Gå til innhold

Kjennskap til barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med kjennskap til barnefordeling? Har dere kjennskap til saker der en sak ser bra ut mtp. Utfallet, men som ikke fikk medhold, og tilsvarende motsatt med saker som så dårlig ut men endte med at vedkommende fikk gjennomslag? 

Hva gjorde at sakene endte som de gjorde, hva var utslagsgivende? Det er vel ikke så mye til den ene eller andre veien før en sak får motsatt utfall, så kan være en del tilfeldigheter.

Anonymkode: 8c2af...593

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har. Skal se om jeg får tid til å svare deg senere i kveld!

Anonymkode: 92e97...446

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har. Skal se om jeg får tid til å svare deg senere i kveld!

Er barnefordelingssaker så uforutsigbare som folk sier? At det er veldig tilfeldig hva utfallet blir? Er ikke dette veldig uheldig?

Skrevet

Barnefordelingen her i landet er latterlig. Mye fokus på barnet, og bra det, men alt for lite fokus på forelderen barnet ender fast opp hos. Å være mor er en meget beskyttet tittel. Danmark er kommet mye lenger når det kommet best mulig kontakt med begge foreldre og der har vi noe å lære

Anonymkode: d8108...e35

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er barnefordelingssaker så uforutsigbare som folk sier? At det er veldig tilfeldig hva utfallet blir? Er ikke dette veldig uheldig?

Du må huske at utgangspunktet er uheldig. Noen utenfra skal bestemme. Vanskelige opplyse en sak i løpet av et par dager. I de fleste tilfeller er det bedre å svelge noen kameler å komme til enighet enn å la andre bestemme. Det bør sitte langt inne å saksøke den andre forelderen til barnet.

Anonymkode: fc02b...06c

• Liker 3
Skrevet

Systemet er lagt opp til at en skal inngå forlik for å unngå rettsak. En blir presset til å gi og ta. Hvis en velger å ikke gå med på 60/40 f. Eks så er det større sjansespill og gå til retten for omsorg på 50/50 eller hovedomsorgen og så ende med å få mindre. Står mor fast på 80/20 så er det lite å tape, da kan man få mere. Så sant du er oppegående 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Systemet er lagt opp til at en skal inngå forlik for å unngå rettsak. En blir presset til å gi og ta. Hvis en velger å ikke gå med på 60/40 f. Eks så er det større sjansespill og gå til retten for omsorg på 50/50 eller hovedomsorgen og så ende med å få mindre. Står mor fast på 80/20 så er det lite å tape, da kan man få mere. Så sant du er oppegående 

Mor står ikke noe sterkere i retten - tvert i mot. Veldig mange fedre står veldig sterkt, fordi det vektlegges veldig mye - for mye. Mange fedre har knapt deltatt i barnets hverdag, men når det er samlivsbrudd krever de gjerne delt samvær og delt bosted - og de blir alt for ofte hørt. 

Det er alt for lite fokus på barna, men alt for mye fokus på fedrene etter hvert og dette går utover barna, dessverre.

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mor står ikke noe sterkere i retten - tvert i mot. Veldig mange fedre står veldig sterkt, fordi det vektlegges veldig mye - for mye. Mange fedre har knapt deltatt i barnets hverdag, men når det er samlivsbrudd krever de gjerne delt samvær og delt bosted - og de blir alt for ofte hørt. 

Det er alt for lite fokus på barna, men alt for mye fokus på fedrene etter hvert og dette går utover barna, dessverre.

Stort fokus når det kommer til at far skal få vanlig samvær ja og foreldreansvar, men tallene hvor en far får 50/50 eller hovedomsorgen i retten er ikke store. Utvidet samvær er heller ikke vanlig for en far å få om han har vært uinteressert og prioritert barna lite etter brudd. 

Skrevet

Dommer skal ta avgjørelsen selv, og ofte blir det slik som sakkyndig ser situasjonen også. Er derfor de fleste velger å høre på hva sakkyndig sier, spesielt de som har saksøkt. Man skal ha litt store baller for å kjøre sitt eget løp om en er uenig med sakkyndig og utfallet kan bli annerledes, men sakkyndig har en stor rolle. 

