Gå til innhold

Prøverør 2020

TiiBii

Anbefalte innlegg

1 time siden, Alvida skrev:

Sååå gøy❤💙

Håper vi er like heldig 😊

Ønsker deg 9 fantastisk måneder ❤

Takk! ❤️ I lige måte!

endte opp på sykehus i dag grunnet overstimulering med masse væske i lungen 😭 heldigvis var det ikke mer som var «galt». Litt store eggstokker men ingen krise enda.

heldigvis fantastiske sykepleier etc her

satser på resten av tiden går bra 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Vin_fruen skrev:

Takk! ❤️ I lige måte!

endte opp på sykehus i dag grunnet overstimulering med masse væske i lungen 😭 heldigvis var det ikke mer som var «galt». Litt store eggstokker men ingen krise enda.

heldigvis fantastiske sykepleier etc her

satser på resten av tiden går bra 🙏

Oj😲 Nei det skal jo ikke være lett dette her 🙈 håper du kommer deg fort 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Vi er nye som ufrivillig barnløse. Ble henvist til sædprøve og hormonprøver av gynekologen. Jeg har hatt mye smerte i mageregionen og har leddgikt. Kjæresten er frisk og rask, så vi tenkte at utfordringen skulle ligge hos meg. Men nei. Kjæresten har visst både Få sædceller, som i tillegg svømmer dårlig 😬. Jeg hadde visst både godt egglager og ellers stabile hormoner. Noe rar eggløsning, som kan variere noen dager, men eller greit. Ventelisten på offentlig er fort et halvt år. Noen tips til hva vi kan gjøre selv? Er  kun prøverør som er aktuelt , eller kan vi slippe unna med insaminering? Må jeg gjennom hormonkurer når det i hovedsak er sædcellene hans som er en utfordring? Tips tas imot med stor takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Alvida skrev:

Oj😲 Nei det skal jo ikke være lett dette her 🙈 håper du kommer deg fort 🙏

Blir innleggelse noen dager. Føler meg som en nålepute 🤪

for de som er skuffet etter uttak omog får totalt frys, jeg er godt eksempel på hvorfor man bør sette pris på lege som prøver å ta ansvar 🙏 for dette er ikke gøy

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Førstegangsprøvene skrev:

Hei dere. Vi er nye som ufrivillig barnløse. Ble henvist til sædprøve og hormonprøver av gynekologen. Jeg har hatt mye smerte i mageregionen og har leddgikt. Kjæresten er frisk og rask, så vi tenkte at utfordringen skulle ligge hos meg. Men nei. Kjæresten har visst både Få sædceller, som i tillegg svømmer dårlig 😬. Jeg hadde visst både godt egglager og ellers stabile hormoner. Noe rar eggløsning, som kan variere noen dager, men eller greit. Ventelisten på offentlig er fort et halvt år. Noen tips til hva vi kan gjøre selv? Er  kun prøverør som er aktuelt , eller kan vi slippe unna med insaminering? Må jeg gjennom hormonkurer når det i hovedsak er sædcellene hans som er en utfordring? Tips tas imot med stor takk ❤️

Når det er sædcellene som er problemet, så må man dessverre ha prøverør, gjerne ICSI (mikroinjeksjon). Da sprøyter de en enkelt sædcelle inn i et egg. Har vært gjennom det samme selv :) Mannen kan prøve å bedre sædkvaliteten med kosthold, vitaminer, ikke røyk/alkohol, ikke boblebad, trange bukser osv som heter opp pungen.. Men noen ganger er det ikke noe hjelp i dette, heller 😳

Anonymkode: 1ecab...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2020 den 8.39, Molly_ skrev:

Da ble innsett avbrutt, eggene så ikke bra ut så det er jo eneste riktige å gjøre. Akkurat samme ved sist uttak før pandemien. Herregud, så vond og vanskelig denne prosessen er innimellom. 

Trist. Men hvis du har forsøk i det offentlige skal du være glad for at det ble avbrutt.  Hos oss satt dem inn dårlige egg på alle 3 forsøkene noe som gjorde at vi måtte ta forsøk privat

Anonymkode: 4e108...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er sædcellene som er problemet, så må man dessverre ha prøverør, gjerne ICSI (mikroinjeksjon). Da sprøyter de en enkelt sædcelle inn i et egg. Har vært gjennom det samme selv :) Mannen kan prøve å bedre sædkvaliteten med kosthold, vitaminer, ikke røyk/alkohol, ikke boblebad, trange bukser osv som heter opp pungen.. Men noen ganger er det ikke noe hjelp i dette, heller 😳

Ok. Hvor lang tid har dere prøvd? Har dere fått det til? 🙃 Offentlig eller privat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Førstegangsprøvene skrev:

Ok. Hvor lang tid har dere prøvd? Har dere fått det til? 🙃 Offentlig eller privat? 

