Gå til innhold

Krenket av nisselue i VS Code – nå har Microsoft fjernet den


due flue

Anbefalte innlegg

Krenketoget ruller videre. Har du blitt krenket i det siste?

https://www.digi.no/artikler/krenket-av-nisselue-i-vs-code-na-har-microsoft-fjernet-den/481670

Mange som driver med utvikling i Microsofts populære kodeeditor VS Code har antagelig lagt merke til at det her om dagen plutselig dukket opp en rød nisselue på toppen av det lille tannhjulet som brukes til å endre innstillinger. Nå er imidlertid nisseluen fjernet av Microsoft, etter at en bruker hevder å ha følt seg krenket og publiserte en klage via «issue tracker»-funksjonen i Github. Der skriver han at «nisseluen og pushing av religion er veldig krenkende for meg, og i tillegg har julen kostet millioner av jøder livet gjennom århundrer». 

https://github.com/microsoft/vscode/issues/87268

image.thumb.png.12b48fbc161d4b58f49a82fdc3d505c3.png

 

Endret av due flue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, stan skrev:

Nisselue og religion? Hvilken religion er det som tror på julenissen? 

Litt på siden, men lurer også på hvilken hellig skrift som har besluttet at man i tiden omkring vintersolverv må plassere et tre inne i stua.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Nisselue og religion? Hvilken religion er det som tror på julenissen? 

Julenissen har faktisk sitt opphav i kristendommen. Den bygger på den tyrkiske helgenen St Niclaus 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da har jeg også hørt at Julenissen er direkte skyldig i at mange jøder har mistet livet. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. At noen føler seg krenket av en nisselue viser bare hvor moderne det er blitt å føle seg krenket av alt mulig. Jeg føler meg krenket at nisselua ble fjernet! Microsoft må få den tilbake fordi jeg er krenket!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Litt på siden, men lurer også på hvilken hellig skrift som har besluttet at man i tiden omkring vintersolverv må plassere et tre inne i stua.

https://www.sefaria.org/sheets/51928?lang=bi

Pagans had long worshipped trees in the forest, or brought them into their homes and decorated them, and this observance was adopted and painted with a Christian veneer by the Church.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Djækklåsst skrev:

Litt på siden, men lurer også på hvilken hellig skrift som har besluttet at man i tiden omkring vintersolverv må plassere et tre inne i stua.

Det er ikke religion, det er kultur. 

56 minutter siden, Kjetil E skrev:

Julenissen har faktisk sitt opphav i kristendommen. Den bygger på den tyrkiske helgenen St Niclaus 

Det kan være en lue til en gårdsnisse. En overtro som har lite med kristendommen å gjøre. Uansett midtvinters er det svært fornuftig å bruke lue. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge linken over skal det visst ha vært tortur, voldtekt og drap i juletradisjonen, det var opprinnelig en ganske grusom festival, for de som var ofrene. En av tradisjonene var å tvinge jøder til å løpe nakne gjennom byen, mens romerne lo av dem. Sier linken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil E skrev:

Julenissen har faktisk sitt opphav i kristendommen. Den bygger på den tyrkiske helgenen St Niclaus 

Nei, bygger på den ortodokse helgenen st nikolaos (I nåtidens Tyrkia, før Hellas). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eikenøtt skrev:

Nei, bygger på den ortodokse helgenen st nikolaos (I nåtidens Tyrkia, før Hellas). 

Nisse er en skikkelse som ifølge skandinavisk folketro særlig holdt til i uthusene på en bondegård. Nissen i norsk tradisjon overtok for den norrøne gardvorden, et vette som passet på gården. Fortellinger, julekort og annet fra slutten av 1800-tallet har vært med på å spre forestillingen om nissen i Norge og har i nyere tid knyttet figuren til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Nisselue og religion? Hvilken religion er det som tror på julenissen? 

Har du ikke hørt om julenissereligionen?? La meg sende deg noen hefter. Det handler mest om å tro på julenissen, gi hverandre gaver og ikke snakke stygt om nisseting. Nokså enkel religion egentlig. Anbefales. Kan kombineres med flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Gran3 skrev:

Ifølge linken over skal det visst ha vært tortur, voldtekt og drap i juletradisjonen, det var opprinnelig en ganske grusom festival, for de som var ofrene. En av tradisjonene var å tvinge jøder til å løpe nakne gjennom byen, mens romerne lo av dem. Sier linken. 

Mye galt har blitt gjort og ofte gir vi religioner skylda. Religioner er veldig kjekt for polarisere forskjeller mellom folk. Forskjellen mellom oss og dem. Oss er bestandig uskyldige ofre for dem. Og dermed har vi full rett til å utsette dem for all mulig straff og represalier. 

Uansett så ønsker jeg dere alle en riktig god jul. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, stan said:

Mye galt har blitt gjort og ofte gir vi religioner skylda. Religioner er veldig kjekt for polarisere forskjeller mellom folk. Forskjellen mellom oss og dem. Oss er bestandig uskyldige ofre for dem. Og dermed har vi full rett til å utsette dem for all mulig straff og represalier. 

Uansett så ønsker jeg dere alle en riktig god jul. 

Det handler ikke om det. De mener at en festival som har opprinnelse i å tvangsfore mennesker, for så å drepe dem etter noen dager, samt jage mennesker nakne gjennom gatene, ikke er en festival og tradisjon man burde fortsette feire. Selv om man ikke husker hvor julefeiringen kom fra, så mener de det er feil å fortsette en tradisjon som har sine røtter i blod og vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gran3 skrev:

Det handler ikke om det. De mener at en festival som har opprinnelse i å tvangsfore mennesker, for så å drepe dem etter noen dager, samt jage mennesker nakne gjennom gatene, ikke er en festival og tradisjon man burde fortsette feire. Selv om man ikke husker hvor julefeiringen kom fra, så mener de det er feil å fortsette en tradisjon som har sine røtter i blod og vold. 

Det er jo mulig å gjøre noe nytt. 

Det er mulig å ta avstand fra det gamle, det voldelige og gale. 

Jula er et godt eksempel på dette. 

Solsnu har vært markert på mange måter gjennom tidene. 

Når man feirer jul med god mat og gaver og litt Jesusbarn og nisse, betyr det ikke at man går god for alle måter folk har markert på gjennom tidene. Ikke tillegg meg meninger, ideer og holdninger jeg ikke har og aldri har ytret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gran3 skrev:

Det handler ikke om det. De mener at en festival som har opprinnelse i å tvangsfore mennesker, for så å drepe dem etter noen dager, samt jage mennesker nakne gjennom gatene, ikke er en festival og tradisjon man burde fortsette feire. Selv om man ikke husker hvor julefeiringen kom fra, så mener de det er feil å fortsette en tradisjon som har sine røtter i blod og vold. 

Jól har ingen link til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, stan said:

Det er jo mulig å gjøre noe nytt. 

Det er mulig å ta avstand fra det gamle, det voldelige og gale. 

Jula er et godt eksempel på dette. 

Solsnu har vært markert på mange måter gjennom tidene. 

Når man feirer jul med god mat og gaver og litt Jesusbarn og nisse, betyr det ikke at man går god for alle måter folk har markert på gjennom tidene. Ikke tillegg meg meninger, ideer og holdninger jeg ikke har og aldri har ytret. 

Joa. Vi kan alltids begynne bruke nazikorset som fin pynt til jul, vi bare endrer hvordan vi føler og oppfatter nazisymbolet. Om 20 år er det ingen som husker hva det opprinnelig betydde og da er alt.... ok?

Jeg skrev for øvrig ingenting om hva du mente og tenkte, hvor tillegger jeg deg meninger?

Endret av Gran3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gran3 skrev:

Joa. Vi kan alltids begynne bruke nazikorset som fin pynt til jul, vi bare endrer hvordan vi føler og oppfatter nazisymbolet. Om 20 år er det ingen som husker hva det opprinnelig betydde og da er alt.... ok?

Nå er det vel slik at den vestlige verden har glemt hva det opprinnelig betydde og at vi nå presser vår oppfatning av symbolet på resten av verdensbefolkningen ut i fra vårt behov for refleksjon. (Ref. At Google ikke kunne bruke symbolet til å markere buddhist templer i Asia slik det er tradisjonelt)

Denne saken er idiotisk fordi feiringen av Jul ikke er ensidig knyttet til 1 kultur; de absolutt fleste, inklusiv jøder, har feiring nå, og det røde nisselue symbolet er det som har minst historisk og kulturspesifikke betydning.

Dette er antagelig en av den voksende grupperingen av ultraortodokse jøder som reiser rund og vil oppløse Israel; dette er ekstremisme for identitets skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Druid said:

Nå er det vel slik at den vestlige verden har glemt hva det opprinnelig betydde og at vi nå presser vår oppfatning av symbolet på resten av verdensbefolkningen ut i fra vårt behov for refleksjon. (Ref. At Google ikke kunne bruke symbolet til å markere buddhist templer i Asia slik det er tradisjonelt)

Denne saken er idiotisk fordi feiringen av Jul ikke er ensidig knyttet til 1 kultur; de absolutt fleste, inklusiv jøder, har feiring nå, og det røde nisselue symbolet er det som har minst historisk og kulturspesifikke betydning.

Dette er antagelig en av den voksende grupperingen av ultraortodokse jøder som reiser rund og vil oppløse Israel; dette er ekstremisme for identitets skyld.

Personlig bryr jeg meg ikke. Hadde heller ikke brydd meg om man faktisk begynte bruke nazisymbolet positivt. Men jeg er lei av alle som hopper på krenket-vognen med en gang de hører om noe de ikke liker, uten å en gang sette seg inn i meningene og saken. Det er blitt en trend å skrike "krenket" bare man leser en overskrift som ymter om at noen har en mening man ikke liker, og det er en dårlig trend, syntes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...