Gå til innhold

Girkasse oppfører seg merkelig i 5. og 6. gir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Opel Insignia (diesel) med 6-trinns automat. Den har i det siste begynt å oppføre seg litt merkelig ved høy fart.

Ved 120 km/t ligger turtallet vanligvis på 2000 omdreininger, og i 6. gir. Nå kan jeg ligge i mellom 110-120, endog holde samme fart med fartsholder, og den later til å bytte ofte mellom 5. og 6. gir. Den girer ned til 5. og turtallet hopper opp til 2500, før den girer opp til 6., med påfølgende sunnere omdreininger, og etter noen sekunder ned til 5. gir igjen. 

Begynte å merke det forrige uke. Det har skjedd to ganger, ut av kanskje 10-12 turer på motorveien.

Ved lavere fart virker girkassa som vanlig.

Bilen har gått 218k.

Noen som vet hva dette kan være?

Anonymkode: 574b2...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevde noe lignende med min første bil. Det var noe galt med elektronikken som styrer girskifte. 

Anonymkode: 5cba4...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den vert fulgt opp med service på girkassa? Om ikke, kan det være løsningen. Skift olje og filter på den, men må også flushes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, tdm900 skrev:

Har den vert fulgt opp med service på girkassa? Om ikke, kan det være løsningen. Skift olje og filter på den, men må også flushes. 

Jeg har fulgt serviceintervallene siden jeg kjøpte bilen ved 157k km, så jeg håper verkstedene har gjort det de skal :)  Sist service var ved 212k km (ca), og bytta de oljer og filtre, men jeg husker ikke om girolje var en del av dette

Anonymkode: 574b2...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde noe lignende med min første bil. Det var noe galt med elektronikken som styrer girskifte. 

Anonymkode: 5cba4...480

Det er greit å vite :) Takk. Jeg starta bien, var raskt ute på motorveien før den skifter gir ved høy fart. Kjørte av motorveien, alt var bra i lavere fart, kommer fram og slår av tenninga. De neste turene gikk greit, før opplevelsen gjentok seg i dag. Jeg har ellers ingen indikasjon på at noe er feil 

Anonymkode: 574b2...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leide en diesel automat for kort tid siden og den lå i ca. 1500 rpm i 140 (eu land). 2000  rpm virker derfor ganskje høyt giret i utgangspunktet..

Anonymkode: 0896d...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange biler vil ikke bruke høyeste giret i Norge overhodet. Leide en Ford Galaxy i Tyskland som under full last giret opp i siste gir først i 210 km/t (!). Det var altså under bånn aks, og ville vanligvis ha kommet inn mye tidligere. Men kjører du i Norge, normalt opp til 110, er det ikke en gang sikkert at du har sett snuten av siste gir ved de mest moderne åtte-og-flertrinnskassene.

Anonymkode: 0b554...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Mange biler vil ikke bruke høyeste giret i Norge overhodet. Leide en Ford Galaxy i Tyskland som under full last giret opp i siste gir først i 210 km/t (!). Det var altså under bånn aks, og ville vanligvis ha kommet inn mye tidligere. Men kjører du i Norge, normalt opp til 110, er det ikke en gang sikkert at du har sett snuten av siste gir ved de mest moderne åtte-og-flertrinnskassene.

Anonymkode: 0b554...900

Må ha vært gøy i Tyskland :P 

Bilen min bruker likevel 6. gir, særlig over 110. Jeg kan bruke manuelt gir, og den var i 6. uten protester. Bilen har en mekanisme som slår inn hvis du vil ha den i et "uakseptabelt" gir, og nekter deg å gjøre det. Den girer også ned om giret du velger er for høyt. 

Jeg var i et prat med en Opel-butikk. Verksmesteren hadde tatt tidlig helg, men han jeg var i kontakt med, mente det kunne være nødvendig å flushe girkassa. 

Etter flere turer på motorveien etter jeg skrev hovedinnlegget, tullet den igjen med giringa, og det var da jeg slo den over i manuell. Ved avkjøringa bytta jeg til automat, og alt var som normalt.

Anonymkode: 574b2...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2019 at 9:52 PM, AnonymBruker said:

Ved 120 km/t ligger turtallet vanligvis på 2000 omdreininger, og i 6. gir.

Dette høres ikke riktig ut på en dieselmotor. Insigniaen faren min hadde lå 1500-1700 i den farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...