Alivamale Skrevet 4. januar 2020 #681 Del Skrevet 4. januar 2020 18 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Hva er psykisk ?. De aller fleste mennesker kan møte på motgang i livet der de føler seg nedfor og demprimerte men de aller fleste mesterer og takler slike nedturer utan faglig hjelp. Det handler ofte om å forsøke i "vri " noen negative tanker over på positive tanker, og kunne se verden ifra eit annet ståsted. Flere hadde snakket m/ Ari Behn på Julaften, og hadde forsøkt å "vri " tankene hos ham, men de fattet ingen misstanke om utfallet. Problemet m/ mange som tar sitt eget liv er at de tar denne besluttning utan at de nermeste hadde noen som helst misstanke om at de gjekk med slike tanker. Personleg så tror eg at alle mennesker kan kome i en situasjon at det "går i svart" og går inn i en psykose. Det er ikkje uvanleg å sjå personer som forandrer personlighet ved inntak av alkohol, og andre stoffer. Menn har tradisjonelt vanskeleg for å sette ord på følelser overfor hverandre, og er det noen som forsøker å snakke om følelser, så blir det "bortsnakk". . Jeg forstår ikke hva du vil frem til. De aller fleste av oss møter noen mørke dager innimellom, forskjellen er når alle dager blir mørke, eller mørkere og mørkere, i lange perioder. Den deprimerte vet også forskjell på en dårlig dag eller fem eller vonde følelser på linje med det som er normalt, kontra det som ikke kan løses ved å «ta seg selv i nakken» og komme seg videre på egen hånd. Dette har ingen ting med å takle motgang eller vonde tanker/følelser dårligere enn andre å gjøre. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 4. januar 2020 #682 Del Skrevet 4. januar 2020 (endret) 12 timer siden, Alivamale skrev: Jeg forstår ikke hva du vil frem til. De aller fleste av oss møter noen mørke dager innimellom, forskjellen er når alle dager blir mørke, eller mørkere og mørkere, i lange perioder. Den deprimerte vet også forskjell på en dårlig dag eller fem eller vonde følelser på linje med det som er normalt, kontra det som ikke kan løses ved å «ta seg selv i nakken» og komme seg videre på egen hånd. Dette har ingen ting med å takle motgang eller vonde tanker/følelser dårligere enn andre å gjøre. Vi har opplevd selvmord i nære familie, og vi har nære relasjoner til psykisk syke personer som har vert inn /ut fra psykiatriske avdelinger. Har vert medlem i LPP og mentalhelse i mange år, og har etterhvert fått litt innsyn i kvardagen til mange psykisk syke, og hvordan det jobbes innen psykiatrien. Mennesker som velger å ta sitt eget liv har "gjitt opp" og de er i en tilsynelatende vanskeleg livsituasjon. som har bygget seg opp over tid. Noen har ridd på en medgangsbølge det meste av sitt liv, og vet ofte ikkje kva som forbindes med motgang. Tapet av ein nære venner , slektninger , samlivsbrudd , ullykker , mobbing etc. går bl.a. under kategorien motgang, og kan på sikt utløse selvmord. Ellers så ser eg at du har en konklusjon, selv og er dermed ferdig snakka ! Endret 5. januar 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 4. januar 2020 #683 Del Skrevet 4. januar 2020 Tråden stenges i natt også, og åpnes igjen i morgen tidlig. Søgni, mod. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 5. januar 2020 #684 Del Skrevet 5. januar 2020 Tråden åpnes. Søgni, mod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 5. januar 2020 #685 Del Skrevet 5. januar 2020 https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e115d8bece09800135d40e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidabmao Skrevet 5. januar 2020 #686 Del Skrevet 5. januar 2020 Ojada, her inne har visst alle opplevd det samme mørke som Ari tydligvis. Her kommer ekspertene inn med øyenbrynene hevet oppi panneluggen. Morsomme folk. Slutt å åpne munnen, takk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lysestake Skrevet 5. januar 2020 #687 Del Skrevet 5. januar 2020 På 3.1.2020 den 18.36, CabinCruiser skrev: En litt annen, liten gøy greie med dagen, var kongen. Han åpnet sin egen bildør. Jeg måtte trekke litt på smilebåndet og husket oppstyret i England når Hertuginnen gjorde noe så skandaløst som å lukke bildøren etter seg selv. Når vi først har monarki, syns jeg vi skal være stolte av at de er så folkelige og rause som de er. I dag var det lite kongelig etikette, istede for at kongen gikk først, gikk han bak sine barnebarn. En kronpris som bærte kiste, en kronprinsesse som var i bakgrunnen. Bilder, kamera og video fokuserte ikke på at kongen og kronprinsen var tilstede, men på en sørgende familie og venner. Stolt av Norge i dag på mange måter. 😭❤️ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 5. januar 2020 #688 Del Skrevet 5. januar 2020 15 hours ago, Anonym Bruker said: Hva er psykisk ?. De aller fleste mennesker kan møte på motgang i livet der de føler seg nedfor og demprimerte men de aller fleste mesterer og takler slike nedturer utan faglig hjelp. Det handler ofte om å forsøke i "vri " noen negative tanker over på positive tanker, og kunne se verden ifra eit annet ståsted. Flere hadde snakket m/ Ari Behn på Julaften, og hadde forsøkt å "vri " tankene hos ham, men de fattet ingen misstanke om utfallet. Problemet m/ mange som tar sitt eget liv er at de tar denne besluttning utan at de nermeste hadde noen som helst misstanke om at de gjekk med slike tanker. Personleg så tror eg at alle mennesker kan kome i en situasjon at det "går i svart" og går inn i en psykose. Det er ikkje uvanleg å sjå personer som forandrer personlighet ved inntak av alkohol, og andre stoffer. Menn har tradisjonelt vanskeleg for å sette ord på følelser overfor hverandre, og er det noen som forsøker å snakke om følelser, så blir det "bortsnakk". . 14 hours ago, Alivamale said: Jeg forstår ikke hva du vil frem til. De aller fleste av oss møter noen mørke dager innimellom, forskjellen er når alle dager blir mørke, eller mørkere og mørkere, i lange perioder. Den deprimerte vet også forskjell på en dårlig dag eller fem eller vonde følelser på linje med det som er normalt, kontra det som ikke kan løses ved å «ta seg selv i nakken» og komme seg videre på egen hånd. Dette har ingen ting med å takle motgang eller vonde tanker/følelser dårligere enn andre å gjøre. Jeg vet ikke om det er riktig av meg å svare på disse to innleggene, og spesielt med vissheten om at jeg poster under nicket mitt, siden jeg bruker nicket mitt hele tiden i tråden, - og at det uansett evt blir slettet når terskelen naturlig nok er lav her inne. Men... Selvfølgelig møter alle motgang. Selvfølgelig er det ikke alle som trenger profesjonell hjelp. Klarer man å være åpne om depresjonen, klarer noen å fatte mistanke om depresjonen. Det som er negativt "kan ikke" bli positivt bestandig, det kommer helt an på hva det dreier seg om. Mister du et barn til bv, blir du kasta ut av arbeidsplassen din, blir du kasta ut av treningssenter fordi du har diabetes, epilepsi eller fibromyalgi...kan det bli noe positivt av det? Mange klarer å skjule følelsene, og plutselig skjer det. Alt blir alt for mye, og ingen forstår det før det har skjedd. Jeg var selv en sliten og deprimert dame for en del år tilbake, tror aldri jeg har sett så mørkt på livet før. Men jeg ville ikke la mørke overvinne meg, det var ikke hverken jeg eller noen rundt meg tjent med at jeg ville gjort. Etter lang tid i mørkeste mørke, så kom jeg fram i dagen igjen ved hjelp av profesjonelle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
