Gå til innhold

Uenighet om å fortelle hele familien om graviditeten på julaften


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg skal feire julaften med familien hans i år. Dette er en stor familie hvor foreldre, søskne og nieser og nevøer er tilstede. Altså 15 personer. På julaften er jeg 6 uker på vei og jeg har virkelig IKKE lyst til å fortelle det til nær familie eller venner ennå.

Jeg gjorde det sist... og mista i uke 8, noe som jeg tok veldig tungt. For min egen del så ønsker jeg virkelig ikke at noen andre enn mannen skal vite at jeg er gravid. Jeg vil nok ta det enda tyngre denne gangen om det skulle gå galt igjen, spesielt om hele familien hans vet det.

Mannen sier at han ikke vil juge til familien. Jeg er veldig dårlig og spyr annenhver dag og de kommer til å synes det er rart at jeg ikke spiser noe julemiddag. Så nå vurderer jeg å tilbringe julaften alene hjemme og si at jeg er syk for å slippe å måtte fortelle det til alle sammen. Jeg sier til mannen at jeg ikke bryr meg om de mistenker at jeg er gravid, men at jeg har INGEN ønsker om at de skal få en bekreftelse på det ennå. Har også en sønn på 1,5 år som skal bli med faren på julaften uansett hva jeg bestemmer meg for. (Er for dårlig til å ha han alene uansett).

Hva ville dere gjort?

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke gått i den festen. Mannen din respekterer deg ikke, svigerfamilien er noen vitebegjærige nysgjerrigperer og du er i dårlig form. Kos deg hjemme med god samvittighet og med den julematen du orker, og slapp av når du trenger det.

 

Mannen din er forresen en fjott.

Anonymkode: 0557b...70f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt jeg var syk og ikke reist til familien på julaften. Uansett hva kvalmen kommer av er det ubehagelig å sitte i juleselskap rundt et bord med masse heavy mat. En julaften i ro og fred, uten sterke matlukter, er trolig det beste for helsa di akkurat nå, også. 

Anonymkode: d470d...62a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke gått i den festen. Mannen din respekterer deg ikke, svigerfamilien er noen vitebegjærige nysgjerrigperer og du er i dårlig form. Kos deg hjemme med god samvittighet og med den julematen du orker, og slapp av når du trenger det.

 

Mannen din er forresen en fjott.

Anonymkode: 0557b...70f

Hehe, måtte le litt av kommentaren din. Jeg føler han er en fjott i denne situasjonen ja!

Vurderer sterkt å ikke gå. Sønnen vår på 1,5 skal være der så har ikke lyst til å miste julaften med han, men mtp situasjonen så lurer jeg på å bare være hjemme... Hva tenker du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sagt jeg var syk og ikke reist til familien på julaften. Uansett hva kvalmen kommer av er det ubehagelig å sitte i juleselskap rundt et bord med masse heavy mat. En julaften i ro og fred, uten sterke matlukter, er trolig det beste for helsa di akkurat nå, også. 

Anonymkode: d470d...62a

Uff, ja masse lukter 😮  Det er ikke optimalt nå. Har en sønn på 1,5 år da... og da går jeg gjerne glipp av julaften med han, men samtidig så er jeg så dårlig at jeg ikke kan sitte ved bordet uansett, må bare ligge flatt på en sofa hvis ikke så kommer spytrangen.... Vil ikke tro sønnen min husker denne julaften likevel, hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer mannen til å holde kjeft hvis du holder deg hjemme da? Siden han ikke «vil lyve»....

 

Anonymkode: 52d26...31f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer mannen til å holde kjeft hvis du holder deg hjemme da? Siden han ikke «vil lyve»....

 

Anonymkode: 52d26...31f

Han kommer ikke til å tørre å si noe om jeg ber han holde kjeft. Det er også lettere å komme opp med god løgn for det. Bla at jeg måtte jobbe overtid (familien tror jeg skal jobbe 13 timer på julaften, vet ikke at jeg er sykemeldt), eller at jeg har spysyken og holder meg hjemme.

Endret av Energi-jenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Energi-jenta said:

Han kommer ikke til å tørre å si noe om jeg ber han holde kjeft. Det er også lettere å komme opp med god løgn for det. Bla at jeg måtte jobbe overtid (skal jobbe 13 timer på julaften), eller at jeg har spysyken og holder meg hjemme.

OT, men hvilken jobb har du der du greier 13 timer jobbing, men du må ligge flatt på sofa for å unngå å spy? *nysgjerrig*

Anonymkode: ae681...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

OT, men hvilken jobb har du der du greier 13 timer jobbing, men du må ligge flatt på sofa for å unngå å spy? *nysgjerrig*

Anonymkode: ae681...72c

Hele familien vet at jeg jobber julaften, men er sykemeldt pga tilstanden min. Familien vet ikke at jeg er sykemeldt og tror jeg er på jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Hehe, måtte le litt av kommentaren din. Jeg føler han er en fjott i denne situasjonen ja!

