Gå til innhold

Ari Behn er død


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes annonsen var fin. Ofte når en er "bare" kjærester har kjæresten egen annonse, mye pga. at forholdet ikke er formelt, dvs gift eller samboer. Har selv opplevd det slik i egen familie. Dette var råd fra begravelsesbyrået, men man kan selvsagt nevne hvem man ønsker i annonsen. Vil tro det kan ha med hvor nær familien er til kjæresten. Ikke alle kjærester er ofte med hjem til foreldre, tilbringer ferier og slikt sammen, da kan det føles "feil" for familien å ha med kjæreste i noe så personlig og familiært som en dødsannonse. 

At Märtha står der, ser jeg som helt naturlig all den tid hun er mor til hans barn, de var tross alt gift i 14 år, og relativt nyskilt. 

Opplevde for ikke lenge siden å miste en av mine nærmeste - vi var alle i sjokk. Da vi satt i møte med begravelsesbyrået og skulle utforme dødsannonsen, glemte vi å nevne noen. Ikke de viktigste, men likevel. Jeg snakket med dem da jeg oppdaget det, men for sent, de skjønte situasjonen og ba meg ikke tenke på det. Men sånt kan skje også .

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter mange rare artikler og hyllester opp og ned om Ari, har jeg landet på at Martha og Ari som alle andre hadde sine utfordringer som ble for store, men alle kvinner og menn skulle hatt en partner som omtaler deg som "den mest fantastiske kvinnen/mannen", "der bor den vakre kvinnen som er mor til mine barn" eller "henne elsker jeg høyt". Sånn er det respekt av.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnAngel said:

Jeg synes annonsen var fin. Ofte når en er "bare" kjærester har kjæresten egen annonse, mye pga. at forholdet ikke er formelt, dvs gift eller samboer. Har selv opplevd det slik i egen familie. Dette var råd fra begravelsesbyrået, men man kan selvsagt nevne hvem man ønsker i annonsen. Vil tro det kan ha med hvor nær familien er til kjæresten. Ikke alle kjærester er ofte med hjem til foreldre, tilbringer ferier og slikt sammen, da kan det føles "feil" for familien å ha med kjæreste i noe så personlig og familiært som en dødsannonse. 

At Märtha står der, ser jeg som helt naturlig all den tid hun er mor til hans barn, de var tross alt gift i 14 år, og relativt nyskilt. 

Opplevde for ikke lenge siden å miste en av mine nærmeste - vi var alle i sjokk. Da vi satt i møte med begravelsesbyrået og skulle utforme dødsannonsen, glemte vi å nevne noen. Ikke de viktigste, men likevel. Jeg snakket med dem da jeg oppdaget det, men for sent, de skjønte situasjonen og ba meg ikke tenke på det. Men sånt kan skje også .

 

Dette stemmer. Når moren min døde hadde hun en kjæreste. Forholdet var litt av og på, og var 1-2 år gammelt, så han fikk sette inn egen annonse, mens vi i familien hadde vår egen.

Ser ikke helt problemet med at hun ikke var med i annonsen. De var jo ikke gift, så det er uansett ikke en selvfølge at hun i det hele tatt ville ha vært med i en dødsannonse. (Redigert: Og for å presisere, så mener jeg ikke at hun ikke elsket ham. Men at hun av en av 100 mulige grunner valgte å ikke være med i en.)

Vi vet heller ingenting om forholdet deres, så alt blir bare spekulasjoner.

Endret av PaperFlower
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, PaperFlower skrev:

Dette stemmer. Når moren min døde hadde hun en kjæreste. Forholdet var litt av og på, og var 1-2 år gammelt, så han fikk sette inn egen annonse, mens vi i familien hadde vår egen.

Ser ikke helt problemet med at hun ikke var med i annonsen. De var jo ikke gift, så det er uansett ikke en selvfølge at hun i det hele tatt ville ha vært med i en dødsannonse. (Redigert: Og for å presisere, så mener jeg ikke at hun ikke elsket ham. Men at hun av en av 100 mulige grunner valgte å ikke være med i en.)

Vi vet heller ingenting om forholdet deres, så alt blir bare spekulasjoner.

Enig, glemte å skrive det, men selvsagt blir det spekulasjoner, jeg aner ingenting om verken forholdet til Ari og kjæresten, ei heller årsaken til at hun ikke er nevnt i annonsen. Kun mine egne erfaringer jeg skrev :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnAngel said:

Enig, glemte å skrive det, men selvsagt blir det spekulasjoner, jeg aner ingenting om verken forholdet til Ari og kjæresten, ei heller årsaken til at hun ikke er nevnt i annonsen. Kun mine egne erfaringer jeg skrev :) 

Å, mente det ikke mot deg altså! :)

Det med at det er spekulasjoner var mer ment mot alle oss. For det finnes jo uendelig med grunner til at hun ikke var med. Kanskje noe så enkelt som at hun ikke ønsker å ha den oppmerksomheten, eller noe mer vanskelig som at forholdet deres var komplisert. Så med det tenker jeg det ikke er rart at hun ikke var med i annonsen. Det var bare konklusjonen min. :Nikke:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Blondie65 said:

Jeg ville ikke utformet annonsen på den måten - jeg oppfatter den som ekskluderende. Det er veldig snevert å ha en annonse som bare nevner navngitte personer. Hva med nevøene og niesene hans? Hva med svogere og svigerinner? 

Og ikke minst kjæresten. Jeg får håpe at hun har sin egen annonse.

Ekskluderende?

