Gå til innhold

Svigersøster har beregnet for lite mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri stått for maten selv, men dette er alt for lite. Vi er seks voksne og tre barn, og vi har tre pakker pinnekjøtt. Vi har også pølser om barna vil ha noe annet. Man beregner jo 500g per person.
Hvis dere ikke har vannet ut noe pinnekjøtt, så er det litt sent nå. Jeg ville tatt med meg noe ekstra mat i bilen eller noe som dere kunne brukt om det ble for lite mat. En nødløsning. Man kan jo ha pinnekjøtt en annendag hjemme hvis dere ikke blir fornøyd. 😕 Merkelig at hun blir sur for at du forteller henne at det er for lite mat, men sa du det i siste liten? Kanskje hun ble sur fordi hun følte det ikke var nok tid til å fikse det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg har aldri stått for maten selv, men dette er alt for lite. Vi er seks voksne og tre barn, og vi har tre pakker pinnekjøtt. Vi har også pølser om barna vil ha noe annet. Man beregner jo 500g per person.
Hvis dere ikke har vannet ut noe pinnekjøtt, så er det litt sent nå. Jeg ville tatt med meg noe ekstra mat i bilen eller noe som dere kunne brukt om det ble for lite mat. En nødløsning. Man kan jo ha pinnekjøtt en annendag hjemme hvis dere ikke blir fornøyd. 😕 Merkelig at hun blir sur for at du forteller henne at det er for lite mat, men sa du det i siste liten? Kanskje hun ble sur fordi hun følte det ikke var nok tid til å fikse det.

Jeg sa det i midten av desember en gang og tilbydde meg å kjøpe det inn, så ingen ekstra kostnader eller stress for henne, men hun mente det var nok mat til alle.

Anonymkode: 70c12...a27

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, førstedamen skrev:

Det blir jo ikke engang 1 bit pinnekjøtt per person. Jeg ville dratt bare for å se hvordan hun løser problemet når det er fritt for pinnekjøtt før halvparten av gjestene har forsynt seg. Kan bli morsomt. 

Er verten selv villig til å kun spise potet? 

Det er tanken som teller. Neste år kan de som bare fikk potet få kjøtt osv 

Anonymkode: ef728...17a

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa det i midten av desember en gang og tilbydde meg å kjøpe det inn, så ingen ekstra kostnader eller stress for henne, men hun mente det var nok mat til alle.

Anonymkode: 70c12...a27

Uff, har du ikke sovet i natt? Best at dere er mette når dere kommer, og så sier du ingenting når det går tomt, men kanskje det kommer en beklagelse fra henne....? Men det er viktig å svelge noen kameler, ikke hovere og si «hva var det jeg sa». Kanskje det er noen andre som kommer til å si det.

Anonymkode: d0dde...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig gjerrig ut. Eventuelt at de ikke har råd til å kjøpe mer mat? Men da burde hun akseptert tilbudet ditt.

Slik jeg ser det har du flere valg her

 

1. Du blir hjemme

2. Du spiser før du drar dit siden du ikke kan regne med å få mat der

3. Du tar med ekstra mat likevel selv om hun blir sur

4. Du snakker med de andre gjestene om situasjonen og spør om noen har fått beskjed å ta med mat eller hva de ville gjort

 

Jeg personlig ville trolig spist hjemme før jeg dro på en fest som dette, så jeg kunne fokusere på andre ting enn maten. Så får vertinnen sette seg i pinlig situasjon når det blir tomt for mat lenge før alle har forsynt seg. Eller kanskje er planen hennes å koke spagetti hvis det blir tomt for mat?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun som kalte det "pinnekjøttsmaking" har et poeng. Kan dere ta med dessert og kaker? Det er mindre flaut enn om dere tryller fram ekstra fat med kjøtt og poteter etter at det har vist seg å være for lite mat. Riskrem metter jo, og noen tykke skiver julekake med smør og brunost er blir jo et godt måltid.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh....kjære gud, la meg bli en flue på den veggen ikveld🙏 Skjer ikke det TS, så må du oppdatere altså😂

Anonymkode: f36b5...c0d

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var du at det ikke kommer masse mer mat? Kanskje hun har planlagt pølser, medisterkaker, ribbe i tillegg.

 

Gleder meg til oppdatering!😃 

Anonymkode: ca361...7c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire jul hos svigersøster og hun har beregnet altfor lite mat til gjestene. En pakke pinnekjøtt, en pose poteter osv til hennes familie på fem, vår familie på tre, mine svigerforeldre og hennes manns foreldre og hans søster. Jeg skjønte jo det ikke ville strekke til så jeg tilbydde oss å kjøpe inn litt ekstra, men da ble hun sur og nektet! Det blir knapt mat på julaften og jeg gruer meg og har helst lyst å bli hjemme, men føler det blir så frekt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, må bare få ut litt frustrasjon. Er det jeg som er teit her eller feilberegner jeg?

