Gå til innhold

Bøker som handler om natur, dyr, noe fascinerende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst å lese litt mer bøker, men er ikke så fan av skjønnlitteratur. Men jeg kan kanskje være mer interessert i dyr, natur og noe artig man kan lære seg feks. Noen fascinerende bøker kanskje?

Er det noen som har bok-tips?

Anonymkode: d26af...4df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Patient skrev:

Hvor høy IQ har du? 

Hvorfor spør du? Jeg er interessert i å lese noe fakta f.eks. F.eks om et interessant dyr, mat i naturen, spennende/interessante historier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lyst å lese litt mer bøker, men er ikke så fan av skjønnlitteratur. Men jeg kan kanskje være mer interessert i dyr, natur og noe artig man kan lære seg feks. Noen fascinerende bøker kanskje?

Er det noen som har bok-tips?

Jeg har en del dyr og naturbøker på min veeeeldig lange og kronglete ønskeliste, kan prøve å nøste opp i den og se hva jeg finner, men det vil nok ta litt tid dessverre 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektenes planet av Anne Sverdrup-Thygesen. 

Trærne hemmelige liv av Peter Wholleben

Anonymkode: 335f8...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Insektenes planet av Anne Sverdrup-Thygesen. 

Trærne hemmelige liv av Peter Wholleben

Anonymkode: 335f8...111

Disse to jeg tenkte å foreslå også, utrolig fascinerende lesning og bøker som ligger et sted mellom rene faktabøker og romaner.

Anonymkode: 25479...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en som heter ‘33 norske trær og hva de har vært vitne til’ - som har bilder av og forteller om historiske hendelser som har skjedd i nærheten av disse trærne.

’The oldest living things in the world’ er resultatet av et 10 år langt fotodokumentasjons prosjekt, har også tekster om de ulike levende organismene, skrevet i samarbeid med biologer tror jeg? Uansett en vakker og lærerik bok :)

Anonymkode: 25479...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sapiens av Yuval Harari! Hvis du syns mennesker teller som dyr da 😛 Utrolig fascinerende bok om menneskets evolusjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Fønhus har en egen evne til "å krabbe inn" i hodet på dyr. Beskriver livet, og kampen for livet til dyr i Norsk natur på en flott og "levende" måte. ( "Bibelen" min heter Pelsjegerliv.) Denne beskriver det fra motsatt side, -basert på Helge Ingstad sitt liv som pelsjeger m.m.m. fra arktisk Canada: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiMgbvantbmAhWGh1wKHax4BlkQFjAAegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.bokkilden.no%2Freiseskildringer%2Fpelsjegerliv-blant-nord-canadas-indianere-helge-ingstad%2Fprodukt.do%3FproduktId%3D2790057&usg=AOvVaw0ZMFo_quot7CXo82wnHPfN

Ingstad har mye bra, -Øst for den store bre, mye mer. Levde ett rikt og spennende liv, bl.a. som Norske stats representant da vi prøvde å annektere deler av Grønland. Norge tapte den saken i forhold til Danmark, han ble så sysselmann for Svalbard. Det var han og kona hans, som var arkeolog, som beviste att det var vikinger av Norsk avstamning som oppdaget Vinland, -les Nordamerika 500 år før Colombus.

Han døde for noen år siden, 101 år gammel.

Edit: Anne Stine Ingstad, døpenavn Anne Kirstine Moe, var en norsk arkeolog, mest kjent for sine utgravninger ved L'Anse aux Meadows på nordspissen av Newfoundland i Canada. Her fant hun sammen med sin mann Helge Ingstad entydige beviser for norrøn bosetning fra ca. år 1000 e.Kr. Wikipedia

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også trekke frem Ingstad sin bok Landet med de kalde kyster (=Svalbard).

Jørn Riel, danske som skriver små historier fra fangstmannsliv på Grønland, -med en humoristisk vinkling / stil.

Nevner også John Giæver.

Og Monica Kristensen Solås Det magiske landet, Grøndahl, 1989 -Om livet i Ny Ålesund, -fler.

Kan mene mye om den dama, men likte den boka, skrevet som ung forskningsass. i Ny Ålesund.

Jeg er muligens "litt skada", -litt av hjertet mitt ligger igjen der. "Polarbasillen" kan bite hardt...

Selvfølgelig Seppala... Leonhard Seppala 

https://no.wikipedia.org/wiki/Leonhard_Seppala

Edit: Elizabeth Nansen; Seppala, hundekjøreren. Norsk utgave ved Kaare Nansen, Gyldendal forlag, 1932. 247 sider.

Kunne ha sitti lenge... :-)

R.I.P. Varg, du var fin, savner deg. Shit happens. -Bare min feil...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...