Det er slett ikke uvanlig at det står "nieser og nevøer" under andre navn. "Tanter, onkler og søskenbarn" om det skulle være. Oftest står det "øvrig familie" under alle navn i dødsannonser. Men det er ikke alltid det gjør det, og det står ikke i Ari sin. Der det står "øvrige familie" mener jeg at tanter, onkler, søskenbarn, nieser, nevøer osv. kommer inn under. Er det ikke søsknene til Ari som står under Märtha da? Da er det jo svigerinne og svoger ved siden av? 

Det kan være "grenser" for hvor lang dødsannonse man ønsker å lage. Noen vil ha den så enkel og liten som mulig, andre vil ha den så lang at den tar nærmest en bit av en halv side. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange reagerer på at kjæresten til Ari er så lite nevnt. Men vi kan jo i den forbindelse sammenligne med Elvis Presley. Hvem husker vel navnet på hun som var kjæresten til Elvis da han døde? Nei, det er eksen hans, Pricilla Elvis, som skilte seg fra ham 4 år før han døde, som blir husket og omtalt som hans enke.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Stakkars barna hans, jeg føler virkelig med de. 

Sa det akkurat til mannen; får så vondt av dem, og det de skal igjennom i morgen i offentlighetens lys... Jeg tenner lys for dem i dag🙏🌟❤️ Også håper jeg at de får være i fred for pressen og TV. Jeg tror og håper det! Det verste skrekk eksempelet er jo prinsene etter Dianas død som måtte gå etter kisten...Ren barnemishandling etter min mening, jeg blir fysisk kvalm av å se/tenke på det! 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Sa det akkurat til mannen; får så vondt av dem, og det de skal igjennom i morgen i offentlighetens lys... Jeg tenner lys for dem i dag🙏🌟❤️ Også håper jeg at de får være i fred for pressen og TV. Jeg tror og håper det! Det verste skrekk eksempelet er jo prinsene etter Dianas død som måtte gå etter kisten...Ren barnemishandling, jeg blir fysisk kvalm av å se/tenke på det! 

Jeg er så enig med deg, har tenkt på det samme angående begravelsen. Håper at pressen klarer å oppføre seg slik at barna får et verdig farvel med pappan sin ❤️🕯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg er så enig med deg, har tenkt på det samme angående begravelsen. Håper at pressen klarer å oppføre seg slik at barna får et verdig farvel med pappan sin ❤️🕯

Det er jo faktisk det aller viktigste her; at de får tatt et verdig farvel med en elsket pappa🙌❤️ Håper ALLE har det i bakhodet i morgen, spesielt hvis Durek dukker opp i kirken! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
44 minutter siden, Millimani skrev:

Ekskluderende?

Det er slett ikke uvanlig at det står "nieser og nevøer" under andre navn. "Tanter, onkler og søskenbarn" om det skulle være. Oftest står det "øvrig familie" under alle navn i dødsannonser. Men det er ikke alltid det gjør det, og det står ikke i Ari sin. Der det står "øvrige familie" mener jeg at tanter, onkler, søskenbarn, nieser, nevøer osv. kommer inn under. Er det ikke søsknene til Ari som står under Märtha da? Da er det jo svigerinne og svoger ved siden av? 

Det kan være "grenser" for hvor lang dødsannonse man ønsker å lage. Noen vil ha den så enkel og liten som mulig, andre vil ha den så lang at den tar nærmest en bit av en halv side. 

Jeg skal klargjøre.

Istedenfor navn kan man skrive de absolutt aller nærmeste og deretter liste opp "søsken, nieser og nevøer, venner og andre slektninger". Slik ville jeg gjort det fordi det er mer inkluderende.

Men det er selvsagt opp til de etterlatte å bestemme dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, youcancallmejune said:

Det kan godt være at det er riktig, men de har ikke lov til å trykke den uten Märta og kongehusets godkjenning. For meg viser den manglede raushet, og det er det stikk motsatte av hva jeg oppfattet at Ari stod for. Det er også det motsatte av hva kongehuset ellers står for.

Unnskyld, men du må virkelig ha misforstått kongehusets makt og Norges demokratiske prosesser for lovgivning og utøvelse.

Selvsagt har de lov til å trykke den uten kongehusets godkjenning. Det finnes ingen lovhjemmel som gir kongehuset fullmakt til å bestemme hva familien Bjørshoel/Behn vil trykke og som gir dem rett til å anmelde Aris familie for hva de putter i dødsannonsen. At Märtha er oppført med barna har nok vært i samråd med Martha selv, men hun er ikke kongehuset og trenger ikke godkjenning fra dem. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Lady Lovelylocks skrev:

Skal noen av dere dit i dag?

Nei, jeg kjente hverken ham eller noen av de pårørende personlig, så da blir det feil å møte opp.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 11:30 norsk tid det begynner altså, og ikke 10:30? Står 10:30 her hos meg 🤷🏽‍♀️ Men det er jo ikke på NRK heller nå, så sant jeg har fått til dette direkte-TV greiene skikkelig her fra utlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Unnskyld, men du må virkelig ha misforstått kongehusets makt og Norges demokratiske prosesser for lovgivning og utøvelse.

Selvsagt har de lov til å trykke den uten kongehusets godkjenning. Det finnes ingen lovhjemmel som gir kongehuset fullmakt til å bestemme hva familien Bjørshoel/Behn vil trykke og som gir dem rett til å anmelde Aris familie for hva de putter i dødsannonsen. At Märtha er oppført med barna har nok vært i samråd med Martha selv, men hun er ikke kongehuset og trenger ikke godkjenning fra dem. 

Der tror jeg du tar feil. Etter det jeg har fått opplyst skal man ha slottets godkjenning for å kunne føre opp noen av deres medlemmer i slike sammenhenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...