Gå til innhold

NOU: 26; Avkriminalisering av narkotika


Gjest pokijh

Anbefalte innlegg

I dag lanserte rusreformutvalget sin rapport; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-26/id2683531/?ch=1

Sannsynligvis vil vi se en avkriminalisering av narkotika, enten for alle brukere eller for de tyngste brukerne.Både FNs generalsekretær, FNs spesialrapportør for retten til helse og FNs høykommissær for menneskerettigheter har anbefalt stater å vurdere nedkriminalisering eller avkriminalisering av besittelse og bruk av narkotika. Hovedargumentet er at strafflegging på flere vis er til hinder for å fremme retten til helse, og at det bør vurderes alternativer til strafflegging av dem som bruker narkotika. Også blant annet Verdens helseorganisasjon (WHO) og FNs utviklingsprogram (The United Nations Development Programme) har erklært et ønske om avkriminalisering. Av vesentlig betydning for anerkjennelsen av avkriminalisering er også en relativ unison helse og medisinskfaglig forskning.I en nylig publisert tverrfaglig gjennomgang av forskning på effekten av liberalisering av cannabislovgivning på bruk blant personer under 25 år, ble det konkludert med at avkriminalisering av cannabis eller legalisering av cannabis til medisinsk bruk ikke forårsaker økt bruk (https://bmjopen.bmj.com/content/9/7/e025880.info)

Er det noe mer å lure på, eller skal vi fortsatt straffe brukere av ulovlige rusmidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, pokijh skrev:

Er det noe mer å lure på, eller skal vi fortsatt straffe brukere av ulovlige rusmidler?

At politi og rettsvesen skal brukes store ressurser på å straffe disse menneskene samtidig som ran, vold og vinningsforbrytelser ikke blir oppklart fordi ressursene har gått til å jage rusbrukere stinker av moralisme og er elendig bruk av skattepenger. Regjeringen ønsker avkriminalisering for alle brukere, det er ingenting å lure på. Bare å få det gjort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GaiusMarius skrev:

At politi og rettsvesen skal brukes store ressurser på å straffe disse menneskene samtidig som ran, vold og vinningsforbrytelser ikke blir oppklart fordi ressursene har gått til å jage rusbrukere stinker av moralisme og er elendig bruk av skattepenger. Regjeringen ønsker avkriminalisering for alle brukere, det er ingenting å lure på. Bare å få det gjort.

Jepp, regjeringen ønsker det. Grunnen til at jeg mener det er usikkert hvorvidt det gjelder for alle eller kun tunge misbrukere er; 

1. Den ene som tok dissens mot forslaget var politiets representant, for han ville kun avkriminalisere for misbrukere av tunge rusmidler. 

2. KRF og FRP vil sette seg på bakbeina og tvinge frem sine synspunkter. Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik på politikk-feltet, men det blir vel sånn at de kan gjøre endringer? Eller holder det at de har flertall med støtte fra SV, rødt og MDG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ta til fornuften å legalisere. Vi trenger en human politikk. Jeg liker ikke at folk driver med dop, men det er bedre at de kjøper det lovlig enn at de er med på å finansiere kriminell aktivitet. Dette er en nobrainer

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide! Har ventet lenge på dette. Rister på hodet hver gang noen mener dette vil føre til mer (mis)bruk. Hvis man ser på forskningen fra land som enten har avkriminalisert narkotika generelt og legalisert cannabis, så synes jeg resultatene taler for hva vi burde gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kågebruker skrev:

Vi må ta til fornuften å legalisere. Vi trenger en human politikk. Jeg liker ikke at folk drivet med dop, men det er bedre at kjøper det lovlig enn at de er med på å finansiere kriminell aktivitet. Dette er en nobrainer

Enig, men dette er et positivt steg i riktig retning. Husk at vi har mange ruskonservative interesseorganisasjoner som vil motsette seg enhver endring i ruspolitikken. Det er derfor viktig å ta de seierene vi kan, og i det tempoet som er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, pokijh skrev:

Enig, men dette er et positivt steg i riktig retning. Husk at vi har mange ruskonservative interesseorganisasjoner som vil motsette seg enhver endring i ruspolitikken. Det er derfor viktig å ta de seierene vi kan, og i det tempoet som er mulig. 

Ja, jeg har selv endret mening de siste årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pokijh skrev:

Jepp, regjeringen ønsker det. Grunnen til at jeg mener det er usikkert hvorvidt det gjelder for alle eller kun tunge misbrukere er; 

1. Den ene som tok dissens mot forslaget var politiets representant, for han ville kun avkriminalisere for misbrukere av tunge rusmidler. 

2. KRF og FRP vil sette seg på bakbeina og tvinge frem sine synspunkter. Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik på politikk-feltet, men det blir vel sånn at de kan gjøre endringer? Eller holder det at de har flertall med støtte fra SV, rødt og MDG?

Målet med reformen er at straff skal erstattes av helsehjelp, og at dette skal gjelde ikke bare de tyngste brukerne, men alle brukere. Regjeringspartiene har stilt seg bak reformen, selv om to av partiene er uenige. Og selv om disse skulle ta dissens er det flertall på Stortinget for reformen ettersom AP, SV og MdG er for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GaiusMarius skrev:

Målet med reformen er at straff skal erstattes av helsehjelp, og at dette skal gjelde ikke bare de tyngste brukerne, men alle brukere. Regjeringspartiene har stilt seg bak reformen, selv om to av partiene er uenige. Og selv om disse skulle ta dissens er det flertall på Stortinget for reformen ettersom AP, SV og MdG er for.

Fantastisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kågebruker said:

Jeg liker ikke at folk driver med dop, men det er bedre at de kjøper det lovlig enn at de er med på å finansiere kriminell aktivitet.

De har ikke vurdert lovlig omsetning av rusmidlene, bare hvorvidt det er hensiktsmessig å straffe folk for å ha eller bruke dem. Det er et soleklart steg i riktig retning, men det vil ikke redusere det kriminelle markedet. Forhåpentligvis vil produksjon, import og salg etter hvert komme inn i rammer lignende Vinmonopolet, så får vi tilsvarende kontroll og inntekter som vi har med alkohol og tobakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linsejesus skrev:

De har ikke vurdert lovlig omsetning av rusmidlene, bare hvorvidt det er hensiktsmessig å straffe folk for å ha eller bruke dem. Det er et soleklart steg i riktig retning, men det vil ikke redusere det kriminelle markedet. Forhåpentligvis vil produksjon, import og salg etter hvert komme inn i rammer lignende Vinmonopolet, så får vi tilsvarende kontroll og inntekter som vi har med alkohol og tobakk.

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes avkriminalisering er et riktig mål, men stiller spørsmål med hvor fort man bør gå frem med hensyn til dette. Gir en fullstendig avkriminalisering gjennomført på et blunk den effekten man ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...