Vurderer sterkt å ikke gå. Sønnen vår på 1,5 skal være der så har ikke lyst til å miste julaften med han, men mtp situasjonen så lurer jeg på å bare være hjemme... Hva tenker du?

Jeg skjønner at du ikke vil miste julaften med ham. Men var jeg deg, ville jeg likevel blitt hjemme. Mannen ville dog fått instruksjoner om å ta bilder og film i massevis, og så kanskje vurdert facetime e.l

Anonymkode: 0557b...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at du ikke vil miste julaften med ham. Men var jeg deg, ville jeg likevel blitt hjemme. Mannen ville dog fått instruksjoner om å ta bilder og film i massevis, og så kanskje vurdert facetime e.l

Anonymkode: 0557b...70f

Takk for tipset :) Skal vurdere å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Energi-jenta said:

Hele familien vet at jeg jobber julaften, men er sykemeldt pga tilstanden min. Familien vet ikke at jeg er sykemeldt og tror jeg er på jobb.

Ah, skjønner!

Anonymkode: ae681...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var selv kjempedårlig den jula jeg var gravid. Da svigerbestemor putta en ribbebit opp i ansiktet mitt måtte jeg ut for å spy. Det var en trasig jul, klarte ikke å kose meg og det tok meg ca 10 år før jeg klarte å spise ribbe igjen. Bare det er grunn nok til å holde seg hjemme mtp alle luktene. Det eneste er at om du har "spysyke" blir familien bekymret for om mann og barn kan dra med seg smitten, så jeg hadde satset på "overtidsjobbing" dfordi en eller annen kollega ikke dukket opp.

Anonymkode: 20637...aec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var selv kjempedårlig den jula jeg var gravid. Da svigerbestemor putta en ribbebit opp i ansiktet mitt måtte jeg ut for å spy. Det var en trasig jul, klarte ikke å kose meg og det tok meg ca 10 år før jeg klarte å spise ribbe igjen. Bare det er grunn nok til å holde seg hjemme mtp alle luktene. Det eneste er at om du har "spysyke" blir familien bekymret for om mann og barn kan dra med seg smitten, så jeg hadde satset på "overtidsjobbing" dfordi en eller annen kollega ikke dukket opp.

Anonymkode: 20637...aec

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tenkt å si at du er gravid samtidig som du spyr i ett sett så bør du holde deg hjemme. Da vil alle tro du går i selskap med omgangssyke -> dårlig stemning. 

Anonymkode: c7015...0ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sønnen din kommer ikke til å huske at du ikke var der. Dere kan kose dere på morgenen før de drar og dagene før og etter. Det kommer maaaange julaftener sammen, og nå ble du tenke på deg selv. :) Helt innafor å dra en hvit løgn i en sånn situasjon, og særlig når du har mistet før. :)  Ønsker deg en god jul, at kvalmen gir seg snart og et godt svangerskap!

Anonymkode: 69aca...0c6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sønnen din kommer ikke til å huske at du ikke var der. Dere kan kose dere på morgenen før de drar og dagene før og etter. Det kommer maaaange julaftener sammen, og nå ble du tenke på deg selv. :) Helt innafor å dra en hvit løgn i en sånn situasjon, og særlig når du har mistet før. :)  Ønsker deg en god jul, at kvalmen gir seg snart og et godt svangerskap!

Anonymkode: 69aca...0c6

Takk for det ❤️

Kjenner at det letter samvittigheten min for å ikke bli med sønnen med å lese svarene her inne på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det eneste er at om du har "spysyke" blir familien bekymret for om mann og barn kan dra med seg smitten, så jeg hadde satset på "overtidsjobbing" dfordi en eller annen kollega ikke dukket opp.

Anonymkode: 20637...aec

Enig. Jeg mener faktisk at mannen (og sønnen selvsagt) til TS også bør holde seg hjemme sammen med henne. Det er enklere å unnskylde seg med sykdom da. Familien vil tro at det er barnet som har dratt det i hus, for barnehager er jo smittested nr 1. 

Anonymkode: d470d...62a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Jeg mener faktisk at mannen (og sønnen selvsagt) til TS også bør holde seg hjemme sammen med henne. Det er enklere å unnskylde seg med sykdom da. Familien vil tro at det er barnet som har dratt det i hus, for barnehager er jo smittested nr 1. 

Anonymkode: d470d...62a

For min del så hadde det vært en triveligere jul å være med sønnen og mannen kontra å være dårliga alene. Samtidig så tror jeg sønnen min hadde kost seg enda mer med å være på en litt ny plass på julaften, treffe flere folk (glad i oppmerksomhet), få opplevelse av å ha en nisse og det opplegget familien hans pleier å lage for barna der borte.

Samtidig så får jeg dårlig samvittighet å tenke over at jeg kanskje ikke får blitt med sønnen på julaften. Samtidig som jeg er skikkelig dårlig selv. Off, vanskelig dette her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...