Anonymkode: 70c12...a27

Jeg lurer litt på hvordan du vet hvor mye og hva hun har kjøpt. Jeg er femti år og har aldri opplevd noensinne, at det har vært et tema på forhånd om hvor mye man har kjøpt inn. Man går ut i fra at vertskapet har kontroll og det pleier vel stort sett å gå bra. Og husk at det kan være veldig stor forskjell på mengdene i en pakke. En pose poteter kan like gjerne inneholde fem kilo, som en. Og jeg har en pakke med pinnekjøtt her, som er bestilt hos slakteren og skal serveres på lørdag og på den pakken står det 5,084 kg. Skjønner godt at hun blir sur, hvis du åpenlyst betviler hennes evner som vertinne.

Anonymkode: 24c4e...5fd

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, petterm skrev:

Man kan klare seg uten vanlig utvanning:

"- JEG HAR GLEMT Å VANNE UT PINNEKJØTTET – HJELP!

- Dette kan vi fikse. Ha pinnekjøttet i en gryte med vann og kok opp. Skift vann, og gjenta prosessen tre-fire ganger. Siste gang lar du kjøttet trekke (IKKE koke) videre i to-tre timer til kjøttet faller av beinet som vanlig pinnekjøtt."

https://coop.no/extra/mat--trender/slik-redder-du-julemiddagen

Et bedre tips er å ha pinnekjøttet i en balje eller kjele som du setter dusjen eller under en stor kran og la vannet renne, slik at vannet kontinuerlig byttes ut. La stå noen timer under rennende kaldt vann.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er særlig trasig. Midt oppi høyden av jul er der sjeldent man bare har tid til å svinge seg rundt å kjøpe inn noe annet. Og tilogmed om man har det, så er det rett ikke sikkert at man finner det man skal ha på butikken.

Itillegg så er det noe med julens tradisjoner. Jeg er kanskje veldig urokkelig på dette, men fant selv ut at den tradisjonsrike retten vi hadde avtalt med verten er blitt byttet ut med noe annet. 

Så i morgen skal jeg dæven døtte meg stå og lage julemat, om verten setter pris på det får søren meg bare stå til. 

Anonymkode: c300e...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke har dårlig råd, eller er helt fjern, så er jo dette en bom fra hennes side. Siden hun reagerer sånn, så lurer jeg på om hun er ekstremt lett krenket? 

Anonymkode: 8e738...8c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det servert noe mer enn pinnekjøtt? Ribbe, medistekake, julepølse, osv? For da kan det holde for mange vil nok ta litt av hvert. 

Anonymkode: 7f901...101

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget medisterkaker, pølser og kokt poteter, og tatt det med i fine serveringsfat under folie. Blir hun sur, så blir hun sur. Skal alle sitte sultne under åpning av gaver, er det større fare for at alle er sure. 

Anonymkode: 2a263...6f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være som en over her nevner at det kan være snakk om store pakker? Altså flere kg pinnekjøtt og poteter? 

Ellers ville jeg bare tatt med noe til kaffen, konfekt eller hjemmebakst. Ville spist før jeg dro på besøk og forsynt meg normalt av maten. Du får eventuelt dele med de andre etter du har forsynt deg hvis det blir tomt.

Spent på oppdatering i kveld!

Anonymkode: a1ea0...652

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å beregne kjøttmat til et selskap er egentlig ikke så vanskelig, man går inn på matprat.no og taster inn så får man et forslag som sørger for at alle blir mett :)

Anonymkode: a55ba...95f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hvordan du vet hvor mye og hva hun har kjøpt. Jeg er femti år og har aldri opplevd noensinne, at det har vært et tema på forhånd om hvor mye man har kjøpt inn. Man går ut i fra at vertskapet har kontroll og det pleier vel stort sett å gå bra. Og husk at det kan være veldig stor forskjell på mengdene i en pakke. En pose poteter kan like gjerne inneholde fem kilo, som en. Og jeg har en pakke med pinnekjøtt her, som er bestilt hos slakteren og skal serveres på lørdag og på den pakken står det 5,084 kg. Skjønner godt at hun blir sur, hvis du åpenlyst betviler hennes evner som vertinne.

Anonymkode: 24c4e...5fd

Noe sier meg at hos denne svigersøsteren så råder gjerrigheten, eventuelt dumskapen.

Anonymkode: ce57a...700

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal feire jul hos svigersøster og hun har beregnet altfor lite mat til gjestene. En pakke pinnekjøtt, en pose poteter osv til hennes familie på fem, vår familie på tre, mine svigerforeldre og hennes manns foreldre og hans søster. Jeg skjønte jo det ikke ville strekke til så jeg tilbydde oss å kjøpe inn litt ekstra, men da ble hun sur og nektet! Det blir knapt mat på julaften og jeg gruer meg og har helst lyst å bli hjemme, men føler det blir så frekt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, må bare få ut litt frustrasjon. Er det jeg som er teit her eller feilberegner jeg?

Anonymkode: 70c12...a27

Hun burde ha beregnet 15 porsjoner hun, det er 6 kilo pinnekjøtt det. en kilo koster 400-500 kr. 3000 kr i kjøtt da...

 Så forstår jo om hun synes at en kilo er "nok" 

Anonymkode: 22de7...ca7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at hos denne svigersøsteren så råder gjerrigheten, eventuelt dumskapen.

Anonymkode: ce57a...700

Men hva om de ikke har råd til å kjøpe inn kjøtt til 2000-3000 kr?

Anonymkode: 22de7...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...