Vi prøvde noen år selv før vi fikk hjelp, uten hell :) Nå har vi et barn etter ICSI :) :hjerte: Vi fikk hjelp offentlig og det klaffet fort for oss da. Nå prøver vi på søsken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøvde noen år selv før vi fikk hjelp, uten hell :) Nå har vi et barn etter ICSI :) :hjerte: Vi fikk hjelp offentlig og det klaffet fort for oss da. Nå prøver vi på søsken :) 

Oi. Så bra! Måtte du ta hormoner? Kan man velge selv hvilken offentlig instans etter ventetid, eller får man den man får? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Førstegangsprøvene skrev:

Oi. Så bra! Måtte du ta hormoner? Kan man velge selv hvilken offentlig instans etter ventetid, eller får man den man får? 🤷‍♀️

Du kan be om å henvises til den klinikken du vil :) har hørt rykter om at Porsgrunn har lengre ventetid, mens st Olavs nesten ikke har ventetid og du får startet på første syklus etter oppstartsamtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Førstegangsprøvene skrev:

Ser du har fått mange svar!

men vi hadde ICSI igjennom offentlig å lyktes på første forsøk.

når man går igjennom prøverør så må du på hormoner ja. 😊

vi gikk forresten offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Neutral90 skrev:

Du kan be om å henvises til den klinikken du vil :) har hørt rykter om at Porsgrunn har lengre ventetid, mens st Olavs nesten ikke har ventetid og du får startet på første syklus etter oppstartsamtale. 

Tusen takk for svar. Skal sjekke ut 👌🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vin_fruen skrev:

Ser du har fått mange svar!

men vi hadde ICSI igjennom offentlig å lyktes på første forsøk.

når man går igjennom prøverør så må du på hormoner ja. 😊

vi gikk forresten offentlig.

Okey, så bra da! Godt å høre at det var klaff på første forsøk. Hvor lang ventetid hadde dere? 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Førstegangsprøvene skrev:

Okey, så bra da! Godt å høre at det var klaff på første forsøk. Hvor lang ventetid hadde dere? 🙃

Fra første sædprøve til første forsøk tok det 1 år 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vin_fruen skrev:

Fra første sædprøve til første forsøk tok det 1 år 🙊

Oi 😱.. Er dette vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Førstegangsprøvene skrev:

Oi 😱.. Er dette vanlig? 

Spørst hvor i landet og hvilke prøver som Må tas.

tok 4 mnd å Få time for TESA. Forsamtale var i mai i år, altså 4 mnd etter TESA, så er det ingen behandling i Juli så måtte ta det etter sommeren.

Vi tok ivf i den byen nermest oss og alikevel er det ca.1,5 t per vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Vin_fruen skrev:

Spørst hvor i landet og hvilke prøver som Må tas.

tok 4 mnd å Få time for TESA. Forsamtale var i mai i år, altså 4 mnd etter TESA, så er det ingen behandling i Juli så måtte ta det etter sommeren.

Vi tok ivf i den byen nermest oss og alikevel er det ca.1,5 t per vei

Okey. Jeg håper vi slipper det. Det var sperm, selv om de var få og ikke svømte så bra. Så er vel mulig vi slipper den delen 🤷‍♀️. For et hav av tanker og følelser dette gir 🥴😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Førstegangsprøvene skrev:

Ser at andre har svart deg nå.. men ja, det er mye hormoner :) Nesespray +sprøyter måtte jeg ta. Men det er ulike «regimer» og «protokoller». Dvs. noen må ha mer medisiner enn andre, alt etter hva som er problemet og hvordan kroppen reagerer på medisinene :) 

Det er lang ventetid rundt omkring.. Hvis du bor nær/midt mellom to steder så ville jeg ringt og hørt om ventetiden før jeg ble henvist. Du kan velge selv hvor legen skal henvise deg, men det er ikke alle sykehus i Norge som tilbyr fertilitetsbehandling. Det tar uansett noen måneder ja.. https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2020 den 15.06, Vin_fruen skrev:

Fikk positiv test idag... på lunsjtid urin! Da kom tårene, selv om jeg var helt sikker på at det gikk.

Så da håper jeg bare den eller de henger seg fast!! 

ønsker dere alle lykke til å ikke mist motet ❤️❤️

B0589961-DBEE-4D48-A09F-4D87DFBAB9DB.jpeg

Å, de fineste strekkene! Gratulerer så mye! 🌹🎈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Livet.er.magisk skrev:

Å, de fineste strekkene! Gratulerer så mye! 🌹🎈

Takk 🥰 tok ny idag fortsatt positiv og sterkere, da blir det digital i morgen 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...