Gå til innhold

Hvis man kommer til himmelen når man dør...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er meningen med livet? Hva er vitsen? Hvis himmelen er en vakker plass der alt er perfekt og hvor man får være i lag med de man er glad i, hvorfor blir her i 80-90 år? Det virker ganske meningsløst. 

Anonymkode: 424e9...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del tror vi har dette ene livet, og så er vi borte....  (vi lever videre i etterkommere og andres minner da ;))

Anonymkode: cf09e...149

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis himmelen er en vakker plass der alt er perfekt og hvor man får være i lag med de man er glad i, hvorfor blir her i 80-90 år? Det virker ganske meningsløst. 

hva tenker du sannsynligheten for at et annet liv etter dette er gjeldende? vi har ingen bevis for det og det nærmeste vi kommer er eldgamle bøker som også hevder overnaturlige evner i denne verden vi lever i, men som ingen mennesker har vist etter at disse bøkene har vært i sirkulasjon.

Det finnes ingen mening med livet. du er født også dør du. du er bare et lite øyeblikk i menneskets historie og ikke tusendels sekund i universets historie. Om noen billioner år vil vårt univers dø ut og alt som vi mennesker noen gang har kunne erfart bli borte for alltid. 

For min del er det noe melankolsk vakkert over noe slikt og det burde få deg til å sette pris på hvert sekund du har på jorda, fordi det vil aldri komme tilbake til din bevissthet. Det ene sekundet til det neste, og det etter det igjen er små sandkorn i ditt eget livs timeglass som løper ut, og dagen idag vil for alltid være borte og bringe deg nærmere din egen ende.

Det eneste vi kan gjøre er å være til stede i de øyeblikkene vi har både gode og dårlige, fordi å oppleve verden i nåtiden er det vi egentlig kan gjøre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, megda skrev:

hva tenker du sannsynligheten for at et annet liv etter dette er gjeldende? 

Ikke noe sannsynlig. Men hypotesen er at hvis det hadde eksistert et liv etter dette, hva er vitsen med dette livet? Hvis meningen er at vi skal leve i himmelen, hvorfor kan vi ikke bare gå rett til det?
TS

Anonymkode: 424e9...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe sannsynlig. Men hypotesen er at hvis det hadde eksistert et liv etter dette, hva er vitsen med dette livet? Hvis meningen er at vi skal leve i himmelen, hvorfor kan vi ikke bare gå rett til det?
TS

Anonymkode: 424e9...3cb

Er premisset kristendommens syn?

Anonymkode: aa65f...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe sannsynlig. Men hypotesen er at hvis det hadde eksistert et liv etter dette, hva er vitsen med dette livet? Hvis meningen er at vi skal leve i himmelen, hvorfor kan vi ikke bare gå rett til det?
TS

Anonymkode: 424e9...3cb

Tja. Tror, i det perspektiv, jordlivet skal avgjøre om du er god nok og tror på Gud nok, slik at du er kvalifisert for himmelen eller pinslene i helvete. Er ikke teolog så mulig jeg tar feil.

Anonymkode: a327e...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen med livet er at du på beste måte skal bygge, forme og videreføre verden rundt deg slik at du kan bli gjenfødt på ny i den verden du akkurat har bygd. 

Imellomtiden er det lov å kose seg, nyte livet og leve det helt uten fasit eller andre forpliktelser enn at du er du så lenge du lever livet ditt. 

Ganske vakkert egentlig, ikke sant? 

Anonymkode: f019f...9c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, megda skrev:

hva tenker du sannsynligheten for at et annet liv etter dette er gjeldende? vi har ingen bevis for det og det nærmeste vi kommer er eldgamle bøker som også hevder overnaturlige evner i denne verden vi lever i, men som ingen mennesker har vist etter at disse bøkene har vært i sirkulasjon.

Det finnes ingen mening med livet. du er født også dør du. du er bare et lite øyeblikk i menneskets historie og ikke tusendels sekund i universets historie. Om noen billioner år vil vårt univers dø ut og alt som vi mennesker noen gang har kunne erfart bli borte for alltid. 

For min del er det noe melankolsk vakkert over noe slikt og det burde få deg til å sette pris på hvert sekund du har på jorda, fordi det vil aldri komme tilbake til din bevissthet. Det ene sekundet til det neste, og det etter det igjen er små sandkorn i ditt eget livs timeglass som løper ut, og dagen idag vil for alltid være borte og bringe deg nærmere din egen ende.

Det eneste vi kan gjøre er å være til stede i de øyeblikkene vi har både gode og dårlige, fordi å oppleve verden i nåtiden er det vi egentlig kan gjøre

Uff nå kjente jeg nesten at jeg ble litt deprimert. Jeg liker ikke å tenke at når jeg dør så bare dør jeg, forsvinner og blir til ingenting. Så meningsløst.