Skrevet

Du får Google hvor ofte fedrer vinner i retten så er det ikke mange år tilbake en ser utfallet og lite har ikke endret seg etter dette. 

Om en far endelig vinner frem, og er oppegående, så er det bare til å kjøre på frem til høyesterett hvis en likevel er uenig. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stort fokus når det kommer til at far skal få vanlig samvær ja og foreldreansvar, men tallene hvor en far får 50/50 eller hovedomsorgen i retten er ikke store. Utvidet samvær er heller ikke vanlig for en far å få om han har vært uinteressert og prioritert barna lite etter brudd. 

Stemmer ikke med det jeg har sett. Da er det å presse til mest mulig samvær, dvs. 50/50-løsning selv om barnet knapt har passert ettårsalderen. Utrolig men sant, har ingen betydning om far har deltatt lite i omsorgen, blir ord mot ord. Barnefordelingen er virkelig blitt et sted der fedre har fått veldig gjennomslag, barnet tas det lite hensyn til, så lenge far blir mest mulig fornøyd.

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke med det jeg har sett. Da er det å presse til mest mulig samvær, dvs. 50/50-løsning selv om barnet knapt har passert ettårsalderen. Utrolig men sant, har ingen betydning om far har deltatt lite i omsorgen, blir ord mot ord. Barnefordelingen er virkelig blitt et sted der fedre har fått veldig gjennomslag, barnet tas det lite hensyn til, så lenge far blir mest mulig fornøyd.

Hva advokater presser til er en ting, men hvor mange sakkyndig rapporter har du hatt tilgang til? Og hørt sakkyndige som sier at mor bør gi såpass samvær for å ikke tape i retten? 

• Liker 1
Skrevet

Ble veldig interessert i hvor mange saker hvor en dommer har dømt såpass samvær på små barn, som du kjenner til.

For meg høres det ut som det er snakk om mødre som føler seg presset til å inngå forlik de ikke er komfortable med, som du evt. Referer til? 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er far og fikk omsorgen. Tror analysen din er feil. Som i mitt tilfelle tror jeg ofte mor er den konfliktsøkende part samt at hun ikke greier å se fars innsats utenfra. I min sak fortalte mor at jeg ikke hadde deltatt i omsorgen. En virkelighetsforståelse jeg ikke delte. Hun greide ikke å ta inn over seg at hun i ammetåka ikke så hvor mye jeg gjorde. Heldigvis hadde jeg masse dokumentasjon på at virkeligheten hun beskrev ikke stemte. Dessuten mente den kvinnelige psykologen i saken at barnet vårt sto meg nærmest. Jeg tror det ofte er tilfelle etter pappaperm. Selvom jeg så at alle bevis talte til min fordel, ønsket jeg forlik. Hun fortsatte å stå på at jeg bare skulle ha helgesamvær. Jeg tenker med gru på resultatet hvis hun hadde vunnet. Da hadde  barnet mistet kontakten med sin far (meg). Nå får barnet se begge foreldre og hun kan date rundt som hun ønsket. Jeg håndhever ikke dommens resultat. Det viktigste er barnet. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er far og fikk omsorgen. Tror analysen din er feil. Som i mitt tilfelle tror jeg ofte mor er den konfliktsøkende part samt at hun ikke greier å se fars innsats utenfra. I min sak fortalte mor at jeg ikke hadde deltatt i omsorgen. En virkelighetsforståelse jeg ikke delte. Hun greide ikke å ta inn over seg at hun i ammetåka ikke så hvor mye jeg gjorde. Heldigvis hadde jeg masse dokumentasjon på at virkeligheten hun beskrev ikke stemte. Dessuten mente den kvinnelige psykologen i saken at barnet vårt sto meg nærmest. Jeg tror det ofte er tilfelle etter pappaperm. Selvom jeg så at alle bevis talte til min fordel, ønsket jeg forlik. Hun fortsatte å stå på at jeg bare skulle ha helgesamvær. Jeg tenker med gru på resultatet hvis hun hadde vunnet. Da hadde  barnet mistet kontakten med sin far (meg). Nå får barnet se begge foreldre og hun kan date rundt som hun ønsket. Jeg håndhever ikke dommens resultat. Det viktigste er barnet. 

