av vaser/lysestaker, duker/annet tekstil. Lærebøker/skolebøker som av en eller annen grunn er tatt vare på. Må starte med all julepynt som ikke er brukt denne julen, det må ut.

Hva tenker dere på? Hva med spill og lignende? Tenker jo på «hva om det blir bruk for en dag? Barna er små osv»

Anonymkode: 73b0a...8db

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg rydder og gir til fretex/ mosvo ofte, så det blir helt sikkert rydding i 2020 og... er så deilig etterpå;)

Ting som bør gåes over er;

Bøker, tar bare vare på de som betyr noe og som jeg vil lese igjen. 

Filmer, samme som bøker, kjøper veldig lite av dette.

Tv-spill

Klær

Gammelt elektronikk 

Leker som ikke brukes

Pyntegjenstander 

Osv.

Endret av Witch24
Skrevet

Blir med! Alle skuffer og skap er proppfull... Har nok å ta av, så jeg hiver meg med.

Skrevet

:ninja: Henger meg på her.

• Liker 4
Skrevet

Minashabitat var hun jeg tenkte på :)

Skrevet

Denne skal jeg være med på! 😁

• Liker 1
Skrevet

Jef skal ta ett steg videre. Alle klær - sitede for å gi bort, så skal jeg sy de om. Ambisiøst ja.

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også rydde! Det blir alltid rotete her og tror nok det er for vi har så utrolig mange ting! Jeg har ikke sett eller lest noe av Marie Kondo, er det til å anbefale? 

Jeg fant ei på Instagram da. Husker ikke hva hun heter men skal prøve å finne det ut. Hun anbefalte å bare begynne med å gå rundt i huset med en kasse og fjerne ting man kom over som ikke gir nytte eller glede. Så det blir gjort på torsdag her ✌🏻 så får vi gå grovere til verks på hvert rom etterhvert :)

Smart forslag. Ta ett og ett rom, og gjøre seg ferdig der før jeg går til neste. Takk!

• Liker 2
Skrevet

Får jeg bli med, selv om det meste jeg planlegger å rydde en låve, uthus og litt utearealer? Skal rydde vekk en del i huset da, men det er den minste jobben. 

• Liker 3
Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg hadde mål om å gi bort eller selge 100 ting i år, og endte opp med 109. I 2020 har jeg planer om å fortsette. Jeg innser at 100 kan bli vanskelig to år på rad, så jeg har justert målet ned til 50 ting i 2020. I tillegg skal jeg begrense hva jeg tar inn i huset, med delvis shoppestopp (bare lov med bruktkjøp, gaver og ting jentene MÅ ha). Jeg har tenkt en stund på å lage kapselgarderobe også, kanskje det blir til sommeren. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger inspirasjon for å få ryddet. Fylles opp uten at ting går ut av huset. På tide etter 10 år i nytt hus (er ikke fult så nytt lengre). 

Kan dere gi eksempler på noe dere vet allerede nå, at dere kvitter dere med?

Jeg tenker på Cd’er, Dvd’er osv, klær, bøker? Gjenstander som aldri blir brukt av vaser/lysestaker, duker/annet tekstil. Lærebøker/skolebøker som av en eller annen grunn er tatt vare på. Må starte med all julepynt som ikke er brukt denne julen, det må ut.

Hva tenker dere på? Hva med spill og lignende? Tenker jo på «hva om det blir bruk for en dag? Barna er små osv»

Anonymkode: 73b0a...8db

På kjøkkenet vil det iallefall gå i bokser uten lokk, lokk uten bokser, utgåtte krydder, det jeg ikke har brukt det siste året, roteskuffene bl.a. 

Å ta en runde i julepynten var slett ikke dumt. Det tror jeg at jeg henger meg på. Tipper jeg kun tok frem 1/3 av alt i kassene i år. 

Spill ja.. det har vi en del av også. Vet ikke hvordan jeg skal løse det, men burde absolutt nedskalere der. Noe går nok til fretex. De som mangler brikker, utdaterte geni-spill etc i søpla. 

Tok en runde på klær/bøker i fjor, og var nokså hard der. Kommer jeg til å lese denne igjen? 15år gamle bøker om barns søvn er i grunnen lite interessant. Jeg leser vel egentlig kun krim, så fokuserte på å beholde de og sette spørsmåltegn rundt alle de andre. CD har jeg kun noen få igjen av på mørkeloftet og i gamlebilen uten DAB. DVDene burde jeg kanskje kvitte meg med nå. Vet ikke om jeg har mulighet til å få spilt de av en gang. 😅

• Liker 5
Annonse
Skrevet
9 timer siden, CabinCruiser skrev:

Jef skal ta ett steg videre. Alle klær - sitede for å gi bort, så skal jeg sy de om. Ambisiøst ja.

Lykke til! Jeg har strikket en del og har garn i en hel dobbel malm-kommode. 🙈 Trodde at å strikke egne klær var flott helt til at jeg så de på andreplass på miljøverstingslista ifht. klær. Å sy om, kjøpe brukt er mye bedre enn å kjøpe nytt garn (stoff også forsåvidt) - logisk når man tenker seg om.

Så jeg for min del må strikke av det jeg har i 2020. 

• Liker 3
Skrevet

Burde, burde, burde henge meg på her. 

Prøver å samle motivasjon og tips til å komme igang. 

• Liker 5
Skrevet

Hahaha...dette er morsomme greier og jeg har vært en av dere mange ganger i livet
og en ting er jeg helt sikker på: Marie Kondo og jeg lever i to vidt forskjellige verdener.
Hun er veldig fornuftsasketisk i sin tankegang og levesett. Det er ikke jeg i virkelighetens utgave. 
Jeg skal følge tråden på avstand og ønsker dere all mulig lykke til, for det kommer til å trenges. :klappe: 

• Liker 10
Skrevet
9 timer siden, absinthia skrev:

Får jeg bli med, selv om det meste jeg planlegger å rydde en låve, uthus og litt utearealer? Skal rydde vekk en del i huset da, men det er den minste jobben. 

Selvfølgelig! Har låve, garasje og naust selv som må ryddes opp i. Malingsspann fra flere tiår tilbake. Sist jeg samla sammen alt verktøy på samme sted telte jeg åtte (!!) hammere! 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har akkurat flyttet , så har kastet en del allerede. Men har fortsatt mye som står i esker, og som skal ryddes i og legges på plass der det skal være. 

Jeg tror det er viktig å ha det ryddig systematisk  i alt av ting vi har lagret, type bøker, lyspærer, batteri, vaskemidler..vinterklær, friluftsutstyr, skittentøy, klær, etc. Det er når det blir kaos i dette , at det virkelig blir rotete. 

Hverdagsrotet er lettere å gjøre noe med, sånn som kopper, glass, får, leker, iPad...det tar jo noen minutter å rydde unna bare.

Jeg har 100m2 rekkehus, og garasje. Tenner lys for dere med stort hus, småbruk og naust! 

Lar meg inspirere av Marie condo såklart, men jeg er nok litt mer bustete på håret og ikke så pen i tøyet når jeg holder på. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...