Gå til innhold

Hva kler dere barna i nå om dagen?


Pentagon

Anbefalte innlegg

Jeg har gutt som blir fort varm, men ute er det jo kaldt så 3 lag må han ha. 
1. superundertøy

2. fleece eller nytt lag ull eller sånn poleyester som holder på varmen

3. dress eller det som passer, det veksler jo veldig nå om dagen.

Problemet er at lag nr. 2 ofte er lite fint/kult og han vil uansett ikke ha på seg mere enn lag nr. 1 inne i bhg, det blir for varmt. Mannen min vil at gutten vår skal ha litt finere/kulere klær som en vanlig bukse over superundertøy, T-skjorte eller tynn genser (som ofte da er i bomull) over lag nr 2, for å se litt mere ordentlig ut. Når det gjelder å holde seg varm ute er jo dette skikkelig No-No ifølge alt jeg har lest. Min mann påpekte at hans venn hadde dette og flere ande i bhg hadde det, men de må jo da fryse når de er ute (?) noe jeg mener det ikke er verdt og handler mere om foreldre som ikke kan å kle barna. Ser det er lettere for jentene, de har ullkjole etc på seg. Men tror uansett noe lignende for en gutt hadde blitt alt for varmt til min gutt slik at han uansett må kle av seg og vare gå med lag nr.1. Har kjøpt fint superundertøy, men det er jo likeså superundertøy. 
 

Hva gjør dere? Og hva synes dere? Ser jo at noen andre barn i bhg har bare superundertøy, men mange har også den ande varianten som beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehage?

Der flyr jo alle rundt i bare ullundertøy på denne tiden.

1.trinn? Der er det 50-50, noen flyr i ullundertøy, andre i klær med ull under, andre dropper ulla.....

Men er det barnehagen det er snakk om ville jeg latt ham gå i bare ulltøyet med mindre han protesterer på det selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt gikk kun i ullundertøy i barnehagen, og det gjorde mange andre på avdelingen også. Etter at han begynte på skolen har han bomullsklær over og tar bare dressen utenpå, men der er de jo ikke ute like lenge om gangen.

En liten gutt jeg passer blir levert i bomullsklær også skifter jeg på ham når vi skal ut, men det blir litt mye jobb i en bhg hvor de har mange barn å ta seg av.

Anonymkode: 00efd...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ullundertøy og drit i superundertøy på vinter vel. Det er jo for sommer og når man svetter. Finnes mye pene trøyer og tightser i ull. Jeg har kjøpt noen fine bukser fra Janus som ser ut som joggebukser, men er ull. Veldig mange bra merker.

Synes også du skal drite i polyester og fleece som lag nr 2. Jeg bruker ull som mellomlag også, ved behov. Ungene hadde tynt og tykt mellomlag tilgjengelig i bhg så de kunne regulere etter været. Og så vinterdress.

På skole har jeg også brukt ullstillongs og tynne løse sommerbukser i bomull over, det blir ikke så klumpete i dressen.

Barnets komfort må komme foran pappaens ønske om at barnet skal se kul ut... Mine er varme og komfortable på vinter. Så kan de være kule i jeans og hettegenser april-september ca.

Anonymkode: 97125...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen tenker vi kun praktisk med mindre det er spesielle anledninger, sånn som denne uka hvor det er julelunsj og nissefest f.eks. De går kun i ullundertøy, noe annet over blir for varmt. Er det plussgrader kan vi strekke oss til vanlig joggebukse bare for å få brukt det. 

Litt «kule» og fine klær brukes på fritiden om vi skal noe spesielt, trenger ikke pynte de til å være i barnehagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy, ulldress/ullbukse og ullgenser og dress. Det finnes mye fint og kult ulltøy på woolland, janus, nøstebarn og lillelam f.eks. Teknisk tøy, ull med diverse ekstragreier inneholder plast. 

Anonymkode: f0e69...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull, ull og dress. Ullvotter inni skallvotter, ullhals og ullsokker. Eneste som er bomull er trusa.

Kule klær for å tilfredsstille foreldre høres ikke bra ut. Barna trenger klær som holder dem varme og tørre, men ikke hindrer dem i å utfolde seg i lek. Kule klær er ofte stive og lite lekevennlige. Når du får de i flere lag blir det enda verre. 