N.Tonks Skrevet 5. januar 2020 #689 Del Skrevet 5. januar 2020 Maud er så modig, en sterk tale vi alle må ta til oss. Hjerteskjærende å se Märtha stå ved siden av Maud, tenk så tøft for en mamma som vil gjøre alt for at barna skal ha det bra - men så må du se på ditt barn stå i dette. Det er raust av familien å la landet ta del i dette, og håper de nå får freden de ønsker. Hvil i fred, Ari. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haugenjenta Skrevet 5. januar 2020 #690 Del Skrevet 5. januar 2020 Faren til Ari som vinket farvel da bilen med sønnen kjørte avgårde.. 😭❤️ 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. januar 2020 #691 Del Skrevet 5. januar 2020 (endret) 1 time siden, Millimani skrev: Jeg vet ikke om det er riktig av meg å svare på disse to innleggene, og spesielt med vissheten om at jeg poster under nicket mitt, siden jeg bruker nicket mitt hele tiden i tråden, - og at det uansett evt blir slettet når terskelen naturlig nok er lav her inne. Men... Selvfølgelig møter alle motgang. Selvfølgelig er det ikke alle som trenger profesjonell hjelp. Klarer man å være åpne om depresjonen, klarer noen å fatte mistanke om depresjonen. Det som er negativt "kan ikke" bli positivt bestandig, det kommer helt an på hva det dreier seg om. Mister du et barn til bv, blir du kasta ut av arbeidsplassen din, blir du kasta ut av treningssenter fordi du har diabetes, epilepsi eller fibromyalgi...kan det bli noe positivt av det? Mange klarer å skjule følelsene, og plutselig skjer det. Alt blir alt for mye, og ingen forstår det før det har skjedd. Jeg var selv en sliten og deprimert dame for en del år tilbake, tror aldri jeg har sett så mørkt på livet før. Men jeg ville ikke la mørke overvinne meg, det var ikke hverken jeg eller noen rundt meg tjent med at jeg ville gjort. Etter lang tid i mørkeste mørke, så kom jeg fram i dagen igjen ved hjelp av profesjonelle. Ja, de aller fleste møter før eller sidan på hendelser som kan deffineres som motgang i livet, men det er ikkje dermed sagt at det bør kvalifiserer til faglig hjelp. Hva som deffineres som allvorlige kriser og motgang kjem alt an på øyet som ser, og opplevelser. Noen menn takler m.a. samlivsbrudd geitt utan fagleg hjelp medan andre har begått selvmord. Det er ikkje utan grunn det nå er etablert såkalte kriseteam i hver kommune bestående av ulik fagpersonell som skal bistå til når en ullukke inntreffer. Åstedsbefaring for pårørende etter en ulukke er m.a blitt nokså vanleg som eit ledd i sorgarbeide så sant det er muleg. Tidligere fantes det ikkje noe kriseteam rundt om som støttet opp om de som blei råka av ulukker og som ledd i sorgarbeide. Fagfolk har etterhvert sett viktigheten av å bearbeide kriser /ulukker så de sørgende kan få noen svar. Kriser var noe de fleste måtte håndtere på egen hånd, men tidligere var folk flest flinkere å "bry seg " en idag, og her kan kanskje også finnes noe av svarene til de høye selvmordtallene vi har idag. Og bli kasta ut av eit trenningsenter, eller arbeidsplassen som følge av sykdom hører ingen sted hjemme, og er uloveleg. Arbeidsmiljøloven regulerer m. a værn mot usaklig oppsigelser i forbindelse m/ sykdom på arbeidsplassen som kan nyttes i slike høve. Endret 5. januar 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 5. januar 2020 #692 Del Skrevet 5. januar 2020 Dette burde få myndighetene til å våkne. Han er ikke alene i denne gruppa. Menn i Norge troner høyest i statistikken over selvdrap. Hvorfor? Jo for vi har et system som tilsidesetter far og premierer