Gå til innhold

Hvordan få en ullgenser mykere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket en genser i Alafosslopi. Jeg har synes den er litt stiv og vil gjerne ha den litt mykere. Er det mulig? I så fall hvordan? 
 

Anonymkode: 9b7f4...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alafosslopi er er garn spunnet på både underull og dekkhår. Den vil derfor være grov. Men har du skylt den opp i lunka vann? Dampet den? 
 

Anonymkode: 17877...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alafosslopi er er garn spunnet på både underull og dekkhår. Den vil derfor være grov. Men har du skylt den opp i lunka vann? Dampet den? 
 

Anonymkode: 17877...446

Jeg strikket genseren ganske stramt, derfor ble den litt stivere enn vanlig😅 Håper damp vil gjøre den litt mykere. 

Anonymkode: 9b7f4...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg strikket genseren ganske stramt, derfor ble den litt stivere enn vanlig😅 Håper damp vil gjøre den litt mykere. 

Anonymkode: 9b7f4...5dc

Aha men skyll den og strekk/luft den mens den tørker. 
 

Og som det blir sagt her; bruk den. 

Anonymkode: 17877...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg den i bløt i en balje med milo/ullsåpe, hold den under til det slutter å boble. La den ligge 5-10 minutter før du forsiktig klemmer ut vannet. Tøm ut innholdet i baljen og pisk ut en spiseskje med hårbalsam i nytt vann. Legg genseren nedi igjen og la den ligge i nye 5-10 minutter. Klem ut vannet, ha i nytt rent vann i baljen, legg genseren nedi og repeter dette til vannet er såpefritt.

Legg et håndkle på gulvet, legg genseren oppå og rull sammen som en burrito. Tråkk på den, og repeter med et nytt håndkle om det første er for fuktig. Da burde den være tålelig tørr. Legg den flatt over et klesstativ til tørk.

Og ja, den blir mykere jo mer du bruker den, men den vil aldri bli "kasjmir-myk". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...