Jeg liker å tenke at jeg dør, og så blir jeg født på ny - ikke som meg selv, med mitt utseende og væremåte - bare en annen. Vet ikke hvordan jeg skal få det til å høres logisk ut, jeg bare... orker ikke tanken på at jeg bare skal dø og så blir det med det. 

Jeg har slitt litt med dødsangst i det siste, så hvorfor jeg i alle dager leser slike tråder aner jeg ikke... 

Anonymkode: 76f8e...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har feil oppfatning av hva som er kristendommens og Bibelens syn på "livet etter døden", derfor vil du sikkert bli overrasket når jeg nå forteller deg at ifølge Bibelen er døden det endelige farvel med livet. Du går i oppløsning og vil aldri mer eksistere igjen. Dette burde ikke være overraskende om folk faktisk lyttet til det presten sier når han forretter begravelse: Til jord er du kommet, til jord skal du bli.

Bunnløst trist, altså.

Men å stille spørsmål ved hva som skulle være meningen med evig liv, er rart når det er døden som er meningsløs. Alle vil leve. Den som stiller seg undrende til vitsen med evig liv, har kanskje mistet kontakten med sin egen livsvilje.

Jesus Kristus opphevet døden for mennesker som når evolusjonens høyeste nivå. Det er de som evolusjonært er utrustet til å erkjenne at eksistensen av fullkommen kjærlighet ikke finnes blant mennesker, men finnes hos Gud, den ER Gud, og den er manifestert hos mennesker gjennom Jesus Kristus, som er veien, sannheten og livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Uff nå kjente jeg nesten at jeg ble litt deprimert. Jeg liker ikke å tenke at når jeg dør så bare dør jeg, forsvinner og blir til ingenting. Så meningsløst.

Jeg liker å tenke at jeg dør, og så blir jeg født på ny - ikke som meg selv, med mitt utseende og væremåte - bare en annen. Vet ikke hvordan jeg skal få det til å høres logisk ut, jeg bare... orker ikke tanken på at jeg bare skal dø og så blir det med det. 

Jeg har slitt litt med dødsangst i det siste, så hvorfor jeg i alle dager leser slike tråder aner jeg ikke... 

Dette skjer jo hele tiden. mange dør hver dag, mange dør for tidlig og langt flere enn de som har levd og dør blir aldri engang født. Sannsynligheten for at akkurat du lever er 1 til 400 trillioner. Hele greia burde egentlig gjøre deg sjeleglad hver dag med et slikt perspektiv. Det morsomme er at denne måten å se livet på som en usannsynlig gave kommer ikke før du innser at du 100% sikkert vil dø. confucius sa at vi har to liv, men det andre starter først når vi innser at vi bare har et liv. 

Jeg tenker at det mennesker gjør er å finne noe som kan oppholde oppmerksomheten vår slik at vi ikke blir gale av å hele tiden tenke på at dette kan være den siste dagen i mitt liv og at hele livet ikke gir en større mening utenfor deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kristne i sekter, mener at man skal unne seg alle goder mens man er her. Det betyr alltid ekstra fine biler, hus, klær og ting. For meg er det det motsatte av hva jeg tror på. En skal bruke det en trenger, men ikke overforbruke. Ikke velte seg i penger og luksus. Spesielt ledelsen i disse kretsene har veldig mye penger og jeg mistenker kollekt og overskudd går rett inn på deres kontoer, så de kan kjøpe seg mere standard og velstand på jord. Lurer på hva de tenker i sin griskhet, som de selv sier at de ikke har. De forbryter seg mot en del av kristendommens regler hver dag og de gjør det med vilje. Kommer slike mennesker til himmelen når de dør? 

Anonymkode: e89e2...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Himmelen» tror jeg bare er det du drømmer de siste minuttene før hjernen kobler helt ut, og så blir det svart og du er like mye «i himmelen» som du var før du ble født, altså ikke idet hele tatt. 
Derfor blir også «etterlivet» akkurat sånn som hver enkelt tror at det blir, fordi du bare drømmer det hele, evt hallusinerer, rett før du dør. 

Anonymkode: cb6f8...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Johannes åpenbaring, med åpent sinn og hjerte. Be til Gud om åpenbaring. Jeg er selvsagt kristen, og «vet» at det er mer etter dette livet på jorden. Det er ikke meningen at vi mennesker skal forså alt, ikke enda. I korinterbrevet står det: nå ser jeg i et speil, i en gåte. Først da skal jeg forstå fullt ut. (Noe ala det). Vi skal ikke vite alt eller forstå alt. Men når man tror på Gud, og får en åpenbaring på alt, så finnes ikke tvil eller dødsangst lengre. 
jeg synes ikke man skal være ateist, om man ikke engang gidder å lese i bibelen og se hva som står der.. jeg synes man bør ta et standpunkt etter man har satt seg inn i det.. 

men hver enkelt sitt valg selvsagt:) men jeg tror, og er evig takknemlig for det! 