Anonymkode: ed9d2...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde barn i barnehage, gikk de i langundertøy inne når de var der, med en lett bukse over. Hadde mye hjemmestrikket som de fikk av bestemødre, så stort sett det de hadde som lag nr 2 senhøst og vinter. Minsten er som en radiator(har bestandig vært), så han vrengte fort av seg det meste. Unger bryr seg ikke hva de har på seg i den alderen, de fleste ihvertfall, mer oss voksne som ser på sånt. 

Minsten er nå på ungdomsskolen, bruker fortsatt langundertøy på skikkelig kalde dager, og utedress. Har utebukse og jakke også, men han synes det er myye mer praktisk med dress enn å skulle få kald vind under jakken. 

Så lenge ungen trives med å gå i det han bruker, hvorfor stresse med noe annet? 

Anonymkode: ee017...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg barnet mitt har tynt ullsett på hele tiden inne. Når de skal ut er det mellomlag av ull, og dress eller bare dress. De ser an temperatur i barnehagen.

Skolebarnet har tynt ullsett, og vanlige bukser og genser i bomull over. Hvis det er lek i snøen tar hun av bomullsklærne og tar på dress. Ellers blir det for varmt og klumpete når hun er i aktivitet.

Anonymkode: ab765...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule klær i barnehagen!? Det har jeg aldri tenkt på, gitt. Mine barn hadde bare praktiske klær til langt opp i barneskolen og de etterhvert hadde ønsker selv.

 

Ellers fornuftig med lag på lag, her vi bor varierer jo temperaturen fra +5 til -5 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull innerst, ull på beina. Det er varmt i barnehagen hans og han er av de minste så de er ikke så mye ute når det er som kaldest. Ellers en tynn joggedress over ulla. Vintersko, vinterdress, lue med hals og votter. 

Anonymkode: e68ee...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har på vanlige bomullsklær innerst pga sensitiv hud. Da varierer det alt ettersom fine klær vi kjøper i butikken. Utenfor har hun tykk hjemmestrikkede ullgensere og ullbukse. Har mye fint der, og det er mye i alpakkaull, så det er varmt og godt, og dress utenpå (ute). 

Det er ikke alltid hun vil ta av ullgenseren, men passer uansett fint sammen med bomullsklær. 

Har to par fleecesett også. Kjekt å ha de dagene det ikke er såå kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår fireåring går kun med tynt ullundertøy inne (trøye og stillongs). Det er varmt inne i barnehagen, han er varm av seg, og han har et veldig høyt aktivitetsnivå.

Lag to er et tykkere ullsett med genser og bukse. Lag tre er vinterdressen.

Han går aldri med chinos, skjorter, bomullsbukser, pene gensere e.l. i barnehagen, og det ser det ikke ut til at noen av de andre barna gjør, heller.

Anonymkode: b8b9d...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt ulltøy underst, to par ullsokker, tykkere ullbukse fra nøstebarn o.l, og tynn ullgenser, og når vi skal ut ullfleecedress (i ren ull). Altså ull, ull, ull. Bryr oss ikke om at ungen skal se «ordentlig» ut. Viktigste er at det er varmt og funksjonelt. Vi har en frysepinn. 

Anonymkode: c8a84...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å kjøpe ullbukser fra Nøstebarn og Hust & Claire for eksempel. For de er litt "ordentlige". Men det blir litt ullsett fra Janus, Reflex, Pierre Robert. Pierre Robert og Reflex har jo fine tynnullgensere. Reflex også. Skulle ønske barnehagen giddet å ta av t-skjorte og ha på tynnullgenser før de gikk ut, men kommer h*n i t-skjorte, så blir tynnullgenseren hatt på utenpå t-skjorta... Sååå.. 😅 Ja. Fint tynnullsett er beste tipset. Men skjønner hva pappaen mener. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Min har ullundertøy og vanlig klær. Han har en skikkelig vinterdress så alt han trenger under den er en fleecejakke og hals i tillegg til lue.

De fleste barna på storebarn avdelingen har vanlige klær over ullundertøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...