selvtekt. Hvor mange ganger har vi ikke sett det at mor kan gjøre omtrent hva hun vil i f.eks. barnefordelingssaker? Så ved å likestille istedet for å tilsidesette så burde du bare her ha reddet en mye større mengde enn det folk tror er mulig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 6. januar 2020 #693 Del Skrevet 6. januar 2020 Tråden er ryddet for avsporinger. Søgni, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 6. januar 2020 #694 Del Skrevet 6. januar 2020 (endret) Det som traff meg mest, var i grunn broren Espen sin tale og utbruddene med gråt. Det stakk langt inn i hjertet. Talen til datteren Maud Angelica var både fin og det var veldig modig gjort. Jeg er bare ikke sikker på at den nødvendigvis har så positiv effekt på dem som sliter hardt. Det er lett å si at alle fortjener kjærlighet osv, men det er noe helt annet å faktisk få det. Ikke alle har mange som er glad i deg, eller noe stort nettverk. Mange er mutters alene og er virkelig ensomme, og ikke bare føler det slik. Det finnes de som hverken har nære venner, familie, kjæreste eller barn. Da er det ikke så lett å se lyspunktene, og verdien i eget liv. Ari var en privilegert, hvit mann med stor suksess. Likevel kunne han ha det så vondt at han valgte bort livet. Det betyr at ingen er skjermet fra å bli rammet av depresjon, samtidig så er jeg ikke sikker på hvilke signaler det sender utad. Edit: Og da tenker jeg på at man kan falle i fella og tenke at "hvis en mann som har tre flotte barn, kjæreste, rik, velstående og kjekk, med store sosiale nettverk (det virker iallefall som om han har hatt det) kan finne på å ta livet sitt, hva er da galt med at jeg tenker på selvmord?". Jeg tror at åpenheten er bra, i utgangspunktet. Vi har alle fått et innsyn i hvor smertefullt det er å være pårørende til en som har tatt livet sitt gjennom bisettelsen til Ari. Kanskje det hjelper noen til å tenke over det to ganger før man utfører en slik handling. Men vi må heller ikke undervurdere en smitteeffekt av et selvmord fra en offentlig person. Endret 6. januar 2020 av ... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 6. januar 2020 #695 Del Skrevet 6. januar 2020 På 5.1.2020 den 16.44, Hr. Aktiv skrev: Dette burde få myndighetene til å våkne. Han er ikke alene i denne gruppa. Menn i Norge troner høyest i statistikken over selvdrap. Hvorfor? Jo for vi har et system som tilsidesetter far og premierer selvtekt. Hvor mange ganger har vi ikke sett det at mor kan gjøre omtrent hva hun vil i f.eks. barnefordelingssaker? Så ved å likestille istedet for å tilsidesette så burde du bare her ha reddet en mye større mengde enn det folk tror er mulig. Enig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 7. januar 2020 #696 Del Skrevet 7. januar 2020 On 1/5/2020 at 2:20 PM, Millimani said: Jeg vet ikke om det er riktig av meg å svare på disse to innleggene, og spesielt med vissheten om at jeg poster under nicket mitt, siden jeg bruker nicket mitt hele tiden i tråden, - og at det uansett evt blir slettet når terskelen naturlig nok er lav her inne. Men... Selvfølgelig møter alle motgang. Selvfølgelig er det ikke alle som trenger profesjonell hjelp. Klarer man å være åpne om depresjonen, klarer noen å fatte mistanke om depresjonen. Det som er negativt "kan ikke" bli positivt bestandig, det kommer helt an på hva det dreier seg om. Mister du et barn til bv, blir du kasta ut av arbeidsplassen din, blir du kasta ut av treningssenter fordi du har diabetes, epilepsi eller fibromyalgi...kan det bli noe positivt av det? Mange klarer å skjule følelsene, og plutselig skjer det. Alt blir alt for mye, og ingen forstår det før det har skjedd. Jeg var