Godt gjort at mor ga fra seg omsorg ved forlik. Nå vet jeg ikke om det ligger mer bak, hvorfor hun ikke ønsket å gå til retten, men i retten kunne utfallet blitt skummelt ja mtp. Hvor begrenset samværet kunne blitt til deg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall min opplevelse av det. Jo, det er uheldig. Det er ikke barns beste som virkelig er førende i msnge av disse sakene, selv om det sies at det er det. Rettssystemet er ikke egnet for disse sakene.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min opplevelse er absolutt ikke at mødre står spesielt sterkt, selv ikke der hun er den mest oppegående part og far faktisk ikke er bra. Jeg har opplevd at retten blåser i det, for det er viktigst at far får det han har rett på. Både flere vitner og sakkyndiges anbefalinger ble sett bort fra. Så min opplevelse er at retten ofte stempler mor som «hysterisk» o.l og at fars rettigheter er det som settes høyest.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er min erfaring også. Det er trist, for selv om det finnes gode fedre og «sprø, hysteriske, kontrollerende» mødre, så finnes det faktisk også de fedre som er skadelige for barna sine, for mor til barna - men retten lukker øynene for det.

Så barnefordeling? Enormt tragisk opplegg. Hvis du kan, unngå det. Det blir ikke nødvendigvis bedre.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ihvertfall min opplevelse av det. Jo, det er uheldig. Det er ikke barns beste som virkelig er førende i msnge av disse sakene, selv om det sies at det er det. Rettssystemet er ikke egnet for disse sakene.

Min opplevelse er absolutt ikke at mødre står spesielt sterkt, selv ikke der hun er den mest oppegående part og far faktisk ikke er bra. Jeg har opplevd at retten blåser i det, for det er viktigst at far får det han har rett på. Både flere vitner og sakkyndiges anbefalinger ble sett bort fra. Så min opplevelse er at retten ofte stempler mor som «hysterisk» o.l og at fars rettigheter er det som settes høyest.

Ja, dette er min erfaring også. Det er trist, for selv om det finnes gode fedre og «sprø, hysteriske, kontrollerende» mødre, så finnes det faktisk også de fedre som er skadelige for barna sine, for mor til barna - men retten lukker øynene for det.

Så barnefordeling? Enormt tragisk opplegg. Hvis du kan, unngå det. Det blir ikke nødvendigvis bedre.

Refererer du til saker hvor fedrer har fått mer enn vanlig samvær? At dommer har dømt utover dette? 

Det er større sjanse å få mer samvær hvis en allerede har hatt mer samvær i praksis. 

Også forskjell på inntrykk og faktum. Det finnes saker som skiller seg ut, men dette er langt i fra normalen i rettsystemet. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble veldig interessert i hvor mange saker hvor en dommer har dømt såpass samvær på små barn, som du kjenner til.

For meg høres det ut som det er snakk om mødre som føler seg presset til å inngå forlik de ikke er komfortable med, som du evt. Referer til? 

Mange sakkyndige som er veldig farsvennelige

• Liker 2
Skrevet

Hva advokater presser til er en ting, men hvor mange sakkyndig rapporter har du hatt tilgang til? Og hørt sakkyndige som sier at mor bør gi såpass samvær for å ikke tape i retten? 

Mange slike sakkyndige ja, mest mulig samvær til far

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det stemmer. I saken jeg kjenner til har barnet på under 2 år 50 % samvær med far og han overlater stort sett samværet til andre. Han følger ikke opp og har aldri gjort det. Han sier noe annet men praksis samsvarer ikke med det han gjør. Han gjør virkelig utrolig lite. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...