Gå til innhold

Invitere fremmede, trygt?


kvinneguide

Anbefalte innlegg

Ser at det er blitt populært å invitere fremmedfolk inn på julekvelden. Men er det trygt? Synes det virker litt rart at det er mange småbarnsforeldre som gjør det, man vet jo aldri hva slags folk man får besøk av, kan jo være litt av vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det ikke 100% trygt på generell basis. Det finnes ingen automatikk i at gale øksemordere slutter å være det fordi det er jul. 😛 Men de fleste er jo ikke det, og folk tar vel sjansen på at de ikke er så uheldige.

Anonymkode: ab55a...fed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro det er relativt trygt, den største faren er at det blir klein stemning fordi personlighetene kræsjer! Det er veldig dårlig strategi å drepe/ banke de du besøker, når de som inviterer gjerne har fortalt om deg og navnet ditt til annen familie, pluss at det er gjerne mange digitale spor (e-post, sms) som viser hvem drapsmannen var. Veldig dum ide å drepe noen i en slik situasjon, og de fleste som liker å drepe på fritida er nok smartere enn det, tenker jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært redd for å bli frastjålet alt fra sølvtøy til smykker og medisiner. Gjester må opp i annen etasje for å gå på toalettet, så hadde vært redd for at de snek seg inn på soverom. Har desverre ikke lås på dørene. 

Anonymkode: 17af9...f33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mennesker er jo faktisk ikke fæle 😛 psykopater kan du møte når som helst. Å det er jo helt innafor å be om å møtes FØR den dagen for å få et intrykk av personen, man kjenner det fort på magefølelsen om en person ikke er helt grei å få i hus 

Anonymkode: 4d3f3...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke 100% trygt på generell basis. Det finnes ingen automatikk i at gale øksemordere slutter å være det fordi det er jul. 😛 Men de fleste er jo ikke det, og folk tar vel sjansen på at de ikke er så uheldige.

Anonymkode: ab55a...fed

Nå har det vel ikke akkurat vært flust med gale øksemordere gjennom Norges historie heller.

De fleste som henger på KG tør jo ikke åpne døra om det ringer på uansett, så her inne finner du nok ikke mange som tør å invitere fremmede mennesker hjem til seg. 

Anonymkode: 315c0...b7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært redd for å bli frastjålet alt fra sølvtøy til smykker og medisiner. Gjester må opp i annen etasje for å gå på toalettet, så hadde vært redd for at de snek seg inn på soverom. Har desverre ikke lås på dørene. 

Anonymkode: 17af9...f33

Må være kjipt å leve livet sitt så mistenksom og negativt innstilt. Jeg tror du kan være ganske trygg på at vedkommende hadde gitt totalt faen i medisinene, soverommet og sølvtøyet ditt. Ærlig talt. 

Anonymkode: 6700c...821

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må være kjipt å leve livet sitt så mistenksom og negativt innstilt. Jeg tror du kan være ganske trygg på at vedkommende hadde gitt totalt faen i medisinene, soverommet og sølvtøyet ditt. Ærlig talt. 

Anonymkode: 6700c...821

Dette er jo lettomsettelige varer som mange rusmisbrukere og andre kriminelle gjerne vil ha tak i. Det er vel gjerne slike typer det er snakk om å eventuelt invitere til seg i julen. Rusmisbrukere kan ikke noe for at de er nødt til å stjele, men jeg kommer uansett ikke til å slippe dem inn i huset mitt. 

Anonymkode: 17af9...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på situasjonen, men jeg synes absolutt ikke man skal invitere helt fremmede dersom man har barn. Det vil bare skape usikkerhet, og flytte foreldrenes fokus fra barna til å underholde gjestene. Jula er på en måte barnas jul, og da bør man prioritere dette.

Forutsetningen bør vere at barna kjenner gjestene og at det da blir naturlig at dem seg til stede. En nabo som barna kjenner og omgås ellers er ok.

Det stiller seg litt annerledes om man ikke har barn til stede på julaften, er enslig eller bare har sin kjære å feire med. Da er det mer rom for å være generøs og invitere helt fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Det kommer helt ann på situasjonen, men jeg synes absolutt ikke man skal invitere helt fremmede dersom man har barn. Det vil bare skape usikkerhet, og flytte foreldrenes fokus fra barna til å underholde gjestene. Jula er på en måte barnas jul, og da bør man prioritere dette.

Forutsetningen bør vere at barna kjenner gjestene og at det da blir naturlig at dem seg til stede. En nabo som barna kjenner og omgås ellers er ok.

Det stiller seg litt annerledes om man ikke har barn til stede på julaften, er enslig eller bare har sin kjære å feire med. Da er det mer rom for å være generøs og invitere helt fremmede.

Ja jeg ser at noen snakker om øksemordere, men jeg tenkte mer på sånt som du nevner. Kan være man får inn noen personer som ikke går over ens og blir trykket stemning. Folk som velger å besøke fremmede bør jo komme med et smil og gode intensjoner, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 9.53, kvinneguide skrev:

Ser at det er blitt populært å invitere fremmedfolk inn på julekvelden. Men er det trygt? Synes det virker litt rart at det er mange småbarnsforeldre som gjør det, man vet jo aldri hva slags folk man får besøk av, kan jo være litt av vært. 


Jeg har lest litt rundt på finn. og ser at enkelte gjerne vil møtes for en kaffe før de inviterer. Jeg ville gjort det samme i tilsvarende situasjon. Da får du et inntrykk av hvem du inviterer hjem til deg. Utrolig mange triste historier man leser på finn om folk som spør om hjelp til å dekke gaveutgifter og lignende. Trist lesning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe verre enn å invitere en ny date eller en ny venn med hjem. Men vet jo aldri med de heller. 

Anonymkode: bd9c6...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker denne nesten overdrevne oppfordringen til nærmest betingelsesløst innvitere ukjente enslige for å gi disse en god opplevelse. Det skaper et moralsk press på folk som kanskje ellers ikke har kapasitet til noe slikt.

Å prioritete ukjente vil nødvendigvis medføre mindre oppmerksomhet for sine nærmeste, ikke minst sine barn. Om man må prioritere bør det gjøres i denne rekkefølgen: partner og sine barn, nærmeste slekt, venner, nabolag, lokalsamfunn og tilslutt det øvrige samfunnet. Er man usikker på hva man skal gjøre, hvor mange man skal invitere til jul, er ofte det beste å lytte til hva magefølelsen faktisk sier.

Ingen ting tilsier at man må nedprioritere egne barn til fordel for fremmede. Man kan ikke ta ansvar for alt her i livet. Men er man resursterk så all kudos til dem som gir et frivillig bidrag til et bedre samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de fleste som ikke evner å stelle i stand til jul for seg selv har en eller annen karakterbrist, så jeg hadde ikke invitert til noe sånt ihvertfall.

Anonymkode: c125d...f78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...