selv en sliten og deprimert dame for en del år tilbake, tror aldri jeg har sett så mørkt på livet før. Men jeg ville ikke la mørke overvinne meg, det var ikke hverken jeg eller noen rundt meg tjent med at jeg ville gjort. Etter lang tid i mørkeste mørke, så kom jeg fram i dagen igjen ved hjelp av profesjonelle. Usikker på hva du vil med «selvfølgelig møter alle motgang». Det er ikke så selvfølgelig. «Før eller siden» kan du argumentere, men det er stor forskjell på å møte før i fht siden, og mye versus lite. Det finnes vitterlig noen som har rukket å bli godt voksne før de møter en hump i veien, mens andre har motbakke fra de er små. (Kjente jo ikke Ari Behn, men vet nok om ham til å vite at han hadde opplevd motgang.) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 8. januar 2020 #697 Del Skrevet 8. januar 2020 På 6.1.2020 den 18.56, ... skrev: Det som traff meg mest, var i grunn broren Espen sin tale og utbruddene med gråt. Det stakk langt inn i hjertet. Talen til datteren Maud Angelica var både fin og det var veldig modig gjort. Jeg er bare ikke sikker på at den nødvendigvis har så positiv effekt på dem som sliter hardt. Det er lett å si at alle fortjener kjærlighet osv, men det er noe helt annet å faktisk få det. Ikke alle har mange som er glad i deg, eller noe stort nettverk. Mange er mutters alene og er virkelig ensomme, og ikke bare føler det slik. Det finnes de som hverken har nære venner, familie, kjæreste eller barn. Da er det ikke så lett å se lyspunktene, og verdien i eget liv. Ari var en privilegert, hvit mann med stor suksess. Likevel kunne han ha det så vondt at han valgte bort livet. Det betyr at ingen er skjermet fra å bli rammet av depresjon, samtidig så er jeg ikke sikker på hvilke signaler det sender utad. Edit: Og da tenker jeg på at man kan falle i fella og tenke at "hvis en mann som har tre flotte barn, kjæreste, rik, velstående og kjekk, med store sosiale nettverk (det virker iallefall som om han har hatt det) kan finne på å ta livet sitt, hva er da galt med at jeg tenker på selvmord?". Jeg tror at åpenheten er bra, i utgangspunktet. Vi har alle fått et innsyn i hvor smertefullt det er å være pårørende til en som har tatt livet sitt gjennom bisettelsen til Ari. Kanskje det hjelper noen til å tenke over det to ganger før man utfører en slik handling. Men vi må heller ikke undervurdere en smitteeffekt av et selvmord fra en offentlig person. Hadde han virkelig så stor suksess med kunsten sin før han døde? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 8. januar 2020 #698 Del Skrevet 8. januar 2020 7 minutter siden, SupaWoman skrev: Hadde han virkelig så stor suksess med kunsten sin før han døde? Jeg vil påstå; ja. https://www.nettavisen.no/okonomi/ari-behn-selger-malerier-for-millioner/3423661033.html 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 8. januar 2020 #699 Del Skrevet 8. januar 2020 11 hours ago, Fornuftig-mann said: Jeg vil påstå; ja. https://www.nettavisen.no/okonomi/ari-behn-selger-malerier-for-millioner/3423661033.html Jeg har ingen forutsetning for å vurdere kunst, men Behns suksess kan også ha god sammenheng med at han er en av Norges mest kjente mennesker. Det alene er ofte verdt mye i kroneverdi, uansett kvalitet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 8. januar 2020 #700 Del Skrevet 8. januar 2020 38 minutter siden, slask skrev: Jeg har ingen forutsetning for å vurdere kunst, men Behns suksess kan også ha god sammenheng med at han er en av Norges mest kjente mennesker. Det alene er ofte verdt mye i kroneverdi, uansett kvalitet. Ja også? Var Picasso så vakre verk da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg