Gå til innhold

Blosy har en fått en spire som blomstrer


Blosy

Anbefalte innlegg

Hej!

Jeg fikk så vidt tid å starte en prøvedagbok da den måneden jeg startet, klaffet det.  Spiren satt på femte forsøk og vi er i lykkerus.  Jeg kan jo skrive litt om oss.  Jeg er 25 år og mannen min er 27 år.  Vi har vært sammen i 7 år, og gift i èt år.  

Vi har en liten tass fra før på 7 måneder, som nå skal bli storebror i starten av september.  Vi ønsket os to veldig tette, men var redd jeg ikke skulle få tilbake mensen på en stund siden jeg ammet.  Men det ble ikke noe problem heldigvis.  Tenkte også at det kunne bli vanskelig å få spire, siden jeg gikk opp 15 kg forrige graviditet, som jeg fortsatt bærer på.  Men har lovet meg selv å ikke la det skje denne gangen, så må legge en plan for at sjokoladekake ikke skal bli hovedrett 🙈

Jeg håper denne graviditeten går like greit om ikke bedre enn forrige.  Forrige var veldig grei, men måtte sykemelde meg når jeg var 3,5 måneder på vei, fikk så vondt i bekkenet.  Jeg jobber med renhold og det var ikke mulighet til tilrettelegging, så da ble det sykemelding, hadde håpet å jobbe lengre.  Så nå håper jeg at jeg klarer det.  Skal starte på jobb igjen nå 04. januar, etter endt mammaperm.  Kjenner jeg gruer meg litt siden jeg er i mye dårligere fysisk form nå enn før jeg sykemeldte meg i forrige graviditet, siden det er 15 ekstra kilo 🙃. Men jeg tror det kommer til å gå greit.  Denne gangen skal jeg også være med på gravidsvømming, noe jeg hadde lyst til sist men ikke turte pga komplekser.  Men jeg å tassen er på babysvømming sammen så måtte kaste de kompleksene uansett.  Så tar jeg gjerne imot andre tips på gode gravid aktiviteter.  Spinning og yoga er ikke helt for meg da men, sikkert mye annet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt nytt år 🎉

Dette året håper jeg blir like bra og like full av begivenheter som 2019😁

Jeg angrer litt på at jeg ikke skrev mer om opplevelsene og følelsene i forrige svangerskap, hadde vært gøy å sammenligne.

Jeg har nå de siste dagene hatt fryktelig vondt nede i korsryggen, så det er vondt å sitte, gå, ligge på rygg osv 🙈  

Tenker litt på hvilken uke jeg burde bestille TUL i. På klinikkens side står det mellom uke 11 og 13+6. Men hadde håpet på dra litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk gravid var jeg sikker fra først stund at det var en gutt vi ventet. Men innstinktene mine denne gangen aner at det kanskje er en jente vi venter nå, ennda det er supertidlig. 

I natt drømte jeg hat det var tvillingjenter i vente, at legen sa ja her er det to små jenter. Og drømmen var så virkelig at jeg våknet i småpanikk. Mamma har 5 barn, og er av dem i himmelen. Hun var gravid med tvillingjenter, men mistet hun ene døde timer etter fødsel fordi hun var så liten og svak, hun hadde ikke fått nokk næring. Jeg var 10 år da, og var veldig redd sist jeg var gravid for at noe lignende skulle skje. Så ble så satt ut av den drømmen om tvillinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil følge deg, spennende! Hvor langt på vei er du nå? :)

Jeg har bittelitt lyst på tvillinger, men har vært på TUL og sett at det kun er én. Er selv tvilling og har tvillinger både på mor og far sin side, så kanskje litt derfor jeg ønsker det. Har ingen barn fra før, så vet ikke helt hva jeg snakker om da, er sikkert nok med en i starten 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har skrevet noe her, har vært så mye som foregår.  Jeg har begynt å glede meg mer og mer over graviditeten, og gleder meg til mileperlene jeg nøt forrige gang.  Første gang vi ser knøtte på ul, og får høre hjertelyd, første bevegelser og spark, og det herlige øyeblikket å få knøtte opp på brystet etter 9 lange måneder med lengsel på å endelig møtes.

Men når det er sagt er jeg også begynt å grue meg til graviditeten.  Jeg hadde forestilt meg en flott og relativt grei graviditet som sist.  Men kjenner at det ikke blir noe av.  Jeg føler meg som jeg gjorde de 2 siste månedene i forrige graviditet! For å bevege seg er slitsomt, å sitter jeg for lenge låser hele bekkenet seg.  Og så søvnig at det er skummelt, så på dagen når tassen sover, må jeg legge meg sammen med han.  Så å brette klær er ganske langt nede på lista av husarbeid, så gjesterommet er en karastrofesone.  

En annen ting er den berømte kvalmen, som jeg ikke merket sist.  Så den har bestemt seg for å slå hardt denne gangen.  Jeg har ikke spist noe serlig hele uka.  Det går mest i apelsinjus, melk, biola, bris og smoothie.  Prøvde å spise en gullerot, men det lille jeg fikk i meg kom i retur.  Ja så.... morsomt.  Men håper det blir bedre etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ja. Det eneste av mat jeg har fått i meg uten brekninger er hjemmelaget rundstykker med majones sitron og reker.  Og jeg liker egentlig ikke reker.  Men heldigvis har visst fiskehandleren i nærheten dagsferske reker hver dag!  Å fikk vite at reka faktisk er best på vinteren, selv om det er høysesong for spising av reker på sommeren :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg savner litt å kunne legge meg å slappe av eller sove når jeg trengte det, som jeg kunne forrige graviditet.  For nå våkner jeg 1 - 2 ganger på natta for å tisse. Så våkner jeg opp til 4 ganger for at tassen våkner å har sparka av seg dyna, mista smokk eller bamse. Så når morgenen kommer å mannen drar på jobb å tassen er sulten æ, så kjenner jeg at jeg godt kunne sovet et par timer til 🙈 Heldigvis er tassen bare våken noen timer før han blir trøtt og, og vi kan sove litt sammen ☺️

Nå har mannen min også begynt å male i stua, så han blir opptatt noen ettermiddag en stund fremover. Så blir lite tid til pauser for meg 😛 Men får d fint i stua da 😁 Vi har bare bodd i dette huset i litt over et år, det er fra 80-tallet og har bare hatt en eier, så alt er fra 80 her 🙈 Men veldig godt stand, og heldigvis et tidløst kjøkken. I stua er det veldig fint panel, men i ubehandlet tre, som ikke er så lekkert nå 😛 Så nå vasker, grunner og maler gubben endelig stua ☺️ Så det blir lekkert. Så nå har vi flytta stua midlertidig til gjesterommet. Har litt sånn Dexter følelse når jeg ser plasten som dekker inngangen til stua 😅 Så vi merker heldigvis ikke noe til avgassene fra dette ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå har jeg det ikke mye greit 😷 Er kvalm som fy, men har ikke kastet opp 🤢 Har utrolig løs mage så er helt sår i enden 🙈 Har utrolig hodepine å så trøtt at det er på grensen til kriminelt. 

Måtte opp 5 ganger i natt, 2 gang for å tisse å drikke vann, og 3 ganger for at tassen våknet. Mannen min våknet den ene gangen, da tassen lå å lekte med godt volum. Gubben så på klokka, og sa Det et for tidlig for at han skal være våken, å la seg så for å sove igjen 😂 Så da var jeg så trøtt så jeg kastet inn håndkle, og tok tassen opp i senga vår å la han under min dyne, da pleier han å roe seg. 

Så nå sover tassen da igjen, men jeg er i så uggen form å løper stafett inn på toalettet, så å sovne funker ikke 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, føler med deg 😬 Jeg er for det meste småkvalm selv, men noen dager så blir det til at jeg brekker meg eller kaster opp... I dag begynte jeg å kaste opp på nesten tom mage 😪 Uff, jeg hadde også løs mage en periode mitt første svangerskap, men det gikk heldigvis over i løpet av et par uker. Kjedelig med hodepine (spesielt når utvalget av smertestillende er utrolig begrenset ved graviditet). Trøtthet - kjenner meg også godt igjen i den. 
 

Uff, den natten hørtes tøff ut 🙊 Får håpe at ikke hver natt blir slik fremover 🤞🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg kommet inn i uke 10 😁 Så da er lille spiren ikke lenger i embryofasen, men over i foster/Baby fasen 👶🏼 Tiden går så fort nå syns jeg 😃 

Formen har heldigvis vært litt bedre de siste dagene, er for det meste trøtt og tung i kroppen med en smule hodepine. Men magen og kvalmen har roet seg litt, litt kvalme på morgenen men ikke like intens 👍☺️

Har tenkt litt på jeg må få fingeren ut å bestille time hos jordmor snart. Sist var det alltid veldig fult å var ikke alltid man fikk time i rett tid, så om jeg skal ha time i uke 12 så må jeg sikkert bestille snart ☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På fredag bestillte jeg første kontroll hos jordmor, var heldig å fikk samme jordmor som sist. Det er veldig høyt trykk der så fikk ikke time før uke 13, men men. Blir nok å dra på noen kontrollere hos legen også, da han ofte har litt bedre tid, og føler kanskje at førstegangsfødende/de med større utfordring trenger jordmor mer enn meg. 

Formen er ganske bra for tiden, fremdeles kvalm men det er håndterbart. Men er litt trist, for jeg er egentlig glad i løk, men nå klarer jeg knapt lukten. Kjenner det vrir seg i magen 🤢

Gleder oss veldig til å få høre hjertelyden og kanskje få se lillenurket hos jordmor, sist fikk det sist siden de har en liten ulmaskin ☺️ Blir bare mer og mer sikker på at det er ei jente æ, selv om vi har mest lyst på enda en gutt. Vet det er upopulært i noens øyne å ønske seg et kjønn over et annet men 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, shit. Gubben tenker det betyr ulykke å kjøpe noe til lillespiren så tidlig. Men jeg har virkelig ønsket meg Bugaboo Donkey, hadde egentlig lyst på den til Elias gutten vi har. Den vogna kommer opp til mellom 15 og 20 tusen med alt ekstrautstyr. Men nå i går kveld fant jeg en pent brukt her i nærområdet for bare 9 tusen med MASSE ekstrautstyr! 🤩  Det er jo også masse egstra jeg kan kjøpe til den for å gjøre den mer personlig, har lyst å kjøpe ny solskjerm og sitteunderlag 😁 Det som er så kjekt med denne søskenvognen er at man kan bruke den til bare et barn også og ha en liten shoppingkurv ved sidenav! Så den har veldig lang brukstid 😁 Kan begynne å bruke den nå til Elias, og så når Elias er blitt for stor kan jeg bruke den bare til lillespiren 😁 

Tenker jo også at det er veldig tidlig, men... Klaret ikke dy meg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det veldig lenge siden jeg skrev noe her 🙈 Tiden har gått så fort, oppdaget først i dag at jeg er i andre trimester og har vært det noen dager nå. Er 14+6 i dag 🤩 Så det går unna, mye raskere enn med første syns jeg. Har fått time til oul 20 april og da er jeg 20+4. Syns det var litt i seneste laget, fikk i uke 20+noe med første også, men da var dette rundt juletider og tenkte derfor at det var pga jul den ble litt sen, men fikk sent denne gangen også 🤔 Så er veldig spent på å få vite om det er ei jente (som jeg tror) eller en gutt (som mannen tror). Men det morsomme er jo at jeg har litt lyst på enda en gutt, mens han har lyst på ei jente. 🙈 Men blir jo gald uansett 💜

Det er jo sagt at når man er kommet i andre trimester så skal kvalmen å sånnt bedre seg, men jeg syns bare det blir verre og verre, hinsides hodepine har jeg også, sliten, trøtt og 0 energi. Kan ha noe i gjøre med at min til nå soveglade gutt er blitt mer urolig og våkner mer på natta, og ikke er så lett å få til å sove om dagen, som resulterer i en misfornøyd og irritabel gutt. 

Men i dag har jeg en fridag 😋 Skal til Oslo og treffe en venninne, så jeg kan slappe av og sove litt på toget 🤩 Blir litt godt å bare være meg en dag, har ikke hatt noen sånne litt egoistiske turer uten babyen før, bare vært borte fra han når det var noe legetime, tannlegetimer eller slikt jeg ikke kunne ta han med på, men alltid pappaen som er sammen med han da, som gir meg ro i sjelen 😁 Og i dag passet det bra å dra bort en tur siden mannen har hjemmekontor siden bedriften øver på karantene 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...