Anonymkode: 6d2d5...657

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2019 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Hva er meningen med livet? Hva er vitsen? Hvis himmelen er en vakker plass der alt er perfekt og hvor man får være i lag med de man er glad i, hvorfor blir her i 80-90 år? Det virker ganske meningsløst. 

Anonymkode: 424e9...3cb

Det er ingen mening med livet, er du som skal finne det levende med mening.

Problemet med livet er at man ikke velger det selv, er dine foreldre som velger å få barn. Så jeg synes det er litt galt at hver enkelt menneske skal forsørge seg selv, det riktige vil være at foreldre har forsørgerplikt hele livet. Så lenge avkommet trenger det, så skal man få mat og tak over hodet betalt av de som valgte livet for deg.

Alt er jo bestemt på forhånd, hvordan du skal leve. Dette bestemmer systemet/samfunnet, barnehage, skole, så jobbe, få barn, ekteskap. Følge samfunnets håpløse normer, viker du fra disse så skriker flokken. Noe så enkelt som å ikke feire jul kan få mange til å klikke helt. Så ja, livet har liten mening. Livet er kjempekort.

Derfor bør man gi mer faen, drit i normer. Gjør som det passer deg selv, slutt å tenkt på at du skal leve som andre. Du må ikke jobbe for eks, noe som ofte er drit kjedelig uansett jobb. Å være en slave av kapitalismen, jeg har ikke valgt at denne modellen skal styre samfunnet. Så da kan ikke jeg tvinges til å jobbe.

Å tro på et liv etter døden er fordi det gjør det lettere å møte døden. Gir deg mindre dødsangst. Selv tror jeg det bare blir svart, som når man får narkose. Døden går av seg selv, ikke frykt den. Gled deg, da er slaveriet endelig over. Du er fri!!

For livet handler kun om en ting: Å være en slave.

Anonymkode: d29ca...9e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med liver et det man gjør den til. Jeg tror ikke på noe "liv i himmelen" etter døden, og himmelen høres egentlig ganske kjedelig ut, så det er kanskje like greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 0.43, Horten Market skrev:

Mange har feil oppfatning av hva som er kristendommens og Bibelens syn på "livet etter døden", derfor vil du sikkert bli overrasket når jeg nå forteller deg at ifølge Bibelen er døden det endelige farvel med livet. Du går i oppløsning og vil aldri mer eksistere igjen. Dette burde ikke være overraskende om folk faktisk lyttet til det presten sier når han forretter begravelse: Til jord er du kommet, til jord skal du bli.

Bunnløst trist, altså.

Men å stille spørsmål ved hva som skulle være meningen med evig liv, er rart når det er døden som er meningsløs. Alle vil leve. Den som stiller seg undrende til vitsen med evig liv, har kanskje mistet kontakten med sin egen livsvilje.

Jesus Kristus opphevet døden for mennesker som når evolusjonens høyeste nivå. Det er de som evolusjonært er utrustet til å erkjenne at eksistensen av fullkommen kjærlighet ikke finnes blant mennesker, men finnes hos Gud, den ER Gud, og den er manifestert hos mennesker gjennom Jesus Kristus, som er veien, sannheten og livet.

Hvor i Bibelen finner du belegg for dette? 

Hva med den lille Bibelen :

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Jeg er ikke bare overrasket, jeg er meget sterkt tvilende til det du skriver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.12.2019 den 15.03, stan skrev:

Hvor i Bibelen finner du belegg for dette?

Kan du konkretisere hva du reagerer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 15.26, Horten Market skrev:

Kan du konkretisere hva du reagerer på?

Bibelen sier at Gud skal skape en ny himmel og en ny jord. Bibelen snakker om himmelen, at Jesus fór opp til himmelen og sitter nå ved Guds høyre hånd. Bibelen skildrer også at Simeon, som var blitt lovet at han skulle få se Jesus før han døde, ble tatt opp til himmelen. Bibelen snakket altså mye om himmelen, om det evige liv, om at alt som en gang var skal forgå, men at man skal få leve med Gud i evigheten. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gorilla skrev:

Bibelen sier at Gud skal skape en ny himmel og en ny jord. Bibelen snakker om himmelen, at Jesus fór opp til himmelen og sitter nå ved Guds høyre hånd. Bibelen skildrer også at Simeon, som var blitt lovet at han skulle få se Jesus før han døde, ble tatt opp til himmelen. Bibelen snakket altså mye om himmelen, om det evige liv, om at alt som en gang var skal forgå, men at man skal få leve med Gud i evigheten. 

Men dette er for mennesker som tilhører Kristus. For alle andre er døden det endelige punktum. Det var jo dette som var poenget med Jesu liv på jorden, å gi mennesker en mulighet til å unngå døden: "... for at hver den som tror, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Joh 3:16

Uten Kristus går altså mennesker fortapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...